LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buiten proportionele straf van CBR.

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het is kant noch wal.
Het is kant noch wal raken

om precies te zijn... :mrgreen:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Om hier noch wat aan te voegen:

FATAL DISTRACTION? A COMPARISON OF THE CELL-PHONE
DRIVER AND THE DRUNK DRIVER

http://www.psych.utah.edu/AppliedCognit ... nt2003.pdf

Handsfree in je auto zitten kwebbelen kan gevaarlijker zijn dan in de auto stappen met alcohol in je lijf. Ook al is dat eerste volstrekt legaal. De dingen zijn niet zo zwart/wit als velen denken.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bob Schurkjens schreef:Ik ben het wel met topicstarter eens dat dit wat overdreven is. Een boete van 1000 euro plus een paar maanden rijontzegging vind ik normaal na 25 jaar probleemloos als automobilist aan het verkeer te hebben deelgenomen. Als dit de tweede keer was geweest had ik deze CBR-sancties ook vanzelfsprekend gevonden.

I
Wat een rare redenatie. Dus als je 25 jaar niet iemand hebt doodgereden, is het minder erg als je het dan opeens wel doet? Je moet gewoon niet met drank op achter het stuur kruipen. Ook al is het maar voor 300 meter. 10 meter kan al genoeg zijn om ellende in andermans leven te veroorzaken.

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door witte angora »

met alcohol op gereden met de bedoeling de auto 300 meter verder dan waar hij ( in de weg ) stond te parkeren en verder te voet naar huis toe te gaan. Op het moment dat ik de auto had geparkeerd en UITSTAPTE stopte er een politie wagen en liet mij blazen, daarna op het bureau, resultaat veel te veel 680 ugl of 1,55 promille.
Ik vind het wel een humorvolle redenatie.

Op het moment dat je nuchter bent (in ieder geval minder bezopen dan naderhand) zet je je auto ergens neer waar hij in de weg staat. Vervolgens, als je straalbezopen bent, realiseer je je dat je auto in de weg staat, en wil je hem vervolgens 300 meter verderop zetten. Een paar meter zou genoeg moeten zijn, maar ok. We kijken niet op een metertje meer of minder.

Afijn, precies op het moment dat je parkeert (hoe parkeer je als je straalbezopen bent) staat er een politieauto achter je. :lol:

Gezien het feit dat ik nu eenmaal de nuchterheid zelve ben, het kan natuurlijk ook zijn dat die politieauto al die tijd al achter je reed, en dat je maar besloot even gauw aan de kant te gaan, omdat je toch niet helemaal zeker was van je rijstijl... :lol:

Afbeelding

Ongetwijfeld zal dit verhaal van TS al heel lang in het smoezenboek staan dat iedere agent in opleiding bij les 1 kado krijgt. :mrgreen:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

snepke schreef: Dus na een half jaar kreeg hij zijn rijbewijs terug.
2 dagen later een brief van het CBR ,rijbewijs inleveren voor een jaar.,naar aanleiding van de antwoorden die hij de psycholoog had gegeven.

Bloedonderzoek was goed,geen alcohol in zijn bloed.
Maar op de vraag of hij nog alcohol gebruikte,had hij eerlijk antwoord gegeven
Ik drink alleen in het weekeinde als ik zelf niet rijd.

Toen vond het CBR het nodig om nog 1 jaar zijn rijbewijs in te vorderen
Ah dus alcohol drinken in het weekend als hij zelf niet rijd mag
ook al niet volgens het CBR.
Sorry hoor vind dit veel te ver gaan.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door snepke »

Ja je mag helemaal niets meer drinken,zelfs niet als je gewoon thuis bent.

Zo mogen van mij een flinke boete krijgen en hun rijbewijs innemen.


Maar laat ze het dan doen ,zodat het voor degene ,waar het voor geld duidelijk is.

Maar niet "de rechter beslist zo"
En het CBR beslist op eigen houtje weer anders.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door puma73 »

snepke schreef:Ja je mag helemaal niets meer drinken,zelfs niet als je gewoon thuis bent.

Zo mogen van mij een flinke boete krijgen en hun rijbewijs innemen.


Maar laat ze het dan doen ,zodat het voor degene ,waar het voor geld duidelijk is.

