LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Irritatie baas
Irritatie baas
Lezers,
Ik wil graag jullie aandacht voor het volgende. Het is een heel verhaal, maar zeker wel de moeite waard om door te lezen. Jullie denken wellicht dat ik het verzonnen heb, maar het is bittere waarheid.
Ik werk als binnendienst medewerker bij een fabrikant van klein-metaal die landelijk en internationaal opereert. Het is een relatief klein bedrijf met 15 man in dienst, inclusief de algemeen directeur en management.
Zoals jullie begrijpen zal ik dit anoniem plaatsen en geen namen noemen. Ik hoop dat jullie mijn keuze hierin begrijpen en respecteren.
Ons management zit als volgt in elkaar: een algemeen directeur, een sales- en marketingmanager en een hoofd financiën.
Ik val, samen met mijn buitendienstcollega’s, onder de verantwoording van de sales-en marketingmanager, het overige personeel valt qua verantwoording onder de directeur.
Deze sales- en marketingmanager die ik bij zijn fictieve naam Bart zal noemen is het probleem. Toen ik hier enkele jaren geleden begon met werken leek hij mij een geschikte en prettige man om mee samen te werken en ik heb dit ook in functioneringsgesprekken naar hem uitgesproken.
Echter heeft hij de laatste twee jaar een houding ontwikkeld, die er kennelijk altijd al geweest is maar die ik pas de laatste twee jaar ben gaan inzien en waar ik me aan dood irriteer. Het is zo erg geworden dat ik niks meer van Bart kan dulden en me elke dag dat ik hem zie en/of spreek mezelf in zit te houden en op zit te vreten aan zijn arrogante houding.
Bart heeft namelijk aandelen in het bedrijf gekocht. Prima voor hem, maar hij wilt daar naar eigen zeggen niet mee te koop lopen. Echter in de praktijk verteld hij dit tegen iedere klant iedereen die het maar (niet) horen wilt. Omdat hij aandelen heeft ziet hij zichzelf als mede-eigenaar van het bedrijf en claimt daarom inspraak in alles. Ook in de werkzaamheden en verantwoordelijkheden die onder de directeur vallen. Hij ziet zichzelf als baas en handelt hier dan ook naar. Zo stuurt hij –als het hem uitkomt- andere afdelingen aan en spreekt collega’s van andere afdelingen als iets niet naar zijn zin gaat. Hij schroomt dan ook niet om iemand hierbij op zijn kop te geven als iemand iets niet volgens afspraak gedaan heeft. Echter als de desbetreffende collega hier echt een punt van maakt dan trekt hij zijn handen er vanaf en zegt hij dat die collega dat maar met de algemeen directeur moet opnemen. Wat dus overkomt als ‘wel de lusten, niet de lasten’. Echter valt dit dus niet onder zijn verantwoording.
Hij bemoeit zich dus echt overal mee. Het zou de taak moeten zijn van de directeur om hem te corrigeren en aan te spreken, maar de directeur (we noemen hem fictief Paul in mijn verhaal) is al op leeftijd en zit tegen vervroegd uittreden aan te hikken. Hij zit dus eigenlijk letterlijk zijn tijd uit. Hij is vaker afwezig dan aanwezig en weigert in te grijpen. Ik denk dat hij het wel prima vindt dat Bart allerlei taken op zich neemt, zodat hij het niet hoeft te doen. Paul is een type van bulderen en schreeuwen (letterlijk!), maar ingrijpen ho maar. Hij heeft er een handje van om medewerkers bang te maken door snel te dreigen met ontslag, maar in praktijk blijkt dit vaak alleen maar bangmakerij te zijn.
Problemen die eerder aangekaart zijn met Bart door andere collega’s die moeite met Bart hebben worden niet opgelost door Paul. Ofwel geeft hij het advies om het maar te accepteren zoals het is of hij doet er helemaal niets mee.
Juist omdat Bart aandelen heeft en omdat Paul binnen nu en een paar jaar met pensioen zal gaan, is het geen geheim dat Bart graag op de stoel van de directeur wilt gaan zitten. Hij probeert zich nu al zo in te draaien dat hij al taken overneemt en zoveel dingen buiten Paul om regelt dat het soms dus inderdaad al lijkt alsof hij directeur is.
Bart heeft van nature een erg arrogante houding. Hij zit erg vol van zichzelf. Alles wat hij doet, koopt, heeft, is altijd duurder, beter, groter enz. enz. Alles van een ander is altijd te min, er is niet goed over nagedacht, van geen goede kwaliteit, enfin wordt nooit geaccepteerd als goed genoeg.
Hij draait elk gesprek naar zichzelf toe. Als ik zeg dat ik het druk heb, dan zegt hij meteen dat hij het drukker heeft. Als ik zeg dat ik moe ben, dan heeft hij het erger.
Sterker nog, hij verwacht van zijn mensen dat ze altijd 110% inzetten, want 100% is niet goed genoeg. Als men ziek is dan heeft hij het liefste dat ze nog komen werken, omdat hij dat ook doet. Hij komt dan hier zijn ziektebacillen verspreiden en anderen aansteken om na een paar zieke werkdagen toch maar een paar dagen thuis te zijn, maar schept dan daarna wel op dat hij met een zieke kop toch gaat werken, omdat hij hart voor de zaak heeft.
Ik ben zelf al bij meerdere medische zaken van collega’s betrokken geweest omdat hij die met mij besproken heeft, of omdat hij een medische kwestie met de collega zelf besproken heeft waar ik bij zat. Zo wordt ik hierin meegetrokken. Ik heb me voorgenomen om niets meer over mijn medische achtergrond tegen hem te vertellen, omdat hij dat dus altijd met anderen bespreekt en niets vertrouwelijk houdt.
Hij duldt totaal geen initiatief van anderen . Ook duld hij absoluut geen tegenspraak, ondanks het feit dat hij altijd zegt open te staan voor andere meningen. Als je een eigen mening hebt over iets, al dan niet werk-gerelateerd, dan mag je niet eens uitpraten of toelichten want hij komt met zijn mening tussendoor en verwacht dat je jouw mening aanpast naar die van hem. Hij gaat hier erg ver in.
