LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten bij annulering

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
mauricer
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2012 11:21

Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door mauricer »

Hallo,

Ik heb een reis geboekt bij een reisbureau dat is aangesloten bij de ANVR.
De reis is in Nederland geboekt, echter schijnt het dat het via een Duitse operator gaat (Duitsland). Het is nog ruim 42 dagen voordat we weggaan. Echter vallen de annuleringskosten ruim veel hoger uit dan alleen de aanbetaling. Kan dit?

Dank!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja...
zo en zo moet u een geldige reden hebben om te annuleren...

zie voorwaarden anvr...

http://www.snp.nl/algemene_informatie/a ... oorwaarden

trappist
Berichten: 197
Lid geworden op: 23 okt 2003 11:02

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door trappist »

de annuleringskosten lopen op naarmate de vertrekdatum nadert, dus inderdaad kan dat hoger uitvallen dan de aanbetaling, zal in de voorwaarden van de touroperator vermeld zijn hoeveel...

Dirkie
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door Dirkie »

Allereerst het simpele antwoord op de vraag van TS: ja dat mag, want de annulerings kosten zijn niet verbonden aan de aanbetaling, maar aan de totale prijs van de reis / vakantie.

En dan een kleine uitleg.
Je mag een reis / vakantie altijd annuleren. Je moet dan de annuleringskosten betalen. Deze hoogte van deze kosten staat vermeldt in de ANVR voorwaarden. Als je geen annulerings verzekering hebt houdt het verhaal hier op.

Heb je wel een annulerings verzekering, dan kun je gaan kijken of de reden van annuleren gedekt is via deze verzekering. Zo ja, dan kun je de annulerings nota, die je gekregen hebt, indienen en krijg je dat bedrag terug.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@dirkie

er zijn wel regels verbonden aan annuleren,niet voor alles kan je zo annuleren.
zie regels voorwaarden anvr.(of verzekeringsmaatschappij)
ook al heb je dus de verzekering..
een voorbeeld is..
overlijden 1ste 2de graad,
ziekte van jezelf,
ontslag,
zwangerschap...etc ,maar moet in de voorwaarden staan.

mauricer
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2012 11:21

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door mauricer »

Allen dank voor de antwoorden.

Onze vertrekdatum is 13-07-2012. Uit de ANVR voorwaarden maak ik op dat de kosten die betaald moeten worden, de aanbetaling is. Geen probleem, logisch.
(heb geen annuleringsverzekering).
Maar omdat we via Duitsland vliegen worden de kosten een stuk hoger. Dat vind ik vreemd. Het is een Nederlands reisbureau en gewoon aangesloten bij ANVR en SGR.

Dirkie
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door Dirkie »

rozemarijntje schreef:@dirkie

er zijn wel regels verbonden aan annuleren,niet voor alles kan je zo annuleren.
zie regels voorwaarden anvr.(of verzekeringsmaatschappij)
ook al heb je dus de verzekering..
een voorbeeld is..
overlijden 1ste 2de graad,
ziekte van jezelf,
ontslag,
zwangerschap...etc ,maar moet in de voorwaarden staan.
Hier heb je niet helemaal gelijk. Annuleren mag altijd. Dat heeft niets met verzekering o.i.d. te maken. Pas na het annuleren kun je de annulerings nota met daarop de annulerings kosten en de reden van annuleren indienen bij de annulerings verzekering. En als de reden geldig is (en dat zijn zaken die in jouw lijstje staan) dan krijg je de annulerings kosten terug. Maar om de annuleren heb je geen reden nodig.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nee,dat snap ik :wink: maar ik denk dat hij wel geld wil....
vond het al zo gek...
toen ik 5 jr terug mijn diploma haalde...moest ik toch allemaal regels weten ...
ja annuleren mag altijd,maar of je alles terug krijgt dat is een 2de...zo en zo je annuleringsverzekering ben je kwijt.

als je geen annulerings- verzekering hebt,ben ik bang dat je alles zal moeten betalen...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door Emmy75 »

rozemarijntje schreef:@dirkie

er zijn wel regels verbonden aan annuleren,niet voor alles kan je zo annuleren.
Nee, iemand kan altijd annuleren, mits de kosten maar betaald worden.
rozemarijntje schreef: zie regels voorwaarden anvr.(of verzekeringsmaatschappij)
ook al heb je dus de verzekering..
een voorbeeld is..
overlijden 1ste 2de graad,
ziekte van jezelf,
ontslag,
zwangerschap...etc ,maar moet in de voorwaarden staan.
U heeft het hier enkel over de annuleringsregels van een annuleringsverzekering en dus de vraag of het wel of niet gedekt wordt. Er is altijd een mogelijkheid van annuleren buiten deze redenen om als men zelf de kosten maar betaald dus dat moet even los gezien worden van elkaar.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door Emmy75 »

rozemarijntje schreef:nee,dat snap ik :wink: maar ik denk dat hij wel geld wil....
Da's in ieder geval niet wat gevraagd wordt.

De vraag is dat de hoogte van de annuleringskosten nu hoger zijn dan er in de ANVR voorwaarden vermeld staan.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door Emmy75 »

mauricer schreef:Onze vertrekdatum is 13-07-2012. Uit de ANVR voorwaarden maak ik op dat de kosten die betaald moeten worden, de aanbetaling is. Geen probleem, logisch.
(heb geen annuleringsverzekering).
Maar omdat we via Duitsland vliegen worden de kosten een stuk hoger. Dat vind ik vreemd. Het is een Nederlands reisbureau en gewoon aangesloten bij ANVR en SGR.
Met zekerheid durf ik het even niet te zeggen, dus vraag het ook even na bij Consuwijzer of juridisch loket.

