Spookfactuur inklaring PostNL
Geplaatst: 27 apr 2012 14:52
Korte tijd geleden heb ik bij Deal Extreme, een Amerikaans site voor goedkope electronica, een kleine IP camera besteld.
Na enige tijd ontving ik een brief van PostNL met betrekking tot de waardebepaling van de goederen in verband met inklaring. Deze heb ik binnen 2 dagen naar waarheid ingevuld en retour gezonden. De waarde van het pakket bedroeg 49,06 euro.
Gisteren heeft PostNL geprobeerd dit pakketje bij mij af te leveren, maar trof niemand thuis. Daarop heeft de pakketservice het bekende briefje achter gelaten met de informatie over het pakket, dat ik deze kon ophalen bij het dichtstbijzijnde PostNL servicepunt en dat er een bedrag van 21,81 verschuldigd zou zijn.
Gezien de waarde van het pakket vond ik dit bedrag in eerste instantie vrij hoog en ben ik op onderzoek uitgegaan naar de samenstelling van dit bedrag. Diverse sites, waaronder die van PostNL, gaven duidelijkheid over BTW en inklaringskosten die PostNL berekend. Ik kwam echter ook tegen dat PostNL een DFC nummer (Douane Fysieke Controle) moet kunnen overhandigen wanneer het pakket daadwerkelijk bij de douane gecontroleerd is.
Om dit te checken heb ik de PostNL helpdesk gebeld. Deze konden mij geen DFC nummer geven. Het pakket is dus nooit bij de douane geweest. Daarbij wist de helpdeskmedewerker te melden dat er GEEN inklaring gedaan was dus de kosten hiervoor NIET verschuldigd waren.
Bij het PostNL servicepunt lag echter wel een factuur van PostNL klaar. Om de medewerker niet tot last te zijn (tenslotte geen PostNL medewerker en gebonden aan procedures) besloot ik het factuurbedrag te betalen en een bezwaarprocedure te zullen starten. Het pakket was namelijk ook niet voorzien van een douaneformulier dus het was duidelijk dat het nooit ingeklaard is.
De medewerker bij het servicepunt scande vervolgens het pakket. Dit gaf hetzelfde resultaat als wat de helpdeskmedewerker mij gemeld had: te betalen: 0,00 euro. Ik heb het pakket vervolgens meegekregen zonder betaling van de factuur.
Zoals duidelijk mag zijn klopt hier iets absoluut niet. Was ik gisteren thuis geweest, dan had ik de factuur a 21,81 aan de deur moeten voldoen terwijl het pakket dus nooit ingeklaard is en de betreffende factuur niet bekend is in de systemen van PostNL. Een zeer typisch voorbeeld van een spookfactuur.
Voor ons is dit niet de eerste keer dat er kosten in rekening gebracht worden door PostNL zonder dat er een douaneformulier aanwezig is.
Ik weet niet hoe dit intern bij PostNL mogelijk is, maar het mag duidelijk zijn dat hier iets absoluut niet klopt. Door dit grapje op alle internationale zendingen toe te passen (wat veelal aan de deur betaald wordt) wordt door TNT geld geïnd voor werkzaamheden die nooit uitgevoerd zijn en belastingen (BTW) die niet geheven zijn door douane en/of het ministerie van Financiën.
Samengevat: PostNL brengt BTW en inklaringskosten (a 12,50) in rekening zonder dat pakketten ook daadwerkelijk door de douane behandeld zijn (te controleren door het DFC nummer op te vragen) of de BTW daadwerkelijk verschuldigd is. Deze facturen worden niet opgenomen in de systemen van PostNL en de BTW wordt dus ook hoogstwaarschijnlijk niet afgedragen aan de Nederlands overheid.
Radar: maak hier werk van. Het lijkt er - ook gezien andere verhalen op internet en eerdere ervaringen - sterk op dat dit een gebruikelijke praktijk is bij PostNL, een die wat mij betreft absoluut onacceptabel is voor een bedrijf waarin nationaal en internationaal door heel veel personen en bedrijven op vertrouwd wordt. Zeker in deze tijden kan het toch niet zo zijn dat een commercieel bedrijf in naam van de overheid BTW heft terwijl die nooit wordt afgedragen, laat staan kosten in rekening brengt voor handelingen die nooit zijn uitgevoerd.
