LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Xenon-lampen en regeltjes

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door sjoegel »

Je moet je trouwens afvragen wat je s'avonds op de weg te zoeken hebt wanneer je met gewone halogeenlampen niet goed genoeg kunt zien. Een bril lijkt me dan een betere oplossing.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door Emmy75 »

sjoegel schreef:Je moet je trouwens afvragen wat je s'avonds op de weg te zoeken hebt wanneer je met gewone halogeenlampen niet goed genoeg kunt zien. Een bril lijkt me dan een betere oplossing.
Iemand die 's avonds een bril nodig heeft, heeft overdag ook een bril nodig. Zoiets als nachtblindheid is niet altijd zomaar op te lossen met een bril en dan is meer licht toch echt de aangewezen oplossing.

Er zijn echt meer dan genoeg wegen in Nederland die nog onverlicht zijn en soms echt aardedonker kunnen zijn.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik niet meer anders wil dan xenonverlichting (af fabriek). Mijn ervaring is dat ik een stuk meer licht heb met xenon. Het licht schijnt verder en breder de berm in. Dat laatste is vooral handig om fietsers zonder licht eerder te zien. Daarnaast is het een stuk rustiger aan de ogen, zeker bij het regelmatig in het donker rijden van lange stukken.

Homerdotter3
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2012 01:11

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door Homerdotter3 »

Beste allen die gereageerd hebben.
Het bericht heeft natuurlijk veel reacties uitgelokt.
Dank daarvoor.

Maar het is als volgt afgelopen.

Je gaat naar Brockhoff in Almere om te analyseren waarom de koplamp het niet doet.
De monteur komt vervolgens met het verhaal dat er een hele nieuwe koplamp in moet omdat een transistor in de ballast het niet zou doen. Dat zou mij dan € 1.200,-- gaan kosten.
Achteraf blijkt dat een slechte analyse.
De bedrading van de lamp naar de zekeringenkast in het motorcompartiment blijkt niet in orde.
Er mankeert helemaal niks aan de lamp, noch aan de hele koplamp.
By the way, een koplamp kost bij mister-auto € 365,--.
Daar zitten zelfs lampen in (pitten), inclusief Xenon-pit.
Oh ja, Brockhoff had er bij bedacht dat ik de auto twee dagen kwijt was, en rekende ook kosten voor (de)montage.
Je gaat gewoon naar een andere Nissan-garage en die kan je haarfijn vertellen (binnen 5 minuten) wat er aan de hand is.

En verder is het een standaard ingebouwd Xenon-lamp en ben daar erg blij mee.
Brockhoff rekent meer dan de banken en verzekeraars, over zakken vullen gesproken.

Opgelost dus.

Gesloten