Pagina 1 van 2

Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 20 nov 2003 16:09
door hede
:D Op 20 april j.l. overgegaan van Essent naar Evolta. (tenminste, dat hebben ze mij van evolta doorgegeven!!)
Helaas is het nog steeds niet afgewerkt want ik heb t/m augustus zowel bij Essent betaald als bij Evolta. Dus gewoon dubbel :evil:
Ik heb naar beide leveranciers al ...tig mailtjes, faxen en telefontjes gepleegd maar het schijnt dat er niemand is die mijn probleem kan of wil oplossen. Bij elk telefoontje krijg je iemand anders aan de lijn en die beloven weer vanalles maar er gebeurd voor mijn gevoel niets want ik hoor nergens iets van. Evolta zegt dat de fout bij Essent ligt want die hadden de meterstand op dat moment moeten inschatten en Essent geeft Evolta de schuld. Bovendien is er in de administratie van Essent ook iets fout gegaan met een betaling en is het helemaal niet meer te begrijpen wat er nu allemaal gebeurd. :?:
Is er nu niet een centraal iemand die zoiets oppakt en in zijn geheel afwerkt ? Nu doen ze allemaal maar "iets" maar het probleem wordt alleen maar groter. Ze weten het ook niet precies uit te leggen hoe het zit.
Wie kan mij een goed advies geven om uit deze impasse te komen?
Ik wil mijn teveel betaalde geld wel eens terug hebben :evil:

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 21 nov 2003 15:27
door Tamarara
Volgens mij ligt de fout niet bij Evolta maar bij Essent, zoals je kon zien in aflevering van Kassa afgelopen zaterdag. Chaos bij Essent.

Ik heb het zelfde probleem ondervonden. Middel april afgelopen jaar overgstapt bij Evolta en door Essent berekend t/m augustus.

Van Evolta heb ik inmiddels bewijzen ontvangen dat de fout daar niet ligt, maar voorlopig heb ik mijn geld nog niet terug.

Evolta heeft aangegeven dat Essent op korte termijn de boel gaat corregeren, zo niet dan zullen ze het bedrag zo lang voorschieten.

Helaas, alles loopt toch nog niet zo soepel in de "nieuwe" energiemarkt. :roll:

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 21 nov 2003 16:27
door George
Heb hetzelfde probleem maar dan met Nuon en heb ook afschriften gekregen van de berichten van Evolta aan Nuon. Evolta handelt wel maar Nuon doet gewoon helemaal niks. Evolta reageert wel adequaat op mijn vragen maar Nuon doet of ze gek is (is ze waarschijnlijk ook) ...

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 28 nov 2003 20:47
door Gast
Ik heb netjes de meterstanden doorgegeven aan NUON. Vervolgens heb ik half oktober een jaarafrekening gehad van NUON. Het daarop vermelde verbruik klopt. Alleen op mijn afrekening van Evolta (mei t/m sept) zit ik nog steeds te wachten! Volgens Evolta komt dit doordat NUON mijn meterstanden, ondanks herhaalde verzoeken van Evolta, nog steeds niet aan Evolta heeft gestuurd! Schandalig! Probeert NUON hiermee de concurentie om zeep te helpen of zo?

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 31 dec 2003 03:33
door rM
Ik heb sinds vorig jaar groene stroom via Evolta. Voorheen werd de stroom door NUON geleverd.
Met de afrekening met Evolta loopt het nu heel stroef.
Sinds oktober probeer ik een jaarafrekening te krijgen. Evolta beweerde dat NUON de meterstanden aan Evolta door moet geven. Zelf mogen ze die niet vragen aan de klanten. NUON beweerde het zelfde van Evolta.
Uiteindelijk wel voor elkaar gekregen dat NUON de meterstanden doorgaf aan Evolta. Maar Evolta kwam maar niet met de afrekening. Ze reageerden ook niet meer op de emails.
Uiteindelijk gebeld met Evolta.
Hun verhaal: door het faillissement van energy XS(?) zijn de mogelijkheden van Evolta beperkt onder invloed van de curator tot een uitspraak vd rechter er zal komen. (wannneer is niet bekend). Dan gaan ze een afrekening nav het gemiddelde huishouden verbruik sturen.
Als je vindt dat de rekening te hoog is kan je bezwaar aantekenen???? Ik moet het allemaal nog zien hoe dit af gaat lopen.
Zijn hier meer mensen met dergelijke ervaringen?

