Pagina 1 van 1

foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: 31 mei 2012 16:47
door MarijW
Ik heb bij een webshop een hondenbuggy gekocht. Deze zou een gewicht kunnen dragen van 30 kilo. Toen ik de verpakking openmaakte en de bijsluiter/gebruiksaanwijzing zag las ik dat hij 33 lbs, dat is 15 kilo kan dragen ipv de 30 kilo. Dat is een heel groot verschil! (vooral wanneer er een bejaarde hond van 25 kilo in moet).

De webshop heeft als voorwaarden:

Als u niet tevreden bent over het geleverde artikel dan kunt u het na overleg eventueel bij ons omruilen voor wat anders (geen geld retour).
Wordt er na overleg besloten om het terug te sturen dan brengen wij minimaal 5 euro behandelkosten in rekening + extra verzendkosten voor de retourzending.
Ruilingen dienen binnen 8 dagen bij ons binnen te zijn, zo niet dan nemen wij het artikel niet meer terug!
De te ruilen produkten nemen wij alleen terug indien deze in orginele staat in de verpakking zitten dus zonder geur, vlekken of haren.

Had ik geweten dat hij maar tot 15 kilo kon dragen, had ik deze buggy niet besteld, juist vanwege de specificatie op hun website heb ik voor deze buggy gekozen. Een andere buggy hebben ze niet voor me, deze kon het zwaarste gewicht dragen, dus een vervangend artikel kunnen ze niet leveren, waardoor ik toch wel graag mijn geld terug zou willen. Wat zijn in deze mijn rechten?

groet,
Marij

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: 31 mei 2012 16:50
door GJvdZ
Heb je al contact opgenomen met de webwinkel en het probleem voorgelegd?

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: 31 mei 2012 16:57
door MarijW
Ja, maar nog geen antwoord. Dat kan nog komen hoor! Ze zullen wel moeten reageren omdat ik verplicht ben het binnen acht dagen terug te sturen. Dus ze kunnen het zelf niet maken om niet te reageren. Voor mij gaat het erom wat nou wettelijk mag. En natuurlijk hoop ik er op een prettige manier uit te komen!

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: 31 mei 2012 17:04
door berndv
De wet verkoop op afstand is van toepassing daarmee moetenmze het artikel retour nemen en u geld terug storten. En webshop die dergelijke regels op hun site hebben staan staan, zijn niet wettig bezig.

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: 31 mei 2012 17:09
door Bob Schurkjens
http://www.consuwijzer.nl/Consumententh ... op_afstand

Terugsturen op kosten van de webwinkel (er is sprake vasn dwaling) en geld terug.

http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Dwaling

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: 31 mei 2012 17:19
door MarijW
@Bob Schurkjens Dank je wel! Deze informatie zocht ik.

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: 31 mei 2012 19:26
door ArneLH
Er zijn inderdaad een heleboel opties. Bijvoorbeeld:
- Ontbinden zonder opgave van redenen binnen 7 werkdagen na ontvangst (art. 7:46d BW).
- De overeenkomst vernietigen op grond van dwaling (de essentiele eigenschappen voor beoordeling van de aanbieding zijn niet correct aangegeven, was dat wel gebeurd dan had je de bestelling niet gedaan; art. 6:228 BW).
- Ontbinden wegens tekortkoming in prestatie door de verkoper (geleverde product niet hetzelfde als aangeboden; art. 2:265 lid 1 BW). In dit geval kun je je beroepen op retentierecht tot de aankoopsom is teruggestort (pas terugsturen of laten afhalen als betaald is).

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: 31 mei 2012 20:38
door alfatrion
De koper kan wel ontbinden zonder opgave van redenen binnen 7 werkdagen of drie maanden na ontvangst, maar betaalt dan wel onnodig verzendkosten. Niet doen dus!

Ik zou gaan voor ontbinding op grond van non-conformiteit, waarbij ik de verkoper wel eerst in de gelegenheid zou geven om het product te leveren dat wel aan de overeenkomst beantwoord.

