Garantie toezegging Computerland is een aanfluiting!
Geplaatst: 05 mei 2012 16:02
Dit Topic is een waarschuwing om te laten zien in wat voor wereld van ellende je terecht kan komen door een product bij Computerland te kopen en te laten zien dat Computerland lak heeft aan alles wat met consumentenrecht te maken heeft.
Het lijkt een flinke lap tekst maar geloof me, ik heb er een flink stuk uitgelaten...
2009 heb ik voor een aanzienlijk bedrag een desktop aangeschaft bij computerland op de Ceintuurbaan Amsterdam. geen fabriekscomputer maar een door hun zelf samengestelde serie, sindsdien ben ik in conflict met Computerland over hun verplichtingen wat betreft het naleven van de garantie.
Dat die aanschaf geen verstandige beslissing was bleek al snel. Vrijwel meteen deden zich problemen voor en bleek er sprake van een non-conformiteit waarbij je aanspraak kan maken op je garantiebepalingen. Hadden ze bij Computerland eerst ook niet zo’n problemen mee, ik moest het ding gewoon even inleveren en dan zouden ze hem nakijken. Natuurlijk wel in hun (beschamende) tempo.
Het duurde niet lang of we waren 10 weken en 3x inleveren/reparatie verder en het ding bleek het nog niet goed te doen.
De harde schijf werd vervangen, de bios ge-reset, het moederbord vervangen, het moederbord nog een keer vervangen en bij de laatste reparatie hebben ze m’n moederbord nog maar een keer vervangen en zonder hierover contact op te nemen ook maar even m’n harde schijf gewist!
Allemaal leuk en aardig maar het ding bleef dus problemen opleveren. Het bekende BsoD (blauwe scherm) dook regelmatig, meerdere keren per dag op. Inmiddels waren al aangetekende briefen en aardige wat mail de deur uit gegaan en werd mij schriftelijk door de heer M. van de Computerland klantenservice (afdeling list en bedrog) verzekert dat zij bij een vierde gebrek over zouden gaan tot vervanging van het product of ontbinden van de koop.
Dit is ook conform hun eigen algemene voorwaarden waarin staat:
Artikel 10.2: “Computerland staat er in geval van non-conformiteit voor dat zij binnen een redelijke termijn zorg draagt voor herstel of vervanging van betreffende product, overeenkomstig het daaromtrent in de artikelen 7:21 en 7:22 BW bepaalde… …binnen redelijke termijn en/of zonder ernstige overlast voor de klant voor herstel of vervanging… …dan heeft de klant de bevoegdheid de overeenkomst al dan niet gedeeltelijk te ontbinden…”
En natuurlijk ook conform hun eigen koop & garantiefolder:
Artikel1.6.2: Wettelijke garantie van de verkoper
Computerland is verplicht een product te leveren dat de eigenschappen bezit die u als koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De rechten die u als consument heeft op grond van het dwingende consumentenrecht worden door Computerland volledig gerespecteerd.
Daarnaast is er door de directeur van Computerland (wiens naam ik hier niet mag noemen) een schriftelijk en ondertekende toezegging gedaan naar de consumentenautoriteit gedaan nadat zij in 2009 flink op de vingers zijn getikt omdat ze de wet- en regelgeving omtrent het consumentenrecht niet naleefden. (Dit was in dezelfde periode dat mijn conflict begon te spelen).
Goed, gelet op bovenstaande en de toen gedane toezegging van de directeur zelf, zou je denken dat er geen enkele reden is om aan een daarmee samenhangende toezegging van een medewerker van de klantenservice te twijfelen toch?
Nou dat viel dus even tegen…
Toen ik vrijwel meteen nadat ik het ding weer opgehaald had weer melde dat het probleem niet verholpen was en computerland dus andere (kostbaardere) actie moest ondernemen dan hun afdeling ‘knutselen’ er nog eens zes weken naar laten kijken kwam ik geen enkele reactie van Computerland meer.
