LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge jaarafrekening energie (Slimme meter?)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Jeroen20122

Hoge jaarafrekening energie (Slimme meter?)

Ongelezen bericht door Jeroen20122 »

Wij hebben sept. 2010 een 'slimme meter' gekregen. Destijds waren wij klant bij Eneco. December 2011 zijn wij overgestapt naar Eneco. Nu krijgen wij een jaarafrekening over 3 maanden (dec. t/m maart) en moeten we € 550,- bijbetalen. Wij hebben in deze periode (volgens de meter) ca. 5000 Kwh gebruikt. Dit is verdeeld over dag- en nachttarief (waarvan ik niet eens wist dat ik twee tarieven had - is mij nooit verteld).

Dit is uiteraard een buitensporig hoog verbruik. Geen zonnebank, airco, etc. aanwezig. Ons historisch verbuik ligt op 05 2009-05 2010 4613Kwh, 05 2010-05 2011 2192 Kwh en 05 2011 t/m 12-2011 2162 Kwh.

Wij snapper er niets van. De cijfers lijken te kloppen (begin en eindwaarden), tenminste op basis van de meter. De hoogte is voor 3 maanden echter dermate buitensporig dat wij ons geen raad weten. Hoe hoog is het verbuik dan immers op jaarbasis???

Wie kan ons helpen aan verklaringen, goede adviezen, etc.?

Eneco mdw

Re: Hoge jaarafrekening energie (Slimme meter?)

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Jeroen20122,

Uit uw bericht op dit forum begrijp ik dat u onverwachts een hoge jaarnota van ons heeft ontvangen. U bent in december 2011 naar ons overgestapt en ontvangt een jaarnota over 3 maanden met een verbruik van circa 5000 kWh. Het is voor u niet duidelijk waarom het elektriciteitsverbruik zo hoog is over zo een korte periode.

Ik kan me voorstellen dat de stijging in uw elektriciteitsverbruik vragen bij u oproept. Graag bekijk ik samen met u de jaarnota en de meterstanden. Wanneer u dat op prijs stelt, vraag ik u om uw contactgegevens samen met het onderwerp van dit forum, te mailen naar [email protected]. Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Hosnia, medewerkster Eneco

anita1964

Ongelezen bericht door anita1964 »

Hoi, wij, een 3 persoonshuishouden,hebben vorig jaar september een slimme meter van Enexis, de netwerbeheerder gekregen. Eerst hadden wel wel een meter met 2 telewerken, maar 1 daarvan heeft nooit gelopen. Nu nacht en dag telwerk, maar met 1 tarief.
Van 22/3/2011 t/m 6/9/2011. 2125 kwh dagtelwerk.
Van 7/9/2011 t/ 28/2/2012. 2413 kwh dagtelwerk en 3049 nacchttelwerk.
Moest omgekeerd zijn zeiden ze bij Essent.
Na inzien historie vinden ze het verbruik inderdaad hoog. Er hebben geen verandering gen wat apparaten plaatsgevonden en een wasdroger heb ik ook al niet. Per 2 maanden verbruikten wel in jan en februari. 3 x zoveel en in maart april ruim 2 x zoveel.
Wordt van kastje naar de muur gestuurd maar morgen komt een onafhankelijke installateur de boel bekijken. ESsent en Enexis willen je niet helpen.
Die leggen het probleem bij de klant.
In de maand mei zaten wel al aan het verbruik voor 2 maanden.
Kreeg nog wel een mail, van een pief, verbruiksmanager bij ESsent om mijn voorschot te verhogen. Er gaat bj niemand een lichtje branden. Als volgens Enexis 99 procent van de slimme meters goed is, en jij zit toevallig bij die 1 procent.
Van 1000 meters, kan er dus 1 zijn die kapot is of niet goed functioneert.
Hopelijk komt er morgen wat uit het onderzoek.

