LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Op 28 maart 2012 heb ik een bestelling geplaatst bij Drogistenapotheek.nl. Deze bestelling is op 29 maart 2012 verzonden en volgens de tracktrace pagina van PostNL is deze op 30 maart 2012 bij mij bezorgd. Het probleem is nu dat ik op deze datum niet eens thuis was waardoor ik deze bestelling dus niet in ontvangst heb kunnen nemen. Ik heb ook al navraag gedaan bij de buren en overburen of zij misschien iets in ontvangst hebben genomen namens mij, en dit was niet het geval. Ik heb dit kenbaar gemaakt bij de betreffende webshop en deze blijft bij de bewering dat ik het pakketje heb ontvangen en dat daarmee de kous af is. Ik kan aantonen dat ik niet aanwezig was ten tijde van de bezorging omdat ik op dat moment in het ziekenhuis opgenomen was.
De wet Koop op afstand zegt wel dat de verkoper verantwoordelijk blijft voor een juiste bezorging totdat de koper het pakketje in ontvangst heeft genomen.
Wat in dit geval te doen nu de verkoper zich achter PostNL blijft verschuilen en blijft beweren dat de bestelling wel degelijk is bezorgd?
De wet Koop op afstand zegt wel dat de verkoper verantwoordelijk blijft voor een juiste bezorging totdat de koper het pakketje in ontvangst heeft genomen.
Wat in dit geval te doen nu de verkoper zich achter PostNL blijft verschuilen en blijft beweren dat de bestelling wel degelijk is bezorgd?
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Als het pakketje bij de buren is bezorgd, heeft de Post.NL medewerker daarvan notitie gemaakt op zijn lijst en weten ze ook op welk nummer. Mits dus deze medewerker zijn/haar werk goed gedaan heeft!
Uit je verhaal maak ik op dat jij zelf ook geen briefje in de bus had over een burenbezorging, wat de Post.NL medewerker dus wel altijd verplicht is bij een buren bezorging.
Fout ligt dus hoe dan ook bij Post.NL. Deze kan nazien waar het pakketje bezorgd is. Als de bezorger heeft genoteerd dat het pakketje bij jou is afgeleverd terwijl jij kunt aantonen dat je er niet was, heb je redelijk goede kans van slagen.
Als de medewerker genoteerd heeft dat er sprake was van een buren bezorging, staat als het goed is ook het huisnummer erbij, anders heb je alsnog een goede kans van slagen!
Staat het huisnummer er wel bij, wordt het tijd om achter de oren te krabben en jezelf af te vragen of de buren wel zo te vertrouwen zijn als dat je denkt!
Hoe dan ook sta jij hierin redelijk sterk, gezien de informatie over de bezorging gewoon bijgehouden wordt door de bezorger en ook weer terug te vinden is door Post.NL.
Ik zou dus in alle gevallen dit meenemen in je gesprek met Post.NL en dus even netjes contact met ze opnemen.
Uit je verhaal maak ik op dat jij zelf ook geen briefje in de bus had over een burenbezorging, wat de Post.NL medewerker dus wel altijd verplicht is bij een buren bezorging.
Fout ligt dus hoe dan ook bij Post.NL. Deze kan nazien waar het pakketje bezorgd is. Als de bezorger heeft genoteerd dat het pakketje bij jou is afgeleverd terwijl jij kunt aantonen dat je er niet was, heb je redelijk goede kans van slagen.
Als de medewerker genoteerd heeft dat er sprake was van een buren bezorging, staat als het goed is ook het huisnummer erbij, anders heb je alsnog een goede kans van slagen!
Staat het huisnummer er wel bij, wordt het tijd om achter de oren te krabben en jezelf af te vragen of de buren wel zo te vertrouwen zijn als dat je denkt!
Hoe dan ook sta jij hierin redelijk sterk, gezien de informatie over de bezorging gewoon bijgehouden wordt door de bezorger en ook weer terug te vinden is door Post.NL.
Ik zou dus in alle gevallen dit meenemen in je gesprek met Post.NL en dus even netjes contact met ze opnemen.
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Bedankt voor je reactie!Daan_1978 schreef:Als het pakketje bij de buren is bezorgd, heeft de Post.NL medewerker daarvan notitie gemaakt op zijn lijst en weten ze ook op welk nummer....
Ik heb inderdaad geen briefje ontvangen van de PostNL bezorger. Maar de webshop heeft het pakketje standaard verzonden en dus niet verzekerd. Maar volgens de wet koop op afstand is dit een geschil tussen de verkoper en de vervoerder. De verkoper blijft aansprakelijk voor een juiste bezorging totdat de koper het pakketje in ontvangst heeft genomen.
En dat is in dit geval dus niet gebeurt...