Het enige wat ik toen nog kon doen was de Computer terugbrengen, het koopcontract schriftelijk ontbinden en daarna maar (waarschijnlijk via de rechter) proberen mijn geld terug te krijgen. Ondertussen waren er door de afdeling list en bedrog (klantenservice) zoveel zoete broodjes gebakken om mij aan het lijntje te houden dat ik er geen moment aan twijfelde dat zij ook wisten dat dit mijn enige mogelijkheid was, net zoals ze wisten dat ik het me helemaal niet kon permitteren zonder computer te zitten, ik was namelijk ondertussen met een eigen bedrijf en opleiding begonnen.
Ze zullen zichzelf wel geniaal vinden daar.
De keuze was dus of geen computer of een die zo’n 5x per dag (of meer) afslaat. Gezien de omstandigheden had ik geen andere mogelijkheid dan het laatste…
Inmiddels waren we weer 2 jaar verder en besloot ik dat het echt niet langer kon, ik moest een nieuwe computer aanschaffen. Al rondkijkend bedacht ik me dat eigen eigenlijk van de zotte is, ik moet nu ruim voor het einde van de economische levensduur een dure nieuwe computer kopen terwijl Computerland mij van het begin af aan al een nieuwe of het geld hiervoor had moeten geven, en dat zelfs schriftelijk toegezegd had.
Uit nagaan van hun eigen voorwaarden en de wet en navraag bij Consuwijzer, blijkt dat zij ook nu nog steeds hun verplichtingen moeten nakomen.
Ik besloot er dus nog eens een aangetekende brief en e-mail aan te wagen en warempel, ik kreeg een reactie terug van een ander heer M. van de ‘klantenservice’.
Ook deze vond het allemaal uiterst vervelend dus kwam met de vage belofte dat als ik hen in de gelegenheid stelde het systeem te onderzoeken en zij inderdaad een hardwarematig defect constateerden we verdere stappen zouden kunnen overleggen. Daar voegde hij wel aan toe: “Een punt van aandacht, mocht u met geen enkel voorstel akkoord gaan en uw systeem terug willen zullen er onderzoekskosten in rekening worden gebracht.”
Nou werd ie helemaal mooi, mijn systeem gijzelen om me te dwingen een waardeloze oplossing te accepteren of hen zelfs te betalen om het terug te krijgen? Je valt er van de ene verbazing in de andere…
Dit werd na een stevig e-mail terug verander in dat, mocht het een hardwarematig probleem zijn ze hun eerdere toezegging zullen nakomen en de onderzoekskosten alleen in rekening brengen als het geen hardwarematig defect blijkt. Nou is het zo dat ik mijn vertrouwen in deze organisatie met hun op zijn minst twijfelachtige beleid volledig kwijt ben en ze er eigenlijk wel voor aanzie de probleem veroorzakende hardware (waarschijnlijk moederbord of grafische kaart) weer door de knutselafdeling te laten vervangen om dan doodleuk te zeggen dat het niet aan de hardware ligt waardoor ze er nog aan verdienen ook.
Dus wat deed ik, ik poste de codes van de foutmeldingen, en minidumps op het forum van Computeridee waar ik o.a. middels enkele testen werd geholpen met het vaststellen van het probleem. Het ligt inderdaad weer aan het moederbord.
Niet dat ik nu mijn Computer in vertrouwen aan Computerland overhandig maar ik weet in ieder geval aantoonbaar zeker dat het probleem hardwarematig is.
Goed, ik stuurde heer M. een e-mail dat ik mijn systeem uiteraard zoals hij stelt door hun ‘analyst’ wilde laten ‘analyseren’ maar dat ik wel graag van te voren af zou spreken dat dit niet weer zes weken zou duren, ook sloot ik het resultaat van de scan Memtests86 bij waaruit blijkt wat het probleem is. Wel zo handig voor de knutselafdeling leek me.
Deze e-mail heb ik 8 weken terug op 7 maart jl. verstuurd en je raad het al, sindsdien nooit meer wat van Computerland gehoord.
Ook nu laat Computerland, als puntje bij paaltje komt gewoon niet meer van zich horen.
Het lijkt me bijzonder sterk dat dit toeval is, dit is gewoon beleid.
Vooral om dat in de toezegging naar de Consumentenautoriteit nadrukkelijk staat dat ‘het instructiemateriaal’ is aangepast en “ze haar medewerkers heeft geïnstrueerd omtrent de wijze waarop zij verzoeken van consumenten ten aanzien van garantie en conformiteit dienen af te handelen, om aldus de overtredingen te beëindigen.”
