Pagina 1 van 2

wegenbelasting

Geplaatst: 14 mei 2012 09:57
door koter
Hallo,

Ik heb dit weekend een nieuwe chevrolet spark gekocht met bifuel.
Tank inhoud benzine 35 liter, LPG 3 31 liter.
Tot 2014 is deze wegenbelasting vrij. Na 1-1-2014 niet meer (uitstoot 110 gram).
Nu stel ik mij de vraag in welke categorie voor de wegenbelasting hij per 1-1-2014 gaat vallen. De Belastingdienst geeft aan hoogstwaarschijnlijk LPG en overige, ofwel de meest dure categorie. Ze wist het niet zeker, en gaat me nog ergens deze week terugbellen.
Wie kan mij verder adviseren?
Als deze in de duurste categorie straks valt, ga ik mijn koop beeindigen!!!

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 14 mei 2012 10:02
door bprosman
Waarom zou een auto die op LPG rijdt niet in het (dure) LPG tarief vallen ?. Dat hebben ze m.i. al jaren gedaan m.u.v. de afgelopen "subsidietijd".

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 14 mei 2012 10:12
door koter
omdat hij niet volledig op LPG rijdt, maar de overhand rijdt op benzine (grotere tank) en LPG3 installatie heeft, ofwel heel anders dan de 'oude' LPG installaties.
Bovendien heeft hij een relatief lage uitstoot, dus zou wel heel vreemd zijn om die het zwaarst te gaan belasten.

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 14 mei 2012 10:57
door henk51
Hallo,

Ik heb dit weekend een nieuwe chevrolet spark gekocht met bifuel.
Tank inhoud benzine 35 liter, LPG 3 31 liter.
Tot 2014 is deze wegenbelasting vrij. Na 1-1-2014 niet meer (uitstoot 110 gram).
Nu stel ik mij de vraag in welke categorie voor de wegenbelasting hij per 1-1-2014 gaat vallen. De Belastingdienst geeft aan hoogstwaarschijnlijk LPG en overige, ofwel de meest dure categorie. Ze wist het niet zeker, en gaat me nog ergens deze week terugbellen.
Wie kan mij verder adviseren?
Als deze in de duurste categorie straks valt, ga ik mijn koop beeindigen!!!

Koop beeindigen gaat niet zomaar vaak betaal je daar zo'n 15% van de aankoop prijs voor.
Dealer heeft auto besteld voor je en verliest zijn provisie en moet hem in voorraad houden door uw annuleren.Die kosten wil hij graag vergoed hebben
Voor dat geld kan je eventueel jaren het verschil tussen goedkope en dure tarief betalen.
Het is nu 2012 misschien is in 2014 houdersschap belasting in zijn geheel verdwenen en zit dit verrekend in de benzine/lpg prijs.
Waarom nu al zorgen maken er kan in 2 jaar zoveel veranderen,ook kwa inkomen werk gezondheid e.d.

gr Henk

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 14 mei 2012 11:01
door A.niem
Waarom dit niet eerst uitgezocht voor dat er een handtekening is gezet? Had je er gelijk rekening mee kunnen houden, en hoef je de bestelling ook niet te annuleren met alle kosten die daarmee gepaard gaan.

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 14 mei 2012 11:06
door bprosman
omdat hij niet volledig op LPG rijdt, maar de overhand rijdt op benzine (grotere tank) en LPG3 installatie heeft, ofwel heel anders dan de 'oude' LPG installaties.
Volgens mij is dit geen argument , ik heb ooit een auto gehad met zogenaamde "gasonderbouw" (gastank op plaats van reservewiel) en die viel ook gewoon onder LPG ondanks dat de originele bezinetank groter was dan de gastank.
Bovendien heeft hij een relatief lage uitstoot, dus zou wel heel vreemd zijn om die het zwaarst te gaan belasten.
Dat is de tijdelijke "subsidieregeling" daarom betaal je nu geen wegenbelasting.

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 14 mei 2012 11:19
door Vincenti
1. LPG G3 is niet de duurste categorie.
Sterker nog, het is de op een na goedkoopste categorie (belastingvrij niet meegerekend). Met zo'n lichte auto betaalt u nauwelijks meer dan het goedkoopste benzine tarief. Ik schat 5 a 10 euro per maand extra. En daarvoor tankt u dan lpg.
2. U kunt uw koop niet beeindigen om deze reden. U kunt de auto natuurlijk wel verkopen.

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 14 mei 2012 11:39
door Frantic2
mede gezien uw - 8 schadevrie jaren, lijkt het er meer op dat u een impulsaankoop heeft gedaan en daarvan spijt heeft.

Lees uw contract erop na wat uw mogelijkheden zijn en ga niet zeuren over roekomstige belasting maatregelen die u van te voren zijn bekent gemaakt door de verkoper.F

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 14 mei 2012 11:55
door gtp
8 schade vrije jaren????????????????????? waar slaat dit op?????????????waar staat dat????????????????????wat heeft dit met toekomstige belasting te maken(over 2 jaar)????? wie dan leeft dan zorg.

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 14 mei 2012 11:58
door snepke
gtp schreef:8 schade vrije jaren????????????????????? waar slaat dit op?????????????waar staat dat????????????????????wat heeft dit met toekomstige belasting te maken(over 2 jaar)????? wie dan leeft dan zorg.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1&t=117694

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 14 mei 2012 12:15
door Linoge
koter schreef:omdat hij niet volledig op LPG rijdt, maar de overhand rijdt op benzine (grotere tank) en LPG3 installatie heeft, ofwel heel anders dan de 'oude' LPG installaties.
Hij heeft een benzinetank van 35 liter en een gastank van 31 liter. Met een druk op de knop rij je op gas. Welke overhand heb je het dan over?

