Pagina 1 van 2
Dure merkbrandstof
Geplaatst: 12 mei 2012 18:23
door Bor Komorovski
Beste allemaal,
Onlangs zag ik op de Kassa website een artikel waarin vrij vernietigend over merkbrandstof werd geschreven. Ik bedoel Shell V-Power, Total Excellium etc. De brandstof zou volgens Kassa niet beter of zuiniger zijn dan gewone benzine of diesel. Wie premium brandstof tankt is, volgens Kassa, een dief van de eigen portemonnee.
Hebben jullie ook wel eens premium brandstof uitgeprobeerd? En is er een merkbaar verschil?
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 12 mei 2012 18:35
door ciske
Nooit , tank gewone benzine is al duur genoeg.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 12 mei 2012 18:58
door snepke
Bor Komorovski schreef:Beste allemaal,
Onlangs zag ik op de Kassa website een artikel waarin vrij vernietigend over merkbrandstof werd geschreven. Ik bedoel Shell V-Power, Total Excellium etc. De brandstof zou volgens Kassa niet beter of zuiniger zijn dan gewone benzine of diesel. Wie premium brandstof tankt is, volgens Kassa, een dief van de eigen portemonnee.
Hebben jullie ook wel eens premium brandstof uitgeprobeerd? En is er een merkbaar verschil?
Mijn man heeft voor deze aardgas auto een vw bus,transporter gereden.Mocht het laatste jaar alleen bij Total tanken en alleen Excellium omdat die brandstof beter zou zijn.
Volgens mijn man maakt het niets uit,is net zo goed en zuinig als de gewone brandstof.
Hij is alleen duurder.Niets beter of zuiniger
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 12 mei 2012 19:35
door GJvdZ
Met die premium brandstoffen rijd je wel zuiniger, echter je haalt de meerkosten er niet uit.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 12 mei 2012 20:53
door Rob fiets
Mijn ervaring is wisselend.
Met V-power rijk wel wat meer kilometers maar met BP ultimate rij ik er juist minder. Eninge brandstof waar ik problemen mee heb gehad is die van de Tinq daar liep mijn auto aanzienlijk slechter op. Voorde rest de standaard euro 95 van Shell, BP, autofood en Tango en zo allemaal prima merk daar tussen 0,0 verschil. ESSO en Total weet ik niet of het iets uitmaakt daar kom ik nooit deze zijn duurder als de rest hier in de omgeving.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 30 mei 2012 12:53
door SimonKroon
Benzine is al duur genoeg.
Ik geloof haast niet dat er echt een verschil in zit.
Ik zou me eerder afvragen of je wel echt 30liter benzine krijgt als je 30L tankt.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 30 mei 2012 12:58
door Alziend Oog
SimonKroon schreef:Ik zou me eerder afvragen of je wel echt 30liter benzine krijgt als je 30L tankt.
Dat is heel makkelijk te testen door gebruik te maken van jerrycans.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 30 mei 2012 14:15
door GJvdZ
SimonKroon schreef:Benzine is al duur genoeg.
Ik geloof haast niet dat er echt een verschil in zit.
Ik zou me eerder afvragen of je wel echt 30liter benzine krijgt als je 30L tankt.
Waarom zou je je dat afvragen? Of ben jij zo iemand die alles en iedereen wantrouwt?
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 30 mei 2012 14:20
door Emmy75
GJvdZ schreef:SimonKroon schreef:Benzine is al duur genoeg.
Ik geloof haast niet dat er echt een verschil in zit.
Ik zou me eerder afvragen of je wel echt 30liter benzine krijgt als je 30L tankt.
Waarom zou je je dat afvragen? Of ben jij zo iemand die alles en iedereen wantrouwt?
Wellicht is het wat vergezocht, maarja met de huidige benzineprijzen is het best lucratief als er een kleine afwijking naar beneden inzit.
Zo hebben wij wel eens meer getankt dan de tankinhoud van de auto is volgens fabrieksopgave, het blijft een beetje vreemde gewaarwording.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 30 mei 2012 14:46
door witte angora
Zo hebben wij wel eens meer getankt dan de tankinhoud van de auto is volgens fabrieksopgave, het blijft een beetje vreemde gewaarwording.
Dat is me in Nijmegen ook wel eens overkomen, de literprijs lag vrij laag, maar er ging best wel veel in die tank.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 30 mei 2012 17:58
door Vincenti
Dat is wel eens onderzocht door een televisieprogramma. Tros Radar volgens mij.
Er was toen inderdaad gebleken dat er bij sommige pompen een kleine afwijking naar beneden is.
Klaarblijkelijk zegt het verplichte periodieke ijken ook niet alles...
