LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto op naam Stichting met wegenbelasting schuld.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
stichting2012

Auto op naam Stichting met wegenbelasting schuld.

Ongelezen bericht door stichting2012 »

Beste Forumleden,

Ik heb door werkeloosheid helaas een achterstand opgebouwd met
mijn wegenbelasting. Uiteraard probeer ik hier iedere maand geld voor
te reserveren om zoals een goed burger betaamd de schuld in te lossen.

Enigetijd geleden kreeg ik van de belastingdienst een brief waarin
stond dat ik geen andere auto meer op naam kan zetten.

Aangezien ik veel vrijwilligers werk doe, en in deze cultuur zit ben ik
gevraagd om voorzitter te worden van een Stichting voor dierenopvang.
De Stichting wil nu een auto kopen en opnaam van de Stichting zetten.

Mijn vraag aan u allemaal is, kan ik hier problemen mee verwachten
bijvoorbeeld dat ik op het postkantoor de auto niet op naam van de
Stichting kan krijgen omdat ik de voorzitter ben ?

Graag zie ik uw reactie's tegemoet,

Met vriendelijke groet,

witte angora

Re: Auto op naam Stichting met wegenbelasting schuld.

Ongelezen bericht door witte angora »

Je vraag kan ik zo niet beantwoorden, waarom vraag je het niet bij de belastingdienst zelf? Dat lijkt me toch de meest aangewezen gesprekspartner in deze, niet dit forum.

Waar je mogelijk wel problemen mee zou kunnen krijgen is het privé-gebruik van de auto. Een vrijwilligersvergoeding tot een bepaald bedrag kan onbelast zijn, en is dan ook niet van invloed op toeslagen en kwijtscheldingen. Maar hoe het zit met een auto die van een stichting is waar je vrijwilligerswerk voor doet en die je privé gebruikt dat weet ik niet.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat je werkloos bent, en zoveel vrijwilligerswerk doet dat je zelfs ergens voorzitter kunt worden. Ben je dan nog wel in voldoende mate beschikbaar voor betaald werk?

Overigens, snap ik je vraag niet, een penningmeester of een secretaris zou dit volgens mij namelijk ook moeten kunnen regelen. Dus wat is het probleem eigenlijk. Of is die stichting een eigen brouwsel om onder die brief van de belastingdienst uit te komen?

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

stichting2012 schreef:Beste Forumleden,

Ik heb door werkeloosheid helaas een achterstand opgebouwd met
mijn wegenbelasting. Uiteraard probeer ik hier iedere maand geld voor
te reserveren om zoals een goed burger betaamd de schuld in te lossen.

Enigetijd geleden kreeg ik van de belastingdienst een brief waarin
stond dat ik geen andere auto meer op naam kan zetten.

Aangezien ik veel vrijwilligers werk doe, en in deze cultuur zit ben ik
gevraagd om voorzitter te worden van een Stichting voor dierenopvang.
De Stichting wil nu een auto kopen en opnaam van de Stichting zetten.

Mijn vraag aan u allemaal is, kan ik hier problemen mee verwachten
bijvoorbeeld dat ik op het postkantoor de auto niet op naam van de
Stichting kan krijgen omdat ik de voorzitter ben ?

Graag zie ik uw reactie's tegemoet,

Met vriendelijke groet,
Ook ik begrijp het niet helemaal net zoals WA.

stichting2012

Nee, ik wil graag mijn werkschema aanhouden vroeg uit bed en iets doen
voor de maatschappij en niet zoals ik veel werkloze mensen zie doen om mij heen om 13.00 uur nog eens de gordijnen opendoen.

Tevens ben ik de voorzitter en zou het raar vinden als ik moest aangeven bij de penningmeester of secretaris dat ik de auto niet op het postkantoor wil gaan overschrijven. En ik ben en blijf de voorzitter.

Indien ik eventueel een baan kan krijgen dat staat de Stichting uiteraard op de tweede plaats. Ja ik ben nog een Nederlander met plichts besef !

trebelski

Ongelezen bericht door trebelski »

stichting2012 schreef: Indien ik eventueel een baan kan krijgen dat staat de Stichting uiteraard op de tweede plaats. Ja ik ben nog een Nederlander met plichts besef !
Maar niet voldoende genoeg om te zorgen voor de betaling van je wegenbelasting!
Als je plichtsbesef dan zo groot is waarom de auto niet geschorst/verkocht? Het moet trouwens al behoorlijk lang niet betaald worden voor de maatregel ( geen nieuwe auto's op je naam ) word opgelegd, tot zover jou geweldige plichtsbesef.

stichting2012

Ja Trebelski soms gebeuren er dingen in het leven dat het allemaal wat moeilijker gaat. Ik hoop dat het u nooit zal overkomen.