Hij maakt collega’s en ex-collega’s belachelijk als ze er niet bij zijn. Hij heeft er ook een handje van om aan mij te vragen of ik aan een andere collega iets wil navragen terwijl die collega naast mij zit. Hij kan dat toch ook rechtstreeks zelf vragen?
Even wat andere voorbeelden van mijn “vriend” Bart:
Hij belt mij op vanuit zijn kantoor om koffie te halen voor een klant en voor hemzelf. Terwijl ik daar niet voor ben. Uiteraard doe ik het wel, om van het gezeik af te zijn, maar het gaat niet van harte. Hij kan dat makkelijk zelf doen. Omdat iedereen dat zelf doet als hij of zij een klant ontvangt. Nee hij moet daar weer zijn personeel voor hebben. Als je dan ook nog eens een foutje maakt dan belt hij je nog op om je belachelijk te maken. Waar die klant dan bij zit.
Als je aan hem vraagt om klanten terug te bellen die voor hem hebben gebeld dan doet hij dat vaak niet. Als de klanten dan zelf boos nog een keer bellen dan legt hij de bal terug bij mij. Ik had hem moeten helpen herinneren want hij heeft het altijd zo druk… zegt hij, maar in de praktijk houdt hij anderen van het werk af of hij zit bij Paul op het kantoor te praten over politiek of voetbal.
Als je klaar bent met werken houdt hij je graag aan de praat en zou het liefste nog werk opdragen. Ik sla zelf altijd mijn koffiepauzes over en werk die altijd door, maar het liefste zou hij zien dat je in je vrije tijd doorwerkt. Je komt hierdoor een half uur later (of nog later) thuis maar daar heeft hij geen boodschap aan. Je moet maar hart hebben voor de zaak.
Hij gaat ook wel eens onder werktijd naar de kapper. Want hij moet er representatief uitzien, zegt hij. Ik mag niet onder werktijd naar de kapper hoor…
Hij verdraaid zijn woorden altijd in zijn eigen voordeel. Mensen moeten niet nadenken, dat moeten ze aan paarden overlaten want die hebben een groter hoofd, en hij heeft een ijzersterk geheugen en vergeet nooit iets… altijd in zijn eigen voordeel. Hij vindt zichzelf heel wat.
Als hij werk heeft liggen zoekt hij alleen de leuke werkjes voor hemzelf uit. De rottige werkjes schuift hij af. Hij beloofd van alles, zo zou ik ook een opleiding kunnen volgend voor een specialisatie in mijn werkgebied, maar alles enkel beloftes.
Hij vindt dat hij als manager zijnde zich niet hoeft te verantwoorden naar het personeel. Als ik een uurtje eerder vrij wil moet ik dit bij wijze van in drievoud aanvragen en wordt ik ondervraagd waarom ik vrij wil hebben, wat ik ga doen, met wie, hoe lang dat duurt enz. Hij gaat gewoon een uur eerder naar huis.
Hij behandeld je kleinerend. Alsof je maar een simpele ziel bent en je maar naar hem aan te passen hebt. Het lijkt wel een dictator. Hij gebruikt dan vaak moeilijkere woorden om zijn intelligentieniveau te benadrukken.
Dingen die ooit zijn voorgevallen of al uitgesproken zijn kan hij in een discussie ineens voor je voeten gooien..
Voor de buitendienst draait hij extra de duimschroeven aan. Normaliter zouden ze ca. 4 afspraken per dag hebben, maar hij wilt er minimaal 7 tot 8 hebben. Uitwringen tot en met. Toen hij zelf vroeger de buitendienst deed had hij ook maar 4 afspraken per dag.
Als hij met zijn mobiel aan het bellen is loopt hij het hele pand rond. Dan praat hij ook nog eens ontzettend hard. Ik heb al vaker gezegd dat dit ontzettend storend is omdat ik dan steeds afgeleid wordt. Hier trekt hij zich niks van aan, hij doet het toch gewoon.
Hij trek alles naar zich toe, hij wilt overal zijn mening over uiten en alles moet naar hem aanpassen. Zowel zakelijke dingen als privékwesties. Hij denkt overal verstand van te hebben en met zijn arrogante houding is dit echt verre van leuk.
Ze behandelen mij als een telefoniste “bel die maar en zag maar dat en dat” of “poeier die maar af want ik ben dat vergeten na te kijken” en het leuke is er nu wel echt vanaf.
Hij wilt, hij bepaald, hij doet want HIJ is dé manager… in zijn ogen.
Je moet het eigenlijk meemaken om het echt te kunnen begrijpen, maar ik hoop een goed beeld hiervan te hebben gegeven.
Jullie begrijpen dat je dus maar vaker “ja en amen” zegt om er vanaf te ze zijn, omdat je anders weer in een discussie terecht komt die je toch nooit wint.
En zolang Paul niet ingrijpt en ze elkaar indekken sta je machteloos.
Ik kan nog wel honderd voorbeelden bedenken, maar ik denk dat mijn irritatie wel duidelijk is.
Na het lezen van dit hele verhaal hoor ik graag jullie meningen over Bart en alle adviezen die ik van jullie zou mogen krijgen zijn welkom.
Ik zit me te verbijten en het op te kroppen, maar ik vrees dat het op een verkeerd moment ontploft.
Ik hoor het graag!
Bedankt!
Ik wil graag jullie aandacht voor het volgende. Het is een heel verhaal, maar zeker wel de moeite waard om door te lezen. Jullie denken wellicht dat ik het verzonnen heb, maar het is bittere waarheid.
Ik werk als binnendienst medewerker bij een fabrikant van klein-metaal die landelijk en internationaal opereert. Het is een relatief klein bedrijf met 15 man in dienst, inclusief de algemeen directeur en management.
Zoals jullie begrijpen zal ik dit anoniem plaatsen en geen namen noemen. Ik hoop dat jullie mijn keuze hierin begrijpen en respecteren.
