Schandelijke behandeling op de Keukenhof
Geplaatst: 02 mei 2012 23:54
Sinds korte tijd zijn mijn vrouw en ik gepensioneerd en wonen we in Hongarije.
Omdat we kinderen en kleinkinderen in Nederland achterlieten maken we met regelmaat tochten naar Nederland en tijdens de reisjes proberen we altijd iets meer te doen dan een bezoek aan de familie.
Omdat we enerzijds altijd zaterdags hebben moeten werken (waren zelfstandig detaillist) en anderzijds enorme tuinliefhebbers zijn (hebben 5000 m2 siertuin) wilden we altijd al eens een bezoek brengen aan de Keukenhof.
Toen we weet kregen van het feit dat het jaarlijks bloemencorso op mijn verjaardag (21 april) zou plaatsvinden besloten we e.e.a. te combineren, immers het bloemencorso komt aan de Keukenhof voorbij. De dag tevoren hadden we al onze intrek genomen in een hotel in Sassenheim en onze verwachtingen waren hooggespannen. Het weer was de enige factor die roet in het eten zou kunnen gooien dachten we. Entreekaarten, parkeeruitrij kaart en gids waren al op de website besteld en betaald. Die website hadden we al geruime tijd op het scherm want we wilden zo goed mogelijk voorbereid aan ons al zo lang gewenste bezoek beginnen. Omdat mijn vrouw een lichte handicap heeft en doorgaans niet verder dan een paar honderd meter kan lopen vanwege een gecompliceerde enkelbreuk sprak ons het aanbod van de Keukenhof erg aan om van hun een rolstoel te mogen gebruiken, doch op aandringen van mijn vrouw hebben we hiervan geen gebruik gemaakt; immers mijn vrouw heeft een loophulp (soort minifietsje zonder trappers/aandrijving) en ze vond het voor mij ook prettiger als ze zichzelf zou kunnen voortbewegen, ik had dan ook meer bewegingsvrijheid doordat ik niet steeds de rolstoel zou moeten voortduwen.
Dus op de loophulp gezeten meldden wij ons om stipt 8 uur in de ochtend bij de toegangspoort van de Keukenhof. Verder zouden we die dag ook niet komen want ons werd op de meest lompe manier te toegang geweigerd; "we mochten er met een loopfiets niet in". Nadat we de suppoosten hadden uitgelegd dat dit geen pleziervoertuig was maar een strikt noodzakelijk medisch hulpmiddel, door de orthopedisch chirurg voorgeschreven en door de zorgverzekering betaald apparaat, hebben we gevraagd of het in een Keukenhof-rolstoel wel kon, werd ons botweg meegedeeld dat het die dag, vanwege het bloemencorso te druk was voor rolstoelers, scootmobielen etc. omdat het te gevaarlijk zou zijn voor zowel onszelf als voor andere bezoekers. Onze uitleg dat we hiervan NIETS op hun website hebben gevonden én dat we meer dan 1350 km (enkele reis) hadden afgelegd voor dit bezoek gaf in het geheel geen opening tot een oplossing.
Toen we inmiddels witheet, gefustreerd én gediscrimeerd als mindervalide om een verantwoordelijke voor deze misstand te spreken vroegen kwam er na verloop van tijd een (voor deze functie) wel érg jong meisje opdraven die alleen maar herhaalde wat we van de suppoosten al hadden vernomen en dat de enige oplossing lag "om maar op een andere dag terug te komen". Na enige aandrang om terugbetaling van onze entreekosten kregen we na wederom lang wachten uiteindelijk ons geld terug betaald en moesten we het verder maar uitzoeken.
Terwijl we bij de ingang op de terugbetaling van ons geld wachtten zagen we wél jonge gezinnen met kinderen in wandelwagens doorgelaten worden. Hoewel een misschien een slecht vergelijk waren die moderne driewielige wandelwagens (waarvan de wielen zeker 40 á 50 cm doorsnede waren en geen van die wielen meedraaiden) dus niet alleen veel groter dan de loophulp van mijn vrouw, maar ook veel meer ruimte nodig hadden.
Het beleid van de Keukenhof is dus verre van consequent!
Nu, 10 dagen na dit verschrikkelijke voorval zijn we (en zéker mijn vrouw) de schok door de vernedering en de starre houding van de Keukenhof (zij waren zélf debet aan dit voorval omdat ze wél tickets verkopen maar niets schreven over de beperking op 21/4) nog steeds niet te boven en hebben gerede twijfels opgelopen om nog ooit naar een of ander evenment te gaan.
