LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Politiekids en kindsoldaten.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
witte angora
Berichten: 31964
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door witte angora »

Toegegeven, de topictitel is wat overdreven. Of toch niet?

In het plaatselijk roddelblad dat zichzelf de weekendkrant voor de Duin- en Bollenstreek noemt, de datum 13 april 2012, staat een artikel over Politiekids. Katwijk zou de tweede gemeente in Nederland zijn die daarmee aan de slag gaat. Er wordt een korte opleiding gegeven, en de kinderen gaan met een zwarte pet op en een herkenbaar geel vest met de opdruk 'politiekids Katwijk' de straat op. Het gaat om kinderen uit groep 5. Dus een jaar of 10 hooguit.

"Onachtzaamheid bij volwassenen is niet altijd bewust. Als een kind een volwassene wijst op regels, in het verkeer of op straat, dan komt dat eerder binnen bij de mensen", zo begint het artikel.

De taken zijn, volgens het artikel: fietsers die over de stoep rijden, vuil op het strand en een vieze stoep zijn zaken waar de kinderen enige zeggenschap over hebben. Het aanspreken van hondenbezitters en ze voorzien van een hondenpoepzakje, controle bij een gevaarlijke oversteekplaats, uitreiken van preventie- of promotiemateriaal in een wijk met een toename van auto- of woninginbraken zijn enkele zaken voor de politiekids.

Het komt er dus op neer dat volwassenen opgevoed gaan worden door kinderen? Gekker moet het niet worden. En dan de taken, dat zijn toch dingen die door volwassen agenten behandeld horen te worden, die daarvoor ook betaald worden? En als die volwassen agenten dat niet aan kunnen pakken, omdat er niet naar geluisterd wordt, dan moeten kinderen het maar oplossen? Worden die kinderen daar voor betaald dan, of moeten ze voor niks 'werken'? Mogen kinderen van een jaar of 9, 10, dit überhaupt doen? Kinderen mogen toch vanaf hun 13e werken? Hoe is het dan mogelijk dat ze op die leeftijd taken gaan behartigen die volwassenen zouden moeten doen?

Ik zie het al voor me:

Agent: 'kindje, zie je die meneer daar met die hond? Spreek jij hem even aan, naar mij luistert hij toch niet'. Te zot voor woorden.

Kindje: 'maar wat dan als hij boos wordt?'

Agent: 'dan loop ik heel hard weg en blaas ik heel hard op mijn fluit, dan komen de andere politiekindjes en die gaan hem dan wel slaan'

Kindje: 'en als dat dan niet helpt?'

Agent: 'dan blaas ik nog veel harder op mijn fluit, en dan komen er vanzelf wel kindsoldaatjes uit Angola en die schieten die boze meneer dan wel dood'.

Overdreven? Ja. Maar het inzetten van kinderen omdat volwassenen niet naar agenten luisteren? Doe ff normaal. Hoe diep kun je zinken als politiekorps?
Laatst gewijzigd door witte angora op 16 apr 2012 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door bprosman »

fietsers die over de stoep rijden, vuil op het strand en een vieze stoep zijn zaken waar de kinderen enige zeggenschap over hebben. Het aanspreken van hondenbezitters en ze voorzien van een hondenpoepzakje,
Stuk voor stuk asociaal gedraag, en dan maakt het eigenlijk niet uit door wie je er op aangesproken wordt. Al ben ik bang dat het niet helpt.
Mijn moeder is wat assertiever en die mept fietsers die haar op de de stoep bijna van de sokken rijden met haar boodschappentas van de fiets. Ik moet zeggen dat is tot nu toe nog het meest effectief gebleken.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door ciske »

Mijn moeder is wat assertiever en die mept fietsers die haar op de de stoep bijna van de sokken rijden met haar boodschappentas van de fiets. Ik moet zeggen dat is tot nu toe nog het meest effectief gebleken.
:lol: :lol: leuke moeder heb jij :mrgreen:
Het aanspreken van hondenbezitters en ze voorzien van een hondenpoepzakje,
dit zou ik dus nooit pikken van een kind, heb trouwens altijd een zakje bij mij :mrgreen:

Maar al met al , vind ik dit dus niks voor kinderen, laten de volwassen wouten maar eens wat meer doen.
Laatst gewijzigd door ciske op 16 apr 2012 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@wa

geef je gelijk,zo ik zie het helemaal voor me...
gaat het nog leuk dat het kind me aanspreekt oke..
gekker moet het toch niet worden.. :lol: :lol:

@bpbrosman :lol: :lol: :lol: mijn dag is goed... :lol: :lol: :lol: ben gelijk vrolijk

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door bprosman »

dit zou ik dus nooit pikken van een kind
Eigenlijk zou het geen verschil moeten maken dat als iemand de fout in gaat WIE hem/haar er op aanspreekt.

witte angora
Berichten: 31964
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door witte angora »

bprosman schreef:
dit zou ik dus nooit pikken van een kind
Eigenlijk zou het geen verschil moeten maken dat als iemand de fout in gaat WIE hem/haar er op aanspreekt.
Juist, en daarom snap ik niet dat de wouten kinderen gaan inzetten. Ze zouden het zelf moeten doen, maar dat kunnen ze blijkbaar niet omdat er niet naar geluisterd wordt. Oftewel: hoeveel gezag heb je dan nog.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Laat kind lekker kind blijven, dat is maar voor zo
even in het leven.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:
dit zou ik dus nooit pikken van een kind
Eigenlijk zou het geen verschil moeten maken dat als iemand de fout in gaat WIE hem/haar er op aanspreekt.
:lol: Ik pik het al niet eens van een wout.

precies wat choco hier al zegt....laten kinderen gewoon kind blijven :wink:

witte angora
Berichten: 31964
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door witte angora »

Chocomelk schreef:Laat kind lekker kind blijven, dat is maar voor zo
even in het leven.
Natuurlijk mogen kinderen wat mij betreft best wel eens bijspringen in de maatschappij, zoals bij de klaarovers en zo, of andere éénmalige klusjes. Dat zijn juist leuke dingen voor de kids. Maar dat is iets heel anders dan hen confronteren met asociaal gedrag en verwachten dat juist zij dat wel eventjes op zullen lossen omdat de wout het niet aan kan.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Het zal niet zo zeer zijn om volwassenen te zeggen wat mag
en niet mag maar dat kinderen zelf met eigen ogen zien wat er
allemaal verkeerd gaat in de maatschappij zodat ze weten dat hun
het wel goed moeten doen.........misschien.

Het is in ieder geval maar een raar iets.

witte angora
Berichten: 31964
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee, het is echt de bedoeling dat kinderen volwassenen aanspreken, omdat volwassenen meer aan zouden nemen van kinderen.

Ze zijn zelfs door de burgemeester (met ambtsketen om) officieel geïnstalleerd, waarbij ze drie beloften af moesten leggen:

"1) Jullie moeten vertrouwen op elkaar
2) Jullie moeten een voorbeeld zijn voor anderen
3) Jullie mogen niet pesten, dus je gewoon gedragen.

Dit moeten we ook overbrengen op anderen, zowel jong als oud."

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door plumber »

Zie hier veel kinderen over de stoep rijden en ook veel kinderen
die de hond uitlaten zonder poepzak en niet aan de riem.
Hoe zal dat gaan met die kinderen want ze luisteren niet eens
naar de volwassenen.Dan wordt het met recht kindsoldaatje
want dat wordt knokken met die kinderen onder elkaar :wink:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@choco,
Dat zou inderdaad het positieve bij-effect kunnen zijn dat die kinderen dat op zijn minst niet ook zelf gaan doen en later ook mensen aan durven spreken op aso gedrag. Of leeftijdsgenoten durven aanspreken, vaak zijn ze er op jongere leeftijd nog vatbaar voor als ze vanuit de eigen groep aangesproken worden.
witte angora schreef:Juist, en daarom snap ik niet dat de wouten kinderen gaan inzetten. Ze zouden het zelf moeten doen, maar dat kunnen ze blijkbaar niet omdat er niet naar geluisterd wordt. Oftewel: hoeveel gezag heb je dan nog.
Geen, maar dat heeft soms ook te maken met het feit dat politie hier met handen en voeten gebonden is. Ze mogen vaak helemaal niets en eht is al nieuwswaardig als er waarschuwingsschoten gelost zijn. Vaak wordt er dan ook nog eens een uitvoerig onderzoek ingesteld naar of het wel nodig was geweest en moeten ze daar een hoop verantwoording over afleggen.