De kans dat de medewerkers op hun afdeling klantenservice, zoals de directeur schriftelijk heeft verklaard, mede middels instructiemateriaal goed geïnstrueerd zijn is bijzonder groot, maar dat één klacht toevallig wordt afgehandeld 2 flapdrollen die allebei vergeten hoe ze volgens die instructies een klacht moeten behandelen en dat ze überhaupt een klacht aan het behandelen zijn is uitermate klein (Vooral omdat dat juist bij de laatste klachtbehandelaar onderdeel is van de klacht). Het ligt veel meer voor de hand dat de instructies juist wel nageleefd worden en deze dus nog steeds, net als de instructies voor de toezegging naar de consumentenautoriteit, in strijd met het consumentenrecht zijn.
Op internet staat het vol met klachten over de garantie afhandeling bij Computerland, had ik eerder naar moeten kijken ook ik raad dus iedereen nadrukkelijk aan:
GEEN GARANTIEPRODUCTEN BIJ COMPUTERLAND KOPEN!!!
Welkom in een wereld van ellende.
Van mij gaat er nu een aangetekende brief de deur uit waarin ik schriftelijk de koop ontbind vanaf, zoals wettelijk bepaald, het moment dat zij hun wettelijke verplichtingen niet nakwamen. En ik, afhankelijk van de wijze waarop zij dit verder afhandelen de computer op een rustige doordeweekse dag of een koopavond/zaterdag terug zal brengen. En in het uiterste geval, de zaak zal overdragen aan mijn rechtsbijstandverzekering.
Computerland is een organisatie van overtredingen van het consumentenrecht loze beloftes en niet nakomen van verplichtingen. Een organisatie waar je als klant niets mee te maken wil hebben.
Wees gewaarschuwd! Overigens is Paradigit van dezelfde organisatie en heeft dezelfde klantenservice, ook daar kom ik aardig wat garantieklachten van tegen.
Overigens is het een misverstand dat ze drie keer mogen repareren voordat de consument recht heeft op vervanging, dit staat helemaal nergens in de wet. Iets waar ik ook al ingetrapt ben…
Het lijkt een flinke lap tekst maar geloof me, ik heb er een flink stuk uitgelaten...
2009 heb ik voor een aanzienlijk bedrag een desktop aangeschaft bij computerland op de Ceintuurbaan Amsterdam. geen fabriekscomputer maar een door hun zelf samengestelde serie, sindsdien ben ik in conflict met Computerland over hun verplichtingen wat betreft het naleven van de garantie.
Dat die aanschaf geen verstandige beslissing was bleek al snel. Vrijwel meteen deden zich problemen voor en bleek er sprake van een non-conformiteit waarbij je aanspraak kan maken op je garantiebepalingen. Hadden ze bij Computerland eerst ook niet zo’n problemen mee, ik moest het ding gewoon even inleveren en dan zouden ze hem nakijken. Natuurlijk wel in hun (beschamende) tempo.
Het duurde niet lang of we waren 10 weken en 3x inleveren/reparatie verder en het ding bleek het nog niet goed te doen.
De harde schijf werd vervangen, de bios ge-reset, het moederbord vervangen, het moederbord nog een keer vervangen en bij de laatste reparatie hebben ze m’n moederbord nog maar een keer vervangen en zonder hierover contact op te nemen ook maar even m’n harde schijf gewist!
Allemaal leuk en aardig maar het ding bleef dus problemen opleveren. Het bekende BsoD (blauwe scherm) dook regelmatig, meerdere keren per dag op. Inmiddels waren al aangetekende briefen en aardige wat mail de deur uit gegaan en werd mij schriftelijk door de heer M. van de Computerland klantenservice (afdeling list en bedrog) verzekert dat zij bij een vierde gebrek over zouden gaan tot vervanging van het product of ontbinden van de koop.
