LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eisen NHG omhoog. We gaan huizenmarkt verder kapot maken
Eisen NHG omhoog. We gaan huizenmarkt verder kapot maken
Het ziet er naar uit dat de huizenmarkt nog verder kapot gemaakt gaat worden.
De NHG wordt dadelijk voor veel mensen niet meer haalbaar vanwege de eisen.
Het lijkt wel een missie van de overheid. De economie zoveel mogelijk kapot maken. De bouwsector gaat 2,5 miljard jaarlijks minder omzet draaien dankzij het gesloten bezuinigingsakkoord.
AMSTERDAM - De eisen voor de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) gaan de komende jaren zo fors omhoog, dat minder dan de helft van de aanvragers daarvoor nog maar in aanmerking komt.
Daarmee opent Het Financieele Dagblad. De organisatie achter de NHG wil alleen nog starters een staatsgarantie geven.
Het lijkt wel een missie van de overheid. De economie zoveel mogelijk kapot maken. De bouwsector gaat 2,5 miljard jaarlijks minder omzet draaien dankzij het gesloten bezuinigingsakkoord.
AMSTERDAM - De eisen voor de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) gaan de komende jaren zo fors omhoog, dat minder dan de helft van de aanvragers daarvoor nog maar in aanmerking komt.
Daarmee opent Het Financieele Dagblad. De organisatie achter de NHG wil alleen nog starters een staatsgarantie geven.
Re: Eisen NHG omhoog. We gaan huizenmarkt verder kapot maken
De gemiddelde forumbezoeker is in staat te lezen, we hebben jouw niet nodig als persagentschap
Momenteel verstrekken banken bijna alleen nog hypotheken met staatsgarantie: bijna 70% van de nieuwe hypotheken tot 3,5 ton heeft het NHG-stempel.
De markt gaat nu echt op slot.
Huizendaling is al aan de gang maar ben benieuwd hoe hard de markt nu weer onderuit gaat. Heerlijk zo een overheidsapparaat.
De markt gaat nu echt op slot.
Huizendaling is al aan de gang maar ben benieuwd hoe hard de markt nu weer onderuit gaat. Heerlijk zo een overheidsapparaat.
ach het zoveelste nieuwstopic.. Kunnen we het niet gewoon nu.nl gaan noemen ?
-
Het lijkt mij juist een extra impuls naar de markt toe om nú te gaan kopen. Immers, over een paar jaar (of misschien wel sneller) krijg je de NHG veel moeilijker, terwijl je er altijd voor in aanmerking komt bij een hypotheek tot 350.000 euro, waarbij minimaal de helft wordt afgelost.thesaint schreef:Het ziet er naar uit dat de huizenmarkt nog verder kapot gemaakt gaat worden.
Ach wat erg... weer een "vangnetje" weg in de verzorgingsstaat. Stel je voor dat er straks nog de eis komt dat je ZELF verantwoordelijk en garant moet staan voor de betaling en aflossing van je hypotheek. Dat moeten we uiteraard niet willen. Nee we kunnen beter (dure) vangnetten in stand houden in plaats van de mensen te leren zwemmen
Schaf nou gewoon de hypotheekrenteaftrek af, dan krijgen we tenminste weer 'normale' prijzen.
Schaf nou gewoon de hypotheekrenteaftrek af, dan krijgen we tenminste weer 'normale' prijzen.
Ad Verkaad schreef:Het lijkt mij juist een extra impuls naar de markt toe om nú te gaan kopen. Immers, over een paar jaar (of misschien wel sneller) krijg je de NHG veel moeilijker, terwijl je er altijd voor in aanmerking komt bij een hypotheek tot 350.000 euro, waarbij minimaal de helft wordt afgelost.thesaint schreef:Het ziet er naar uit dat de huizenmarkt nog verder kapot gemaakt gaat worden.
Leuk om jouw visie te lezen. Ik weet natuurlijk niet of mensen dit zo ook zien.
Maar als het zo zou uitpakken zou dit voor de huizenmarkt goed zijn.
In de volkskrant staat ook een verhelderende visie. Deze man heeft het over de
schuldenberg van 600 miljard waar tegenover de bezittingen.