CaptainSlow

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

anita1964 schreef: Als volgens Enexis 99 procent van de slimme meters goed is, en jij zit toevallig bij die 1 procent.
Van 1000 meters, kan er dus 1 zijn die kapot is of niet goed functioneert.
Nee, 10

Dat zou wat worden als er uiteindelijk b.v. 5 miljoen slimme meters in Nederland geplaatst worden (geen idee hoeveel het er echt zullen worden), dan zitten er 50.000 gezinnen in de problemen.
Ik voorzie weer vele Kassa of Radar uitzendingen over de gevolgen van de slimme meter en de behandeling die gedupeerde klanten van de energieleverancier krijgen :D

Sunshine08

Ongelezen bericht door Sunshine08 »

HERKENBAAR!!!
Ik heb de meter van Liander en NUON als leverancier..
Ik betaal 135 euro per maand voor een etagewoning, en krege elk jaar 30-70 euro terug, niet veel maar wel iets :D
Nu heb ik in november de slimme meter gekregen en krijg ik in januarie een rekening: 448 euro BIJBETALEN! Ik kreeg altijd terug, de cv heeft 3mnd uitgestaan, ik ben millieubewust bezig dus laat niet onnodig stekkers in het stopcontact oid.
HOE KAN DIT??
Ik moet nu meer dan 160 euro pm ...

Liander stuurd me naar het Nuon, en Nuon me naar LIander.. ach jah betalen moeten we toch!

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Sunshine08 schreef:HERKENBAAR!!!
Ik heb de meter van Liander en NUON als leverancier..
Ik betaal 135 euro per maand voor een etagewoning, en krege elk jaar 30-70 euro terug, niet veel maar wel iets :D
Nu heb ik in november de slimme meter gekregen en krijg ik in januarie een rekening: 448 euro BIJBETALEN! Ik kreeg altijd terug, de cv heeft 3mnd uitgestaan, ik ben millieubewust bezig dus laat niet onnodig stekkers in het stopcontact oid.
HOE KAN DIT??
Ik moet nu meer dan 160 euro pm ...

Liander stuurd me naar het Nuon, en Nuon me naar LIander.. ach jah betalen moeten we toch!

Je moet ook kijken naar daadwerkelijk verbruik er zitten aantal hogerekosten in 2013, duurdere energie leverancier ? Betaling voor slimme meter?.

En dat cv 3 maand uit staat (nog erg weinig) zegt niks over het verbruik.

Idalinda

Ongelezen bericht door Idalinda »

Behoorlijk boos en ook enigszins in paniek opende ik vanochtend nav mail van NUON mijn verbruik over de laatste 2 maanden. Ik ben me rot geschrokken! Ik heb sinds najaar 2012 nieuwe slimme meters, omdat de oude van Oxxio niet konden worden uitgelezen door NUON.

Als het gasverbruik zo doorgaat zit mijn verbruik op 2,5 maal dat van vorig jaar. Januari is een koude maand geweest, waardoor ik een iets hoger verbruik kan verklaren.Maar dit! In december ontving ik van NUON al een mail dat mijn verbruik gestegen was en toen was het helemaal nog niet koud! Pas nu realiseer ik mij dat die slimme meters vorig jaar geplaatst zijn. Als ik nu naar de gasmeter kijk zie ik deze ook met behoorlijk onconroleerbare digitale sprongen verspringen.
Ik heb NUON een mail gestuurd, maar mijn verwachtingen zijn gezien mijn ervaringen uit het verleden niet positief.
Heeft iemand tips hoe dit aan te pakken!?

Groet,

Idalinda

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als dit echt een structureel probleem met deze nieuwe meters is lijkt het me het meest logische dat Radar, Kassa en/of de Consumentenbond een paar van deze meters aanbieden bij het NMI. Het wordt dan gauw genoeg duidelijk waar het probleem zit.

DSquare

Ongelezen bericht door DSquare »

Hallo,

Ook wij hebben een slimme meter, al vele jaren geleden geplaatst door Oxxio, en ook wij worden nu geconfronteerd met een ineens exorbitant hoog verbruik aan elektriciteit.
We krijgen een naheffing van €2300 en het maandbedrag gaat van €60 naar €250 euro.

