Misleiding Hi Toestellease
Geplaatst: 09 mei 2012 18:46
Hi heeft sinds enkele weken toestellease ingevoerd. Bij een abonnement krijg je niet meer een ''gratis'' toestel, maar lease je het toestel en dien je het toestel aan het einde van de contractperiode in te leveren. Ik houd liever mijn toestel. In dit geval kan je het toestel overnemen. Nu staat er het volgende op de website van Hi:
''Hoe wordt het overnamebedrag van mijn toestel bepaald?
Wil je het toestel aan het einde van je contract houden, dan kun je hem overnemen. De prijs die we dan voor het toestel vragen bedraagt de dan geldende 2e hands-waarde van het toestel. Wij weten echter nu niet wat de waarde tegen het einde van je contract zal zijn.
Onze ervaring is dat de 2e-hands waarde van een 2 jaar oud toestel ongeveer 15% bedraagt van de nieuwwaarde van het toestel op het moment toen je het toestel hebt gekregen.
Nogmaals, dit is een schatting. Op het moment dat je verlengbaar bent, zal de 2e-hands waarde waarvoor je het toestel kunt overnemen, bekend zijn'' (bron: hi.nl)
Er wordt gesteld dat een 2e hands toestel 15% waard is van de oorspronkelijk nieuwwaarde, hetgeen impliceert dat een iPhone 4 bijvoorbeeld na twee jaar een waarde vertegenwoordigt van circa €97,50 (15% van de ca. €650 nieuwwaarde destijds). Nu wordt er gesteld dat dit slechts een schatting is dus dat er niks gegarandeerd kan worden. De iPhone 4 wordt momenteel 2e hands aangeboden vanaf zo'n €300. Een bijna twee jaar oud toestel vertegenwoordigt dus geen waarde van 15% van de oorspronkelijke nieuwprijs maar ruim 45%. Kortom na twee jaar zal ik dus plusminus €300 euro neer moeten tellen om het toestel over te kunnen nemen.
De opzet van toestellease lijkt mij een verkapte manier om het abonnement onterecht goedkoper te laten lijken dan het in werkelijkheid is. Het bedrag waar het toestel immers voor overgenomen kan worden ligt vele malen hoger dan de vooraf voorspelde 15%. Er wordt niks gegarandeerd, kortom wat er na twee jaar ook gevraagd wordt door Hi de klant heeft het maar te accepteren?!
Uiteraard opheldering gevraagd aan Hi, maar zowel telefonisch, per mail als op het forum krijg ik geen antwoord. Dit bevestigt mijn gevoel dat Hi bewust de zaak misleidt met hun ''ervaring'' van 15%. Graag ontvang ik een antwoord van Hi, alleen lukt me het niet dus wellicht als collectief wel. Hebben meer mensen hier al over contact gehad met Hi?
''Hoe wordt het overnamebedrag van mijn toestel bepaald?
Wil je het toestel aan het einde van je contract houden, dan kun je hem overnemen. De prijs die we dan voor het toestel vragen bedraagt de dan geldende 2e hands-waarde van het toestel. Wij weten echter nu niet wat de waarde tegen het einde van je contract zal zijn.
Onze ervaring is dat de 2e-hands waarde van een 2 jaar oud toestel ongeveer 15% bedraagt van de nieuwwaarde van het toestel op het moment toen je het toestel hebt gekregen.
Nogmaals, dit is een schatting. Op het moment dat je verlengbaar bent, zal de 2e-hands waarde waarvoor je het toestel kunt overnemen, bekend zijn'' (bron: hi.nl)
Er wordt gesteld dat een 2e hands toestel 15% waard is van de oorspronkelijk nieuwwaarde, hetgeen impliceert dat een iPhone 4 bijvoorbeeld na twee jaar een waarde vertegenwoordigt van circa €97,50 (15% van de ca. €650 nieuwwaarde destijds). Nu wordt er gesteld dat dit slechts een schatting is dus dat er niks gegarandeerd kan worden. De iPhone 4 wordt momenteel 2e hands aangeboden vanaf zo'n €300. Een bijna twee jaar oud toestel vertegenwoordigt dus geen waarde van 15% van de oorspronkelijke nieuwprijs maar ruim 45%. Kortom na twee jaar zal ik dus plusminus €300 euro neer moeten tellen om het toestel over te kunnen nemen.
De opzet van toestellease lijkt mij een verkapte manier om het abonnement onterecht goedkoper te laten lijken dan het in werkelijkheid is. Het bedrag waar het toestel immers voor overgenomen kan worden ligt vele malen hoger dan de vooraf voorspelde 15%. Er wordt niks gegarandeerd, kortom wat er na twee jaar ook gevraagd wordt door Hi de klant heeft het maar te accepteren?!
Uiteraard opheldering gevraagd aan Hi, maar zowel telefonisch, per mail als op het forum krijg ik geen antwoord. Dit bevestigt mijn gevoel dat Hi bewust de zaak misleidt met hun ''ervaring'' van 15%. Graag ontvang ik een antwoord van Hi, alleen lukt me het niet dus wellicht als collectief wel. Hebben meer mensen hier al over contact gehad met Hi?