LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2 boetes bij verlopen schorsig

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Desker

2 boetes bij verlopen schorsig

Ongelezen bericht door Desker »

We hebben onze auto al jaren geschorst. Door een verbouwing is het aan onze aandacht ontschoten om de schorsing te verlengen in januari 2012. We hebben ook geen brief mogen ontvangen.
Gevolg is dat we 15 maart een boete krijgen voor ontbreken van de APK met als referentie datum 23 februari 2012. hoogte 126,- euro. We hebben nog dezelfde week de schorsing geregeld. Dat we geen brief hebben ontvangen zal wel geen argument zijn, maar we hebben wel bezwaar gemaakt.

Tot overmaat van ramp krijgen vandaag 25-4 wederom een boete voor het feit dat onze auto niet geschorst is en daarom verzekerd had moeten zijn. referentie datum 6 maart. dus nog voor de eerste boete.
We krijgen dus 2 boetes voor het niet tijdig verlengen van de schorsing. op 15 maart kregen we pas de eerste boete en de tweede is gebaseerd op 6 maart. toen was nog niet eens bij ons bekend dat we in gebreke waren.

Kun je twee boetes krijgen voor hetzelfde voorval?

Frantic2

Re: 2 boetes bij verlopen schorsig

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Je hebt 2 boetes gekregen voor 2 verschillende overtredingen. Dus ja, dat kan.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Precies. De overtredingen zijn niet het vergeten zijn om te schorsen, maar het niet hebben van de apk en de verzekering. Het had voorkomen kunnen worden met een schorsing, dat klopt.

Desker

Moet je dan niet in de gelegenheid gesteld worden om de overtreding te herstellen alvorens je een tweede boete krijgt? Dit kan door of een APK en verzekering te regelen of zoals wij gelijk gedaan hebben, opnieuw schorsen.

berndv

Nee want het is niet 1 overtreding die u begaan heeft. U had en een onverzekerde auto en een niet gekeurde auto, dit zijn 2 los van elkaar staande feiten, die los van elkaar beboet zijn. U had de boetes ook andersom kunnen krijgen of tegelijk op dezelfde dag. Er worden steekproeven gedaan, als u op dat moment in overtreding bent, krijgt u een boete. Het is wel raar dat de 2e boete pas zo laat is gekomen, maar dit zegt niets.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

berndv schreef:Het is wel raar dat de 2e boete pas zo laat is gekomen, maar dit zegt niets.
Andere organisatie....

berndv

GJvdZ schreef:
berndv schreef:Het is wel raar dat de 2e boete pas zo laat is gekomen, maar dit zegt niets.
Andere organisatie....
Dacht dat het beide uit steekproef van de rdw komt, maar nu je het zo zegt zou de verzekering inderdaad wel eens uit een ander register kunnen komen, herinner ik me opeens uit een ander topic. :oops:

"facturatie" gaat alleen via de zelfde organisatie, :wink: cjib.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Desker schreef:Moet je dan niet in de gelegenheid gesteld worden om de overtreding te herstellen alvorens je een tweede boete krijgt? Dit kan door of een APK en verzekering te regelen of zoals wij gelijk gedaan hebben, opnieuw schorsen.
Hoe wil u achteraf de overtredingen kunnen herstellen ?

U kunt ( als het goed is ) niet achteraf een APK keuring regelen met terugwerkende kracht of een verzekering afsluiten. Als u door een rood licht gereden bent, kunt u ook niet een stukkie terug gaan en het dan goed doen, tenzij u aan tijdreizen doet.

U kreeg de bekeuringen immers niet voor het niet schorsen maar voor het niet hebben van een APK en verzekering.