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 28 jan 2004 16:10
door Juju
Beste redactie,

we zijn begin vorig jaar over gegaan van essent naar evolta.
De maandafrekening is echter vanaf de eerste betaling gelijk gebleven aan het bedrag wat ik aan essent betaalde voor electriciteit.
Toen ik van essent de jaarafrekening voor gas,water en kabel ontving,dacht ik ook spoedig de jaarafrekening van evolta te krijgen.
Toen dit uitbleef heb ik gebeld en kreeg ik te horen dat ik 3 weken geduld moest hebben, maar dat ik inderddad te veel per maand betaalde, ik kon dus binnen 3 weken de jaarafrekening verwachten.

Na anderhalve maand toch maar eens gemaild, want telefoneren naar evolte kost handen vol geld.
Na enkele dagen bericht ontvangen, dat door een faillessement alles was uitgelopen, maar over 4 weken zou ik de jaarafrekening kunnen tegemoetzien.

Weer enkele weken later gemaild omdat ik werd benaderd door evolta om vrienden en kennissen te benaderen om evolta te promoten, hierop heb ik weer gemaild en hen gezegd dat het onbegrijpelijk is om klanten die ze ze al maanden laten wachten op hun vragen, te vragen om vrienden en kennissen klant bij hen te laten worden.
Ik heb hen duidelijk proberen te maken dat ik mijn vriendschap op het spel zou zetten als ik evolta zou promoten en dat is evolta mij niet waard.

Zodra zij mij mijn jaarafreking sturen en hun slogan, bij evolta bent u voordeliger uit"dan ben ik bereid om iets voor evolta te doen, maar nu voelen we ons zelf "genaaid".

We zijn geen euro goedkoper uit en dat was de belofte, iets wat ook naar voren kwam als je een prijsvergelijking deed onder de energiebedrijven, helaas.

Wat kunt U ons adviseren, we betaalden bij essent 99 euro en bij evolta ook, hieronder heb ik een van de mailtjes naar evolta gecopieerd.
Allereerst barst het van de taalfouten en iedere keer komen ze met een ander argument, ik wet echt niet meer wat ik hiervan moet denken.

Het enige wat ik weet is dat we ze met z`n allen van alle kanten om de oren krijgen en iedereen er eigenlijk zo moe van wordt.
Tegen deze grote jongens is niemand opgewassen, alles wordt maar duurder, iedereen is alleen nog maar bezig om het hoofd boven water te houden en het vreemde is dat we er alleeen maar tammer door worden.
Men is blij als men de maand weer zonder kleerscheuren door is en alle rekeningen heeft betaalt. Ik reageer niet alleen voor mezelf maar ook voor anderen, die het misschien met 1 inkomen moeten doen en waarbij het water toch wel bijna tot aan de oren moet staan.

Hier volgt het mailje van EVOLTA
-------------------------------------------------------------

Allereerst hartelijk dank voor uw reactie.



Helaas kunnen wij u geen exacte datum gegeven over wanneer de jaarnota te verwachten is.

Het netbeheer zorgt namelijk voor problemen waardoor wij de benodigde verbruikgegevens nog steeds niet in ons bezig hebben.

Per klant wilt het netbeheer hier namelijk . 29,- voor berekenen.

Evolta is het hier uiteraard niet mee eens. Evolta is momenteel in overleg met het netbeheer om dit probleem op te lossen.