Bij Liander (die de 'slimme' meter van Oxxio heeft overgnomen) zien ze in de meteropnamegegevens ook hele rare fluctuaties (o.a. 1 kwartaal met een verbruik van 0 kwh). Meerdere medewerkers (namen bekend) bevestigen dat er iets vreemds aan de hand is, maar daar schieten we in eerste instantie nog niets mee op.
Nu moet een installateur, voor €250, gaan testen wat hier aan de hand is.

Intussen hebben we wel met Oxxio een betalingsregeling kunnen treffen, maar de rekening staat uiteraard nog.

Zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen met de 'slimme' meters?

Heeft er iemand tips?

En nee, we hebben geen bubbelbad aangeschaft het afgelopen jaar en we hebben zelf ook geen wietplantage en onze buren ook niet. Dus waar het zogenaamde 3,5 x zo hoge stroomverbruik vandaan komt? Geen idee.

Heel erg benieuwd naar reacties!

Slobberbone

DSquare schreef:Hallo,

Ook wij hebben een slimme meter, al vele jaren geleden geplaatst door Oxxio, en ook wij worden nu geconfronteerd met een ineens exorbitant hoog verbruik aan elektriciteit.
We krijgen een naheffing van €2300 en het maandbedrag gaat van €60 naar €250 euro.

Bij Liander (die de 'slimme' meter van Oxxio heeft overgnomen) zien ze in de meteropnamegegevens ook hele rare fluctuaties (o.a. 1 kwartaal met een verbruik van 0 kwh). Meerdere medewerkers (namen bekend) bevestigen dat er iets vreemds aan de hand is, maar daar schieten we in eerste instantie nog niets mee op.
Nu moet een installateur, voor €250, gaan testen wat hier aan de hand is.

Intussen hebben we wel met Oxxio een betalingsregeling kunnen treffen, maar de rekening staat uiteraard nog.

Zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen met de 'slimme' meters?

Heeft er iemand tips?

En nee, we hebben geen bubbelbad aangeschaft het afgelopen jaar en we hebben zelf ook geen wietplantage en onze buren ook niet. Dus waar het zogenaamde 3,5 x zo hoge stroomverbruik vandaan komt? Geen idee.

Heel erg benieuwd naar reacties!

Lees niks over verbruikscijfers want 60 euro all-in is erg laag. Je maandbedrag moet overeenkomen met verbruik.

Dany71

Ongelezen bericht door Dany71 »

Beste,

Ook wij hebben in september 2012 een nieuwe 'slimme meter' van Liander mogen ontvangen.
Nu hebben wij onlangs de eindrekening van Nuon in de bus gekregen. Om precies te zijn een tweede eindafrekening!!! De eerste afrekening die wij ontvingen klopte niet nl. Volgens deze eerste afrekening zouden wij € 323,- terug ontvangen. Dat is altijd fijn dachten wij, maar best wel vreemd. Immers waren wij in de veronderstelling dat wij meer gas zouden hebben verbruikt dan voorgaande jaren i.v.m. de langere winterperiode.
Echter zoals gezegd ontvingen wij een tweede eindafrekening waarbij wij opeens € 537,- moesten bijbetalen. De € 323,- die wij inmiddels hadden ontvangen zal dan wellicht ook weer terug moeten denk ik. Hier hebben wij nog geen officieel bericht van de Nuon van gekregen.

Op de eerste afrekening was de Nuon de meterstanden van de nieuwe slimme meter vergeten te vermelden. Het in rekening gebrachte gebruik van de periode van de slimme meter stond dan ook op nul. Met de tweede afrekening werd dit verbruik wel vermeld en in rekening gebracht.
Wat mij direct opviel, is dat wij voor zowel gas als elektra flink omhoog waren gegaan. Gas kon ik wel verklaren, maar de elektra niet. Geen nieuwe apparaten aangeschaft, geen defecte apparaten in huis en ook geen apparaten welke wij meer zijn gaan gebruiken o.i.d. Ook geen waterbed, vijverpomp, zonnebank, of andere grootverbruikers in huis.