Een beroep op dwaling ligt niet voor de hand. De koper heeft bij de overeenkomst niet gedwaald, maar hij heeft niet gekregen wat er is overeengekomen.

Ontbinding op basis van een wanprestatie of non-conformiteit is in dit stadium alleen mogelijk als niet mogelijk is het geen overeengekomen is te leveren. Anders moet de verkoper eerste een kans krijgen om dat te doen. Voor een beroep op wanprestatie moet dan een ingebrekestelling verstuurd worden en voor non-conformiteit moet de verkoper te tekortschieten in zijn verplichting om dit binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast te doen.

Ontbinding heeft als gevolg twee verbintenis. De verkoper moet je geld terug betalen en moet het product teruggeven.

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: 01 jun 2012 08:40
door MarijW
Ondertussen is er contact geweest met de verkoper, die blijft beweren dat de buggy 30 kilo aan kan. Volgens de handleiding, maar ook volgens een andere site waar dezelfde buggy staat, is het toch echt maar 15 kilo.
Ik hoop echt dat de verkoper en ik hier uit gaan komen, maar wil wel het product waar ik om heb gevraagd. Een buggy die 30 kilo kan dragen.
Ik heb nu aangegeven dat ik geen buggy wil die 15 kilo kan dragen terwijl ik een buggy heb betaald die 30 kilo kan dragen en dat ik mijn geld terug wil.
Wordt vervolgd dus.

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: 01 jun 2012 10:55
door I'll be back!
MarijW schreef:Ondertussen is er contact geweest met de verkoper, die blijft beweren dat de buggy 30 kilo aan kan. Volgens de handleiding, maar ook volgens een andere site waar dezelfde buggy staat, is het toch echt maar 15 kilo.
Ik hoop echt dat de verkoper en ik hier uit gaan komen, maar wil wel het product waar ik om heb gevraagd. Een buggy die 30 kilo kan dragen.
Ik heb nu aangegeven dat ik geen buggy wil die 15 kilo kan dragen terwijl ik een buggy heb betaald die 30 kilo kan dragen en dat ik mijn geld terug wil.
Wordt vervolgd dus.
In dit geval zijn de mededelingen van de fabrikant doorslaggevend. Die heeft het product gemaakt en weet precies wat wel en niet kan.
Ik zou gaan voor ontbinding op grond van non-conformiteit, waarbij ik de verkoper wel eerst in de gelegenheid zou geven om het product te leveren dat wel aan de overeenkomst beantwoord.
Ik ga daarin mee.

Een beroep op dwaling ligt niet voor de hand. De koper heeft bij de overeenkomst niet gedwaald, maar hij heeft niet gekregen wat er is overeengekomen.
Je zult wel de verkoper bedoelen. :wink:
Echter ben ik het niet met je eens (mag toch? :wink: )
Ik ben persoonlijk van mening dat het wel om dwaling gaat, omdat de fabrikant aangeeft dat die maar 15 kg aan kan, terwijl de verkopende partij star blijft volhouden dat die 30kg aan kan.

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: 01 jun 2012 11:17
door alfatrion
I'll be back! schreef:Ik ben persoonlijk van mening dat het wel om dwaling gaat, omdat de fabrikant aangeeft dat die maar 15 kg aan kan, terwijl de verkopende partij star blijft volhouden dat die 30kg aan kan.
Stel je eens voor je hebt met een dealer een overeenkomst gesloten tot de levering van een nieuwe Ferrari. Is deze overeenkomst tot stand gekomen onder invloed van dwaling als je een maand later een Eend geleverd krijgt of komt de verkoper gewoon zijn verbintenis niet correct na?

Bij dwaling denk je een overeenkomst te sluiten tot de levering van A, maar sluit je daadwerkelijk een overeenkomst tot de levering van B. Hier is een overeenkomst tot de levering van A gesloten en is B geleverd. (Let op het verschil!)

Dat de verkoper denk zijn verbintenis te kunnen nakomen door dit exemplaar te leveren is leuk en aardig maar ik niet in hoe dit van invloed is op wat partijen zijn overeengekomen.