Pagina 1 van 4
ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 18 apr 2012 22:46
door Lodewijk22
Graag advies in onderstaande.
Ik heb mijn laptop aangeboden ter reparatie bij ASUS.
Nu hebben zij deze na reparatie terug gestuurd met UPS en deze is verdwenen !
Ik zou mijn laptop 7a10 werkdagen kwijt zijn.
Ik ben nu bijna 4 weken verder, en moet van ASUS maar het onderzoek afwachten.
Ze laten je echt in de kou staan en hebben mij al meermaals voorgelogen over het onderzoek.Zouden zij zogenaamd heel druk mee bezig zijn, maar na navraag bij UPS bleek dat er helemaal nog geen onderzoek was aangevraagd.Ook op een vervangende laptop werd afwijzend gereageerd.
Ik heb ze nu aansprakelijk gesteld voor vermissing van mijn laptop incl. alle bijkomende schade.
Wat is de termijn waarin zij dit moeten afhandelen .
Ik heb om schadevergoeding gevraagd en wel:
Laptop € 499,-
Werkgeheugen € 99,-
Immateriele schade € 400,- ( verloren software, gegevens, etc... )
Misgelopen inkomsten door toedoen van ASUS € 400,- ( periode na 10 werkdagen ,zonder laptop door toedoen ASUS )
Antwoord ASUS:
Asus doet zijn uiterste best om het notebook te traceren. Indien het notebook niet traceerbaar is, zullen wij u een andere aanbieding gaan doen. Men zal u dan een creditatie of een vervangend exemplaar notebook aanbieden. Zodra hier meer informatie over bekend is, nemen wij onmiddelijk contact met u op. Helaas is er op dit moment nog niet meer informatie bekend.
Wij kunnen u echter niet tegemoet komen in de kosten die onstaan zijn door het zoek raken van uw notebook. Asus is niet aansprakelijk voor eventuele bijzondere, indirecte of gevolgschade resulterend uit de reparatieservice, inclusief maar niet beperkt tot de kosten van het herstellen, opnieuw programmeren of reproduceren van programma's of data, of het verlies van zakelijke transacties, voordelen, opbrengsten of verwachte besparingen in de maximale waarde waarin dit is toegestaan door de wet die van toepassing is. De totale geaccumuleerde aansprakelijkheid van Asus ten opzichte van u als klant voor eventuele en alle claims die zijn ontstaan tijdens de reparatie of verzending, mogen niet hoger zijn dat een bedrag dat gelijk is aan de waarde van het gekochte product.
Wie weet wat zij wettelijk verplicht zijn ?
Of maar tegelijk een jurist hier op zetten ?
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 18 apr 2012 23:33
door alfatrion
Heb je een beroep gedaan op fabrieksgarantie of een reparatieovereenkomst gesloten? Heeft de verkoper de algemene voorwaarde van ASUS ter hand verstrekt of maken deze deel uit van de fabrieksgarantie in het eerste geval? In het laatste geval zijn de algemene voorwaarden ter hand verstrekt? Indien je dit positief beantwoord, wat staat er over dit punt vermeld?
Lodewijk22 schreef:Wie weet wat zij wettelijk verplicht zijn ?
In de wet staat dat ze aansprakelijk zijn voor de volledige schade. In overeenkomsten mag hiervan in net nadeel van de consument worden afgeweken. Echter, wanneer dit middels algemene voorwaarden gebeurt mag dat niet tot onredelijke situaties leiden. Iets is onredelijk wanneer de balans tussen de rechten en plichten van partijen op significante wijze wordt verstoord in het nadeel van de klant. Daar van is hier spraken van. De wet geeft verder aan dat hier omgekeerde bewijslast geld, dus het bedrijf zal moeten bewijzen dat het de balans niet op significante wijze verstoord wordt.
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 19 apr 2012 14:15
door Lodewijk22
Ik heb aanspraak op fabrieksgarantie gemaakt.
Afspraak voor de reparatie liep via de site van ASUS.
Je moet accoord gaan met de reparatievoorwaarden, anders wordt de laptop gewoon niet gerepareerd, want dan wordt je doorgelinkt naar de `home`van de site van ASUS.
http://rma.asus.de/pick_eu/nl/agb_nb.html
Maar dit gaat allemaal over als er iets mis gaat met de reparatie, maar daarin is niets misgegaan.