Nu moet u weten dat op de rekening 3 verschillende aantallen verbruik voor elektra worden genoemd. De eerste betreft de oude meter welke loopt voor de periode van 17 april 2012 t/m 20 september 2012. De twee andere aantallen betreffen de nieuwe slimme meter welke loopt voor de periode van 21 september 2012 t/m 22 mei 2013. Daar wij een continu tarief hebben, worden deze twee laatste gewoon bij elkaar opgeteld.
Gezien het verleden, wij zitten met een gezin van 4 personen in een rijtjes woning, altijd op een elektra verbruik van rond de 4500 KWh per jaar. Dit is zo rond de 12,3 KWh per dag gemiddeld. Voor dit jaar kregen wij een rekening die een verbruik voor elektra vermelde van 5502 KWh. Dat is dus 1000 KWh meer ten opzichte van voorgaande jaren. En maar liefst een stijging van 22,2%. Dit is niet zo'n exorbitante verhoging dan wat de andere mensen hier hebben meegemaakt, maar toch wel iets wat mijn aandacht verdiende. Na wat rekenwerk zat de verhoging niet in de periode van de oude meter, maar kwam hij naar voren in de periode van de nieuwe meter. De periode van de oude meter laat een verbruik zien van 11,2 KWh per dag. Aangezien dit de zomerperiode betreft en je doorgaans wat later de verlichting inschakelt, lijkt mij dit verbruik niet meer dan normaal. De nieuwe meter laat een verbruik zien van 15,4 KWh per dag. Dat is een stijging van 37%. En ja, deze periode is inderdaad in de wintermaanden. Maar is zo’n hoge stijging dan normaal?
Nee, wisten twee medewerkers van de Nuon mij te vertellen. Dit is zeker heel vreemd. Echter kunnen wij niets voor u doen en moet u dit bij de eigenaar van de meter neerleggen. In dit geval Liander. Tja, Liander vindt dat je daar voor zo’n korte periode niets over kunt zeggen. De meter moet eerst maar eens een jaartje bij u hangen en dan moet u maar verder kijken. Ik vond dat deze dame de situatie behoorlijk bagatelliseerde. Als er inderdaad iets niet klopt, dan is mijn verbruik na nog een jaar weer vele malen hoger.
Ik kan een ijking laten verrichten, maar mocht de meter in orde zijn dan zijn de kosten hiervan voor mijn rekening.
Maar goed.... wat nu?? En wat is nu eigenlijk 'slim' in dit geval?

Groet,
Dany

Danique76

Ongelezen bericht door Danique76 »

Goedemorgen,

Ook wij hebben problemen met de slimme meter.
Wij hebben vorig jaar november zonnepanelen laten plaatsen om te besparen op energie. Daarnaast hebben wij geïnvesteerd in energiezuinige apparaten, zoals een nieuwe diepvries, koelkast, CV-ketel.
Omdat we zonnepanelen kregen moesten we ook een slimme meter laten plaatsen.
Nu kreeg ik gisteren de jaarafrekening, en vorig jaar hadden we een verbruik van 3900 kwh terwijl het jaar ervoor de stand 3800 kwh. Mijn logica zegt gewoon dat er iets niet klopt.

De nuon gebeld met dit verhaal, en ze vonden het ook vreemd, maar konden me alleen een oplossing bieden in de vorm van koop een tussenmeter bij de bouwmarkt en meet het op.
Toen ik vervolgens vroeg om een verbruiksoverzicht, we hadden er maar 1 ontvangen en de rest nog niet, kreeg ik te horen dat dit de verantwoordelijkheid was van Liander. Liander schuift het balletje weer terug naar Nuon. En de Nuon is zeer verontwaardigd en verzekerd mij dat ik toch echt hiervoor bij Liander moet zijn. Van het kastje naar de muur dus.