Toch hoop ik nog dat er mensen gewoon antwoord op mijn vragen kunnen geven zonder alles erbij te halen.

Winterman

Ongelezen bericht door Winterman »

witte angora schreef:Je vraag kan ik zo niet beantwoorden, waarom vraag je het niet bij de belastingdienst zelf? Dat lijkt me toch de meest aangewezen gesprekspartner in deze, niet dit forum.

Waar je mogelijk wel problemen mee zou kunnen krijgen is het privé-gebruik van de auto. Een vrijwilligersvergoeding tot een bepaald bedrag kan onbelast zijn, en is dan ook niet van invloed op toeslagen en kwijtscheldingen. Maar hoe het zit met een auto die van een stichting is waar je vrijwilligerswerk voor doet en die je privé gebruikt dat weet ik niet.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat je werkloos bent, en zoveel vrijwilligerswerk doet dat je zelfs ergens voorzitter kunt worden. Ben je dan nog wel in voldoende mate beschikbaar voor betaald werk?

Overigens, snap ik je vraag niet, een penningmeester of een secretaris zou dit volgens mij namelijk ook moeten kunnen regelen. Dus wat is het probleem eigenlijk. Of is die stichting een eigen brouwsel om onder die brief van de belastingdienst uit te komen?
Dat heeft toch allemaal geen ene f**** met de vraag te maken!

stichting2012

Nogmaals wil ik reageren op bovenstaande antwoorden waarin men stelt dat het maar raar is dat iemand die werkloos is tijd heeft voor vrijwilligers werk.

Beste mensen ik ben 41 jaar en heb 23 jaar gewerkt, en ja nu werkloos. Wel heel erg vreemd dat iemand dan vrijwilligers werk gaat doen, wat een schande dat iemand zich inzet om toch nog iets voor de maatschappij te betekenen.

stichting2012

Winterman dank voor u juiste bijdrage, ik was even het vertrouwen in de mensheid verloren ! :D

Winterman

Stichting, dat jij geen andere auto meer op jou naam kan zetten moet voor de stichting niet uitmaken. Hij gaat op naam van de stichting en niet op jouw naam. Echter, als jij het doet werk je wel erg sterk de indruk het verbod te willen omzeilen. Lijkt je dat verstandig?

stichting2012

Winterman, van omzeilen is geen sprake ! Binnen afzienbare tijd heb ik mijn belastingschuld weg gewerkt en is alles weer koek en ei ! De vraag betreft alleen even voor het heden.

Winterman

Dat weet jij, dat geloof ik ook wel, maar zo kan het wel overkomen. Jij mag het niet, dus hup een stichting. Het kan overkomen als misbruik. Ik heb nog nooit enige logica kunnen ontdekken in de denkwijze van de Belastingdienst, dus ik zou er niet van uitgaan dat ze begrip tonen.Waarom de schijn tegen je wekken. Vraag die penningmeester of secretaris, gewoon omdat het jou even niet uitkomt. Probleem opgelost.

witte angora

Dat weet jij, dat geloof ik ook wel, maar zo kan het wel overkomen. Jij mag het niet, dus hup een stichting. Het kan overkomen als misbruik.
Juist, en dat is de kern van mijn betoog waarvan Winterman even niet snapt waarom ik dat schreef, ik heb zo mijn twijfels over het bestaan van die stichting. Ik heb zo het vermoeden dat er helemaal geen penningmeester of secretaris in beeld is.

@ stichting 2012:
Tevens ben ik de voorzitter en zou het raar vinden als ik moest aangeven bij de penningmeester of secretaris dat ik de auto niet op het postkantoor wil gaan overschrijven. En ik ben en blijf de voorzitter.
Vind je zelf niet dat dit argument een beetje raar overkomt? De 'stichting' wil een auto kopen, dus ik neem aan dat het bestuur in zijn geheel dit besloten heeft? Of heeft de voorzitter dit alleen besloten? Het gaat er bij het overschrijven niet om wie welke functie heeft in de stichting, het gaat er om wie er tekenbevoegd is. Of is alleen de voorzitter tekenbevoegd, en bepaalt alleen de voorzitter dat niemand anders tekenbevoegd is? En als anderen wel tekenbevoegd zijn, waarom kan het hen niet gevraagd worden, desnoods zonder opgaaf van reden? Kom nou.
Een tekenbevoegde van een bedrijf kan
kentekenbewijzen op naam van het bedrijf, de vereniging of
stichting overschrijven. De tekenbevoegde moet zich legitimeren
met:
. één van de genoemde persoonlijke legitimatiedocumenten (zie particulieren);
U hoeft geen afschrift van de gegevens uit de gemeentelijke
basisadministratie van uw gemeente te overleggen; en
. een (kopie van een) uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van
Koophandel. Op dit uittreksel moet de naam van de tekenbevoegde staan. Het
uittreksel mag niet ouder zijn dan één jaar en de gegevens moeten nog
overeenkomen met de huidige situatie. Een uitdraai van internet is niet
toegestaan.
Bron: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... nteken.pdf
Het is maar de vraag of de tekenbevoegdheid van meneer al bij de KvK is verwerkt, als dat al is aangevraagd, want over tekenbevoegdheid lezen we niks. Alleen dat meneer sinds kort voorzitter is.