Na enige tijd ontving ik een brief van PostNL met betrekking tot de waardebepaling van de goederen in verband met inklaring. Deze heb ik binnen 2 dagen naar waarheid ingevuld en retour gezonden. De waarde van het pakket bedroeg 49,06 euro.
Gisteren heeft PostNL geprobeerd dit pakketje bij mij af te leveren, maar trof niemand thuis. Daarop heeft de pakketservice het bekende briefje achter gelaten met de informatie over het pakket, dat ik deze kon ophalen bij het dichtstbijzijnde PostNL servicepunt en dat er een bedrag van 21,81 verschuldigd zou zijn.
Gezien de waarde van het pakket vond ik dit bedrag in eerste instantie vrij hoog en ben ik op onderzoek uitgegaan naar de samenstelling van dit bedrag. Diverse sites, waaronder die van PostNL, gaven duidelijkheid over BTW en inklaringskosten die PostNL berekend. Ik kwam echter ook tegen dat PostNL een DFC nummer (Douane Fysieke Controle) moet kunnen overhandigen wanneer het pakket daadwerkelijk bij de douane gecontroleerd is.
Om dit te checken heb ik de PostNL helpdesk gebeld. Deze konden mij geen DFC nummer geven. Het pakket is dus nooit bij de douane geweest. Daarbij wist de helpdeskmedewerker te melden dat er GEEN inklaring gedaan was dus de kosten hiervoor NIET verschuldigd waren.
Bij het PostNL servicepunt lag echter wel een factuur van PostNL klaar. Om de medewerker niet tot last te zijn (tenslotte geen PostNL medewerker en gebonden aan procedures) besloot ik het factuurbedrag te betalen en een bezwaarprocedure te zullen starten. Het pakket was namelijk ook niet voorzien van een douaneformulier dus het was duidelijk dat het nooit ingeklaard is.
De medewerker bij het servicepunt scande vervolgens het pakket. Dit gaf hetzelfde resultaat als wat de helpdeskmedewerker mij gemeld had: te betalen: 0,00 euro. Ik heb het pakket vervolgens meegekregen zonder betaling van de factuur.
Zoals duidelijk mag zijn klopt hier iets absoluut niet. Was ik gisteren thuis geweest, dan had ik de factuur a 21,81 aan de deur moeten voldoen terwijl het pakket dus nooit ingeklaard is en de betreffende factuur niet bekend is in de systemen van PostNL. Een zeer typisch voorbeeld van een spookfactuur.
Voor ons is dit niet de eerste keer dat er kosten in rekening gebracht worden door PostNL zonder dat er een douaneformulier aanwezig is.
Ik weet niet hoe dit intern bij PostNL mogelijk is, maar het mag duidelijk zijn dat hier iets absoluut niet klopt. Door dit grapje op alle internationale zendingen toe te passen (wat veelal aan de deur betaald wordt) wordt door TNT geld geïnd voor werkzaamheden die nooit uitgevoerd zijn en belastingen (BTW) die niet geheven zijn door douane en/of het ministerie van Financiën.
Samengevat: PostNL brengt BTW en inklaringskosten (a 12,50) in rekening zonder dat pakketten ook daadwerkelijk door de douane behandeld zijn (te controleren door het DFC nummer op te vragen) of de BTW daadwerkelijk verschuldigd is. Deze facturen worden niet opgenomen in de systemen van PostNL en de BTW wordt dus ook hoogstwaarschijnlijk niet afgedragen aan de Nederlands overheid.
Radar: maak hier werk van. Het lijkt er - ook gezien andere verhalen op internet en eerdere ervaringen - sterk op dat dit een gebruikelijke praktijk is bij PostNL, een die wat mij betreft absoluut onacceptabel is voor een bedrijf waarin nationaal en internationaal door heel veel personen en bedrijven op vertrouwd wordt. Zeker in deze tijden kan het toch niet zo zijn dat een commercieel bedrijf in naam van de overheid BTW heft terwijl die nooit wordt afgedragen, laat staan kosten in rekening brengt voor handelingen die nooit zijn uitgevoerd.