Ze zijn gewoon mijn laptop kwijt, en houden mij aan het lijntje.
Wat kan ik nu het beste gaan doen ?
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 19 apr 2012 14:38
door alfatrion
Artikel 8 is hier relevant. Gewoon een briefje sturen waarin je aangeeft dat ASUS aansprakelijk is ongeachte deze voorwaarden. Als argumenten kun je aandragen dat ze niet aan haar informatielicht heeft voldaan door deze voorwaarden niet te verstrekken voordat je de garantieovereenkomst hebt gesloten, en art. 8 los hiervan onredelijk bezwarend is omdat daarmee op significante wijze de balans verstoren tussen de rechten en plichten van partijen. Als je dan nog geen volledige schadevergoeding krijgt dan zou ik naar een jurist toe stappen die voor het gemachtigde salaris wil werken. Dit is een eenvoudige zaak.
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 21 apr 2012 20:09
door Lodewijk22
Ze zitten tegen te werken, UPS heeft het onderzoek afgerond, en de laptop is spoorloos. ASUS zegt nu weer dat zij met een intern onderzoek bezig is.
Ik vraag mij af wat zij hiermee willen bereiken, aangezien de laptop bij UPS is zoekgeraakt. ASUS is mijn inziens 100% verantwoordelijk hiervoor.
ASUS zegt tevens dat ik met de reparatievoorwaarden akkoord ben gegaan, maar dit is op een dwingende manier tot stand gebracht. Tevens wat heb je aan 2 jaar fabrieksgarantie als je bij aankoop van de laptop niet de reparatievoorwaarden krijgt, en later verplicht wordt deze te accepteren anders wordt je laptop niet gerepareerd. Kort door de bocht komt het er op neer dat er geen garantie op zit, of je moet hun voorwaarden accepteren. Ik laat het er niet bij zitten. Ik heb tevens artikel 8 van de reparatievoorwaarden schriftelijk nietig verklaard op advies van het juridisch loket.
Vrijdag gebeld met ASUS en zij zeggen aankomende week met een oplossing te komen.
Kunnen de kosten van de jurist bij ASUS in rekening gebracht worden ?
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 22 apr 2012 00:58
door alfatrion
De partij die grotendeels in het ongelijk wordt gesteld wordt meestal veroordeelt om het gemachtigde salaris. Het gaat hier om vaste bedragen die afhankelijk zijn van de werkzaamheden en het belang. Als de jurist meer vraagt dan het gemachtigde salaris dan krijgt je dus alleen een deel vergoed.
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 22 apr 2012 08:44
door Leo The Emperor
In de wet staat dat ze aansprakelijk zijn voor de volledige schade.
Echter de eigenaar van de computer heeft ook de plicht om te zorgen dat zijn schade zoveel mogelijk beperkt blijft.
Door het vooraf niet maken van een backup, en het daardoor verliezen van data en sofware, doet de gebruiker niet wat van hem verwacht mag worden. Deze kosten hiervoor kunnen daarom niet bij Asus geclaimd worden.
Verder zult u de overige kosten moeten kunnen aantonen. Het naakte statement dat u 400 Euro aan inkomsten bent misgelopen doordat u geen latop ter beschikking had is hiervoor onvoldoende
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 22 apr 2012 09:00
door Lodewijk22
De overige kosten is helemaal geen probleem en is aantoonbaar, mocht ik een jurist inschakelen, dan zal ik dit exact gaan uitzoeken, maar aangezien ASUS dit probleem niet vlot oplost en de zaak maar blijft door sudderen, zullen deze kosten nog vele malen hoger zijn, en dan wil ik nog wel eens zien wat de rechter hiervan gaat zeggen. Zij hadden dit allang kunnen oplossen en mij schadeloos kunnen stellen plus iets extra's voor alle ellende.
Elke keer heb ik hen geattendeerd op actie's die zij moeten nemen, had ik dit niet gedaan, dan had het denk ik nog veel langer geduurd.
Zij hebben mij continu aan het lijntje gehouden, meermaals voorgelogen, allemaal aantoonbaar. Ik heb al een heel dossier.
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 22 apr 2012 09:04
door Leo The Emperor
Zij hadden dit allang kunnen oplossen en mij schadeloos kunnen stellen plus iets extra's voor alle ellende.
Zij hoeven u alleen schadeloos te stellen, en niks meer of minder.