Wij hopen dit probleem zo snel mogelijk opgelost te hebben.

Onze excuses voor dit ongemak.







Met vriendelijke groet,



Evolta Energie

Customer Care Center

http://www.evolta.nl

===========================

P.S.: Voor de volledigheid hieronder nogmaals de door u gestelde vraag:

---------------------------

Mijne heren,



ik heb een week geleden een email gestuurd en nog steeds geen reactie ontvangen.

Hoe lang moet ik hier nog op wachten?

Ik zou het apprecieren als er iemand telefonisch contact met mij opneemt, daar ik nu echt wil weten wanneer ik de jaarafrekening kan verwachten.

Gebeurd dit dit jaar niet meer dan zal ik contact opnemen met de consumentenbond , radar enz.

J. Bouts

---------------------------------------------------------------

Wat U met mijn epistel kunt weet ik niet toch lucht het op om het eens kwijt te kunnen, als ze je als klant ontvangen beloven ze je gouden bergen, helaas ben ik naiveling daar ook ingetrapt.

Alvast bedankt dat ik iets van mijn irritatie bij jullie kon ventileren,

Juju
[/b]

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 02 feb 2004 13:57
door Marcelll
Geweldig.
Het is net of ik mijn eigen verhaal zit te lezen hier.
Evolta is net zo slecht als essent.
Telefonisch zijn ze o zo geweldig maar ze regelen niks.
Mijn advies: elke maand het voorschotbedrag terug laten boeken.
En als ze zo graag een maandbedrag willen (ivm contract) dan laat ze die maar terug zetten naar 1 eurocent.

Volgens mij kun je terecht bij de geschillencommisie.
Op dit moment wacht ik nog even de eindafrekeing af.
En die komt denk ik gewoon van essent.

Blijf aub posten hier.
Ik heb gelukkig nu niet het gevoel dat ik er alleen voor sta.

Marcel.

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 05 feb 2004 18:20
door Dhuig
Bij mij is het niet veel beter. Een en al ellende en spijt heb ik van de overstap naar Evolta. Volgens evolta betaal ik netwerkkosten aan hun en gaan zij die verrekenen met essent. Volgens Essent moet ik netwerk kosten gewoon aan hun betalen, met het gevolg dat ik al een jaar de netwerkkosten dus dubbel betaal. Wie heeft dit probleem ook? En van wie kan ik verwachten dat ik het terug ga krijgen? Is in totaal nu al 300 euro! Ik ga in iedergeval terug naar die schoften van Essent, dan ben ik in elk geval van de netwerkkosten af. Evolta wil of kan dit niet voor mij regelen. Dus mensen ga NOOIT naar Evolta goedkoper is het zeker niet.

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 06 feb 2004 09:41
door Marcelll
Ik heb nu de eindafrekening gekregen van Essent.
En daar ga ik een copietje van opsturen naar Evolta.
In de tussentijd vorder ik elke maand het voorschotbedrag terug.

Trosradar help alstublieft.
Dit wordt dikke ellende als de energiemarkt vrijgegeven wordt..

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 06 feb 2004 18:59
door peet.
DHUIG schrijft het volgende
Volgens evolta betaal ik netwerkkosten aan hun en gaan zij die verrekenen met essent. Volgens Essent moet ik netwerk kosten gewoon aan hun betalen, met het gevolg dat ik al een jaar de netwerkkosten dus dubbel betaal.

Dit klopt niet helemaal, want het volgende ben ik op de side van evolta tegengekomen

VRAAG 7
Moet ik mijn netwerk/transportkosten aan mijn oude energiebedrijf blijven betalen?
Ja, als u wisselt naar Evolta dan 'verhuist' alleen het "leveringsdeel" van uw stroomnota naar Evolta. Levering betreft o.a. de inkoop van uw stroom bij de centrale en de serviceverlening, zoals facturatie, incasso en de klantenservice. De netwerk/transportkosten blijft u aan uw netbeheerder betalen, net zoals u bij telecom het abonnementsgeld blijft betalen aan KPN, ook als u al lang gewisseld bent naar bijv. Tele2. Evolta mag zich niet bezighouden met het transport van stroom. Dit is bij Wet verboden. Het netwerk wordt niet geliberaliseerd en blijft dus een monopolie.