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

kan de TS nu ook nog een boete krijgen voor het niet betalen van de wegenbelasting? Dan is hij wel heel erg zuur!

berndv

Frantic2 schreef:kan de TS nu ook nog een boete krijgen voor het niet betalen van de wegenbelasting? Dan is hij wel heel erg zuur!
die ga je automatisch betalen gelukkig. als je dat vergeet krijg je wel herinneringen :D

Desker

Een geluk wegenbelasting hoeven we er niet voor te betalen. Hij is uit 1985 en dus oldtimer.
Wat me erg stoort is de hoogte van het bedrag €396,- voor het niet verzekeren en €126 voor geen APK. Door rood licht rijden is gevaarlijker, maar goedkoper qua boete dan een auto die al 5 jaar is geschorst geweest en waar men vergeet deze te verlengen. maw een administratieve handeling.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Aan de ene kant vind ik de bekeuring ook aan de hoge kant, zeker voor vehikels die al jaren geschorst zijn geweest, waarvan het aannemelijk is dat de nieuwe schorsing even vergeten is. Iets als een herinnerings e-mail voordat de schorsing gaat verlopen bijvoorbeeld zou toch niet al te moeilijk moeten zijn.

Aan de andere kant kan ik het wel begrijpen dat de bekeuring zo hoog is. Iets als onverzekerd rondrijden kan grote gevolgen hebben. Met een dergelijk hoge bekeuring is het financiële voordeel van het bewust niet hebben van een verzekering in een klap weg. Daarbij zou men kunnen weten hoe hoog de bekeuring is en allerlei maatregelen nemen zodat niet zomaar even vergeten wordt te schorsen.

Desker

Eens. Ik zou een reminder/waarschuwing wel op zijn plaats vinden bij dit soort bedragen.

boef530

Ongelezen bericht door boef530 »

Als de auto niet meer geschorst is gaat het RDW er van uit dat deze weer in gebruik genomen is. Alle verplichtingen treden dan weer in werking, apk verzekering en houderschapsbelasting voor zover van toepassing. Het RDW is niet verplicht om het verlopen van de schorsing middels een brief of e mail te melden, enige zelfredzaamheid wordt wel verwacht. De boetes die zijn opgelegd zijn niet voor bezwaar ontvankelijk.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

een auto die al 5 jaar is geschorst geweest en waar men vergeet deze te verlengen. maw een administratieve handeling.
Misschien reed jij wel in een onverzekerde auto rond in die tijd? Je kan wel zeggen dat-ie in de schuur stond, maar hij was NIET geschorst.

Vincenti

Ongelezen bericht door Vincenti »

Dag Desker,

Dat is inderdaad erg frusterend. Zeker die boete van het onverzekerd zijn tikt flink aan.

De rdw stuurde tot ruim een jaar geleden altijd een herinnering als de schorsing bijna verlopen was.
Men is daar onaangekondigd mee gestopt.
Doordat de RDW de herinneringsbrieven stuurde, was het voor de burger niet nodig om de verloopdatum van een schorsing in de gaten te houden. Door stiekem geen herinnering meer te sturen, is de brave burger onwetend in overtreding.

Bovendien heb ik het idee dat ze de automatische controles tegelijkertijd flink hebben geïntensiveerd.

Het doel van deze actie is mij wel duidelijk.

Burgers criminaliseren om ze maximaal uit te kunnen kloppen.
Want niets is zo fijn voor een gulzige overheid om een computer te laten opsporen en volledig geautomatiseerd fikse boetes te kunnen uitdelen.

Nederland is trouwens het enige land ter wereld waar je moet betalen voor het "recht" om niet met je motorvoertuig te mogen rijden.

Ik heb het wel eens uitgelegd aan mensen uit diverse Aziatische landen.
Ze dachten allemaal dat ik een geintje maakte....

thesaint

Ongelezen bericht door thesaint »

Vincenti schreef:Dag Desker,

Dat is inderdaad erg frusterend. Zeker die boete van het onverzekerd zijn tikt flink aan.

De rdw stuurde tot ruim een jaar geleden altijd een herinnering als de schorsing bijna verlopen was.
Men is daar onaangekondigd mee gestopt.
Doordat de RDW de herinneringsbrieven stuurde, was het voor de burger niet nodig om de verloopdatum van een schorsing in de gaten te houden. Door stiekem geen herinnering meer te sturen, is de brave burger onwetend in overtreding.