De voorgestelde schadeloosstelling zal waarschijnlijk een aanbod van een gelijkwaardige of iets betere laptop zijn. wat een allerzins redelijk aanbod is.
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 22 apr 2012 10:00
door alfatrion
Lodewijk22 schreef:De overige kosten is helemaal geen probleem en is aantoonbaar, mocht ik een jurist inschakelen, dan zal ik dit exact gaan uitzoeken, maar aangezien ASUS dit probleem niet vlot oplost en de zaak maar blijft door sudderen, zullen deze kosten nog vele malen hoger zijn, en dan wil ik nog wel eens zien wat de rechter hiervan gaat zeggen.
De opvatting van Leo the Emporer deel ik niet. Jij bent je data en software niet kwijt omdat je geen backup heb gemaakt, maar omdat ASUS jouw laptop heeft kwijt geraakt. Ook hiervoor heb je dus gewoon recht op een schadevergoeding.
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 26 apr 2012 19:18
door Lodewijk22
En ja hoor, ASUS komt wederom hun afspraken niet na !
Vorige week met ASUS gebeld.
Antwoord: wij komen volgende week met een oplossing.
Afgelopen dinsdag een mailtje van ASUS gehad, met de mededeling dat als ik
eind deze week nog niets had gehoord, ik weer contact met hen moet zoeken.
???? Dat was niet de afspraak.
Ik heb vandaag met ASUS gebeld, en zij gaven nu aan volgende week met een oplossing te komen.
Helaas geloof ik ze niet meer en begint de irritatie hoogtij te vieren.
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 27 apr 2012 09:41
door Guardian72
alfatrion schreef:De opvatting van Leo the Emporer deel ik niet. Jij bent je data en software niet kwijt omdat je geen backup heb gemaakt, maar omdat ASUS jouw laptop heeft kwijt geraakt. Ook hiervoor heb je dus gewoon recht op een schadevergoeding.
@ Alfa,
elke IT-er weet van het belang van backups.
Belangrijke (bedrijfs) gegevens zou je toch zelf moeten bewaren op een andere locatie dan de PC. Software kan ook niet aangerekend worden - daar heeft TS voor betaald, en zou hij dus installatiebronnen voor moeten hebben (CD, DVD) danwel een optie om deze (al dan niet opnieuw) te downloaden.
Wel zouden de kosten (=tijd) voor het terugzetten van de backup en het (her)installeren van de software als schadepost gezien kunnen worden - omdat indien men de laptop niet kwijt was geraakt (is m.i. trouwens verantwoording UPS, Asus kan TS gewoon betalen of een nieuwe geven - en dit verhalen op UPS) deze tijd wellicht helemaal niet verloren was gegaan.
@ TS - als men weer zaken uitstelt, mogelijk dan aangifte van verduistering/diefstal doen? Het is niet normaal dat men zo lang zaken uitstelt.
Succes in elk geval
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 27 apr 2012 11:06
door alfatrion
Guardian72 schreef:elke IT-er weet van het belang van backups.
Belangrijke (bedrijfs) gegevens zou je toch zelf moeten bewaren op een andere locatie dan de PC. Software kan ook niet aangerekend worden - daar heeft TS voor betaald, en zou hij dus installatiebronnen voor moeten hebben (CD, DVD) danwel een optie om deze (al dan niet opnieuw) te downloaden.
Sommige software komt bij geleverd op de harde schijf van de computer. Denk eens aan Windows. Verder is dit allemaal waar, maar geen steekhoudend argument om dit deel van schadeclaim af te wijzen.
Artikel 6:98 BW schreef:Voor vergoeding komt slechts in aanmerking schade die in zodanig verband staat met de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid van de schuldenaar berust, dat zij hem, mede gezien de aard van de aansprakelijkheid en van de schade, als een gevolg van deze gebeurtenis kan worden toegerekend.
Ik kan niet anders dan oordelen dat de schade wel het gevolg is van de gebeurtenis dat ASUS de laptop is kwijt geraakt en niet het gevolg is van het gegeven dat TS geen backup heeft gemaakt. Immers als ASUS de laptop niet was kwijt geraakt dan had TS zijn gegevens nog gehad.
Guardian72 schreef:@ TS - als men weer zaken uitstelt, mogelijk dan aangifte van verduistering/diefstal doen? Het is niet normaal dat men zo lang zaken uitstelt.
De politie en het OM zullen dit zien als een civiele zaak. En ik vermoed dat de strafrechter ASUS niet zal veroordelen mocht het voortkomen.