Ik denk dat het niet helemaal juist is. U heeft geboekt bij een aangesloten NL reisbureau, dan moeten ook de voorwaarden van de ANVR gelden en / of de NL wetgeving. De ANVR voorwaarden maken m.i. geen onderscheid tussen een NL touroperator of een buitenlandse. Dus had dit vooraf bij boeking kenbaar gemaakt moeten worden. Gemakshalve ga ik er even van uit dat het niet gedaan is.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik neem aan dat meneer de hele reissom al heeft betaald?
dus het restant,of zitten we er nog geen 6 wk voor?(dan moet alles betaald zijn)
dat hij dan de rest terug wil,zonder annuleringskosten en aanbetaling?

maar wat bedoeld u met een buitenlandse touroperator...zag u dat dan niet toen ze het boekje liet zien waar u uit boekte?
en heeft het zoveel consequenties dat het duits is?of vind je het gewoon geen fijn idee ,geen ned maatschappij?

Roosje1957
Berichten: 175
Lid geworden op: 18 sep 2009 18:56

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door Roosje1957 »

Heeft u deze vraag al aan het reisbureau gesteld?
Hebben zij het u niet kunnen uitleggen?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door Har06 »

Een merkwaardige topic.

Heeft TS een reisverzekering , zo ja sluit dan bij de dezelfde mij een annuleringsverzekering af± IS GOEDKOPER :wink:

mauricer
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2012 11:21

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door mauricer »

Heb geen reisverzekering. Zojuist heb ik deze vraag ook voorgelegd bij Consuwijzer.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door Har06 »

mauricer schreef:Heb geen reisverzekering. Zojuist heb ik deze vraag ook voorgelegd bij Consuwijzer.
Ook bij een verzekeraar kun je separaat een annuleringsverzekering afsluiten, altijd goedkoper dan bij de tour operator, welke eigenlijk ???? :mrgreen:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door berndv »

De annuleringsvoorwaarden van de anvr
Standaard annuleringskosten
Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, kan de reisorganisator de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten in rekening brengen:
- bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling;
- bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 14de dag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
Ik kan hierbij geen uitsluitingen van redenen vinden

En die zijn geldig op reizen
Zijn de ANVR-Reisvoorwaarden of de ANVR-Boekingsvoorwaarden van toepassing?
Op de reserveringsbevestiging (boekingsbevestiging of reisovereenkomst) wordt aangegeven welke voorwaarden van toepassing zijn: A: ANVR-Reisvoorwaarden of B: ANVR- Boekingsvoorwaarden.
Als u een pakketreis boekt bij een ANVR-reisorganisator dan gelden de ANVR- Reisvoorwaarden (A) voor het gehele traject, dus van „Vóór het boeken van de reis‟ tot en met „Na de reis‟.
Ook als de reisagent (boekingskantoor) zelf, op eigen naam, een samengestelde reis organiseert en aanbiedt, dan wel reizen verkoopt van een reisorganisator die niet in Nederland is gevestigd, zijn de ANVR-Reisvoorwaarden (A) van toepassing.
De ANVR-Boekingsvoorwaarden (B) zijn van toepassing op alle overige vormen van dienstverlening door de reisorganisator en/of de reisagent (boekingskantoor).
Als niet duidelijk staat aangegeven welke voorwaarden van toepassing zijn dan gelden de ANVR-Reisvoorwaarden (A).

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door berndv »

Dus al reist u via een buitenlandse luchthaven of een buitenlandse operator, u heeft geboekt bij een anvr reisbureau, dus gelden de anvr regels

dendy
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2005 14:47

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door dendy »

Wat hierbij van belang is, is bij welke reisorganisatie u heeft geboekt. Is dit een Nederlandse organisatie en is deze aangesloten bij het ANVR dan dient deze organisatie zich over het algemeen aan de ANVR voorwaarden te houden en zou in principe de aanbetaling voldoende moeten zijn. Mits er geen afwijkende ANVR voorwaarden gelden, maar dit zou in principe bij boeking vermeld moeten zijn of in de brochure vermeld moeten zijn. Heeft u geboekt bij een Duitse organisatie dan gelden de ANVR voorwaarden niet, u heeft namelijk geboekt bij een Duitse organisatie (Een organisatie kan alleen bij het ANVR aangesloten zijn als het een Nederlandse reisorganisatie is). Het reisburo is in deze alleen bemiddelaar en geen partij en het is dus ook niet van belang of het reisburo bij de ANVR is aangesloten. Dus wellicht kunt u wat meer informatie doorgeven bij welke reisorganisatie u heeft geboekt en wat voor soort reis het is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kosten bij annulering

Ongelezen bericht door berndv »

dendy schreef:Het reisburo is in deze alleen bemiddelaar en geen partij en het is dus ook niet van belang of het reisburo bij de ANVR is aangesloten. Dus wellicht kunt u wat meer informatie doorgeven bij welke reisorganisatie u heeft geboekt en wat voor soort reis het is.
Zoals ik al gezegd heb:
Als u een pakketreis boekt bij een ANVR-reisorganisator dan gelden de ANVR- Reisvoorwaarden (A) voor het gehele traject, dus van „Vóór het boeken van de reis‟ tot en met „Na de reis‟.
Ook als de reisagent (boekingskantoor) zelf, op eigen naam, een samengestelde reis organiseert en aanbiedt, dan wel reizen verkoopt van een reisorganisator die niet in Nederland is gevestigd, zijn de ANVR-Reisvoorwaarden (A) van toepassing.

Gesloten