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Verzekerd of niet, het is door Post.NL altijd te achterhalen wat de bezorger heeft ingevuld op de lijst.
Toch even met Post.NL zelf bellen en aangeven of ze dat uit kunnen zoeken of inderdaad de verkopende partij dit op laten lossen met Post.NL
Toch even met Post.NL zelf bellen en aangeven of ze dat uit kunnen zoeken of inderdaad de verkopende partij dit op laten lossen met Post.NL
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
conimus
(ik heb geen tijd om dit verder netjes uit te werken)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Afzender/ontvanger
De afzender (de verkoper dus) blijft verantwoordelijk tot het moment van de feitelijke overdracht van het produkt. Dit heeft helemaal niets te maken met de postwet, maar wèl met de consumentenwet BW7/9. Er is immers een koopovereenkomst afgesloten tussen een consument en een professionele verkoper en dan dient de verkoper het produkt te leveren en de koper het produkt tegen de afgesproken prijs te betalen. Ook maakt het niet uit of het via de gewone post verstuurd is door de verkoper of aangetekend. Het risico van de aflevering blijft liggen bij de afzender/verkoper en NIET bij de koper. Daarom is het verstandig om NIET/NOOIT van te voren te betalen!!!
Bovenstaande is gebaseerd op:
BW7/9 en BW7/11
art. 9, lid 1: "De verkoper is verplicht de verkochte zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en af te leveren."
art. 9, lid 2: "Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper."
art.11: "Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af.
Hellup!!! Waar blijft mijn pakje?
In de rubriek Vraag&Beantwoord wordt vrij vaak de vraag gesteld wie er verantwoordelijk is voor de verzending van een produkt bij een koop op afstand?
TIP
Volgens de wet is de verzender/verkoper verantwoordelijk tot het moment van de feitelijke overdracht van het goed. Als een pakket dus niet aankomt, is dat niet het probleem van de ontvanger/de koper, maar het probleem van de verkoper/verzender. In feite dient dus de verkoper het produkt dan nogmaals te versturen óf als hij dat niet wil of kan, de aankoopsom binnen 30 kalenderdagen terug te storten op de rekening van de koper.
De afzender (de verkoper dus) blijft verantwoordelijk tot het moment van de feitelijke overdracht van het produkt. Dit heeft helemaal niets te maken met de postwet, maar wèl met de consumentenwet BW7/9. Er is immers een koopovereenkomst afgesloten tussen een consument en een professionele verkoper en dan dient de verkoper het produkt te leveren en de koper het produkt tegen de afgesproken prijs te betalen. Ook maakt het niet uit of het via de gewone post verstuurd is door de verkoper of aangetekend. Het risico van de aflevering blijft liggen bij de afzender/verkoper en NIET bij de koper. Daarom is het verstandig om NIET/NOOIT van te voren te betalen!!!
(BRON: BW7/9; BW7/11)
Verzender,verkoper,ontvanger,koper,verantwoordelijkheid
ReadAC/Maxiem.
(ik heb geen tijd om dit verder netjes uit te werken)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Afzender/ontvanger
De afzender (de verkoper dus) blijft verantwoordelijk tot het moment van de feitelijke overdracht van het produkt. Dit heeft helemaal niets te maken met de postwet, maar wèl met de consumentenwet BW7/9. Er is immers een koopovereenkomst afgesloten tussen een consument en een professionele verkoper en dan dient de verkoper het produkt te leveren en de koper het produkt tegen de afgesproken prijs te betalen. Ook maakt het niet uit of het via de gewone post verstuurd is door de verkoper of aangetekend. Het risico van de aflevering blijft liggen bij de afzender/verkoper en NIET bij de koper. Daarom is het verstandig om NIET/NOOIT van te voren te betalen!!!
Bovenstaande is gebaseerd op:
BW7/9 en BW7/11
art. 9, lid 1: "De verkoper is verplicht de verkochte zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en af te leveren."
art. 9, lid 2: "Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper."
art.11: "Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af.
Hellup!!! Waar blijft mijn pakje?
In de rubriek Vraag&Beantwoord wordt vrij vaak de vraag gesteld wie er verantwoordelijk is voor de verzending van een produkt bij een koop op afstand?
TIP
Volgens de wet is de verzender/verkoper verantwoordelijk tot het moment van de feitelijke overdracht van het goed. Als een pakket dus niet aankomt, is dat niet het probleem van de ontvanger/de koper, maar het probleem van de verkoper/verzender. In feite dient dus de verkoper het produkt dan nogmaals te versturen óf als hij dat niet wil of kan, de aankoopsom binnen 30 kalenderdagen terug te storten op de rekening van de koper.