Ons management zit als volgt in elkaar: een algemeen directeur, een sales- en marketingmanager en een hoofd financiën.
Ik val, samen met mijn buitendienstcollega’s, onder de verantwoording van de sales-en marketingmanager, het overige personeel valt qua verantwoording onder de directeur.
Deze sales- en marketingmanager die ik bij zijn fictieve naam Bart zal noemen is het probleem. Toen ik hier enkele jaren geleden begon met werken leek hij mij een geschikte en prettige man om mee samen te werken en ik heb dit ook in functioneringsgesprekken naar hem uitgesproken.
Echter heeft hij de laatste twee jaar een houding ontwikkeld, die er kennelijk altijd al geweest is maar die ik pas de laatste twee jaar ben gaan inzien en waar ik me aan dood irriteer. Het is zo erg geworden dat ik niks meer van Bart kan dulden en me elke dag dat ik hem zie en/of spreek mezelf in zit te houden en op zit te vreten aan zijn arrogante houding.
Bart heeft namelijk aandelen in het bedrijf gekocht. Prima voor hem, maar hij wilt daar naar eigen zeggen niet mee te koop lopen. Echter in de praktijk verteld hij dit tegen iedere klant iedereen die het maar (niet) horen wilt. Omdat hij aandelen heeft ziet hij zichzelf als mede-eigenaar van het bedrijf en claimt daarom inspraak in alles. Ook in de werkzaamheden en verantwoordelijkheden die onder de directeur vallen. Hij ziet zichzelf als baas en handelt hier dan ook naar. Zo stuurt hij –als het hem uitkomt- andere afdelingen aan en spreekt collega’s van andere afdelingen als iets niet naar zijn zin gaat. Hij schroomt dan ook niet om iemand hierbij op zijn kop te geven als iemand iets niet volgens afspraak gedaan heeft. Echter als de desbetreffende collega hier echt een punt van maakt dan trekt hij zijn handen er vanaf en zegt hij dat die collega dat maar met de algemeen directeur moet opnemen. Wat dus overkomt als ‘wel de lusten, niet de lasten’. Echter valt dit dus niet onder zijn verantwoording.
Hij bemoeit zich dus echt overal mee. Het zou de taak moeten zijn van de directeur om hem te corrigeren en aan te spreken, maar de directeur (we noemen hem fictief Paul in mijn verhaal) is al op leeftijd en zit tegen vervroegd uittreden aan te hikken. Hij zit dus eigenlijk letterlijk zijn tijd uit. Hij is vaker afwezig dan aanwezig en weigert in te grijpen. Ik denk dat hij het wel prima vindt dat Bart allerlei taken op zich neemt, zodat hij het niet hoeft te doen. Paul is een type van bulderen en schreeuwen (letterlijk!), maar ingrijpen ho maar. Hij heeft er een handje van om medewerkers bang te maken door snel te dreigen met ontslag, maar in praktijk blijkt dit vaak alleen maar bangmakerij te zijn.
Problemen die eerder aangekaart zijn met Bart door andere collega’s die moeite met Bart hebben worden niet opgelost door Paul. Ofwel geeft hij het advies om het maar te accepteren zoals het is of hij doet er helemaal niets mee.
Juist omdat Bart aandelen heeft en omdat Paul binnen nu en een paar jaar met pensioen zal gaan, is het geen geheim dat Bart graag op de stoel van de directeur wilt gaan zitten. Hij probeert zich nu al zo in te draaien dat hij al taken overneemt en zoveel dingen buiten Paul om regelt dat het soms dus inderdaad al lijkt alsof hij directeur is.
Bart heeft van nature een erg arrogante houding. Hij zit erg vol van zichzelf. Alles wat hij doet, koopt, heeft, is altijd duurder, beter, groter enz. enz. Alles van een ander is altijd te min, er is niet goed over nagedacht, van geen goede kwaliteit, enfin wordt nooit geaccepteerd als goed genoeg.
Hij draait elk gesprek naar zichzelf toe. Als ik zeg dat ik het druk heb, dan zegt hij meteen dat hij het drukker heeft. Als ik zeg dat ik moe ben, dan heeft hij het erger.
Sterker nog, hij verwacht van zijn mensen dat ze altijd 110% inzetten, want 100% is niet goed genoeg. Als men ziek is dan heeft hij het liefste dat ze nog komen werken, omdat hij dat ook doet. Hij komt dan hier zijn ziektebacillen verspreiden en anderen aansteken om na een paar zieke werkdagen toch maar een paar dagen thuis te zijn, maar schept dan daarna wel op dat hij met een zieke kop toch gaat werken, omdat hij hart voor de zaak heeft.
Ik ben zelf al bij meerdere medische zaken van collega’s betrokken geweest omdat hij die met mij besproken heeft, of omdat hij een medische kwestie met de collega zelf besproken heeft waar ik bij zat. Zo wordt ik hierin meegetrokken. Ik heb me voorgenomen om niets meer over mijn medische achtergrond tegen hem te vertellen, omdat hij dat dus altijd met anderen bespreekt en niets vertrouwelijk houdt.
Hij duldt totaal geen initiatief van anderen . Ook duld hij absoluut geen tegenspraak, ondanks het feit dat hij altijd zegt open te staan voor andere meningen. Als je een eigen mening hebt over iets, al dan niet werk-gerelateerd, dan mag je niet eens uitpraten of toelichten want hij komt met zijn mening tussendoor en verwacht dat je jouw mening aanpast naar die van hem. Hij gaat hier erg ver in.
Hij maakt collega’s en ex-collega’s belachelijk als ze er niet bij zijn. Hij heeft er ook een handje van om aan mij te vragen of ik aan een andere collega iets wil navragen terwijl die collega naast mij zit. Hij kan dat toch ook rechtstreeks zelf vragen?