Ook gaat hij in op het verschil van een koopwoning tov huurwoning.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... alen.dhtml
Mijn inziens gaat de NHG eraf omdat de overheid de bui ziet hangen. Namelijk de leningen en borgstellingen voor Griekenland en mogelijk de verhoging van het noodfonds in het verschiet. Ze hebben geld nodig. Borg staan voor huizenkopers gaat em dus niet meer worden.
bprosman schreef:Ach wat erg... weer een "vangnetje" weg in de verzorgingsstaat. Stel je voor dat er straks nog de eis komt dat je ZELF verantwoordelijk en garant moet staan voor de betaling en aflossing van je hypotheek. Dat moeten we uiteraard niet willen. Nee we kunnen beter (dure) vangnetten in stand houden in plaats van de mensen te leren zwemmen
Maar ze hebben nu eenmaal gekozen voor hypotheekrenteaftrek. Hierop zijn ook de hypotheken gebaseerd. Nu afschaffen lijkt mij niet echt het juist moment.
Ik denk dan dat veel mensen in de problemen gaan komen. En dat komt de economie ook niet ten goede.
Geleidelijk aan afbouwen is beter.
Dat NHG eraf gaat is waarschijnljk de doodsteek.
Ik denk wel dat er nu duidelijkheid moet komen. En snel. Iedere keer hangt er weer iets maanden boven de markt. Mensen blijven aan de zijlijn staan en haken af.
Ja dat snap ik en met "afschaffen" bedoelde ik ook niet meteen 'morgen voor iedereen' zo goed heb ik wel opgelet met economie op school.Geleidelijk aan afbouwen is beter.
Ben het zelden met je eens maar met dit statement ben ik het volledig eens.Ik denk wel dat er nu duidelijkheid moet komen. En snel. Iedere keer hangt er weer iets maanden boven de markt. Mensen blijven aan de zijlijn staan en haken af.
Er zijn ook uitzonderingen, van mijn dochter hoorde ik dat studiegenoten die nu afgestudeerd zijn en hun eerste huis kopen (de zogenaamde starters) nu WEL aan het kopen zijn vanwege de ingezakte huizenprijzen. En met een universitaire opleiding, wat hulp van ouders en met de juiste bank lijkt dit aardig te lukken.
Is de NHG al niet eigenlijk een "verzekering" voor mensen die een hypotheek maar net kunnen opbrengen ? Als de huizenprijzen omlaag gaan agv de afschaffing van de HR aftrek zal de NHG vaak niet eens meer nodig zijn.Dat NHG eraf gaat is waarschijnljk de doodsteek.
Ja dat klopt die NHG is een soort van verzekering.
En waarom zou je willen dat er een staatsgarantie (lees betaald door ons allen)bestaat voor als "Henk en Ingrid" hun huis niet meer kunnen betalen of om wat extra hypotheek te kunnen krijgen ?.
Laat dat (bedrijfs)risico lekker waar het hoort, bij "Henk en Ingrid" en hun bank.
Laat dat (bedrijfs)risico lekker waar het hoort, bij "Henk en Ingrid" en hun bank.
Nee, de NHG is geen verzekering en al helemaal niet bedoelt voor mensen zelf. Het is een garantie dat als een hypotheek niet meer kan worden afbetaald en/of er een restschuld overblijft door gedwongen verkoop de bank altijd alsnog betaald wordt. Het indirecte voordeel voor de koper is het lagere percentage rente dat de bank hiervoor in de plaats regelt.Is de NHG al niet eigenlijk een "verzekering" voor mensen die een hypotheek maar net kunnen opbrengen ? Als de huizenprijzen omlaag gaan agv de afschaffing van de HR aftrek zal de NHG vaak niet eens meer nodig zijn.
Ook als de huizenprijzen omlaag gaan, zal de wens voor de NHG hetzelfde blijven. Risico op arbeidsongeschiktheid / scheiding e.d. blijft dan namelijk even groot.
Daarom zei ik al, laat dat (bedrijfsrisico) lekker waar het hoort.... bij de bank.Het is een garantie dat als een hypotheek niet meer kan worden afbetaald en/of er een restschuld overblijft door gedwongen verkoop de bank altijd alsnog betaald wordt. Het indirecte voordeel voor de koper is het lagere percentage rente dat de bank hiervoor in de plaats regelt.
Waarom moet dat collectief ?
De geldnemer betaalt hiervoor een afsluitprovisie ( van in 2012 0,55% ).En waarom zou je willen dat er een staatsgarantie (lees betaald door ons allen
Het is juist andersom.. Er worden strengere eisen gesteld aan de geldvrager zodat deze beschermd wordt tegen zichzelf en zich niet in de nesten kan werken.. Ook het totaalbedrag is gelimiteerd.En waarom zou je willen dat er een staatsgarantie (lees betaald door ons allen)bestaat voor als "Henk en Ingrid" hun huis niet meer kunnen betalen of om wat extra hypotheek te kunnen krijgen ?.
