Lindorff incassobureau: discutabele praktijken
Geplaatst: 14 mei 2012 16:34
Lindorff incassobureau gebruikt een door haar gedane wanbetalingmelding in een openbaar register van Focum als pressiemiddel om mij tot betaling van een vordering te bewegen. Pas na betaling van een door mij van meet af aan betwiste (medio 2010) vordering zal deze registratie uit het “kredietwaardigheidsregister” van Focum verwijderd worden, zo meldt Lindorff mij schriftelijk op 7 mei 2012..
• Het register van Focum is bedoeld voor kredietwaardigheidschecks, zodat bedrijven / organisaties zich kunnen wapenen tegen potentiële wanbetalers
• Lindorff weet (sinds overname van de vordering) dat ik geen wanbetaler ben, doch iemand die de rechtmatigheid van de oorspronkelijke vordering van Canal Digitaal betwist. Ik betaal niet, tenzij ik daartoe door een rechter gedwongen wordt.
• Van september 2010 tot nu heeft Lindorff, ondanks herhaalde verzoeken mijnerzijds en toezeggingen door Lindorff, nagelaten ‘mijn dossier’ in behandeling te nemen, onderzoek te doen of anderszins actie te ondernemen. Wel heeft Lindorff mij als wanbetaler geregistreerd bij Focum. Pas onlangs heeft Lindorff mijn dossier weer opgepakt, wakker geschud door mijn verzoek tot verwijdering van de onterechte kredietwaardigheidsregistratie.
• Ik concludeer dat Lindorff mij willens en wetens heeft geregistreerd, wetende dat ik geen wanbetaler ben, in een (of meer?) register dat tot doel heeft om andere bedrijven / organisaties te behoeden voor risico’s bij het aangaan van een nieuwe zakelijke relatie...
• Lindorff weigert deze registratie te verwijderen, tenzij het door hen gevorderde bedrag wordt betaald.
• Los van het (m.i. ongeoorloofde) gebruik als pressiemiddel tot betaling, is deze registratie eveneens aan te merken als smaad(schrift) / laster: mijn eer en goede naam is behoorlijk aangetast en dat wordt bevestigd door het gegeven dat energieleverancier Oxxio op basis van deze registratie zich genoodzaakt ziet een nieuwe overeenkomst met mij te ontbinden. Voor mij dus geen nieuwe iPad, omdat ik niet kan overstappen naar Oxxio, tenzij ik een belachelijk hoge waarborgsom betaal = schade... Ik durf als consument op dit moment geen nieuwe relatie met een dienstenaanbieder of andere organisatie / bedrijf aan te gaan.
Welke vordering betwist ik dan?: Canal Digitaal factureert mij 6 maanden abonnementsgeld extra na de opzegtermijn (conform Alg. Voorwaarden:1 maand). Men claimt dat ik in november 2009 ben ingegaan op een telefonisch aanbood tot zenderpakket-uitbreiding. Daardoor ben ik, aldus CD en Lindorff, akkoord gegaan met een nieuw contract van een jaar, tot november 2010.
Mijn opzegging in april 2010 leidde niet tot beëindiging in mei, doch november 2010.
Ter info: mijn zenderpakket was sinds jaren ongewijzigd, en in plaats van ingaan op een telefonisch aanbod tot gratis drie maanden “Eredivisie Live” door CD heb ik dit pertinent geweigerd. Ik ben geen voetballiefhebber. Toen ik Eredivisie Live toch kreeg toegevoegd in de vorm van een proefabonnement heb ik schriftelijk geklaagd over de gang van zaken en het proefabonnement per direct en ruim binnen de gestelde termijn van 1 maand) weer laten schrappen. Eredivisie Live is inderdaad snel weer uit het pakket gehaald.
Dit soort ‘cadeautjes’ (“u bent zo’n goede klant dat ik u 3 maanden gratis … mag aanbieden”) is onderdeel van “retentie marketing”: je beloont goede klanten met als doel ze te behouden als klant: een tevreden klant is minder snel geneigd over te stappen..
Canal Digitaal gebruikt “retentie marketing extended” zoals ik het maar noem: maak de klant blij met een cadeautje (gratis paar maanden zenderuibreiding) en als je daar nietsvermoedend op in gaat, dan wordt dat geregistreerd als een pakketwijziging op jouw verzoek, dus verbind je jezelf voor minimaal weer een jaar aan het abonnement. Zeer verwerpelijk, en ik wist het toen ik werd gebeld door een telewerker.
Ergo: een klacht én beëindiging van een ongevraagd en tegen mijn wil aangesmeerd proefabonnement op een voetbalzender wordt door CD en Lindorff gezien als contractverlenging. Uiteraard kan ik e.e.a. staven met bewijzen en heb ik deze op verzoek ook aangeleverd aan Lindorff, doch zij kiezen ervoor om deze vorderings-klucht in stand te houden en daarbij zeer discutabele wegen te bewandelen.
Als consument word je behoorlijk gemangeld en beledigd door een carrousel van bedrijven die allemaal naar elkaar wijzen.
• Oxxio die mij niet als klant wil vanwege een negatief kredietwaardigheidsadvies door Focum.
• Focum die geen oor heeft naar mijn motivatie en verzoek tot verwijdering van de registratie, ondanks voldoende argumentatie van misbruik en onrechtmatigheid door Lindorff.
• Canal Digitaal die aantoonbaar jokt over een onterechte vordering op basis waarvan Lindorff blijft vorderen en dreigen...
• Lindorff die halsstarrig en zonder oog voor rede blijft volharden in een vordering en daarbij discutabele pressiemiddelen gebruikt.