Even wat andere voorbeelden van mijn “vriend” Bart:
Hij belt mij op vanuit zijn kantoor om koffie te halen voor een klant en voor hemzelf. Terwijl ik daar niet voor ben. Uiteraard doe ik het wel, om van het gezeik af te zijn, maar het gaat niet van harte. Hij kan dat makkelijk zelf doen. Omdat iedereen dat zelf doet als hij of zij een klant ontvangt. Nee hij moet daar weer zijn personeel voor hebben. Als je dan ook nog eens een foutje maakt dan belt hij je nog op om je belachelijk te maken. Waar die klant dan bij zit.
Als je aan hem vraagt om klanten terug te bellen die voor hem hebben gebeld dan doet hij dat vaak niet. Als de klanten dan zelf boos nog een keer bellen dan legt hij de bal terug bij mij. Ik had hem moeten helpen herinneren want hij heeft het altijd zo druk… zegt hij, maar in de praktijk houdt hij anderen van het werk af of hij zit bij Paul op het kantoor te praten over politiek of voetbal.
Als je klaar bent met werken houdt hij je graag aan de praat en zou het liefste nog werk opdragen. Ik sla zelf altijd mijn koffiepauzes over en werk die altijd door, maar het liefste zou hij zien dat je in je vrije tijd doorwerkt. Je komt hierdoor een half uur later (of nog later) thuis maar daar heeft hij geen boodschap aan. Je moet maar hart hebben voor de zaak.
Hij gaat ook wel eens onder werktijd naar de kapper. Want hij moet er representatief uitzien, zegt hij. Ik mag niet onder werktijd naar de kapper hoor…
Hij verdraaid zijn woorden altijd in zijn eigen voordeel. Mensen moeten niet nadenken, dat moeten ze aan paarden overlaten want die hebben een groter hoofd, en hij heeft een ijzersterk geheugen en vergeet nooit iets… altijd in zijn eigen voordeel. Hij vindt zichzelf heel wat.
Als hij werk heeft liggen zoekt hij alleen de leuke werkjes voor hemzelf uit. De rottige werkjes schuift hij af. Hij beloofd van alles, zo zou ik ook een opleiding kunnen volgend voor een specialisatie in mijn werkgebied, maar alles enkel beloftes.
Hij vindt dat hij als manager zijnde zich niet hoeft te verantwoorden naar het personeel. Als ik een uurtje eerder vrij wil moet ik dit bij wijze van in drievoud aanvragen en wordt ik ondervraagd waarom ik vrij wil hebben, wat ik ga doen, met wie, hoe lang dat duurt enz. Hij gaat gewoon een uur eerder naar huis.
Hij behandeld je kleinerend. Alsof je maar een simpele ziel bent en je maar naar hem aan te passen hebt. Het lijkt wel een dictator. Hij gebruikt dan vaak moeilijkere woorden om zijn intelligentieniveau te benadrukken.
Dingen die ooit zijn voorgevallen of al uitgesproken zijn kan hij in een discussie ineens voor je voeten gooien..
Voor de buitendienst draait hij extra de duimschroeven aan. Normaliter zouden ze ca. 4 afspraken per dag hebben, maar hij wilt er minimaal 7 tot 8 hebben. Uitwringen tot en met. Toen hij zelf vroeger de buitendienst deed had hij ook maar 4 afspraken per dag.
Als hij met zijn mobiel aan het bellen is loopt hij het hele pand rond. Dan praat hij ook nog eens ontzettend hard. Ik heb al vaker gezegd dat dit ontzettend storend is omdat ik dan steeds afgeleid wordt. Hier trekt hij zich niks van aan, hij doet het toch gewoon.
Hij trek alles naar zich toe, hij wilt overal zijn mening over uiten en alles moet naar hem aanpassen. Zowel zakelijke dingen als privékwesties. Hij denkt overal verstand van te hebben en met zijn arrogante houding is dit echt verre van leuk.
Ze behandelen mij als een telefoniste “bel die maar en zag maar dat en dat” of “poeier die maar af want ik ben dat vergeten na te kijken” en het leuke is er nu wel echt vanaf.
Hij wilt, hij bepaald, hij doet want HIJ is dé manager… in zijn ogen.
Je moet het eigenlijk meemaken om het echt te kunnen begrijpen, maar ik hoop een goed beeld hiervan te hebben gegeven.
Jullie begrijpen dat je dus maar vaker “ja en amen” zegt om er vanaf te ze zijn, omdat je anders weer in een discussie terecht komt die je toch nooit wint.
En zolang Paul niet ingrijpt en ze elkaar indekken sta je machteloos.
Ik kan nog wel honderd voorbeelden bedenken, maar ik denk dat mijn irritatie wel duidelijk is.
Na het lezen van dit hele verhaal hoor ik graag jullie meningen over Bart en alle adviezen die ik van jullie zou mogen krijgen zijn welkom.
Ik zit me te verbijten en het op te kroppen, maar ik vrees dat het op een verkeerd moment ontploft.
Ik hoor het graag!
Bedankt!
-
- Berichten: 32468
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Irritatie baas
Ik heb het allemaal niet gelezen, maar je kunt drie dingen doen: de kwestie oplossen, blijven opkroppen, of ander werk zoeken. Meer smaakjes zijn er niet.
-
- Berichten: 4405
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Irritatie baas
Kijk naar de film - horrible bosses - en doe er je voordeel mee.
Re: Irritatie baas
Mijn mening over Bart????
Alle door jouw genoemde irritatiepunten zijn niet van belang.
Wel voor jou, niet voor een ander, niet voor dit forum.
Advies: zoek een andere baan, want dit lijkt niet meer 'goed' te komen.
Alle door jouw genoemde irritatiepunten zijn niet van belang.
Wel voor jou, niet voor een ander, niet voor dit forum.
Advies: zoek een andere baan, want dit lijkt niet meer 'goed' te komen.
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: Irritatie baas
Feitelijk valt het allemaal nog wel mee. Zoveel vreemde zaken vraagt je baas je immer niet om te doen, ( een keer koffie halen, vrij vragen, niet onder werktijd naar de kapper mogen ... ) maar je irriteert jezelf gewoon mateloos.
Dat is echt niet zijn probleem, maar jouw probleem.
Het lijkt erop dat Bart de zaak helemal gaat overnemen en straks na de pensionering van Paul gewoon de directeur zal zijn.
