Pagina 1 van 1
Fanmail van Dexia
Geplaatst: 19 nov 2003 00:08
door fraude
Vrienden,
Vandaag een brief van Dexia aangetekend ontvangen. Dreiging met BKR registratie ("kan gevolgen hebben voor aanvraag van nieuw mobiel abonnement").
Bieden mij voor de laatste maal betalingsregeling aan via 010-710.9909.
Onderstaande reactie gegeven:
Haarlem 16 november 2003,
Dexia,
Postbus 808,
1000 AV Amsterdam
Geachte Mevrouw, Mijnheer,
In goede orde heb ik uw aangetekend schrijven van 4 november ontvangen.
Zoals ik u eerder gemeld heb bij aangetekend schrijven, heb ik het naar uw oordeel verschuldigde bedrag van Euro 10297,64
gereserveerd op een speciale bankrekening.
Ik heb u aangeboden in mijn aangetekende brief d.d. 10-10-2003, dit bedrag te betalen nadat de rechter een voor mij negatieve uitspraak zal doen, en ik heb u gewaarschuwd dat alle kosten, en eventuele (im)materiele schade op u verhaald zullen worden wanneer u mij blijft bestoken met dreigbrieven, incassodwang, en registratie bij BKR.
Mijn aanbod blijft wat mij betreft gelden.
Zoals u weet spreekt u over een naar mijn oordeel buiten rechte door mijn echtgenote vernietigde overeenkomst. Dit impliceert dat de vordering niet meer bestaat.
Nogmaals wil ik u eraan herinneren dat bij het inwinnen van informatie bij Dexia mij verteld is dat het:
1) een spaarproduct betreft
2) dat de opbrengst afhankelijk was van de beurskoersen
3) dat de winstverdriedubbelaar een betrouwbaar product was
Wanneer we spreken over opbrengst in combinatie met spaarproduct, dan is naar mijn opvatting geen sprake van een lening, laat staan van een leaseproduct. Nu blijkt dat het een leaseproduct betreft waarbij een restschuld kan ontstaan zoals in mijn geval, voel ik mij ernstig misleid.
Wanneer in de door mij verzochte informatie over het product, sprake geweest zou zijn van geldlening of lease dan had ik zeker NIET voor dit product gekozen.
Tijdens de looptijd van het product, 3 jaar, ben ik door Dexia noch door Labouchere geïnformeerd over de status van mijn spaarplan. Noch heeft Dexia/Labouchere informatie ingewonnen naar mijn financiële situatie.
Zoals de rechtbank in haar vonnis van 12 november j.l. overweegt kan Dexia zich ook niet onttrekken aan de wettelijk verplichte zorgplicht die zij in acht had moeten nemen. De rechtbank spreekt in dit kader van wanprestatie.
Bovendien is een rapport van de AFM aan de Kamer overhandigd waarin in niet onbedekte termen gesproken wordt over misleiding, onvolledig informeren, door aanbieders van effectenlease producten.
Ook de DSI heeft zich in die zin uitgelaten.
Zoals eerder betoogd zal ik op dit ogenblik niet tot betaling overgaan en mij voorbereiden op een rechtsgang.
Aan u hierbij het verzoek om al mijn correspondentie inclusief het contract met contractnummer xxxxxx en een kopie van de aanvraag voor de Winsverdriedubbelaar, onverwijld binnen acht dagen aan mij toe te zenden.
Hoogachtend,
Met vriendelijke groet,
Wil
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 19 nov 2003 00:17
door opnaaier
wat heb jij opgevraagd? Kopie van door jou gezonden brieven en het contract? Daar heb je toch naar ik aanneem zelf kopieen van gemaakt cq van het contract ontvangen. Als je zo slecht je eigen administratie bijhoudt moet je niet gaan klagen.
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 19 nov 2003 09:45
door margreet_braat
Hoi Wil,
wellicht kan je de tekst van je brief nog integreren met de conceptbrief van Sara over WBP. Daarmee kan je al je gegevens opvragen bij Dexia zodat jij zelf kan controleren of zij de wet WBP juist hebben nageleeft. De conceptbrief van
Sara is op 23 september om 10.35 hier geplaatst.
Binnen 4 weken moet Dexia reageren cf de wet. Ik denk dat het handig is om aan te tonen dat Dexia de zorgplicht niet heeft uitgevoerd.
Verder straalt je brief geduld en respect uit.