Maar niet "de rechter beslist zo"
En het CBR beslist op eigen houtje weer anders.

Het cbr beslist niet op eigen houtje anders. Het cbr voert de regelgeving van de overheid uit.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door boef530 »

De sanctie van de rechter/officier staat geheel los van CBR maatregelen. De diender maakt in het proces verbaal een rapportage over de persoon in kwestie, de bevindingen gaan naar het CBR daar wordt beslist of er en zoja welke maatregel er wordt opgelegd. Bestaat het vermoeden dat er sprake is van regelmatig alcohol gebruik zal de maatregel zwaarder zijn. De smoes even de auto verplaatsen en ik doe dit nooit agent daar trapt de agent al heel lang niet meer in. Ook die van "dit is de eerste keer in tig jaar rijden" vindt oom agent grappig, die denkt heb jij even mazzel gehad. De maatregel is wel erg zwaar een EMA en een alcoholslot is wel dubbel op daar moet je wel wat voor uitspoken.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door ciske »

De maatregel is wel erg zwaar een EMA en een alcoholslot is wel dubbel op daar moet je wel wat voor uitspoken.
Het kan niet zwaar genoeg zijn, ik vind het goed dat die maatregel er is, moeten ze maar niet achter het stuur kruipen met alcohol op.

Vertel aan de nabestaanden als het mis gaat dat het de 1ste keer was, gewoon onzin.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door boef530 »

De maatregel is op zich ook goed maar drankrijders beseffen pas na aanhouding/ongeval wat de consequenties zijn. Ts moet wel een zodanig gedrag hebben getoond dat het CBR voor deze beslissing heeft gekozen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Als je met zo'n promillage nog kan lopen dan ben je een hele zware alcoholist, als ts dat blijkbaar niet begrijpt is dat zorgelijk.

Eerste k eer gepakt is iets anders dan altijd nuchter achter het stuur gezeten

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door puma73 »

boef530 schreef:De maatregel is op zich ook goed maar drankrijders beseffen pas na aanhouding/ongeval wat de consequenties zijn. Ts moet wel een zodanig gedrag hebben getoond dat het CBR voor deze beslissing heeft gekozen.
Het alcoholslotprogramma wordt verplicht voor zware alcoholovertreders met een promillage van boven de 1,3.
het promillage van TS was veel hoger. namelijk 680 ugl of 1,55 promille. Dus heeft het cbr de juiste beslissing genomen.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Overigens het alcoholslot en de EMA cursus zijn technisch geen sancties. Het is dus niet zo dat het CBR sancties oplegt. Het is een educatieve maatregel (volgens de kleine lettertjes)

Isabel

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door boef530 »

@isabel, dat het een maatregel is was al helder toch!

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door witte angora »

Frantic2 schreef: Eerste keer gepakt is iets anders dan altijd nuchter achter het stuur gezeten
Heel mooi verwoord, volkomen waar.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door Frantic2 »

25 jaar samengewoond met een alcomobolist geeft je veel inzicht in de pakkans triest genoeg.

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan schat ik in dat jij alle mooie beloftes over pakkansen, straffen, maatregelen en wat dies meer zij, eerder voor kennisgeving aan neemt, dan dat je het vertrouwen hebt dat het verkeer er werkelijk veiliger op wordt.

Of zit ik er ver naast?

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door boef530 »

Die pakkans is ook uitermate klein, grote controles zijn nog steeds een uitzondering. Het accent ligt op snelheidsovertredingen vaak overdag de kans dat je een alcomobilist aantreft is klein. Een staandehouding bij een routinecontrole gebeurt eigenlijk pas als iemand opvalt. Ts is dus door gedrag opgevallen en terecht gecontroleerd.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@isabel, dat het een maatregel is was al helder toch!
Vond ik ook maar omdat er toch nog over sanctie gesproken wordt dacht ik: zeg het nog maar eens.

Isabel

hercu1965
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 feb 2010 21:43
Locatie: rotterdam

Re: Buiten proportionele straf van CBR.

Ongelezen bericht door hercu1965 »

Het feit dat je na 300 mtr. rijden door een agent al wordt opgemerkt zegt al genoeg over hoe er gereden is ................. :-)

Gesloten