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 27 apr 2012 11:47
door Leo The Emperor
Artikel 6:98 BW schreef:
Voor vergoeding komt slechts in aanmerking schade die in zodanig verband staat met de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid van de schuldenaar berust, dat zij hem, mede gezien de aard van de aansprakelijkheid en van de schade, als een gevolg van deze gebeurtenis kan worden toegerekend.
Het vergeten van het maken van back-ups is geen gebeurtenis waar de schuldenaar voor aansprakelijk is, en toch is dat mede de oorzaak van de ontstane schade.
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 27 apr 2012 16:14
door alfatrion
Leo,
Je had je eerder al aangegeven dat jij vond dat de bestanden verloren waren geraakt doordat de schuldeiser geen backup had gemaakt. Dit nog een keer herhalen voegt niets toe. Het is onzin.
Een oorzakelijk verband is aanwezig als het een het ander als gevolg heeft. Ik maak zo vaak geen backup van bestanden en die staan de volgende dag nog gewoon op mijn harde schijf. De conclusie is dat het niet maken van een backup niet als gevolg heeft dat je bestanden kwijt raakt. De schuldeiser had zijn bestanden nog gehad indien de schuldenaar de laptop niet was kwijt geraakt. De conclusie moet dan zijn dat het kwijt raken van de laptop wel als gevolg heeft dat de bestanden zijn kwijt geraakt. Wie anders beweerd denkt niet logisch na.
Het niet maken van een backup is geen gebeurtenis, omdat een gebeurtenis niet iets is dat niet heeft plaats gevonden, maar juist iets is dat wel heeft plaats gevonden. Als de schuldeiser zijn bestanden was kwijt geraakt als de schuldenaar niet de laptop was verloren dan gaat de schuldenaar hiervoor vrijuit en anders moet hij bloeden.
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 27 apr 2012 16:27
door Guardian72
In sommige voorwaarden staat dat bij reparaties men de PC in "af fabriek" staat zou kunnen herstellen - dus dat eigen gegevens elders veilig gesteld moeten worden.
Ik kan accepteren dat voor (meegeleverde) software (zoals Windows) inderdaad een deel schade is - maar het lijkt me toch een heel basis iets, zeker voor een serieuze ondernemer, om (kritieke?) bedrijfsgegevens tenminste een keer per week op een extern medium (CD/DVD/Tape/FlashDrive) te kopieeren als backup.
Voor die gegevens lijkt het me niet logisch dat er een schadevergoeding toegekend zou worden. Wel voor de tijd van het terugzetten van de backup..
Maar goed - dan zou TS eerst naar een rechter moeten om dit af te dwingen...
Kennelijk gaat Asus richting Acer met service - erg vervelende zaak dit.
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 27 apr 2012 16:43
door berndv
En wat als de pc bij de reparatie geformateerd was en wel overgekomen bij ts, dan was ts ook alles kwijt geweest. Mijns inziens zijn de bestanden op een pc zonder backup bij reparatie eigen risico.
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 27 apr 2012 16:52
door alfatrion
Guardian72 schreef:In sommige voorwaarden staat dat bij reparaties men de PC in "af fabriek" staat zou kunnen herstellen - dus dat eigen gegevens elders veilig gesteld moeten worden.
Ik ga in deze uit van een reparatieovereenkomst. Als men dat in de overeenkomst zelf regelt kan dat door de beugel, maar niet als dit in de algemene voorwaarden staat. In het laatste geval verander je met dat beding namelijk wezenlijk de overeenkomst in het nadeel van de klant. Daarbij handel je dan ook nog eens in strijd met het eigendomsrecht van de klant.
Dit raakt ook meerdere punten op de grijze lijst. Ik ging uit van een consument. Daarnaast geld dat kleine ondernemers hier toch vaak een beroep op kunnen doen.
http://www.iusmentis.com/contracten/alg ... orwaarden/
Guardian72 schreef:Voor die gegevens lijkt het me niet logisch dat er een schadevergoeding toegekend zou worden. Wel voor de tijd van het terugzetten van de backup.
Wie een ander schade toebrengt moet deze vergoeden. Je laat onbetwist dat het niet maken van een backup niet veroorzaakt dat je gegevens kwijt raakt en het kwijt raken van een harde schrijf wel dit gevolg heeft. Daarmee staat toch vast dat de schuldenaar de schade heeft toegebracht omdat hij de gegevens heeft laten verdwijnen. Je laat verder onbesproken dat de schuldenaar zelf ook een backup had kunnen maken.