Nu ben ik me hier en op internet aan het inlezen van welke stappen moet ik ondernemen, maar eigenlijk heb ik nu al het gevoel dat ik als kabouterje tegen een reus aan het vechten ben. gisteren een aantal maal met Nuon gebeld en elke meneer die ik sprak kon me niet het hele verhaal uitleggen, want pietje had weer een andere verantwoordelijkheid als jantje, en jantje kon niet zien in het systeem wat klaasje weer kon. En klaasje was weer niet op zijn plek.

Iemand een tip hoe ik het beste deze reuzen kan benaderen? Wil graag ook zelf werk verzetten om te kijken hoe het kan dat de stand zo hoog is, maar als ik al geen specificaties kan krijgen hoe kan ik dan bewijzen/verklaren dat er gewoon wat fout zit?

Bedankt in ieder geval voor jullie aandacht.
Met vriendelijke groet,
Danique76 :shock:

Slobberbone

Danique76 schreef:Goedemorgen,

Ook wij hebben problemen met de slimme meter.
Wij hebben vorig jaar november zonnepanelen laten plaatsen om te besparen op energie. Daarnaast hebben wij geïnvesteerd in energiezuinige apparaten, zoals een nieuwe diepvries, koelkast, CV-ketel.
Omdat we zonnepanelen kregen moesten we ook een slimme meter laten plaatsen.
Nu kreeg ik gisteren de jaarafrekening, en vorig jaar hadden we een verbruik van 3900 kwh terwijl het jaar ervoor de stand 3800 kwh. Mijn logica zegt gewoon dat er iets niet klopt.

De nuon gebeld met dit verhaal, en ze vonden het ook vreemd, maar konden me alleen een oplossing bieden in de vorm van koop een tussenmeter bij de bouwmarkt en meet het op.
Toen ik vervolgens vroeg om een verbruiksoverzicht, we hadden er maar 1 ontvangen en de rest nog niet, kreeg ik te horen dat dit de verantwoordelijkheid was van Liander. Liander schuift het balletje weer terug naar Nuon. En de Nuon is zeer verontwaardigd en verzekerd mij dat ik toch echt hiervoor bij Liander moet zijn. Van het kastje naar de muur dus.

Nu ben ik me hier en op internet aan het inlezen van welke stappen moet ik ondernemen, maar eigenlijk heb ik nu al het gevoel dat ik als kabouterje tegen een reus aan het vechten ben. gisteren een aantal maal met Nuon gebeld en elke meneer die ik sprak kon me niet het hele verhaal uitleggen, want pietje had weer een andere verantwoordelijkheid als jantje, en jantje kon niet zien in het systeem wat klaasje weer kon. En klaasje was weer niet op zijn plek.

Iemand een tip hoe ik het beste deze reuzen kan benaderen? Wil graag ook zelf werk verzetten om te kijken hoe het kan dat de stand zo hoog is, maar als ik al geen specificaties kan krijgen hoe kan ik dan bewijzen/verklaren dat er gewoon wat fout zit?

Bedankt in ieder geval voor jullie aandacht.
Met vriendelijke groet,
Danique76 :shock:

Weet je wat ik nooit snap men investeert veel in alles maar verzuimd het even om iedere maand even in de meterkast te kijken dan had je bv kunnen zien dat de terug levering van zonnepanelen niet klopt etc.

Twansparant

Ongelezen bericht door Twansparant »

Ook hier hetzelfde verhaal!
In februari van dit jaar ook slimme meters gekregen van Liander. Bij onze leverancier Green Choice, kun je heel makkelijk je verbruik per maand inzien en mijn stroomverbruik is opeens significant hoger, Green Choice geeft zelf 129% hoger aan. Ook bij ons zijn er niet opeens nieuwe apparaten ingeschakeld.
Heeft het zin om hier melding van te maken bij je leverancier als ze je toch doorverwijzen naar Liander?