On topic:
De premium brandstoffen hebben naar mijn ervaring wel (alleen) een merkbaar verschil bij hele oude auto's. Vooral als ze technisch niet meer helemaal fris zijn. Ze gaan dan mooier lopen en rijden merkbaar beter op de premium brandstof. Ook dan geldt dat het verbruik weliswaar iets gunstiger is, maar dat je daarmee de meerprijs waarschijnlijk niet terugverdient.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 02 jun 2012 02:33
door Rob fiets
Wat ook een leuk trukje is welke kant de afvoer loopt van de pomp zit hij aan de pomp zijde dan loopt de grond ook af richting die kant en gaat er minder in de tank. loopt de grond juist af naar het midden dan gaat er meer in de tank. Daar door kan het lijken dat je zuiniger of minder zuing rijd als het geval is.
Tank je eerst bij bijvoorbeeld tango die afloopt richting de pomp en dan de keer er na bij shell waar de pomp afloopt naar het midden lijkt het dat je op de tango benzine onzuiniger gereden hebt terwijl er bij de shell in dit geval gewoon meer liters je tank in gaan.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 02 jun 2012 07:13
door witte angora
Sja, ik heb toevallig van de week een jerrycan gevuld. Daar moet 5 liter in kunnen. Toen het ding bijna vol was, zat er volgens de pomp 5.32 liter in. Het zal allemaal wel.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 02 jun 2012 09:31
door trebelski
witte angora schreef:Sja, ik heb toevallig van de week een jerrycan gevuld. Daar moet 5 liter in kunnen. Toen het ding bijna vol was, zat er volgens de pomp 5.32 liter in. Het zal allemaal wel.
Dat is een veiligheids-marge in de jerrycan, benzine zet uit als het warm word (sommige mensen plaatsen de jerrycan in de kofferbak) en als de zon dan schijnt zet de benzine uit.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 02 jun 2012 09:39
door Vincenti
witte angora schreef:Sja, ik heb toevallig van de week een jerrycan gevuld. Daar moet 5 liter in kunnen. Toen het ding bijna vol was, zat er volgens de pomp 5.32 liter in. Het zal allemaal wel.
Nou, dat is nu een uitgelezen mogelijkheid om te testen.
Als je jerrycan eenmaal leeg is, vul hem dan eens af met water. Je hebt vast wel een maatbeker thuis. Kijken hoever je komt. Ik hoor het wel.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 02 jun 2012 10:07
door vanderpol
ik zou die jerrycan leeg wegen, met water vullen en opnieuw wegen, dat weet je vrij zeker wat de inhoud is.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 02 jun 2012 10:29
door Ulbe
Dat er kwaliteits verschil is tussen de merkpomp en de goedkope pomp lijkt me sterk,
De witte pomp bij ons in de buurt wordt altijd bijgevult door een tankwagen van een bekend brandstofmerk, zeer waarschijnlijk gewone merkbenzine, mijn auto rijdt er prima mee,
Dat de auto op de ene merk benzine langer door kan rijden op een liter is bijna niet te meten,
Dit heeft te maken met snelheid van de wagen, luchtweerstand door rijden met tegenwind, buitentemperatuur, accelereren, stadsverkeer rijden, schakelmoment van de chauffeur, e.d.
Je kan gewoon de goedkoopste benzine tanken, die wagen rijdt er wel mee,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 02 jun 2012 10:34
door Leo The Emperor
De witte pomp bij ons in de buurt wordt altijd bijgevult door een tankwagen van een bekend brandstofmerk, zeer waarschijnlijk gewone merkbenzine, mijn auto rijdt er prima mee,
Klopt. Dit zijn restpartijen.
Risico is dat bij wisseling van de seizoenen niet de optimale brandstof krijgt
Je tankt dan bijvoorbeeld nog zomerdiesel krijgt als het al herfst is.
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 02 jun 2012 10:34
door kweenie
Volgens mij was het lang geleden (jaren 80 of 90?) wel zo dat er een klein verschil zat tussen de verschillende merken brandstof. Toen was het octaangehalte van volgens mij Q8 net iets hoger dan dat van andere merken. Dat betekent dat als je normaal tankte, je eigenlijk normaal tankte met een vleugje super erdoor. Dat zou dan tot miniem betere prestaties kunnen leiden.
Maar of dat in de praktijk meetbaar was...
Re: Dure merkbrandstof
Geplaatst: 03 jun 2012 13:19
door Ulbe
Leo The Emperor schreef:De witte pomp bij ons in de buurt wordt altijd bijgevult door een tankwagen van een bekend brandstofmerk, zeer waarschijnlijk gewone merkbenzine, mijn auto rijdt er prima mee,
Klopt. Dit zijn restpartijen.
Risico is dat bij wisseling van de seizoenen niet de optimale brandstof krijgt
Je tankt dan bijvoorbeeld nog zomerdiesel krijgt als het al herfst is.
Misschien doet de merkpomp zelf ook wel de restpartijen in de tanks van het pompstation, niemand kan en zal dit controleren, de brandstoffen voldoen immers aan de eisen die aan de brandstoffen gesteld worden,
De motor van het voertuig zal er niet slechter om draaien, de electronica van de moderne voertuigen kunnen in een extreme situatie eventueel de mengselbereiding en ontstekingstijdstip bijstellen wanneer de motor slecht loopt,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.