Bovendien heb ik het idee dat ze de automatische controles tegelijkertijd flink hebben geïntensiveerd.

Het doel van deze actie is mij wel duidelijk.

Burgers criminaliseren om ze maximaal uit te kunnen kloppen.
Want niets is zo fijn voor een gulzige overheid om een computer te laten opsporen en volledig geautomatiseerd fikse boetes te kunnen uitdelen.

Nederland is trouwens het enige land ter wereld waar je moet betalen voor het "recht" om niet met je motorvoertuig te mogen rijden.

Ik heb het wel eens uitgelegd aan mensen uit diverse Aziatische landen.
Ze dachten allemaal dat ik een geintje maakte....
Wel een leuke visie. Zo kun je het ook zien.
Betalen om niet met je voertuig te rijden.

Als je het zo stelt dan is het inderdaad een beetje vreemd.

Natuurlijk is het wel zo dat het zaak is dat men verzekerd rond rijdt.
Want inderdaad de gevolgen zijn groot als het mis gaat.
Het zal bedoeld zijn als signaal.
Maar goed als de auto officieel geschorst is kan men ook rijden met de auto.
Het hele schorsen slaat eigenlijk nergens op.

Het is bedoeld voor oldtimers volgens mij. Deze auto's betalen en geen wegenbelasting en weinig verzekering.

J.Tieleman

Ongelezen bericht door J.Tieleman »

Het is zelfs zo erg dat wanneer je rijbewijs in is genomen en je toch achter het stuur kruipt je met een boete van 350 euro weg komt.

Ik heb 5 boetes (1930 euro) gekregen voor het niet schorsen van een paar motorwrakken die in mijn kelder staan. De eerste was augustus geconstateerd en die kreeg ik pas ook pas eind oktober binnen.

Nederland draait door!

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik kan me ook voorstellen dat je twee boetes voor het zelfde vergrijp krijgt die geconstateerd worden op twee verschillen momenten als er tussen de twee boetes voldoende tijd zit om de tweede boete te voorkomen.

hegfant

Ongelezen bericht door hegfant »

Ik ben een verzamelaar en ben in 1 maand 1500 euro kwijtgeraakt door de niet verstuurde herinneringsbrieven. :evil: ( en 3 kennissen in dezelfde maand de ***)

Nou heb ik toen de RDW gebeld en gevraagd hoe dat nou zat met die brieven

RDW:
brieven zijn wel verstuurd volgens de computer

Ik:
Ik en nog 3 andere mensen hebben ze niet gekregen

RDW:
dan ligt het probleem bij TNT en het is een service meneer, geen verplichting van ons.

Moet je eens bedenken hoeveel geld de staat binnen graait door 1 maand geen brieven te versturen.......zou me niets verbazen als dit opzet is :twisted:

Heb de moed maar opgegeven en domweg betaald en nu elke maand een tijdstip ingelast om alles op de RDW site te controleren.
Meteen de schorsing alsnog geregeld via RDW site.
Nu kreeg ik deze week WEER 2 bekeuringen voor hetzelfde !!! (en weer GEEN brief)
Nou heb ik gekeken en nou stond er achter elke auto een einde schorsingsdatum BEHALVE achter de bekeuringauto.

RDW gebeld en om uitleg gevraagd

RDW: nee meneer,in onze computer staat het er wel achter

Ik: bij mij niet meneer

RDW: copie maken van je beeldscherm en er tegen in beroep gaan bij het CJIB

Ik: terug naar de site en wat denk je: staat nu wel een einddatum bij :twisted: :twisted: :twisted:

Wat had ik nou in godsnaam doen om deze te voorkomen en in beroep gaan kan niet omdat de einddatum nu wel in het scherm staat !!!!

Ben helemaal klaar met die RDW, wat een oplichters

Gesloten