De afzender (de verkoper dus) blijft verantwoordelijk tot het moment van de feitelijke overdracht van het produkt. Dit heeft helemaal niets te maken met de postwet, maar wèl met de consumentenwet BW7/9. Er is immers een koopovereenkomst afgesloten tussen een consument en een professionele verkoper en dan dient de verkoper het produkt te leveren en de koper het produkt tegen de afgesproken prijs te betalen. Ook maakt het niet uit of het via de gewone post verstuurd is door de verkoper of aangetekend. Het risico van de aflevering blijft liggen bij de afzender/verkoper en NIET bij de koper. Daarom is het verstandig om NIET/NOOIT van te voren te betalen!!!
(BRON: BW7/9; BW7/11)
Verzender,verkoper,ontvanger,koper,verantwoordelijkheid
ReadAC/Maxiem.
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
PostNL bellen , maar die suggestie was al gedaan. En dan te hopen dat er ingevuld is bij welke buren het evt. afgeleverd is. Op dit moment valt het wel mee maar vorig jaar heb ik regelmatig de halve straat af kunnen struinen waar mijn pakjes bleven omdat op het door de postbode ingevulde adres het pakketje juist NIET afgeleverd was. Of na een paar dagen kwam er een "straatgenoot" of ik niet op mijn pakje zat te wachten Maar nogmaals, bellen en 'aangifte' doen bij PostNL.
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Je kan wel steeds komen met de wet koop op afstand, maar dan moet je het wel goed doen. Volgens Post.nl is het pakketje afgeleverd en verkoper mag daarvan uit gaan. Hij heeft dus aan zijn verplichting voldaan.
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Maar het pakketje is niet bij de juiste persoon afgeleverd!
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Daarom het meest praktisch om alleereerst de bezorger aan te spreken en om opheldering te vragen.Maar het pakketje is niet bij de juiste persoon afgeleverd!
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Is dat de verantwoording van de verkoper????sephora30 schreef:Maar het pakketje is niet bij de juiste persoon afgeleverd!
In dat geval moeten alle verkopers alles zelf gaan bezorgen.
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
bprosman
Ik ben het niet vaak met je eens en deze keer al helemaal niet. De verkoper (de partij waarmee de koper een overeenkomst op afstand heeft afgesloten), dient indien van toepassing onweerlegbaar te bewijzen dat het pakketje (letterlijke) aan de koper is overhandigd en dat kan de verkoper niet, want het pakketje is niet aangetekend verzonden. Je moet consumenten niet (bewust?) op het verkeerde been zetten. Het is een zaak tussen Post.nl en de opdrachtgever (in dit geval dus de verkoper). De koper staat hier juridisch gezien helemaal buiten.
Met collegiale groet, Maxiem.
Ik ben het niet vaak met je eens en deze keer al helemaal niet. De verkoper (de partij waarmee de koper een overeenkomst op afstand heeft afgesloten), dient indien van toepassing onweerlegbaar te bewijzen dat het pakketje (letterlijke) aan de koper is overhandigd en dat kan de verkoper niet, want het pakketje is niet aangetekend verzonden. Je moet consumenten niet (bewust?) op het verkeerde been zetten. Het is een zaak tussen Post.nl en de opdrachtgever (in dit geval dus de verkoper). De koper staat hier juridisch gezien helemaal buiten.
Met collegiale groet, Maxiem.
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Misschien omdat ik wat praktischer/pragmatischer ingesteld ben ipv meteen met het wetboek op tafel te slaan. Ik bel altijd even en tot nu toe heeft PostNL het altijd prima voor me opgelost.Ik ben het niet vaak met je eens en deze keer al helemaal niet.
Helemaal gelijk in maar soms staan pragmatisch en juridisch gelijk haaks tegenover elkaar , zeker qua tijd. Je kunt dit tot in de rechtbank uitvechten en er dan na een paar jaar achter komen dat je juridisch helemaal gelijk hebt en krijgt, ik zou er voor kiezen om er even een telefoontje van 5 minuten met PostNL aan te wagen.De koper staat hier juridisch gezien helemaal buiten.
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
bprosman
Ik schreef:
De tekst moet zijn:
"Ik ben het vaak met je eens, maar deze keer niet".
Maxiem.
Ik schreef:
Met mijn welgemeende excuses!!! Ik had een andere respondent voor ogen.Ik ben het niet vaak met je eens en deze keer al helemaal niet.
De tekst moet zijn:
"Ik ben het vaak met je eens, maar deze keer niet".
Maxiem.
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Vond het ook al raar
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Klopt, is ook wel veel praktischer en sneller. Iemand heeft iets besteld omdat deze het product wil ontvangen en soms kan het zo heel makkelijk en snel opgelost worden.bprosman schreef:Misschien omdat ik wat praktischer/pragmatischer ingesteld ben ipv meteen met het wetboek op tafel te slaan. Ik bel altijd even en tot nu toe heeft PostNL het altijd prima voor me opgelost.