Zo staan er nog meer vragen en antwoorden over wie wat betaald.
Het adres is evolta.nl

Veel lees plezier :wink:

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 06 feb 2004 21:13
door groen-grijs
Hier maar een reactie over essent/evolta.

Evolta heeft nieuwe voorwaarden waarin ze afstappen van het innen van netwerkkosten, en deze weer door de netwerkbeheerder geind worden.

Afgezien van het e-mailtje in januari, waar dit aangekondigd werd, hoor ik niks meer.

Ik heb wel een rekening gekregen van mijn netwerkbeheerder essent.
Na veel navragen blijkt dit voor overname stroom leverantie te zijn, na het falliet gaan van energy XS op 18 augustus, gedurende 3 maanden!!

evolta zal deze betaalde kosten vergoeden.... Ik wacht nog steeds.
Inmiddels loopt mijn kontrakt met evolta af, en ik ga dit niet verlengen.

Ik denk dat veel mensen in het het essent gebied hier mee te maken hebben, dus U bent gewaarschuwd.

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 07 feb 2004 12:40
door Dhuig
Reaktie op het verhaal van Peet,

de voorwaarden die jij nu laat zien gelden pas sinds kort ik heb gelukkig nog de letterlijke tekst zoals die er tot vorige maand nog stond;

1. Moet ik mijn netwerk/transportkosten aan mijn oude energiebedrijf blijven betalen?
Nee, als u wisselt naar Evolta dan 'verhuist' uw complete stroomnota naar Evolta. De netwerk/transportkosten betaalt u aan Evolta. Evolta verrekent deze kosten vervolgens 1 op 1 door aan de netbeheerder in uw regio. Voordeel hiervan is dat u niet met 2 verschillende energiebedrijven te maken krijgt voor stroom. Alles komt dus netjes op 1 factuur.

top

2. Ik betaal bij u geen 'vastrecht op levering', dat moet ik zeker aan mijn oude energiebedrijf blijven betalen?
Neen, het vastrecht levering verdwijnt na uw wissel naar Evolta.

Er bestaan 2 soorten vastrecht. Namelijk 'vastrecht op levering' en 'vastrecht op transport'. Evolta brengt u geen 'vastrecht op levering' in rekening. Vastrecht op levering betreft een soort administratiekosten die u moet betalen, omdat u klant bent. Bij Evolta betaalt u alleen voor de stroom die u verbruikt. U betaalt niets om klant bij ons te zijn. Wij zijn juist blij u te mogen beleveren. Daar hangen wij in tegenstelling tot de andere energiebedrijven geen prijskaartje aan.

Maar er is een tweede soort vastrecht, dat u wel moet betalen. Dit is het zgn. "vastrecht op transport". Op transportkosten mag niet geconcurreerd worden. Dit bedrag is derhalve bij uw huidige energiebedrijf en bij Evolta exact hetzelfde. Sterker nog, het bedrag wordt jaarlijks bepaald door de Toezichthouder op de energiemarkt.

Evolta int de transportkosten (en dus ook het vastrecht op transport) bij u en verrekent deze kosten 1 op 1 met uw netbeheerder. Nadat u gewisseld bent naar Evolta betaalt u niets meer voor stroom aan uw huidige energiebedrijf.

Ziehier dat ik dus toch met een probleem zit.


Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 09 feb 2004 19:05
door peet.
luitjes

als je een prijsberekening doet bij evolta op basis van wat je verbruikt,
en je deelt dat door 12 dan weet je toch wat je per maand moet gaan betalen.
je jaarafrekening kan dan toch ook nooit hoger uitvallen.
of zie ik het helemaal verkeert.

nb ik ben 10 maanden geleden zelf ook overgestapt naar evolta.
en ik betaal 20 euro per maand bij evolta en dat klopt ongeveer met die prijsberekening.