Groetjes en werkse
Margreet
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 19 nov 2003 11:14
door lhardeman
Hoi Margreet en Wil,
Wij hebben tot twee maal toe verzocht om onze gegevens in copie toe te sturen, Dexia gaat niet in op ons verzoek. Alleen de algemene gegevens hebben we gekregen.
Wij hebben uitdrukkelijk inzage gevraagd op basis van artikel 35 van de WBP maar niet dus. Wat dat betreft blijf je tegen muren aan lopen bij Dexia.
Groet, Anne.
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 19 nov 2003 11:34
door CB
Hallo Anne,
Voor ons geldt hetzelfde. Wij hebben ze opnieuw aangeschreven. Ook op dit verzoek hebben wij antwoord ontvangen.
Meer wil ik er hier op het forum niet over kwijt. Als je meer wilt weten, dan kun je me mailen.
mvrgr
CB
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 19 nov 2003 11:36
door Captain-America
In aanvulling op Anne & Charles,
Helaas een al eerder geconstateerd feit. Wij zijn er mee bezig.
Zie hiervoor de
www.pay-back.nl site. Tevens kun je mij mailen.
Take care out there.
Mazzeltov;
Ralph
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 19 nov 2003 12:45
door margreet_braat
Hoi,
tja een verrassing is het niet, zoals Dexia (niet) reageert. Maar een rechter zou het in een eventuele procedure wel weten te waarderen als je kan aantonen dat je je als gedupeerde hebt ingespannen om dit soort zaken boven tafel te krijgen. En voor Dexia is het weer een minpuntje.
Groet, Margreet
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 19 nov 2003 13:09
door Karin
Dexia blijft nog steeds bij haar mening dat ze niet verplicht is om naar mijn beleggingservaring en -doelstellingen te informeren, omdat de Winstverdriedubbelaar een kant-en-klaar-product is.
Dit blijkt uit een brief die ik vanochtend ontving n.a.v. mijn verzoek van augustus om inzage in de persoonsgegevens te krijgen.
Verder: "Overigens hebben wijwel gekeken naar uw financiële positie. Vóór de totstandkoming van de overeenkomst toetsen wij iedere cliënt bij Bureau Krediet Registratie.
Daarnaast vindt in bepaalde gevallen een extra toetsing plaats van de inkomenspositie en van de waarde van eventuele al bij Bank Labouchere lopende contracten".
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 19 nov 2003 13:11
door aert0001
Tja, het vervolg hierop is duidelijk, je kunt een klacht indienen bij de geschillen commissie bankzaken, Bordewijklaan te Den Haag.
Het klachten formulier kun je downloaden op
www.sgc.nl/
Hou er rekening mee dat het niet gratis is en dat de klacht behandeling wel even duurt.
Groetjes Ton
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 19 nov 2003 13:20
door Karin
De kosten zijn, meen ik, iets van euro 45.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of tijdens een rechtzaak Dexia zelf niet op de proppen zal moeten komen met bewijzen dat er een cliëntenprofiel is opgesteld, maar misschien zie ik dit verkeerd.
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 19 nov 2003 15:23
door CB
Karin,
De brief die jij hebt ontvangen heb ik ook al een keer ontvangen een aantal maanden geleden. Dat was voordat ik de opgevraagde gegevens had ontvangen, zonder afschriften overigens.
Zoals je weet is hun administratie niet up to date. Het zal ook nog wel een tijdje duren voordat ze hun standaardbrieven hebben aangepast aan de laatste ontwikkelingen.
mvrgr
CB
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 19 nov 2003 15:43
door pallu
Een eenvoudige, goedkope en snelle procedure
De procedure bij de Geschillencommissie is:
Eenvoudig:
De gang van zaken bij de Geschillencommissie is zo dat u alles zelf kunt doen. Hulp van een advocaat of een andere rechtshulpverlener is dus niet nodig.
Goedkoop:
Het klachtengeld bedraagt € 35,-
Andere kosten hoeft u niet te maken, met uitzondering van de kosten die direct verband houden met de procedure, zoals portokosten en reiskosten voor het bijwonen van de zitting. De bank moet u het klachtengeld (deels) vergoeden indien u (deels) in het gelijk wordt gesteld.
Schakelt u rechtshulp in, dan komen de kosten daarvan voor eigen rekening.
