LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
kweenie schreef:
Je kan je als bejaarde ook in een cooperatieve serviceflat of particulier bejaardenhuis inkopen voor dat geld, heb je toch nog je eigen woning, met een stukje kapitaal, maar meer zorg en gemak als in een eigen losse woning.
Ja, we kunnen de bejaarden inderdaad tegen hun wil in deporteren naar een bejaardenopslagplaats.

Jeetje, brand dat nou erg, dat azijnpissen? :shock:

Mijn oma, die dit gedaan heeft samen met mijn opa toen die nog leefde, is er zéér gelukkig, kwam geen deporteren of druk van familie oid aan te pas. Dat was geheel vrijwillig en op eigen initiatief.
Daar is ook niets mis mee. Maar het moet wel een eigen keuze blijven. Het wordt een heel ander verhaal als je je huis móet verkopen en móet verhuizen omdat je in de stenen zo'n hoog vermogen hebt en dus zo'n hoge eigen bijdrage moet betalen, dat je dat niet van je aow'tje kunt betalen.

Dat is het probleem van het kapitaal dat in de stenen zit. En waar je niet bij kunt. Een probleem dat bij heel wat senioren speelt, niet alleen in dit kader. Ik vind het triest als mensen die nog nauwelijks hulp nodig hebben, uit pure noodzaak verhuizen alleen maar omdat ze niet bij het geld in de stenen kunnen. Mensen die nog lange tijd gelukkig (en ook nog goedkoper voor de samenleving) en met slechts beperkte hulp zelfstandig hadden kunnen blijven wonen. Maar welke keus heb je als je een paar ton overwaarde hebt maar geen geld op de bank voor bv. een traplift of andere aanpassingen?
Dan verkoop je het huis, en verhuis je naar een gelijkvloerse woning zoals een bungalow, of een appartement? Linksom of rechtsom is het vermogen, waar je wat mee kan doen. Kwestie van pro-actief je toekomst bekijken en niet wachten op een overheid. :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door kweenie »

Punt is dat zulke woningen vaak op een heel andere plek liggen. Bv niet in het dorp of in een heel andere wijk van de stad. Zo 'moeten' de mensen uit hun vertrouwde omgeving, waar ze soms al decennia wonen. En waar ze bv ook voor kleine klusjes of een klein beetje hulp genoeg kennissen kenden.

Ik vind ook zeker niet dat ze 'dan maar' op de overheid moeten wachten. Ik zou het beter vinden dat er een oplossing zou komen om die berg geld te gelde te kunnen maken. Zoals bv. de vroegere 'opeethypotheken'. Mits er een grote veiligheidsbuffer overblijft, natuurlijk. Maar misschien dat er ook andere oplossingen te verzinnen zijn. Daarom zou ik daar eerder aan denken dan simpel te zeggen: jij hebt 2 ton overwaarde, dus je betaalt maar even elke maand een paar honderd euro extra. Misschien een verrekening achteraf, na verkoop of na overlijden?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef:Mits er een grote veiligheidsbuffer overblijft, natuurlijk.
Tsja, hoeveel buffer moet je hebben? Hoogstens een stukje om de erfgenamen niet met schulden op te zadelen als het huis later minder waard is dan nu. Maar de ergenamen kunnen dan ook de erfenis verwerpen natuurlijk.

Gewoon een forse hypotheek op je huis geven en van het geleende geld een mooie oude dag vieren. Ik teken ervoor.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is nu juist het probleem! Je kúnt geen extra hypotheek nemen, omdat daarvoor tegenwoordig je inkomen doorslaggevend is!

Er zijn vele duizenden mensen die het idee hadden: ik heb een flinke buffer in mijn huis, dus als ik later extra geld nodig heb, dan kan ik een deel daarvan er uit halen. Die bv. een groot deel van de hypotheek vóór het pensioen hebben afgelost, omdat ze een laag pensioen zouden krijgen, en nu bv nog een ton hypotheek over hebben. En die lopen er nu tegenaan dat de regels zeggen dat ook voor opeethypotheken moet gelden dat de hypotheek bv niet meer dan zo'n 4 1/2 keer je inkomen mag zijn.

En daar zit je dan op je oude dag. Met aleen aow en misschien een klein pensioentje. Heb je bv. 20-30 jaar geleden een mooi huis gekocht waarin je oud zou willen worden (kinderen de deur uit dus een ander soort huis, je kent het verhaal), huis is ook nog eens in de goede tijd gekocht en veel meer waard geworden, en moet je nu op je 75ste alsnog verhuizen omdat je niet bij die zak geld in de stenen mag komen.

Daarom zou ik zeggen: sta opeethypotheken weer toe, mits dat voor een veilig bedrag is. Daarmee bedoel ik dat je niet door waardedalingen onder water komt en het moet ook niet zo zijn dat je in 5 jaar je hele overwaarde er doorheen hebt gejaagd en de rest van de tijd op een houtje moet bijten.

Pas als mensen op zo'n manier ook bij hun kapitaal kunnen, zou je eraan kunnen denken om dat kapitaal mee te laten tellen.

Gesloten