Defecte laptop binnen garantie
Geplaatst: 17 apr 2012 20:21
Beste mensen van het Radar-forum,
September 2010 (zo'n 1,5 jaar geleden) heb ik een ASUS 1215N Netbook aangeschaft bij een kleine verkoper in de buurt voor ongeveer 460 euro. Ik heb daar zelfs een beschermende hoes bij gekocht, omdat ik er zuinig ben op mijn spullen.
De notebook: http://www.asus.com/Eee/Eee_PC/Eee_PC_1215N/
Iets meer dan een maand geleden werkte ik s'ochtends op school aan huiswerk, sloot ik netjes af, stopte de laptop goed weg in een extra plastic tas, voordat deze in mijn (waterbestendige) tas werd gedaan. Het miezerde buiten, vandaar dat ik ook een plastic tas had meegenomen.
Dezelfde avond probeer ik mijn laptop te starten. Echter reageert deze nergens meer op. Zelfs de lichtjes die aangeven dat er enig signaal van leven is doen het niet.
Op internet en de uitzendingen van radar las ik dat ik wettelijk gezien 2 jaar recht heb op deze soort producten, dus besloot ik terug te gaan naar de verkoper, met de klacht dat deze anderhalfjarige laptop binnen de wettelijke garantie is verlopen en wat we daaraan kunnen doen. Hij nam de laptop in, zodat deze onderzocht en gerepareerd kan worden.
Vandaag kreeg ik deze brief binnen:
'Bijgaand doen wij U verslag uit van de kosten voor een eventuele reparatie aan een Asus netbook 1215N. Helaas valt deze reparatie niet onder garantie. De kosten bedragen 302,39 euro excl. BTW. Wij belasten u zonder winstpercentage door.
Wij horen graag of wij tot reparatie over kunnen gaan of U een aantrekkelijk aanbod te doen voor een nieuw model. Bij aanschaf van een nieuw apparaat zullen wij de onderzoekkosten van Asus t.w.v. 150,00 euro niet doorberekenen.'
Deze brief komt op mij over als een schending van de garantie en een dreigement dat ik een nieuwe laptop moet kopen bij hem, anders dan moet ik een belachelijk hoog bedrag (zeker relatief de prijs van de laptop) betalen om niets, wat ik niet eens kan betalen. (student, door vertraging met stage in de financiƫle problemen)
Ik heb vandaag al enig onderzoek gedaan (hardware.info, Radar, ombudsman), waaruit blijkt dat ik gewoon mijn garantie van 2 jaar nog heb, zoals gesteld in de wetgeving, maar ik weet niet of dat voldoende is om sterk te staan hierin.
Mijn uiteindelijke vragen zijn:
Heb ik garantie?
Wat kan ik eraan doen?
Welk materiaal is er beschikbaar om onderbouwd bij de verkoper aan te komen?
In ieder geval bedankt voor het lezen van dit verhaal.
Met vriendelijke groet,
Herman
September 2010 (zo'n 1,5 jaar geleden) heb ik een ASUS 1215N Netbook aangeschaft bij een kleine verkoper in de buurt voor ongeveer 460 euro. Ik heb daar zelfs een beschermende hoes bij gekocht, omdat ik er zuinig ben op mijn spullen.
De notebook: http://www.asus.com/Eee/Eee_PC/Eee_PC_1215N/
Iets meer dan een maand geleden werkte ik s'ochtends op school aan huiswerk, sloot ik netjes af, stopte de laptop goed weg in een extra plastic tas, voordat deze in mijn (waterbestendige) tas werd gedaan. Het miezerde buiten, vandaar dat ik ook een plastic tas had meegenomen.
Dezelfde avond probeer ik mijn laptop te starten. Echter reageert deze nergens meer op. Zelfs de lichtjes die aangeven dat er enig signaal van leven is doen het niet.
Op internet en de uitzendingen van radar las ik dat ik wettelijk gezien 2 jaar recht heb op deze soort producten, dus besloot ik terug te gaan naar de verkoper, met de klacht dat deze anderhalfjarige laptop binnen de wettelijke garantie is verlopen en wat we daaraan kunnen doen. Hij nam de laptop in, zodat deze onderzocht en gerepareerd kan worden.
Vandaag kreeg ik deze brief binnen:
'Bijgaand doen wij U verslag uit van de kosten voor een eventuele reparatie aan een Asus netbook 1215N. Helaas valt deze reparatie niet onder garantie. De kosten bedragen 302,39 euro excl. BTW. Wij belasten u zonder winstpercentage door.
Wij horen graag of wij tot reparatie over kunnen gaan of U een aantrekkelijk aanbod te doen voor een nieuw model. Bij aanschaf van een nieuw apparaat zullen wij de onderzoekkosten van Asus t.w.v. 150,00 euro niet doorberekenen.'
Deze brief komt op mij over als een schending van de garantie en een dreigement dat ik een nieuwe laptop moet kopen bij hem, anders dan moet ik een belachelijk hoog bedrag (zeker relatief de prijs van de laptop) betalen om niets, wat ik niet eens kan betalen. (student, door vertraging met stage in de financiƫle problemen)
Ik heb vandaag al enig onderzoek gedaan (hardware.info, Radar, ombudsman), waaruit blijkt dat ik gewoon mijn garantie van 2 jaar nog heb, zoals gesteld in de wetgeving, maar ik weet niet of dat voldoende is om sterk te staan hierin.
Mijn uiteindelijke vragen zijn:
Heb ik garantie?
Wat kan ik eraan doen?
Welk materiaal is er beschikbaar om onderbouwd bij de verkoper aan te komen?
In ieder geval bedankt voor het lezen van dit verhaal.
Met vriendelijke groet,
Herman