LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nieuwbouw: Verdeler op bouw tekening , niet in huis
Nieuwbouw: Verdeler op bouw tekening , niet in huis
Goedenavond,
Ik weet niet of ik het in het goede stukje post maar ik kon het niet echt in die andere plaatsen leek me.
Wij hebben vorig jaar een huis gekocht dat nog gebouwd moet worden. Deze wordt medio juli opgeleverd. Nu hebben wij voor vloerverwarming gekozen via een aparte aanemer die via onze vloeren legger wordt ingeschakeld. Wij vonden de vloerverwarming vanuit de bouw veel en veel te duur (verschil van 6000euro). Nu staat er op de bouwtekening in de trap kast een Verdeler getekent. Wij hadden vorige week open huis bezichtiging en ook kennismaking met onze toekomstige buren en er was een stel dat ons erop attendeerde dat deze verdeler helemaal nergens te bekennen is. En hij had gelijk in de trapkast is er niks te zien en alles is al helemaal afgewerkt.
Ik heb de dag erna met de project leider gebeld om te vragen wat hier nu de bedoeling van was. Deze hoorde het met die bezichtiging ook voor het eerst en is toen op onderzoek uitgegaan en kon ons melden dat er tussentijd een verandering is gekomen en deze is komen te vervallen. Mijn vraag hierop was; En nu waar moeten wij onze vloer verwarming op aan laten sluiten ? Waarop hij antwoorde dat er dus in de vloer gehakt dient te worden om de leidingen open te breken en deze naar de trapkast te laten brengen, u begrijpt dat hiermee extra kosten mee gemoeid zullen zijn. Ook gaf hij meteen aan dat er op deze verdeler helemaal geen vloer verwarming aangesloten kon worden ?
Ik vind het allemaal maar een vreemd verhaal en dit gaat natuurlijk geld kosten alleen ben ik het er niet mee eens dat ik (wij) die naderhand vloer verwarming laten aanleggen hier voor moeten gaan betalen ?
Kunnen hierop stappen worden ondernomen of ?
Bedankt voor de reacties alvast !
Ik weet niet of ik het in het goede stukje post maar ik kon het niet echt in die andere plaatsen leek me.
Wij hebben vorig jaar een huis gekocht dat nog gebouwd moet worden. Deze wordt medio juli opgeleverd. Nu hebben wij voor vloerverwarming gekozen via een aparte aanemer die via onze vloeren legger wordt ingeschakeld. Wij vonden de vloerverwarming vanuit de bouw veel en veel te duur (verschil van 6000euro). Nu staat er op de bouwtekening in de trap kast een Verdeler getekent. Wij hadden vorige week open huis bezichtiging en ook kennismaking met onze toekomstige buren en er was een stel dat ons erop attendeerde dat deze verdeler helemaal nergens te bekennen is. En hij had gelijk in de trapkast is er niks te zien en alles is al helemaal afgewerkt.
Ik heb de dag erna met de project leider gebeld om te vragen wat hier nu de bedoeling van was. Deze hoorde het met die bezichtiging ook voor het eerst en is toen op onderzoek uitgegaan en kon ons melden dat er tussentijd een verandering is gekomen en deze is komen te vervallen. Mijn vraag hierop was; En nu waar moeten wij onze vloer verwarming op aan laten sluiten ? Waarop hij antwoorde dat er dus in de vloer gehakt dient te worden om de leidingen open te breken en deze naar de trapkast te laten brengen, u begrijpt dat hiermee extra kosten mee gemoeid zullen zijn. Ook gaf hij meteen aan dat er op deze verdeler helemaal geen vloer verwarming aangesloten kon worden ?
Ik vind het allemaal maar een vreemd verhaal en dit gaat natuurlijk geld kosten alleen ben ik het er niet mee eens dat ik (wij) die naderhand vloer verwarming laten aanleggen hier voor moeten gaan betalen ?
Kunnen hierop stappen worden ondernomen of ?
Bedankt voor de reacties alvast !
Re: Nieuwbouw: Verdeler op bouw tekening , niet in huis
Bij een bouwtekening behoort ook een "bestek".
Dit is een omschrijving, welke materialen gebruikt, en hoe het wordt uitgevoerd beschreven staat.
Zonder jullie bestek te kennen, ben ik zeker, dat er ergens staat, dat van deze mag afgeweken worden.
Trouwens, als jullie geen vloerverwarming van de aannemer kiezen, zou deze ook geen verdeler plaatsen.
Dit is een omschrijving, welke materialen gebruikt, en hoe het wordt uitgevoerd beschreven staat.
Zonder jullie bestek te kennen, ben ik zeker, dat er ergens staat, dat van deze mag afgeweken worden.
Trouwens, als jullie geen vloerverwarming van de aannemer kiezen, zou deze ook geen verdeler plaatsen.
Dus eigenlijk kan die aannemer doen wat hij wilt en hoeft zich niet aan de bouwtekening te houden zoals wij deze hebben ?
Lekker geregeld dan.
Lekker geregeld dan.