Gipsy76

Ongelezen bericht door Gipsy76 »

Ik heb nu sinds vorige week woensdag een nieuwe slimme meter gekregen van stedin.
En ook ik merkte al na een paar dagen dat ik meer stroom verbruik volgens de meter dan dat ik normaal verbruik.afgelopen woensdag had ik de meter precies een week en ik zit al in een week op 35kwh verbruik.dat is in een jaar omgerekend meer als dat ik ooit in de afgelopen jaren verbruikt heb zelfs toen ik nog met zn 2en was.ik ben nu alleen en ik verbruik hetzelfde als wat ik normaal verbruik.geen nieuwe aparaten aangeschaft niks.mijn laatste jaarafrekening van eneco was iets hoger dan de voorgaande jaren maar dat kwam door de koude winter.mijn laatste afrekening van 2012-2013 was 13019kwh
Dat is de hoogste afrekening in 11jaar tijd sinds ik klant ben bij eneco.
Het verbruik wat ik nu al in een week heb komt in een jaar uit op 1820kwh.
En dan hebben we nog niet eens de winterperiode meegerekend met verlichting en verwarming enz.
Ik heb kontakt opgenomen met stedin en ik kreeg meteen te horen dat de meter geeikt was en dat hij goed zou werken.ik zei dat daar alsnog een fout in zou kunnen zitten,want een waschmachine of tv word ook gecontroleerd in de fabriek,maar daar kan ook wat mee zijn als je dat koopt,dat heb ik weleens meegemaakt.vervolgens zei die mevrouw dat het na een week nog te kort was om te zeggen wat ik daadwerkelijk ga verbruiken.onzin want nu op de 11e dag van de nieuwe meter zit ik nog steeds op een verbruik van 5kwh per dag dus 35per week.zelfs nu ik weinig thuis was.die mevr van stedin zei dat ik de meter kon laten eiken,en als blijkt dat de meter goed is moet ik de kosten betalen van rond de 6a700 euro.ik zei haar of ze wel goed bij haar hoofd is,ik heb niet om de nieuwe slimme meter gevraagd maar hij is me opgedrongen omdat de oude meters bij ons zogezegd afgekeurd zouden zijn.heel raar want sommige bewoners hebben wel en andere weer niet een nieuwe slimme meter gekregen.ik heb ook kontakt gehad met eneco en die meneer die ik sprak zei dat een normaal verbruik voor 1persoon 1500kwh zou moeten zijn.dat kan wel kloppen.maar nu zit ik al op 1820kwh zonder de winter.ik vind het schandalig hoe ik behandeld word.steding verwijst me naar eneco en eneco weer naar stedin.een ding weet ik wel en dat is dat ik niet meer ga betalen voor stroom wat ik niet verbruik.ik zoek dit uit tot op de bodem en al moet ik tv of sbs erbij halen desnoods ik pik het niet om bestolen te worden,want dat is wel waar het op neer komt.schandalig gewoon.als ik lees dat er zoveel meer mensen zijn die dit meemaken dan worden ze lekker rijk van al die gedupeerde mensen.we worden bestolen,want zo is het wel.

MasGov

Ongelezen bericht door MasGov »

Hallo,

Ik heb nu dezelfde problemen.
Behalve een verdubbelde eindafrekening ook nog het risico nemen van een extra rekening van €600/€700 kan ik echt niet lijden.
Ben benieuwd naar anderen met die ervaring. Wie heeft er laten ijken en wat waren de consequenties.
Graag jullie ervaringen.....

RvdSond.

Ongelezen bericht door RvdSond. »

Door RvdS 15-4-2014

Ook ik heb een slimmemeter gekregen ivm aanschaf zonnepanelen (capaciteit 1800kwh p/j)
Jaarlijks verbruik ik ongeveer 5250kwh,dit is gemiddeld 437kwh per maand.
De slimme meter heb ik nu 3 weken en deze staat al op 450kwh.
En dan is het nog niet eens winter.
als dit zo doorgaat kom ik uit op 450kwh/3weken X52weken =7800kwh.
En het zou juist minder moeten worden 5250kwh-1800kwh=3450kwh.
Ook heb ik met de netwerkbeheerder gebeld,maar die zag het probleem niet.
Ik krijg sterk het gevoel dat ik besodemieterd word.