Ik hoor graag van anderen met soortgelijke ervaringen, zodat we wellicht in gezamelijkheid kunnen aansturen op een (ook strafrechtelijke) toetsing door een rechter.
• Het register van Focum is bedoeld voor kredietwaardigheidschecks, zodat bedrijven / organisaties zich kunnen wapenen tegen potentiële wanbetalers
• Lindorff weet (sinds overname van de vordering) dat ik geen wanbetaler ben, doch iemand die de rechtmatigheid van de oorspronkelijke vordering van Canal Digitaal betwist. Ik betaal niet, tenzij ik daartoe door een rechter gedwongen wordt.
• Van september 2010 tot nu heeft Lindorff, ondanks herhaalde verzoeken mijnerzijds en toezeggingen door Lindorff, nagelaten ‘mijn dossier’ in behandeling te nemen, onderzoek te doen of anderszins actie te ondernemen. Wel heeft Lindorff mij als wanbetaler geregistreerd bij Focum. Pas onlangs heeft Lindorff mijn dossier weer opgepakt, wakker geschud door mijn verzoek tot verwijdering van de onterechte kredietwaardigheidsregistratie.
• Ik concludeer dat Lindorff mij willens en wetens heeft geregistreerd, wetende dat ik geen wanbetaler ben, in een (of meer?) register dat tot doel heeft om andere bedrijven / organisaties te behoeden voor risico’s bij het aangaan van een nieuwe zakelijke relatie...
• Lindorff weigert deze registratie te verwijderen, tenzij het door hen gevorderde bedrag wordt betaald.
• Los van het (m.i. ongeoorloofde) gebruik als pressiemiddel tot betaling, is deze registratie eveneens aan te merken als smaad(schrift) / laster: mijn eer en goede naam is behoorlijk aangetast en dat wordt bevestigd door het gegeven dat energieleverancier Oxxio op basis van deze registratie zich genoodzaakt ziet een nieuwe overeenkomst met mij te ontbinden. Voor mij dus geen nieuwe iPad, omdat ik niet kan overstappen naar Oxxio, tenzij ik een belachelijk hoge waarborgsom betaal = schade... Ik durf als consument op dit moment geen nieuwe relatie met een dienstenaanbieder of andere organisatie / bedrijf aan te gaan.
Welke vordering betwist ik dan?: Canal Digitaal factureert mij 6 maanden abonnementsgeld extra na de opzegtermijn (conform Alg. Voorwaarden:1 maand). Men claimt dat ik in november 2009 ben ingegaan op een telefonisch aanbood tot zenderpakket-uitbreiding. Daardoor ben ik, aldus CD en Lindorff, akkoord gegaan met een nieuw contract van een jaar, tot november 2010.
Mijn opzegging in april 2010 leidde niet tot beëindiging in mei, doch november 2010.
Ter info: mijn zenderpakket was sinds jaren ongewijzigd, en in plaats van ingaan op een telefonisch aanbod tot gratis drie maanden “Eredivisie Live” door CD heb ik dit pertinent geweigerd. Ik ben geen voetballiefhebber. Toen ik Eredivisie Live toch kreeg toegevoegd in de vorm van een proefabonnement heb ik schriftelijk geklaagd over de gang van zaken en het proefabonnement per direct en ruim binnen de gestelde termijn van 1 maand) weer laten schrappen. Eredivisie Live is inderdaad snel weer uit het pakket gehaald.
Dit soort ‘cadeautjes’ (“u bent zo’n goede klant dat ik u 3 maanden gratis … mag aanbieden”) is onderdeel van “retentie marketing”: je beloont goede klanten met als doel ze te behouden als klant: een tevreden klant is minder snel geneigd over te stappen..
Canal Digitaal gebruikt “retentie marketing extended” zoals ik het maar noem: maak de klant blij met een cadeautje (gratis paar maanden zenderuibreiding) en als je daar nietsvermoedend op in gaat, dan wordt dat geregistreerd als een pakketwijziging op jouw verzoek, dus verbind je jezelf voor minimaal weer een jaar aan het abonnement. Zeer verwerpelijk, en ik wist het toen ik werd gebeld door een telewerker.
Ergo: een klacht én beëindiging van een ongevraagd en tegen mijn wil aangesmeerd proefabonnement op een voetbalzender wordt door CD en Lindorff gezien als contractverlenging. Uiteraard kan ik e.e.a. staven met bewijzen en heb ik deze op verzoek ook aangeleverd aan Lindorff, doch zij kiezen ervoor om deze vorderings-klucht in stand te houden en daarbij zeer discutabele wegen te bewandelen.
Als consument word je behoorlijk gemangeld en beledigd door een carrousel van bedrijven die allemaal naar elkaar wijzen.
• Oxxio die mij niet als klant wil vanwege een negatief kredietwaardigheidsadvies door Focum.
• Focum die geen oor heeft naar mijn motivatie en verzoek tot verwijdering van de registratie, ondanks voldoende argumentatie van misbruik en onrechtmatigheid door Lindorff.
• Canal Digitaal die aantoonbaar jokt over een onterechte vordering op basis waarvan Lindorff blijft vorderen en dreigen...
• Lindorff die halsstarrig en zonder oog voor rede blijft volharden in een vordering en daarbij discutabele pressiemiddelen gebruikt.
Ik hoor graag van anderen met soortgelijke ervaringen, zodat we wellicht in gezamelijkheid kunnen aansturen op een (ook strafrechtelijke) toetsing door een rechter.