Dit is ook conform hun eigen algemene voorwaarden waarin staat:
Artikel 10.2: “Computerland staat er in geval van non-conformiteit voor dat zij binnen een redelijke termijn zorg draagt voor herstel of vervanging van betreffende product, overeenkomstig het daaromtrent in de artikelen 7:21 en 7:22 BW bepaalde… …binnen redelijke termijn en/of zonder ernstige overlast voor de klant voor herstel of vervanging… …dan heeft de klant de bevoegdheid de overeenkomst al dan niet gedeeltelijk te ontbinden…”
En natuurlijk ook conform hun eigen koop & garantiefolder:
Artikel1.6.2: Wettelijke garantie van de verkoper
Computerland is verplicht een product te leveren dat de eigenschappen bezit die u als koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De rechten die u als consument heeft op grond van het dwingende consumentenrecht worden door Computerland volledig gerespecteerd.
Daarnaast is er door de directeur van Computerland (wiens naam ik hier niet mag noemen) een schriftelijk en ondertekende toezegging gedaan naar de consumentenautoriteit gedaan nadat zij in 2009 flink op de vingers zijn getikt omdat ze de wet- en regelgeving omtrent het consumentenrecht niet naleefden. (Dit was in dezelfde periode dat mijn conflict begon te spelen).
Goed, gelet op bovenstaande en de toen gedane toezegging van de directeur zelf, zou je denken dat er geen enkele reden is om aan een daarmee samenhangende toezegging van een medewerker van de klantenservice te twijfelen toch?
Nou dat viel dus even tegen…
Toen ik vrijwel meteen nadat ik het ding weer opgehaald had weer melde dat het probleem niet verholpen was en computerland dus andere (kostbaardere) actie moest ondernemen dan hun afdeling ‘knutselen’ er nog eens zes weken naar laten kijken kwam ik geen enkele reactie van Computerland meer.
Het enige wat ik toen nog kon doen was de Computer terugbrengen, het koopcontract schriftelijk ontbinden en daarna maar (waarschijnlijk via de rechter) proberen mijn geld terug te krijgen. Ondertussen waren er door de afdeling list en bedrog (klantenservice) zoveel zoete broodjes gebakken om mij aan het lijntje te houden dat ik er geen moment aan twijfelde dat zij ook wisten dat dit mijn enige mogelijkheid was, net zoals ze wisten dat ik het me helemaal niet kon permitteren zonder computer te zitten, ik was namelijk ondertussen met een eigen bedrijf en opleiding begonnen.
Ze zullen zichzelf wel geniaal vinden daar.
De keuze was dus of geen computer of een die zo’n 5x per dag (of meer) afslaat. Gezien de omstandigheden had ik geen andere mogelijkheid dan het laatste…
Inmiddels waren we weer 2 jaar verder en besloot ik dat het echt niet langer kon, ik moest een nieuwe computer aanschaffen. Al rondkijkend bedacht ik me dat eigen eigenlijk van de zotte is, ik moet nu ruim voor het einde van de economische levensduur een dure nieuwe computer kopen terwijl Computerland mij van het begin af aan al een nieuwe of het geld hiervoor had moeten geven, en dat zelfs schriftelijk toegezegd had.
Uit nagaan van hun eigen voorwaarden en de wet en navraag bij Consuwijzer, blijkt dat zij ook nu nog steeds hun verplichtingen moeten nakomen.
Ik besloot er dus nog eens een aangetekende brief en e-mail aan te wagen en warempel, ik kreeg een reactie terug van een ander heer M. van de ‘klantenservice’.
Ook deze vond het allemaal uiterst vervelend dus kwam met de vage belofte dat als ik hen in de gelegenheid stelde het systeem te onderzoeken en zij inderdaad een hardwarematig defect constateerden we verdere stappen zouden kunnen overleggen. Daar voegde hij wel aan toe: “Een punt van aandacht, mocht u met geen enkel voorstel akkoord gaan en uw systeem terug willen zullen er onderzoekskosten in rekening worden gebracht.”