In een hele hoop andere landen gaat het wel eventjes anders. Daar durven burgers de politie geen weerwoord te geven en is het "ja / nee, meneer / mevrouw" en owee als dat meneer / mevrouw vergeten wordt. In veel landen wordt je wat sneller in de boeien geslagen en gaat het er wat hardhandiger aan toe. In veel landen worden eerst meppen uitgedeeld en komt het vragen stellen later wel. Maar owee als hier wat gebeurd.

Denk bijvoorbeeld eens aan die strandrellen van een paar jaar terug. Toen dat pas in de media kwam, was er ook alleen maar speculatie over dat de politie het wel fout zouden hebben gedaan. Pas een hele poos later kwamen er meer beelden naar buiten van hetgeen gebeurd was en dat de raddraaiers toch echt zelf verantwoordelijk waren voor de sfeer die onstaan was. Zij hadden de politie in het nauw gedreven.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door ciske »

Geen, maar dat heeft soms ook te maken met het feit dat politie hier met handen en voeten gebonden is
Valt wel mee hoor met wat ze mogen, zie soms burgertje treiteren, :mrgreen:

Ik zeg altijd maar zo....als je ze nodig hebt , zie je ze niet.
Als je ze niet nodig hebt, breek je zowat je nek over ze.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:Valt wel mee hoor met wat ze mogen, zie soms burgertje treiteren, :mrgreen:
nou als ik wel eens zie wat voor bekwerk sommigen durven open te trekken als ze een bon krijgen omdat ze zelf fout zijn geweest. pff daar lusten de honden geen brood van, in sommige landen hoef je dat echt niet te proberen.
ciske schreef: Ik zeg altijd maar zo....als je ze nodig hebt , zie je ze niet.
Als je ze niet nodig hebt, breek je zowat je nek over ze.
sja da's ook weer waar.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door ciske »

nou als ik wel eens zie wat voor bekwerk sommigen durven open te trekken als ze een bon krijgen omdat ze zelf fout zijn geweest. pff daar lusten de honden geen brood van,
Heb je gelijk in, maar datzelfde bekwerk....krijgt de gewone burger ook naar de kop geslingerd , en die hebben geen mogelijkheid tot bekeuren :mrgreen:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:Heb je gelijk in, maar datzelfde bekwerk....krijgt de gewone burger ook naar de kop geslingerd , en die hebben geen mogelijkheid tot bekeuren :mrgreen:
Dat heb ik eigenlijk zelf nog nooit mogen ervaren. Die keren dat ik wel eens aangesproken / bekeurd ben (zijn op 1 hand te tellen overigens) ben ik netjes te woord gestaan.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door ciske »

Emmy75 schreef:
ciske schreef:Heb je gelijk in, maar datzelfde bekwerk....krijgt de gewone burger ook naar de kop geslingerd , en die hebben geen mogelijkheid tot bekeuren :mrgreen:
Dat heb ik eigenlijk zelf nog nooit mogen ervaren. Die keren dat ik wel eens aangesproken / bekeurd ben (zijn op 1 hand te tellen overigens) ben ik netjes te woord gestaan.
:lol: ik bedoel het "bekwerk "van het volk Emmy :lol:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:
Emmy75 schreef:
ciske schreef:Heb je gelijk in, maar datzelfde bekwerk....krijgt de gewone burger ook naar de kop geslingerd , en die hebben geen mogelijkheid tot bekeuren :mrgreen:
Dat heb ik eigenlijk zelf nog nooit mogen ervaren. Die keren dat ik wel eens aangesproken / bekeurd ben (zijn op 1 hand te tellen overigens) ben ik netjes te woord gestaan.
:lol: ik bedoel het "bekwerk "van het volk Emmy :lol:
Yep, ik bedoelde aan te geven dat het vaak een kwestie is van actie reactie. De reactie van oom agent is meestal afhankelijk van het gedrag van degene die aangesproken wordt. Hier mogen de aso's dan meestal na de bekeuring gewoon hun weg vervolgen. In veel andere landen mogen die opgewonden standjes eerst even een paar uur gaan afkoelen op het bureau. De volgende keer laten ze die grote waffel wel achterwege.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Politiekids en kindsoldaten.

Ongelezen bericht door ciske »

Yep, ik bedoelde aan te geven dat het vaak een kwestie is van actie reactie
:lol: dus jij...hebt nog nooit een grote bek van iemand gehad (bedoel niet de wouten) zo in het verkeer? ik zou ze niet te vreten willen geven wat je af en toe naar je kop krijgt van meestal de jeugd :mrgreen:

kom te kort aan 1 woordenboek :lol:

Gesloten