Voor ons is een lang gekoesterde wens omgeslagen naar een regelrechte vernedering waardoor wij zeggen: "de Keukenhof? nooit meer!!!
Omdat we kinderen en kleinkinderen in Nederland achterlieten maken we met regelmaat tochten naar Nederland en tijdens de reisjes proberen we altijd iets meer te doen dan een bezoek aan de familie.
Omdat we enerzijds altijd zaterdags hebben moeten werken (waren zelfstandig detaillist) en anderzijds enorme tuinliefhebbers zijn (hebben 5000 m2 siertuin) wilden we altijd al eens een bezoek brengen aan de Keukenhof.
Toen we weet kregen van het feit dat het jaarlijks bloemencorso op mijn verjaardag (21 april) zou plaatsvinden besloten we e.e.a. te combineren, immers het bloemencorso komt aan de Keukenhof voorbij. De dag tevoren hadden we al onze intrek genomen in een hotel in Sassenheim en onze verwachtingen waren hooggespannen. Het weer was de enige factor die roet in het eten zou kunnen gooien dachten we. Entreekaarten, parkeeruitrij kaart en gids waren al op de website besteld en betaald. Die website hadden we al geruime tijd op het scherm want we wilden zo goed mogelijk voorbereid aan ons al zo lang gewenste bezoek beginnen. Omdat mijn vrouw een lichte handicap heeft en doorgaans niet verder dan een paar honderd meter kan lopen vanwege een gecompliceerde enkelbreuk sprak ons het aanbod van de Keukenhof erg aan om van hun een rolstoel te mogen gebruiken, doch op aandringen van mijn vrouw hebben we hiervan geen gebruik gemaakt; immers mijn vrouw heeft een loophulp (soort minifietsje zonder trappers/aandrijving) en ze vond het voor mij ook prettiger als ze zichzelf zou kunnen voortbewegen, ik had dan ook meer bewegingsvrijheid doordat ik niet steeds de rolstoel zou moeten voortduwen.
Dus op de loophulp gezeten meldden wij ons om stipt 8 uur in de ochtend bij de toegangspoort van de Keukenhof. Verder zouden we die dag ook niet komen want ons werd op de meest lompe manier te toegang geweigerd; "we mochten er met een loopfiets niet in". Nadat we de suppoosten hadden uitgelegd dat dit geen pleziervoertuig was maar een strikt noodzakelijk medisch hulpmiddel, door de orthopedisch chirurg voorgeschreven en door de zorgverzekering betaald apparaat, hebben we gevraagd of het in een Keukenhof-rolstoel wel kon, werd ons botweg meegedeeld dat het die dag, vanwege het bloemencorso te druk was voor rolstoelers, scootmobielen etc. omdat het te gevaarlijk zou zijn voor zowel onszelf als voor andere bezoekers. Onze uitleg dat we hiervan NIETS op hun website hebben gevonden én dat we meer dan 1350 km (enkele reis) hadden afgelegd voor dit bezoek gaf in het geheel geen opening tot een oplossing.
Toen we inmiddels witheet, gefustreerd én gediscrimeerd als mindervalide om een verantwoordelijke voor deze misstand te spreken vroegen kwam er na verloop van tijd een (voor deze functie) wel érg jong meisje opdraven die alleen maar herhaalde wat we van de suppoosten al hadden vernomen en dat de enige oplossing lag "om maar op een andere dag terug te komen". Na enige aandrang om terugbetaling van onze entreekosten kregen we na wederom lang wachten uiteindelijk ons geld terug betaald en moesten we het verder maar uitzoeken.
Terwijl we bij de ingang op de terugbetaling van ons geld wachtten zagen we wél jonge gezinnen met kinderen in wandelwagens doorgelaten worden. Hoewel een misschien een slecht vergelijk waren die moderne driewielige wandelwagens (waarvan de wielen zeker 40 á 50 cm doorsnede waren en geen van die wielen meedraaiden) dus niet alleen veel groter dan de loophulp van mijn vrouw, maar ook veel meer ruimte nodig hadden.
Het beleid van de Keukenhof is dus verre van consequent!
Nu, 10 dagen na dit verschrikkelijke voorval zijn we (en zéker mijn vrouw) de schok door de vernedering en de starre houding van de Keukenhof (zij waren zélf debet aan dit voorval omdat ze wél tickets verkopen maar niets schreven over de beperking op 21/4) nog steeds niet te boven en hebben gerede twijfels opgelopen om nog ooit naar een of ander evenment te gaan.
Voor ons is een lang gekoesterde wens omgeslagen naar een regelrechte vernedering waardoor wij zeggen: "de Keukenhof? nooit meer!!!