Nou werd ie helemaal mooi, mijn systeem gijzelen om me te dwingen een waardeloze oplossing te accepteren of hen zelfs te betalen om het terug te krijgen? Je valt er van de ene verbazing in de andere…
Dit werd na een stevig e-mail terug verander in dat, mocht het een hardwarematig probleem zijn ze hun eerdere toezegging zullen nakomen en de onderzoekskosten alleen in rekening brengen als het geen hardwarematig defect blijkt. Nou is het zo dat ik mijn vertrouwen in deze organisatie met hun op zijn minst twijfelachtige beleid volledig kwijt ben en ze er eigenlijk wel voor aanzie de probleem veroorzakende hardware (waarschijnlijk moederbord of grafische kaart) weer door de knutselafdeling te laten vervangen om dan doodleuk te zeggen dat het niet aan de hardware ligt waardoor ze er nog aan verdienen ook.
Dus wat deed ik, ik poste de codes van de foutmeldingen, en minidumps op het forum van Computeridee waar ik o.a. middels enkele testen werd geholpen met het vaststellen van het probleem. Het ligt inderdaad weer aan het moederbord.
Niet dat ik nu mijn Computer in vertrouwen aan Computerland overhandig maar ik weet in ieder geval aantoonbaar zeker dat het probleem hardwarematig is.
Goed, ik stuurde heer M. een e-mail dat ik mijn systeem uiteraard zoals hij stelt door hun ‘analyst’ wilde laten ‘analyseren’ maar dat ik wel graag van te voren af zou spreken dat dit niet weer zes weken zou duren, ook sloot ik het resultaat van de scan Memtests86 bij waaruit blijkt wat het probleem is. Wel zo handig voor de knutselafdeling leek me.
Deze e-mail heb ik 8 weken terug op 7 maart jl. verstuurd en je raad het al, sindsdien nooit meer wat van Computerland gehoord.
Ook nu laat Computerland, als puntje bij paaltje komt gewoon niet meer van zich horen.
Het lijkt me bijzonder sterk dat dit toeval is, dit is gewoon beleid.
Vooral om dat in de toezegging naar de Consumentenautoriteit nadrukkelijk staat dat ‘het instructiemateriaal’ is aangepast en “ze haar medewerkers heeft geïnstrueerd omtrent de wijze waarop zij verzoeken van consumenten ten aanzien van garantie en conformiteit dienen af te handelen, om aldus de overtredingen te beëindigen.”
De kans dat de medewerkers op hun afdeling klantenservice, zoals de directeur schriftelijk heeft verklaard, mede middels instructiemateriaal goed geïnstrueerd zijn is bijzonder groot, maar dat één klacht toevallig wordt afgehandeld 2 flapdrollen die allebei vergeten hoe ze volgens die instructies een klacht moeten behandelen en dat ze überhaupt een klacht aan het behandelen zijn is uitermate klein (Vooral omdat dat juist bij de laatste klachtbehandelaar onderdeel is van de klacht). Het ligt veel meer voor de hand dat de instructies juist wel nageleefd worden en deze dus nog steeds, net als de instructies voor de toezegging naar de consumentenautoriteit, in strijd met het consumentenrecht zijn.
Op internet staat het vol met klachten over de garantie afhandeling bij Computerland, had ik eerder naar moeten kijken ook ik raad dus iedereen nadrukkelijk aan:
GEEN GARANTIEPRODUCTEN BIJ COMPUTERLAND KOPEN!!!
Welkom in een wereld van ellende.
Van mij gaat er nu een aangetekende brief de deur uit waarin ik schriftelijk de koop ontbind vanaf, zoals wettelijk bepaald, het moment dat zij hun wettelijke verplichtingen niet nakwamen. En ik, afhankelijk van de wijze waarop zij dit verder afhandelen de computer op een rustige doordeweekse dag of een koopavond/zaterdag terug zal brengen. En in het uiterste geval, de zaak zal overdragen aan mijn rechtsbijstandverzekering.
Computerland is een organisatie van overtredingen van het consumentenrecht loze beloftes en niet nakomen van verplichtingen. Een organisatie waar je als klant niets mee te maken wil hebben.
Wees gewaarschuwd! Overigens is Paradigit van dezelfde organisatie en heeft dezelfde klantenservice, ook daar kom ik aardig wat garantieklachten van tegen.
Overigens is het een misverstand dat ze drie keer mogen repareren voordat de consument recht heeft op vervanging, dit staat helemaal nergens in de wet. Iets waar ik ook al ingetrapt ben…