Omdat we er allemaal economisch last van hebben als er vele mensen op de fles gaan en er talloze schulden niet meer afbetaald kunnen worden.. Banken geven geen financiering meer af ( risico te groot ).. Mensen kunnen geen huizen meer kopen.. Huurmarkt gaat over de kop ( te weinig aanbod ).. Economie zakt in ( geen bestedingen meer )..Daarom zei ik al, laat dat (bedrijfsrisico) lekker waar het hoort.... bij de bank.
Waarom moet dat collectief ?
Reden te over
Een bank zal dat bedrijfsrisico altijd weer afwentelen op de klant waardoor de koper een ( veel ) hogere rente moet betalen.. Dat maakt de mogelijkheid om een huis te kopen bijna nihil ( en alleen voorbehouden voor de hele rijken )..
Dat heeft dan weer zijn effect op de huurmarkt en de wachtlijsten hiervoor.
Je zou ook kunnen concluderen dat als je NHG nodig hebt je een huis niet kunt betalen.
Vandaar mijn pleit voor de (geleidelijke) afschaffing van de hypotheekrente aftrek , dan zakken de huizenprijzen tenminste weer tot een normaal niveau.
Vandaar mijn pleit voor de (geleidelijke) afschaffing van de hypotheekrente aftrek , dan zakken de huizenprijzen tenminste weer tot een normaal niveau.
Dat zou kunnen, net als dat er vele andere conclusies denkbaar zijn.. Maar ook die hangen als los zand aan elkaar.. De rentefactor is namelijk bepalend hier.. Niet de prijs van de woning..bprosman schreef:Je zou ook kunnen concluderen dat als je NHG nodig hebt je een huis niet kunt betalen.
Het is een garantie naar een bank toe.. Niet naar de koper.. Het is ook niet om een koper te helpen een woning te kopen.. Die kan dat namelijk ook zonder de NHG..
Daar ben ik 't mee eens.. maar dat staat dus los van de NHG.. Die blijft namelijk overeind.. Ook bij lagere huizenprijzen.. Ook dan is het prettig voor de bank om een garantie te hebben bij problemen en fijn voor de koper dat er een lagere rente tegenover staat.Vandaar mijn pleit voor de (geleidelijke) afschaffing van de hypotheekrente aftrek , dan zakken de huizenprijzen tenminste weer tot een normaal niveau.
Ik zou ervoor pleiten om de NHG-premie te verhogen zodat deze kostendekkend is ( dat is deze nu namelijk niet door de verhoging naar 320 000 euro ).. Dan wordt er dus niets collectief afgewenteld, maar betaald de koper het afkopen van het risico in principe zelf.
Ja dat snap ik, dat zou ik als bedrijf/bank ook heel prettig vinden als ik mijn bedrijfsrisico op de staat kan afwentelen of af kan laten kopen voor een iets lagere rente.Ook bij lagere huizenprijzen.. Ook dan is het prettig voor de bank
Ik zeg afschaffen die hap, als 0,2% renteverschil maakt of je een huis wel of niet kunt kopen is het financieel geen gezonde beslissing het te kopen, ofwel iets botter gesteld, dan kun je het niet betalen.
Dat is niet alleen bot gesteld, maar ook gewoon niet waar..Ik zeg afschaffen die hap, als 0,2% renteverschil maakt of je een huis wel of niet kunt kopen is het financieel geen gezonde beslissing het te kopen, ofwel iets botter gesteld, dan kun je het niet betalen.
Nogmaals.. het wordt afgewenteld op de koper door de premie.. maar daar lees je dus de hele tijd overheen ( of wilt het niet lezen ).Ja dat snap ik, dat zou ik als bedrijf/bank ook heel prettig vinden als ik mijn bedrijfsrisico op de staat kan afwentelen of af kan laten kopen voor een iets lagere rente.
Heb je enige idee hoeveel 0,2% rente scheelt over een looptijd van 30 jaar ?
Dat maakt dus nogal wat uit voor een koper en heeft weinig tot niets te maken met niet kunnen kopen... Sterker nog.. Het is eenvoudiger om een hypotheek te krijgen zonder NHG, dan met.. Scheelt je ook nog eens de premie bij de aankoop en ook dat kan flink oplopen.