Haaks is dan ook weer zo'n sterke uitdrukking. Soms liggen beiden inderdaad niet op een lijn, dat zeker. Ik zou er waarschijnlijk ook eerst even een telefoontje aan wagen. Als het daarmee al op te lossen is, is dat ook prima.bprosman schreef: Helemaal gelijk in maar soms staan pragmatisch en juridisch gelijk haaks tegenover elkaar , zeker qua tijd. ... ik zou er voor kiezen om er even een telefoontje van 5 minuten met PostNL aan te wagen.
Overigens de ene weg (van het telefoontje) hoeft de andere helemaal niet uit te sluiten. De juridische kan altijd nog gevolgd worden.
@Maxiem,
U heeft gelijk dat het risico ervan bij de verkoper/verzender ligt.
@TS,
U heeft een aantal opties:
De eenvoudigere weg is even informeren bij de bezorger. Misschien levert dit al resultaat op.
De iets ingewikkeldere weg. Zoals al gesteld ligt het risico bij de verzender.
In principe mag een webwinkel er 30 dagen over doen om te leveren. Aangezien er volgens de webwinkel geleverd is, zou u niet hoeven te verwachten dat het uit het niets nog opduikt en geleverd wordt.
U kunt de webwinkel een ingebrekestelling sturen. Daarin geeft u ze een redelijke en gespecificeerde termijn om alsnog tot levering over te gaan. Geven ze hieraan geen gehoor, geef dan aan dat u de koop ontbindt en het geld teruggestort wil zien op uw rekening (indien u vooruit betaald heeft, daar ga ik even van uit) binnen een bepaalde termijn. Mocht aan geen van beiden gehoor gegeven geef dan aan dat u andere wegen gaat bewandelen om uw vordering te innen waarbij de gemaakte kosten verhaald zullen worden op de webwinkel.
Wordt aan geen van beiden gehoor gegeven, kunt u een incassobureau / deurwaarder inschakelen om de vordering te innen.
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Wat hierboven al gezegd is kan ik alleen maar herhalen. Het is een kleine (?) moeite even met PostNL te bellen. Levert dat niets op: mailen naar de webshop dat je niets hebt ontvangen.
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Het contact met de webshop is niet bepaald nuttig te noemen. Zij blijven bij hoog en laag volhouden dat het pakketje wel degelijk bij mij is afgeleverd omdat dit staat vermeld op de website/tracktrace van PostNL. Ik heb de webshop vervolgens uitgelegd dat ik het betreffende pakketje niet eens heb kunnen ontvangen omdat ik op die bewuste dag en de dagen daarna in het ziekenhuis was opgenomen, hetgeen aantoonbaar is. En ook na deze mededeling bleef de webshop bij haar standpunt. Ik heb ze nogmaals gewezen op de wet Koop op afstand en ook daar wordt geen gehoor aan gegeven. Al deze heisa om een bestelling van amper € 14,- die ik overigens vooraf via iDeal heb voldaan. De wet Koop op afstand zegt tevens dat een kwestie als deze iets is tussen de verkoper en de vervoerder. Maar de verkoper vind het zo wel prima en doet verder niets om dit probleem op te lossen.
Gisteren online een klacht ingediend bij PostNL welke binnen 5 werkdagen moet zijn behandeld. Althans, dat staat in het bevestigingsmailtje...
Gisteren online een klacht ingediend bij PostNL welke binnen 5 werkdagen moet zijn behandeld. Althans, dat staat in het bevestigingsmailtje...
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Ik vrees dat het resultaat van dat onderzoek is: je bent de verzender niet, je kunt geen klacht indienen.
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
... schrijf die VIJF dagen maar op je buik. Dat worden MAANDEN en dan nog alleen als je er bovenop blijft zitten met lastige vragen ...conimus schreef:Gisteren online een klacht ingediend bij PostNL welke binnen 5 werkdagen moet zijn behandeld. Althans, dat staat in het bevestigingsmailtje...
Re: Bestelling wel verzonden maar niet ontvangen
Dus TS is eigenwijs en wil niet bellen.
@TS, als je nu gewoon even belt met Post.NL dan kun je aangeven wat er aan de hand is en vragen wat de bezorger heeft genoteerd en hoe het kan zijn dat je het pakketje niet ontvangen hebt.
@TS, als je nu gewoon even belt met Post.NL dan kun je aangeven wat er aan de hand is en vragen wat de bezorger heeft genoteerd en hoe het kan zijn dat je het pakketje niet ontvangen hebt.