If you can't stand the heat, get out of the kitchen
Dat is echt niet zijn probleem, maar jouw probleem.
Het lijkt erop dat Bart de zaak helemal gaat overnemen en straks na de pensionering van Paul gewoon de directeur zal zijn.
If you can't stand the heat, get out of the kitchen
-
- Berichten: 1718
- Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13
Re: Irritatie baas
Ik heb zelf een soortgelijke situatie meegemaakt. De directeur was er vaker wel dan niet, de werksfeer verergerde, en mobbing kwam voor. Vriendjes van de directeur kregen salarisverhoging en promotie terwijl degenen die niet deel uitmaakten van de inner circle werden genegeerd, al werkten ze nog zo hard. De directeur schoof zelfs de schuld voor zijn eigen fouten in de schoenen van ondergeschikten…
Een paar collega’s hebben er wat van gezegd. Het resultaat is dat ze uiteindelijk hun baan zijn kwijtgeraakt. Ze krijgen wel WW maar geen referentie. Ze krijgen ook niet zo snel weer iets nieuws want nu staan ze bekend als herrieschoppers. Eentje heeft na even paar maanden even nieuwe baan gevonden, maar wel tegen een lager salaris. Bovendien heeft het niets uitgehaald, het management gaat echt niet toegeven dat ze fout zitten of veranderen. Bovendien heeft ieder verhaal 2 kanten, mensen hebben altijd een reden waarom ze dingen op een bepaalde manier doen.
Anderen, waaronder ikzelf, hebben de verwijten, de oneerlijke en overdreven negatieve beoordelingen, en de vernederingen geslikt en zijn zelf op zoek gegaan naar iets anders. En dat kan ik je alleen maar aanraden. Als je op ramkoers met Bart en Paul ligt en hun leiderschap niet meer kan velen, ga daar weg en hou de eer aan jezelf. Ga ook vooral niet klagen tegen vrienden, bekenden of (ex-)collega’s, want geen enkele werkgever wil een klagende werknemer. Ga ook bij sollicitaties voor even nieuwe baan niet met modder gooien naar Paul en Bart als je gevraagd wordt waarom je even andere baan wil. Zeg gewoon dat je even nieuwe uitdaging zoekt of zo.
Zoek dus gewoon wat anders en ga niet zitten kniezen. Daar heb je alleen jezelf mee!
Een paar collega’s hebben er wat van gezegd. Het resultaat is dat ze uiteindelijk hun baan zijn kwijtgeraakt. Ze krijgen wel WW maar geen referentie. Ze krijgen ook niet zo snel weer iets nieuws want nu staan ze bekend als herrieschoppers. Eentje heeft na even paar maanden even nieuwe baan gevonden, maar wel tegen een lager salaris. Bovendien heeft het niets uitgehaald, het management gaat echt niet toegeven dat ze fout zitten of veranderen. Bovendien heeft ieder verhaal 2 kanten, mensen hebben altijd een reden waarom ze dingen op een bepaalde manier doen.
Anderen, waaronder ikzelf, hebben de verwijten, de oneerlijke en overdreven negatieve beoordelingen, en de vernederingen geslikt en zijn zelf op zoek gegaan naar iets anders. En dat kan ik je alleen maar aanraden. Als je op ramkoers met Bart en Paul ligt en hun leiderschap niet meer kan velen, ga daar weg en hou de eer aan jezelf. Ga ook vooral niet klagen tegen vrienden, bekenden of (ex-)collega’s, want geen enkele werkgever wil een klagende werknemer. Ga ook bij sollicitaties voor even nieuwe baan niet met modder gooien naar Paul en Bart als je gevraagd wordt waarom je even andere baan wil. Zeg gewoon dat je even nieuwe uitdaging zoekt of zo.
Zoek dus gewoon wat anders en ga niet zitten kniezen. Daar heb je alleen jezelf mee!
Re: Irritatie baas
Je haar groeit toch ook onder werktijd ?niet onder werktijd naar de kapper mogen ...
Sluit me helemaal bij de anderen aan, dit ga je niet "winnen" , profiteer van de luxe situatie dat je vanuit een werkende positie kunt solliciteren. Ga inderdaad niet met modder gooien bij een evt sollicitatiegesprek maar houdt het op groei/opleidingsmogelijkheden oid.
Re: Irritatie baas
Zoek een andere baan!
Serieus, dit gaat echt niet meer goed komen, jij ergert je aan je meerdere, temeer omdat deze zich heeft ingekocht in de zaak, en hoogstwaarschijnlijk de zaak gaat over nemen.
Serieus, dit gaat echt niet meer goed komen, jij ergert je aan je meerdere, temeer omdat deze zich heeft ingekocht in de zaak, en hoogstwaarschijnlijk de zaak gaat over nemen.
Re: Irritatie baas
Dat je voor een directeur of manager als die een afspraak heeft koffie moet halen is toch normaal?
Dat staat ook netjes tegenover de klant en daar gaat het om!
Als een manager een afspraak heeft met een klant is dit bedrijfstechnisch heel goed geregeld als er netjes door een P.A. ( Personal Assistent ) of secretaresse koffie wordt gebracht.
Geen klacht waardig dus!
Je bent denk ik te gewend aan het kleine bedrijfje, maar het zou je nog tegenvallen hoe zulke dingen als jij beschrijft bij grotere bedrijven gewoon normaal zijn.
Je eigent jezelf een luxe positie toe, welke je als personeel gewoon niet direct hebt.
Dat managers werk "afschuiven" ( zoals jij het zegt ) is heel normaal. Daar hebben de managers en directie in grotere bedrijven ook P.A.'s voor!
Zoals ik het verheel lees ben je veel teveel met de persoonlijkheid van iemand anders bezig in plaats van met je werk. Je kunt jezelf ook proberen eens niet te irriteren, want sommige dingen zijn gewoon onterecht.
Dus accepteren dat je een gewone medewerker bent of op zoek naar een andere baan, maar wat betreft de manier van handelen van Bart zal ergens anders het gras zeer waarschijnlijk niet groener zijn!