Als je geen vloerverwarming via de aannemer afneemt, zal hij ook geen verdeler plaatsen. De brutokosten van een (goede) verdeler zijn 400/500 E, zonder plaatsing.
Bepaalde dingen op de tekening zijn een optie.
bv Als je niet kiest voor een vaste trap naar zolder, dan zullen ze trapleuning ook niet monteren, omdat dit nu wel "eenmaal" op de tekening staat.
Bepaalde dingen op de tekening zijn een optie.
bv Als je niet kiest voor een vaste trap naar zolder, dan zullen ze trapleuning ook niet monteren, omdat dit nu wel "eenmaal" op de tekening staat.
Het mooie is dus dat toen wij de woning gingen bezichtigen er in de meterkast een bouwtekening hing van alle verdiepingen met onze opties erop. Hier stond de verdeler dus ook op getekend.
Ik neem aan dat deze dan bij ons optie pakket hoort omdat alle andere dingen die wij zelf hebben genomen als optie er op staan.
Ik neem aan dat deze dan bij ons optie pakket hoort omdat alle andere dingen die wij zelf hebben genomen als optie er op staan.
Niet helemaal waar, de oorspronkelijke aannemer zou het huis compleet afbouwen inclusief vloerverwarming. In het bestek is ook de verdeler getekend voor de verwarming. Nu bent u vanwege het kostenplaatje naar een andere aannemer gegaan en die krijgt logisch geen inzicht in de bouwtekeningen. De vloerverwarming hoeft niet per definitie slecht te zijn, de montage is afwijkend. Feit blijft dat het uw keuze is geweest door een andere aannemer in te schakelen met blijkbaar een heel andere zienswijze dan de oorspronkelijke.
Ik denk, dat er dan het volgende topic volgt, kabels in de vloer beschadigd, wie is er nu aansprakelijk.bassie1 schreef:paranoid schreef:Het mooie is dus dat toen wij de woning gingen bezichtigen er in de meterkast een bouwtekening hing van alle verdiepingen met onze opties erop. Hier stond de verdeler dus ook op getekend.
Het wordt duidelijk aangeven maar u hamert ikke wij.
Als je de opties van vloerverwarming niet afneemt,waarom moet de aannemer dat een verdeler op zijn kosten plaatsen.
Natuurlijk staan alle opties op de bouwtekening,maar als je die niet als meerwerk afneemt,worden ze er natuurlijk ook niet in geplaatst
Dus sleuven frezen en een verdeler plaatsen.
paranoid, denk eraan, dat je met de door jouw gekozen bedrijf pas kan beginnen met werken, als de bouw is opgeleverd, en de sleuteloverdracht geweest is.
ikke wij ? Het gaat toch ook om ons huis of niet ?
Het is alleen raar dat er de woning nu dus niet conform de bouw tekening wordt opgeleverd. Waarom zou je dan een tekening in de meterkast hangen met al onze opties erop en dan even iets weg laten.
Het is alleen raar dat er de woning nu dus niet conform de bouw tekening wordt opgeleverd. Waarom zou je dan een tekening in de meterkast hangen met al onze opties erop en dan even iets weg laten.
paranoid schreef:ikke wij ? Het gaat toch ook om ons huis of niet ?
Neen het is niet juist, want op de tekening staat de verdeler van de vloerverwarming, maar deze optie hebben jullie dus niet gekozen!
Ik heb nog niets gelezen op mijn vraag, of er in het bestek staat, dat er ook afwijkingen in de bouwtekening magen/kunnen zijn.
Een klein voorbeeldje uit mijn ervaringshoek.
De combiketel wordt op zolder geplaatst en er zou een warmwaterleiding naar beneden in de keuken komen.
Deze vrij kostbare versie is vervangen door een keuken boilertje te leveren, en gratis te monteren.
Besparing voor het bedrijf voor 28 huizen, reken uit de winst.
Waarom, het wordt teveel water gebruikt, voor het warme water van boven naar beneden is.
Dit was niet milieuvriendelijk.
Dus wij hebben niets weggelaten, maar het bedrijf mocht het volgens de bouwbeschrijving.
Simpel de bouwtekening van de oorspronkelijke aannemer hangt er nog maar is niet meer van toepassing voor de vloerverwarming. U bent toch degene die goedkoper een aannemer heeft gevonden, die heeft zijn eigen werkwijze. Blijft de vraag is die verdeler überhaupt wel nodig.
Het stond duidelijk aangegeven als optie...
dus bij het niet nemen hoeven ze deze ook niet te monteren.
Het is alleen maar om duidelijk te maken waar deze regelunit komt omdat de rest niet zichtbaar zal worden.
Als je zonder afwerkvloer bestelde is het wel makkelijker omdat je dan niets hoeft weg te hakken.
dus bij het niet nemen hoeven ze deze ook niet te monteren.
Het is alleen maar om duidelijk te maken waar deze regelunit komt omdat de rest niet zichtbaar zal worden.
Als je zonder afwerkvloer bestelde is het wel makkelijker omdat je dan niets hoeft weg te hakken.