Ik heb gewoon het gevoel dat meneer deze stichting even snel in zijn uppie op heeft gericht om de maatregel van de belastingdienst te omzeilen. Vandaar dus die post die Winterman niet begrepen heeft.

Helaas hebben stichtingen die alleen uit een voorzitter bestaan geen enkele rechtsgrond, dus als mijn vermoeden juist is, gaat dit hem niet worden.

witte angora

stichting2012 schreef:Winterman dank voor u juiste bijdrage, ik was even het vertrouwen in de mensheid verloren ! :D
Wat een nonsens. Vanwege één post die niet naar je zin is?

stichting2012

Witte Angora ik weet niet wat jij allemaal in het leven hebt meegemaakt dat je zo'n wantrouwen in de mens hebt. Er zijn ook nog wel eens mensen die het wel goed voor hebben, en niet de boel proberen te omzeilen.

Gezien alle reactie's op Tros Radar en dat zijn er veel, lijkt het wel je dagtaak. Weet niet wat voor werk jij erbij doet :lol:

Maar geloof mij nu maar dat de beweringen die jij doet geheel niet kloppen !

Zoals de waar is vertrouwd hij zijn gasten :?: :?:

witte angora

Weet niet wat voor werk jij erbij doet
Nu niks., Maar ik heb wel eens een blauwe maandag bij de caviaopvang gewerkt hier, als vrijwilliger. Dat werd door één vrouw geleidt, gesteund door een aantal mensen die hielpen met de hokken schoonmaken. Er was geen enkele rechtsvorm, het is een particulier initiatief. Het aantal cavia's ligt daar, afhankelijk van de periode en het aanbod, tussen de 20 en 150. En dat is een behoorlijk aantal.

Het opvangen van dieren kost alleen maar geld. Geen idee hoeveel dieren jouw stichting op zou vangen. Geen idee hoe jouw stichting aan geld komt. Maar als ik eerlijk mag zijn, een stichting die dieren opvangt, en dan een auto koopt? Ik denk dat ze het geld wel beter kunnen gebruiken. Het gebruik maken van auto's van vrijwilligers is aanzienlijk goedkoper. Dat brengt me al aan het twijfelen.

Daarbij: om een auto rendabel te houden en financieel naar de donateurs te verantwoorden, zul je zo ongeveer dagelijks met het ding op pad moeten om dieren op te halen. En als je dagelijks op pad moet om dieren op te halen, dan moet het wel een erg grote stichting zijn. En dan vind je het raar als anderen met een tekenbevoegdheid de auto op naam van de stichting zetten? En als het een erg grote stichting is, dan moet je de vraag hier op het forum zetten? Dan is daar niemand met kennis van zaken?

Ik geloof er steeds minder van, als ik eerlijk mag zijn. Ik denk dat jouw dierenopvang bestaat uit je eigen hond, en niks anders.

Maar ik zal er wel gigantisch naast zitten. :wink: Om welke stichting gaat het trouwens? Geef eens een naam?

stichting2012

Witte Angora ik weet niet wat je bijdragen zijn op het forum van Tros Radar, maar ik krijg een beetje de indruk dat je mensen alleen maar loopt af te zeuren !

Ik denk dat het forum hier niet voor bedoelt is. Er zijn mensen die hier vragen stellen en hier graag een normaal antwoord op wil hebben.

Tevens heb ik de indruk dat je teveel "Baantjers hebt gekeken". :lol:
Prima, maar als je zo graag agentje wilt spelen doe dat dan ergens anders.

Ik verwijs je dan graag door naar www.hoewordtikagent.nl

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Goh, meneer krijgt niet de antwoorden die hij wil krijgen en begint dan maar mensen hun antwoorden belachelijk te maken.

Ik denk en weet wel haast zeker dat het auto op naam van de stichting zetten een truuk is.

Geen houderschapsbelasting kunnen betalen, maar wel de oprichtingsakte van een stichting??

Vreemde verhalen.

stichting2012

Puma73

Ik denk niet dat je het hele verhaal goed hebt gelezen !

Degene die een normale vraag stelde was ik.
Het enige wat ik terug kreeg van Witte Angora is argwaan.

Ik vraag mij nu trouwens ook af wat het verschil is tussen een Witte
Angora Kat en een Puma :lol:

stichting2012

Maar goed mensen,

Zijn er buiten Witte Angora en Puma73 nog mensen die
gewoon willen meedenken !

Gesloten