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 14 mei 2012 14:06
door berndv
Ik denk dat zo'n 70 % van de gas rijders ook een benzinetankmin de auto hebben, dat maakt voor je tarief niet uit. Wat uitmaakt is dat je lpg3 hebt. Als je Gewoon op de site van de belastingdienst had gekeken, had je het antwoord al gevonden, en kunnen uitrekenen.
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 14 mei 2012 19:29
door koter
Laat allereerst voorop staan dat wij erg blij zijn met onze nieuwe auto en dit zeker geen impulsaankoop was.
En hebben gevraagd aan de dealer voorafgaand aan de koop wat deze auto doet in de MRB, per 1-1-2014, dit is over 1.5 jaar. Als die dan in de duurste LPG categorie zou vallen, zou het voor ons niet interessant meer zijn. Anderen mogen daar een andere mening voor hebben, maar dit is onze mening.
De dealer heeft toen aangegeven dat hij dan in LPG 3 categorie zou vallen. Echter is de belastingdienst degene die nu zegt dat 'hoogstwaarschijnlijk' onder LPG en overige valt, hetgeen ik erg onlogisch vind omdat hij op benzine en LPG3 rijdt, en aldus een LPG3 installatie heeft.

Het argument wat betreft de tank die de overhand heeft, gaf de belastingdienst medewerkster aan.
Volgens mij heeft de medewerker van de belastingdienst er gewoon geen verstand van, want in het algemeen zeggen de meesten dat hij straks valt onder LPG 3.

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 14 mei 2012 19:49
door berndv
Het g3 gedeelte kan ik niet met zekerheid zeggen. Dat hij iet onder benzine valt kan ik je wel met zekerheid zeggen. Anders laat ik nu meteen een 50 liter gastank in mijn volvo zetten, als de grootste tank geldt, zou ik dan lpg rijden en onder het benzinetarief vallen.

Voor zover ik weet is het wel zo dat als je een g3 installatie hebt, je onder het g3 tarief valt, volgensmij gelden daar geen andere eisen voor, behalve dat je auto op het kenteken dit ook heeft staan. Maar pin me er niet op vast. Voor wat betreft het tarief, kan je de link diemik in mijn vorige post heb gezet bekijken.

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 15 mei 2012 12:25
door gtp
Vragen aan de garage wat er over 2 jaar met de belasting gaat gebeuren is hetzelfde als bij de slager gaan vragen of je over 2 jaar nog leef.

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 15 mei 2012 20:30
door SJZ
De dealer heeft toen aangegeven dat hij dan in LPG 3 categorie zou vallen.
HUH? Dus
1. De dealer zegt dat hij in LPG3 categorie zou vallen, dus daar was je op voorbereid.

maar nu
2. denk je dat hij misschien toch onder benzine gaat vallen, dus een goedkoper tarief.

En dan wil je er vanaf?

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 15 mei 2012 20:40
door Ellen de Geer
Je gaat strakkies betalen naar uitstoot, dus hoe minder de uitstoot hoe lager de w.b. (CO2-tax gaat het heten) ongeacht wat je rijdt, benzine, diesel.....
Dus de vervuiler betaalt....

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 15 mei 2012 20:45
door thesaint
koter schreef:Hallo,

Ik heb dit weekend een nieuwe chevrolet spark gekocht met bifuel.
Tank inhoud benzine 35 liter, LPG 3 31 liter.
Tot 2014 is deze wegenbelasting vrij. Na 1-1-2014 niet meer (uitstoot 110 gram).
Nu stel ik mij de vraag in welke categorie voor de wegenbelasting hij per 1-1-2014 gaat vallen. De Belastingdienst geeft aan hoogstwaarschijnlijk LPG en overige, ofwel de meest dure categorie. Ze wist het niet zeker, en gaat me nog ergens deze week terugbellen.
Wie kan mij verder adviseren?
Als deze in de duurste categorie straks valt, ga ik mijn koop beeindigen!!!
Komt dadelijk een overschot van die autootjes op de markt. Consument wordt eerst lekker gemaakt en zetten ze een streep door de rekening.

Je kunt nog beter een stinkende oldtimer kopen op gas of diesel.
Betaal je elk jaar geen wegenbelasting.
Tevens als ze gaan rekeningrijden...en je weet het maar nooit met onze onbetrouwbare vriend met de naam Overheid...dan hoef je ook niets te betalen.

Grappig he die overheid. Onze milieuvrienden...wanneer het hun uitkomt.

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 15 mei 2012 23:38
door berndv
thesaint schreef:
koter schreef: Je kunt nog beter een stinkende oldtimer kopen op gas of diesel.
Betaal je elk jaar geen wegenbelasting.
En ook die regeling gaat beperkt worden, en geldt alleen nog maar voor auto's die nu als oldtimer aangemerkt zijn. Auto's van nĂ¡ 1986 geldt een overgangsregeling waarbij je het deel wat je normaal extra betaald als diesel of gas rijder nog gewoon mag aftikken.

Re: wegenbelasting

Geplaatst: 16 mei 2012 09:43
door Frantic2
Dat hoop ik echt want wij worden hier overspoeld door stinkende diesels die elders niet eens de weg meer op mogen,