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Dag RvdSond,

Ik zie zojuist uw bericht op dit forum en ook die van anderen van het laatste jaar. U hebt met die anderen gemeen dat het uw eerste bericht op dit forum is.

Wat mij betreft geen enkel probleem. Ik ben enigszins ingevoerd in energiezaken en wil graag met forumbezoekers meedenken en hen helpen. Daarvoor heb ik echter meer informatie nodig dan die u hier op het forum hebt geplaatst.

Zo ben ik benieuwd naar de reactie van de leverancier van uw panelen. Wat zegt die over uw probleem ? En u hebt een slimme meter. Daarop hebt u minimaal 2 elektriciteitsmetingen, die voor levering en die voor teruglevering. Hebt u ook nog laag tarief en hoog tarief, dan worden het al 4 metingen op uw slimme meter.

Wilt u daarover duidelijkheid geven ?

Groeten,

e-chec

RvdSond.

Ongelezen bericht door RvdSond. »

Hallo e-chec

de zonnepanelen leverancier heb ik hier niet op aangsproken,want de zonnepanelen leveren voldoende stroom.
Het gaat meer om de registratie van de slimmemeter.
Ik heb inderdaad 4 meterstanden de standen die ik doorgeef is gebaseerd op 3 weken slimmemeter en 2 en waarvan 2 weken de zonnepanelen op aangesloten zijn.
stand 18.1 = 226kwh
stand 18.2 = 130 kwh
Stand 28.1 = 22kwh
stand 28.2 = 42 kwh

totale opbrengst zonnepanelen 130 kwh
ook snap ik niet dat ik zoveel nachtstroom heb opgewekt

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Dag RvdSond,

U hebt uw slimme meter 3 weken in bezit. Sinds 2 weken zijn daar zonnepanelen op aangesloten.
De meterstanden vertellen het volgende:

18.1 Levering laag tarief 226 kWh
18.2 Levering hoog tarief 130 kWh

Totaal levering 356 kWh

28.1 Teruglevering laag tarief 22 kWh
28.2 Teruglevering hoog tarief 42 kWh

Totaal teruglevering 64 kWh

Het verbruik, dat u de energieleverancier moet betalen, is het verschil tussen de geleverd en teruggeleverd. Dat is dus
292 kWh.

De totale opbrengst van uw panelen in twee weken was 130 kWh. Die worden of in eigen huis verbruikt, of teruggeleverd. Zodra de zon gaat schijnen produceren uw panelen elektriciteit, die u in eerste instantie in eigen huis gaat verbruiken. De levering van de energieleverancier neemt daardoor af.

Pas als de zon zo goed schijnt dat u meer produceert dan zelf verbruikt, wordt de levering 0 en gaat u terugleveren. Van die 130 kWh, die de afgelopen 2 weken door uw panelen zijn geproduceerd, hebt u 66 kWh in eigen huis verbruikt en 64 kWh teruggeleverd.

Het elektriciteitsverbruik in uw woning in de afgelopen 3 weken is dus 356 kWh geleverd en 66 kWh zelf geproduceerd, totaal 422 kWh. Daarvan hoeft u dus slechts 292 kWh te betalen.

Ik hoop dat dit u duidelijkheid geeft. Los daarvan heb de indruk dat uw inschatting van een jaarproductie van 1800 kWh aan de lage kant is. In de periode 1 tot 16 april (15 dagen) leverden mijn 15 panelen 169 kWh. En mijn productie vorig jaar bedroeg 3050 kWh. Met uw productie van 130 kWh in 14 dagen moet uw jaarproductie ruim hoger zijn dan 1800 kWh.

Gesloten