Mocht je dus gaan solliciteren, bereid je dan voor op een teleurstelling.
Dat staat ook netjes tegenover de klant en daar gaat het om!
Als een manager een afspraak heeft met een klant is dit bedrijfstechnisch heel goed geregeld als er netjes door een P.A. ( Personal Assistent ) of secretaresse koffie wordt gebracht.
Geen klacht waardig dus!
Je bent denk ik te gewend aan het kleine bedrijfje, maar het zou je nog tegenvallen hoe zulke dingen als jij beschrijft bij grotere bedrijven gewoon normaal zijn.
Je eigent jezelf een luxe positie toe, welke je als personeel gewoon niet direct hebt.
Dat managers werk "afschuiven" ( zoals jij het zegt ) is heel normaal. Daar hebben de managers en directie in grotere bedrijven ook P.A.'s voor!
Zoals ik het verheel lees ben je veel teveel met de persoonlijkheid van iemand anders bezig in plaats van met je werk. Je kunt jezelf ook proberen eens niet te irriteren, want sommige dingen zijn gewoon onterecht.
Dus accepteren dat je een gewone medewerker bent of op zoek naar een andere baan, maar wat betreft de manier van handelen van Bart zal ergens anders het gras zeer waarschijnlijk niet groener zijn!
Mocht je dus gaan solliciteren, bereid je dan voor op een teleurstelling.
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: Irritatie baas
Helemaal mee eens.Daan_1978 schreef:Dat je voor een directeur of manager als die een afspraak heeft koffie moet halen is toch normaal?
Dat staat ook netjes tegenover de klant en daar gaat het om!
In ons bedrijf (45 man op kantoor) is het vaak de receptioniste die koffie haalt, maar indien zij er niet is, doet iedereen het voor elkaar.
De directeur, de personeelschef, de ontwerper, de systeembeheerder, zelfs de schoonmaker als het zo uitkomt.
Gewoon, omdat het belang van de klant even voorop komt - die betaald onze boterham. Als je dat niet inziet, ben ik bang dat een deel van het probleem bij jou zit.
Voor de rest - als iemand inderdaad directeur wil worden, is je 'met andere afdelingen bemoeien' een noodzaak om het reilen en zeilen van het bedrijf te leren kennen. Als je daar moeite mee hebt - zou er sprake kunnen zijn van een persoonlijkheidsconflict - en de enige die hier dan 'pech' heeft, ben je zelf.
Mijn advies is dus ook: zoek een andere baan.
-
- Berichten: 32468
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Irritatie baas
@ Ikkus:
Inmiddels heb ik me door de brij heen geworsteld. Het advies wat ik je al eerder heb gegeven blijft staan, maar ik geef er een advies bij. Neem eens contact op met het maatschappelijk werk. Zij kunnen je helpen dingen wat meer te relativeren.
Zoals het nu gaat, gaat het niet goed, dat geef je zelf heel goed aan, en heus, je bent de enige niet met dit soort klachten. Maar zoals het bij jullie gaat, gaat het bij ieder bedrijf.
Er is een gezegde: als je de situatie niet kunt veranderen, zul je je kijk op de situatie moeten veranderen. Je zult de oplossing dus bij jezelf moeten zoeken, het maatschappelijk werk is de juiste instantie om je hierbij verder te helpen.
Succes ermee.
Inmiddels heb ik me door de brij heen geworsteld. Het advies wat ik je al eerder heb gegeven blijft staan, maar ik geef er een advies bij. Neem eens contact op met het maatschappelijk werk. Zij kunnen je helpen dingen wat meer te relativeren.
Zoals het nu gaat, gaat het niet goed, dat geef je zelf heel goed aan, en heus, je bent de enige niet met dit soort klachten. Maar zoals het bij jullie gaat, gaat het bij ieder bedrijf.
Er is een gezegde: als je de situatie niet kunt veranderen, zul je je kijk op de situatie moeten veranderen. Je zult de oplossing dus bij jezelf moeten zoeken, het maatschappelijk werk is de juiste instantie om je hierbij verder te helpen.
Succes ermee.
Re: Irritatie baas
Pfff, wéér zo'n lange worst van tekst. Aangezien je hier wel wat struktuur in hebt aangebracht heb ik het gelezen maar er kan 90% vanaf. Opgesomd staat hier:
Jij bent binnendienst medewerker en valt samen met wat anderen onder de sales-en marketingmanager.
Vroeger vond je hem aardig maar sinds 2 jaar niet meer zo. Je wijt dat aan zijn houding. Dat komt voornamelijk omdat hij zich gedraagt zoals van zijn functie verwacht mag worden: hij ziet zichzelf als de baas en heeft ook een aandelenpakket.
Hij lijkt altijd drukker (en vermoeider) dan jij en komt zelfs werken als hij ziek is, in tegenstelling tot anderen. Hij verwacht van iedereen een bovengemiddelde werkhouding, géén 9-to-5 mentaliteit. Hij deelt zijn eigen tijd en die van zijn ondergeschikten in.
Hij vraagt van jou zaken die passen bij het werk van een binnendienst medewerker: klanten bellen, soms klanten tactisch "aan het lijntje houden" en zaken opzoeken/nakijken. Héél soms en alléén als hij met een klant is vraagt hij je wel eens om even voor koffie te zorgen.
Ik zie gewoon een verantwoordelijke en goed functionerende manager en een verwende, afgunstige en luie medewerker. Je hebt géén idee wat hij eigenlijk doet en hoeveel uren méér dan jij hij in zijn werk stopt, hoe vaak hij 's avonds laat nog klaar moet staan voor (telefonisch)overleg en hoezeer hij moet stressen om zijn targets te halen.
Ik kan jou alleen maar adviseren iets anders te zoeken. Hem zou ik adviseren jouw arbeidsovereenkomst op korte termijn te beëindigen. Je bent géén productieve medewerker en verspilt tijd en energie aan afgunst, rancune en het nagaan van zijn gangen. Het feit dat je dit verhaal, zelfs geanonimiseerd op een consumentenforum plaatst, versterkt deze indruk nog.