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 11 feb 2004 20:36
door mar50
ook ik ben sinds vorig jaar bij evolta, en heb ook al tig keer gemaild over mijn eindafrekening maar elke keer krijg je weer een mailtje dat het vertraging heeft opgelopen door het faillissement en dat de afrekening zo spoedig mogelijk komt.
kan ik dat bedrag dat ze nu elke maand afschrijven zo maar terug laten boeken. want zo schiet het niet echt meer op.
ook krijg ik nu rekeningen van essent van 22,- per maand voor gebruik van het netwerk. maar mag dat. vorig jaar heb ik dit in het hele jaar niet gehad, nu begint de ellende.
als het zo door blijft gaan stap ik weer terug naar essent.
en dan zie iki over een half jaar wel weer verder als misschien alles is een keer op een rijtje staat. want nu is het op de energiemarkt een grote rotzooi.
wie heeft er nog ervaringen met deze kwestie jaarafrekening en dubbele nota voor transportkosten.

marion

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 13 feb 2004 15:07
door Olav
Hieronder mijn reactie op het bericht elders in dit forum met als onderwerp "stap nooit over naar evolta".

Wat de jaarrekening betreft: wij hebben die inderdaad ook nog steeds niet ontvangen. Een paar keer geïnformeerd bij Evolta. Hier wordt als antwoord opgegeven dat het versturen van de jaarnota's door het faillisement van Energy XS vertraging heeft opgelopen en dat de netbeheerders nog niet allemaal de meterstanden hebben doorgegeven. Dit valt dus wel tegen. Zie verder hieronder mijn eerdere reactie op een andere bijdrage in dit forum.


--------------------------------------------------------------------------------

Wij zijn sinds maart vorig jaar klant bij Evolta en hebben een soortgelijk probleem gehad. Dit lag echter niet bij Evolta, maar bij Energiebedrijf.com en Continuon (het netbeheersbedrijf dat bij Nuon hoort). Wij hadden ooit de intentie om bij Energiebedrijf.com een contract af te sluiten, maar hebben hier vanaf gezien nadat wij maandenlang niets van hen hadden vernomen. Hierna naar Evolta overgestapt, wat redelijk voorspoedig verliep allemaal. Overigens betaal je inderdaad aan Evolta de netbeheerskosten, die zij vervolgens doorsluizen naar je netbeheerder (Contiuon, Essent e.d.) Tot onze verbazing stond op de jaarrekening van Nuon echter een bedrag voor netbeheerskosten. Na contact met de klantenservice van Nuon gehad te hebben (totaal geen verstand van details en hoe de groene stroommarkt in elkaar zit) zou er wat aan gedaan worden. Niet dus...er waren in totaal bijna 10 emails, 6 telefoontjes en twee brieven nodig om de netbeheerskosten terug te krijgen. Bleek dat Energiebedrijf.com had doorgegeven dat wij een contract hadden afgesloten. Dat werd mij bij navraag echter eerst ontkend door Nuon. De ellende is ook dat je continon niet rechtstreeks kan aanspreken. Dat moet allemaal via de onkundige (wat groene stroom betreft dan) klantenservice van Nuon. Tip: stuur een mail naar Evolta en laat hen dit doorsturen aan Continon. Zij hebben nl. wel rechtstreeks contact met dit netbeheersbedrijf. Antwoord ontvang je dan weer via Evolta.