Snel:
De gemiddelde behandelingsduur bij de Geschillencommissie Bankzaken bedroeg het afgelopen jaar ruim 7 maand
van de site van SGC
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 19 nov 2003 20:29
door Karin
Overigens is er ook nog de mogelijkheid om via de rechter inzage af te dwingen.
Dan krijg je dus het verschijnsel (zoals Sara mij eens vertelde) dat je moet procederen om te kunnen procederen.
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 19 nov 2003 20:33
door Karin
CB,
Ja, dat weet ik.
Maar hoe sta jij tegenover mijn idee om Dexia zelf maar op te laten draven met bewijzen dat ze het wel allemaal volgens de voorschriften hebben gedaan?
Groet,
Karin
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 20 nov 2003 09:29
door CB
Karin,
Daar heb je volomen gelijk in. Als jij Dexia iets verwijt, bv ze hebben niet voldaan aan de zorgplicht, dan zal Dexia het tegendeel moeten bewijzen.
mvrgr
CB
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 20 nov 2003 09:58
door aert0001
Natuurlijk heb je gelijk Karin, dat staat buiten twijfel.
Maar als ik zo vrij mag zijn, Dexia is verplicht om de inzage toe te staan,
Echter; ze weigeren, zonder argumentatie of verdere uitleg, dit betekend natuurlijk dat ze er helemaal niet aan kán voldoen, immers, als er geen openheid plaats kan vinden, dan heb je dus overduidelijk iets te verbergen.
Het lijkt mij dan ook heel logisch dat je aldus een klacht indient, verplichting is verplichting, wetgeving is wetgeving, dat geld niet alleen voor de gedupeerde maar zeker voor Dexia, en met deze weigering inzage, bewijzen ze eens te meer hun lak aan regels v.w.b. cliënten en bancaire afspraken/wetgeving.
Indien Dexia er op staat dat de gedupeerde zich aan de geldende regelgeving onderwerpen, zal dat zeker voor hen gelden.
Laat ieder de bestaande regelgeving volgen, dan komen er geen misverstanden.
Groetjes, prettige dag, Ton
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 20 nov 2003 12:44
door frits
Wil,
als ik jou verhaal goed lees heb jij een winsrverdriedubbelaar uit eind 2000. Ben jij nog (inmiddels weer) in het bezit van het getekende contract ?? en zo ja zou jij mij dan kunnen vertellen waar staat dat de mogelijkheid bestaat dat je aan het eind van het contract een restschuld zou kunnen overhouden en dat JIJ die dan zou moeten betalen. In de folder zou het wel gestaan hebben maar in mijn contract (winstverdriedubbelaar eind 2000) kan ik hier niets hierover vinden en ook de folder waar het wel in zou staan wordt NIET in het contract genoemd.
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 20 nov 2003 13:22
door Mariianne
Ik heb het contract ook nog eens nageplozen, maar kan daar niets over vinden.
Ons contract is van 23-11-2000, dus volgende week krijgen wij de eindafrekening. Zoals het er nu uit ziet, moeten we € 14.000,- betalen.
Een heel kaartenhuis is in elkaar gedonderd!
Heb ik mooi een jaar voor niets gewerkt!
We zijn aangesloten bij leaseverlies en eegalease. Maar daar hoor je ook niets van.
We zien het niet zitten om een advocaat in handen te nemen. Dat gaat je nog meer geld kosten en dat risico kunnen we er niet meer bij hebben, aangezien we nog meer aandelen problemen hebben.
Onze hoop ligt in de toekomst. Misschien krijgt leaseverlies of eegalease nog wat voor elkaar.
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 20 nov 2003 13:54
door frits
Hoi Mariianne
ik ben dus niet de enige die niet uit contract kan halen waarom IK het verschil tussen de waarde (zoals dexia de aandelen noemt) zou moeten bijbetalen het schijnt dat er ook contracten zijn waarin staat dat je ook tekent dat je de folder gelezen hebt, maar bij mij staat dat er NIET in .Ook staat er op geen enkele wijze vermeld dat het om een lening zou gaan. Mijn vrouw heeft het contract vernietigd en ik ben dus niet van plan om de 12000 euro welke Dexia wil hebben te betalen.
Re: Fanmail van Dexia
Geplaatst: 20 nov 2003 19:43
door tester
We zien het niet zitten om een advocaat in handen te nemen. Dat gaat je nog meer geld kosten en dat risico kunnen we er niet meer bij hebben, aangezien we nog meer aandelen problemen hebben
1e gesprek is gratis
Baad het niet schaadt het niet.