Jij bent binnendienst medewerker en valt samen met wat anderen onder de sales-en marketingmanager.
Vroeger vond je hem aardig maar sinds 2 jaar niet meer zo. Je wijt dat aan zijn houding. Dat komt voornamelijk omdat hij zich gedraagt zoals van zijn functie verwacht mag worden: hij ziet zichzelf als de baas en heeft ook een aandelenpakket.
Hij lijkt altijd drukker (en vermoeider) dan jij en komt zelfs werken als hij ziek is, in tegenstelling tot anderen. Hij verwacht van iedereen een bovengemiddelde werkhouding, géén 9-to-5 mentaliteit. Hij deelt zijn eigen tijd en die van zijn ondergeschikten in.
Hij vraagt van jou zaken die passen bij het werk van een binnendienst medewerker: klanten bellen, soms klanten tactisch "aan het lijntje houden" en zaken opzoeken/nakijken. Héél soms en alléén als hij met een klant is vraagt hij je wel eens om even voor koffie te zorgen.
Ik zie gewoon een verantwoordelijke en goed functionerende manager en een verwende, afgunstige en luie medewerker. Je hebt géén idee wat hij eigenlijk doet en hoeveel uren méér dan jij hij in zijn werk stopt, hoe vaak hij 's avonds laat nog klaar moet staan voor (telefonisch)overleg en hoezeer hij moet stressen om zijn targets te halen.
Ik kan jou alleen maar adviseren iets anders te zoeken. Hem zou ik adviseren jouw arbeidsovereenkomst op korte termijn te beëindigen. Je bent géén productieve medewerker en verspilt tijd en energie aan afgunst, rancune en het nagaan van zijn gangen. Het feit dat je dit verhaal, zelfs geanonimiseerd op een consumentenforum plaatst, versterkt deze indruk nog.
Re: Irritatie baas
Na het hele verhaal te hebben gelezen, denk ik dat het het handigst en prettigst is als u ander werk gaat zoeken en mogelijk zelfs een ander soort functie. U heeft een dermate aversie jegens Bart dat u zich waarschijnlijk steeds meer aan allerlei zaken zult gaan ergeren tot op het moment dat het zelfs vervelend is hoe hij zijn boterham eet. Misschien is dit laatste een beetje gechargeerd. Maar ik vraag me af of het nog mogelijk is dat dit nog goed komt en u zich niet blijft irriteren aan allerlei zaken. Ik ga er even vanuit dat er nog legio van zulke voorbeelden zijn, van daaruit krijg ik de indruk dat er zaken bij zijn die feitelijk weinig met u te maken hebben maar welke u wel op uzelf betrekt. Indien er een dergelijke negatieve sfeer heerst onder meerdere collega's wordt dit meestal vanzelf wel gevoed door negatief te blijven kletsen onder elkaar.
Een aantal voorbeelden welke u noemt, vind ik eigenlijk totaal niet vreemd voor een salesafdeling en ik zal dit even toelichten.
Daarbij vraag ik me af of u wel op uw plek bent in een commerciële binnendienst functie. Zelf heb ik ook ervaring met dergelijke functies. Het is heel gebruikelijk dat sales managers werk bij de binnendienst neerlegt en ja dat zijn niet altijd de leukste dingen, maar dat heet gewoon delegeren en gebeurt werkelijk overal op salesafdelingen.
Het is vrij normaal voor salesmanagers en buitendienst medewerkers dat deze er representatief uit moeten zien en dit soort privé dingen als naar de kapper gaan ed af en toe doen in werktijd. In het kader van het nieuwe werken wordt deze tijd ook vaak genoeg wel weer ingehaald doordat een aantal op andere momenten in de privétijd werken. Als u zich hieraan irriteert, bent u bijna op geen enkele salesafdeling op uw plek.
Koffie halen voor de sales manager en een klant is ook voor een commerciële binnendienst geen ongebruikelijke taak, zeker in kleinere bedrijven. In grotere bedrijven wordt dit inderdaad vaker gedaan door persoonlijk assistentes, secretaresses ed, maar voor een binnendienst medewerker is het ook niet vreemd. Het staat veel netter naar de klant en als u dat niet begrijpt, hoort u eigenlijk ook niet op een sales afdeling thuis.
Ook is het niet raar dat een sales manager zich met allerlei afdelingen bemoeit binnen een bedrijf. De meeste sales afdelingen doen waar ze goed in zijn en dat is verkopen. Zij verkopen en maken afspraken met klanten welke de andere afdelingen zoals planning, productie, distributie, installatie (afhankelijk van het soort bedrijf natuurlijk) allemaal moeten waarmaken. Het is ook niet ongebruikelijk dat de salesafdeling het aanspreekpunt is voor een klacht van een klant mbt verkeerde afhandeling van een of ander of medewerkers die bij de klant ter plaatse komen. Dus bemoeit sales zich overal mee, dat moet haast ook wel want daar wordt het geld binnengebracht.
Ik heb heel wat salesmanagers voorbij zien komen en ik ken er genoeg. De meesten hebben een soort van arrogantie en zijn nogal vol van zichzelf. Anderen noemen dit ook wel eens zelfverzekerdheid en bij sommigen is het een beetje over the top. De meeste salesmanagers zijn doorgaans vrij extravert. Dat zijn karaktertrekken die een beetje inherent zijn aan dat vak en zult u bij veel salesmanagers in diverse bedrijven tegenkomen. Als u zich hieraan irriteert, is het beter op zoek te gaan naar een ander soort functie.
Een aantal voorbeelden welke u noemt, vind ik eigenlijk totaal niet vreemd voor een salesafdeling en ik zal dit even toelichten.
Daarbij vraag ik me af of u wel op uw plek bent in een commerciële binnendienst functie. Zelf heb ik ook ervaring met dergelijke functies. Het is heel gebruikelijk dat sales managers werk bij de binnendienst neerlegt en ja dat zijn niet altijd de leukste dingen, maar dat heet gewoon delegeren en gebeurt werkelijk overal op salesafdelingen.