Het is in ieder geval onzin dat je via Essent ook netbeheerskosten kwijt bent. Er is maar een soort contract bij Evolta, waarin duidelijk staat dat de netbeheerskosten aan hen voldaan worden en niet rechtstreeks aan de netbeheerder betaald worden. Het probleem ligt dus bij Essent netbeheer

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 13 feb 2004 17:15
door rex158
heb ook zoiets meegemaakt bij essent en evolta essent heeft zomaar in december 392. euro van mijn rekening afgeschreven ben aan het bellen geweest en werdt mij vertelt dat het leverings kosten zij van drie maanden. okt-nov-dec 2003.
heb dit geld gelijk bij de bank terug laten boeken mijn stroomleverancier is evolta en niet essent heb zelfs bij essent geen afrekenings nota ontvangen .
wordt dus zomaar 392, euro van je rekening afgeschreven
heb toen gevraagt wat de energie bij essent tegenswoordig kost .als men nu al 392, euro leveringskosten voor 3 maanden moet betalen en daar zijn nog geen energie kosten bijgerekend
ben al sinds juni 2003 bij evolta aangesloten .
dus die betaal ik dat is mijn stroomleverancier en voor de rest zoekt essent het zelf maar uit

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 13 feb 2004 18:52
door peet.
Naar de jaarafrekening kan je inderdaad voorlopig naar fluiten.

Over de transport kosten kreeg ik het volgende mailtje van Evolta

Hierbij ons antwoord op de door u gestelde vraag:
>
> Allereerst hartelijk dank voor uw reactie.
> Op het ogenblik is het nog zo, dat u leveringskosten en netwerkkosten aan Evolta betaald.
In de toekomst gaat dit echter veranderen, dan krijgt u inderdaad transportkosten door uw netbeheerder berekend.
Hier ontvangt u tzt bericht over.
>
> Met vriendelijke groeten,
>
> Evolta BV


Ik hoop dat dat maar vloeiend in elkaar overloopt anders ga je echt dubbel betalen.

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 13 feb 2004 21:50
door groen-grijs
Ook ik heb dit mailtje gekrgen van evolta, men zegt er niks over op de
website, de voorwaarden zijn nog niet gewijzigd.

Ik heb al genoeg ellende gehad met een noodstroom levering via essent.
Ik ga daar een klachten procedure over beginnen.

Inmiddels opgezegd bij evolta.

Dat was trouwens erg makkelijk. Voor de rest is het er een ramp...

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 23 feb 2004 22:14
door Willem2
Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt als anderen op dit forum.
Ik ben bij Evolta en heb aan hen steeds de totale kosten voor verbruik en netwerk betaald.
In december heb ik ineens drie facturen van Essent ontvangen, wat na navraag een bedrag voor drie maanden netwerkkosten blijkt te zijn.

Van de administratie bij Essent klopt in ieder geval niets, omdat er twee herinnneringen bij zaten, terwijl de initiële acceptgiro's nooit ontvangen zijn.
Na navraag bij Evolta en Essent krijg ik het volgende te horen:
Evolta zegt dat in de toekomst inderdaad de netwerkkosten aan Essent betaald moeten worden, maar dat dit nu nog niet het geval is.
Essent zegt dat Evolta al een aantal maanden niet meer betaald en dat zij daarom rechtstreeks naar de consument toegaan.

Ik wordt er een beetje moe van dat de onenigheid tussen de traditionele en de nieuwe leveranciers over de rug van de consument wordt uitgevochten. Is dit nu liberalisering?

Heb besloten om na nog enkele herinneringen van Essent en dreigementen om de voorziening af te sluiten hen maar te betalen en aan Evolta te vragen om het maandbedrag met hetzelfde bedrag te verminderen, maar voorlopig van Evolta nog geen reactie.
Ik wacht nog even af, maar niet lang meer want ik ben het zat.
Is hoop dat dit onderwerp snel wat aandacht krijgt op TV, want het wordt te belachelijk voor woorden.

Re: Overgaan van Grijze stroom Essent naar groene stroom Evolta

Geplaatst: 24 feb 2004 18:53
door peet.
Het is gewoon één grote puinhoop geworden en de consument is weer de klos :cry: