naar mijn weten (in ons gevallukte het niet) hebben de meeste er geen recht op.
Als het wel mogelijk is, wil ik het graag van anderen weten en hoe je dat kan krijgen.
Maar een rechtszaak is een duur geintje daar zijn we al achter.
Toen ik enkele jaren geleden een vordering op mijn huisbaas had en vroeg om rechtsbijstand kreeg ik van de Raad voor Rechtsbijstand een voorlopige toevoeging.
Als de zaak in mijn voordeel beslecht zou worden, moest ik alsnog de advocaat betalen. (Daar had ik dan immers geld voor).
Daarom heb ik het bedrag niet opgeeist.
Geldt dit ook niet voor deze zaken?
De Raad voor Rechtsbijstand beslist of je voor toevoeging in aanmerking komt en zo ja, hoe hoog de eigen bijdrage wordt.
Ook wordt er beslist of het een gewone toevoeging wordt of een voorwaardelijke toevoeging.
Dit laatste betekent dat, als je wint en je krijg je geld terug, je als vermogend wordt beschouwd en je alsnog de kosten voor de advocaat zelf moet betalen.
Uiteraard zijn er een aantal afwegingspunten voor de Raad om dit te beslissen.
Dit is dus alleen als er uitdrukkelijk bijstaat dat het om een voorwaardelijke toevoeging gaat, anders niet.
Juist daarom plaats ik deze vraag.
Omdat de lease-gedupeerde geld vordert, is hij bij een goede afloop in staat de advocaat te betalen.
Daarom vraag ik me af of de Raad wel zo scheutig zal zijn met toevoegingen.
In mijn geval (restschuld ongeveer €4500) zal er bij een voorwaardelijke toevoeging niet veel over blijven.
Ik overweeg nu om te betalen onder protest en de rechtszaak van Leaseverlies af te wachten. (Mijn contract liep gisteren af).
Na acht rechtszaken in een slepend conflict met mijn huisbaas ben ik het procederen beu.
Principieel vind ik het niet van mezelf en voor de collectieve zaak is het vást beter voet bij stuk te houden.
Hoewel... Leaseverlies adviseert om indien mogelijk te betalen.
Tja... Wat is wijsheid?...
Hieronder een stukje van de site van Leaseverlies:
,,Indien de procedure van de Stichting Leaseverlies tot een positief oordeel leidt, kunt u met een afschrift van dit oordeel in de hand bij Dexia uw verhaal halen. Hiervoor is in beginsel geen gecompliceerde juridische procedure nodig. De kans bestaat dat de Stichting u ook bij het incasseren van de schadevergoeding van dienst kan zijn. Hierover bestaat op dit moment echter nog geen duidelijkheid. Te zijner tijd zal de Stichting u hierover nader berichten."
Ik heb in beginsel even vetgedrukt.
Het is dus niet zo dat bij winst van Leaseverlies je vanzelf je geld terugkrijgt van dexia!
Je zult zelf wat moeten doen. Wat je moet doen is afhankelijk van de houding van dexia.
Als dexia b.v. dwarsligt moet je alsnog een rechtszaak beginnen.
Tja... Wat is wijsheid?... om even je eigen woorden te gebruiken.
Er zijn diverse mogelijkheden en het blijft een persoonlijk besluit in je eigen persoonlijke omstandigheden.