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 27 apr 2012 16:55
door alfatrion
berndv schreef:En wat als de pc bij de reparatie geformateerd was en wel overgekomen bij ts, dan was ts ook alles kwijt geweest. Mijns inziens zijn de bestanden op een pc zonder backup bij reparatie eigen risico.
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=AZ1228
Vast staat daarnaast dat [gedaagde] niet aan [eiser] heeft meegedeeld dat het formatteren van de harde schijven een standaardonderdeel is van de reparatieprocedure; niet heeft gevraagd of er gegevens op de harde schijven stonden of dat daarvan kopieën waren gemaakt; niet heeft gewaarschuwd voor de gevolgen van de formattering en dat hij [eiser] niet de gelegenheid heeft gegeven om voorzorgsmaatregelen te nemen om het wissen van de bestanden te voorkomen terwijl hij evenmin zelf maatregelen heeft genomen om de bestanden te behouden. De rechtbank gaat daarbij voorbij aan de stelling van [gedaagde] dat wel een back-up is gemaakt nu uit de door hem afgelegde verklaring (productie 10 bij repliek), voor zover thans van belang, wel kan worden opgemaakt dat standaard een back-up wordt gemaakt doch dit sluit niet uit de mogelijkheid dat bij onderhavige reparatie het maken van een standaard back-up is nagelaten. [gedaagde] had zijn stelling dienaangaande nader moeten onderbouwen. Voorts gaat de rechtbank voorbij aan de stelling van [gedaagde] dat het formatteren geen standaardonderdeel is van de reparatie nu deze stelling niet ter zake doende is. Het formatteren van de harddisk heeft immers wel plaatsgevonden.
De rechtbank is van oordeel dat het niet geven van deze waarschuwingen in onderhavig geval als onzorgvuldig moet worden beschouwd. Immers, vast staat dat bij het formatteren van de harddisk de data die daarop aanwezig waren, verloren zouden gaan. Vast staat voorts dat het formatteren een onderdeel is geweest van de reparatie. Weliswaar heeft [gedaagde] nog aangevoerd dat de harde schijf slechts bootable is gemaakt, doch zulks strookt niet met zijn eigen verklaring (productie 10 bij conclusie van repliek), die onder ede is afgelegd. Het had gelet op deze omstandigheden op de weg van [gedaagde] gelegen deze stelling deugdelijk te onderbouwen wat hij heeft nagelaten, zodat de rechtbank hieraan voorbijgaat.
Vast staat voorts dat het maken van een back-up zou hebben voorkomen dat de data die op de harddisk aanwezig waren, verloren zouden zijn gegaan. Bovendien staat vast dat [gedaagde] [eiser] niet als deskundig heeft ingeschat en dacht van doen te hebben met iemand die aan het “knutselen en rommelen” was. Gelet op deze feiten en omstandigheden had [gedaagde] [eiser] dienen te waarschuwen met voornoemde waarschuwingen. Het nalaten daarvan is te aan te merken als onzorgvuldig handelen van [gedaagde].
Inachtnemende het feit dat [gedaagde] een inbreuk heeft gepleegd op het eigendomsrecht van [eiser], alsmede inachtnemende het feit dat [gedaagde] onzorgvuldig heeft gehandeld als hiervoor weergegeven, in onderling verband en samenhang bezien, heeft [gedaagde] jegens [eiser] onrechtmatig gehandeld. Deze onrechtmatige handeling kan, bij gebreke van enige betwisting daaromtrent, aan [gedaagde] worden toegerekend.
Re: ASUS laptop vermist na reparatie.
Geplaatst: 27 apr 2012 18:54
door Leo The Emperor
Ik maak zo vaak geen backup van bestanden en die staan de volgende dag nog gewoon op mijn harde schijf. De conclusie is dat het niet maken van een backup niet als gevolg heeft dat je bestanden kwijt raakt.
Er is wel eens vaker een computer van mij zoekgekraakt, maar doordat ik een back-up had gemaakt was ik de bestanden niet kwijt, want die stonden de volgende dag nog gewoon op de (backup)schijf. De conclusie is dat het zoekraken van een computer niet als gevolg heeft dat je de bestanden kwijt raakt.