Het is vrij normaal voor salesmanagers en buitendienst medewerkers dat deze er representatief uit moeten zien en dit soort privé dingen als naar de kapper gaan ed af en toe doen in werktijd. In het kader van het nieuwe werken wordt deze tijd ook vaak genoeg wel weer ingehaald doordat een aantal op andere momenten in de privétijd werken. Als u zich hieraan irriteert, bent u bijna op geen enkele salesafdeling op uw plek.
Koffie halen voor de sales manager en een klant is ook voor een commerciële binnendienst geen ongebruikelijke taak, zeker in kleinere bedrijven. In grotere bedrijven wordt dit inderdaad vaker gedaan door persoonlijk assistentes, secretaresses ed, maar voor een binnendienst medewerker is het ook niet vreemd. Het staat veel netter naar de klant en als u dat niet begrijpt, hoort u eigenlijk ook niet op een sales afdeling thuis.
Ook is het niet raar dat een sales manager zich met allerlei afdelingen bemoeit binnen een bedrijf. De meeste sales afdelingen doen waar ze goed in zijn en dat is verkopen. Zij verkopen en maken afspraken met klanten welke de andere afdelingen zoals planning, productie, distributie, installatie (afhankelijk van het soort bedrijf natuurlijk) allemaal moeten waarmaken. Het is ook niet ongebruikelijk dat de salesafdeling het aanspreekpunt is voor een klacht van een klant mbt verkeerde afhandeling van een of ander of medewerkers die bij de klant ter plaatse komen. Dus bemoeit sales zich overal mee, dat moet haast ook wel want daar wordt het geld binnengebracht.
Ik heb heel wat salesmanagers voorbij zien komen en ik ken er genoeg. De meesten hebben een soort van arrogantie en zijn nogal vol van zichzelf. Anderen noemen dit ook wel eens zelfverzekerdheid en bij sommigen is het een beetje over the top. De meeste salesmanagers zijn doorgaans vrij extravert. Dat zijn karaktertrekken die een beetje inherent zijn aan dat vak en zult u bij veel salesmanagers in diverse bedrijven tegenkomen. Als u zich hieraan irriteert, is het beter op zoek te gaan naar een ander soort functie.
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46
Re: Irritatie baas
Een advies: tik eens "narcisme" in op Google en je hebt het antwoord over de stoornis van Bart.
Dan weet je ook gelijk de oplossing. Niets aan te doen.
Dan weet je ook gelijk de oplossing. Niets aan te doen.
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: Irritatie baas
niet mee eens.Een advies: tik eens "narcisme" in op Google en je hebt het antwoord over de stoornis van Bart
Zoek beter eens het "zemelende zeurkous" in Google en je hebt het antwoord over het probleem van TS
( als TS alle reacties ziet komt ze hier nooit meer terug)
Re: Irritatie baas
Mee eens.Leo The Emperor schreef:Zoek beter eens het "zemelende zeurkous" in Google en je hebt het antwoord over het probleem van TS
Re: Irritatie baas
Ik,beem maar even aan gezien de grootte van het bedrijf dat het een bv is. Als Bart dan aandelen heeft, betekent dit dat hij zoch ingekocht heeft, waarschijnlijk met het doel de boel zelf over te gaan nemen als de directeur zich terugtrekt, mogelijk als stille vennoot. Ook al heeft Bart de functie niet, hij is wel mede eigenaar. Wat ik in het verhaal van ts heel erg proef is afgunst en jaloezie. Ook al zoekt ts een andere baan, er zal waarschijnlijk altijd iemand boven hem staan met een hogere functie, en ik ben bang dat ts zich daar oo weer aan gaat ergeren.
Re: Irritatie baas
Ik denk dat TS niet blij is met de antwoorden want er is geen reactie meer van hem/haar gekomen.... Binnenkort eens op het forum van Kassa kijken of daar een herkansing wordt gedaan
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Re: Irritatie baas
Beste Ikkus,
Ik denk dat je je dingen echt te veel aantrekt.
Als Bart jouw mening over voetbal niet respecteert, praat dan niet meer met hem over voetbal!
Hij is je baas, niet je vriend.
Als hij klanten vergeet te bellen terwijl je de boodschap wel hebt doorgegeven, zeg je dat tegen hem.
Als hij zeurt ovet het feit dat je ziek bent, simpelweg zeggen 'Wedden dat ik het erger vind dan jij, ik ben immers ziek?'.
Verder gewoon je werk doen en niet gaan letten op elke scheet die Bart laat.
Je mag hem niet, dat is duidelijk, dus staar je je dood op alles dat hij doet.
Lijkt me geen goede insteek.
Ik denk dat je je dingen echt te veel aantrekt.
Als Bart jouw mening over voetbal niet respecteert, praat dan niet meer met hem over voetbal!
Hij is je baas, niet je vriend.
Als hij klanten vergeet te bellen terwijl je de boodschap wel hebt doorgegeven, zeg je dat tegen hem.
Als hij zeurt ovet het feit dat je ziek bent, simpelweg zeggen 'Wedden dat ik het erger vind dan jij, ik ben immers ziek?'.
Verder gewoon je werk doen en niet gaan letten op elke scheet die Bart laat.
Je mag hem niet, dat is duidelijk, dus staar je je dood op alles dat hij doet.
Lijkt me geen goede insteek.
Re: Irritatie baas
@Ikkus, deze man is wel mede eigenaar en wel baas. Dat hij zich zo gedraagt is niet zo vreemd. Het vele verhaal heb ik niet gelezen, maar ik sluit me aan bij de anderen. Zoek een andere baan. Dit gevecht win je niet. Nog afgezien van de vraag of jouw klachten wel terecht zijn.
========
TS is nog wel aanwezig geweest op het forum:
Geregistreerd: 23 mei 2012 12:54
Laatst bezocht: 25 mei 2012 07:26
========
TS is nog wel aanwezig geweest op het forum:
Geregistreerd: 23 mei 2012 12:54
Laatst bezocht: 25 mei 2012 07:26