Het voordeel van verlengen?
Geplaatst: 06 jun 2012 09:45
Misschien is het niet waar, maar deze conclusie heb ik kunnen maken na een gesprek met de Hi Klantenservice. Ik ben vandaag de dag in staat om 4 maanden van te voren mijn abonnement te verlengen, tot mijn vreugd is de Samsung Galaxy S3 op de markt.
Nu vroeg ik mij af wat het voordeel is van het eerder verlengen. Als ik namelijk 4 maanden van te voren verleng krijg ik weliswaar mijn S3 op de deurmat, maar in feite met een abonnement van 28 maanden. Dit is de oorzaak: mijn huidige abonnement loopt nog 4 maanden (en is goedkoper dan de huidige abonnementen, en ik denk dat dat voor vele anderen geldt) en indien ik vandaag de dag verleng, komen de overige 4 maanden dus bij het nieuwe abonnement op.
Huidig abonnement kost mij gemiddeld €38 per maand en een nieuw S3 abonnement kost naar mijn wens de 1e 6 maanden €21 en €48,50 voor de resterende 18 maanden.
Standaardsituatie (dus pas verlengen aan het einde van het contract) komt op een gemiddeld maandbedrag van €41,63 (((6*21) + (18*48,50)) / 24).
Hierbij komen 4 maanden de (4*€38) + (€41,65*24) = €1151,12
Verlengsituatie (4 maanden van te voren verlengen) komt op een gemiddeld maandbedrag van €42,61 (((6*21) + (22*48,50)) / 28). (28*€42,61) = €1193,08
Oftewel, verlengen kost mij €41,96 meer. Tevens heeft Hi het zogenaamde Toestellease, waarbij ik daarbovenop dus nog 4 maanden extra risico loop dat mijn telefoon bijvoorbeeld kapot valt (of in ieder geval dat er een schade plaatsvind die niet onder de garantie valt) waardoor ik Hi kan gaan betalen.
Iedereen weet inmiddels dat verlengen je geen korting oplevert, dat is bij meerdere providers tegenwoordig zo. Maar in dit geval gaat het me zelfs geld kosten en de klanten wordt verteld dat ze bij verlengen geen aansluitkosten hoeven te betalen. Bij de gemiddelde provider kan iemand voor die €41,96 wel bij een andere provider de aansluitkosten dekken, waardoor de consument misschien wel een voordeliger abonnement bij de concurrent kan afsluiten.
Hierbij vraag ik mij dus af wat het voordeel is van het verlengen (en al helemaal 4 maanden van te voren). Over het product van Hi ben ik te spreken, daarom zou ik ook best mijn abonnement 4 maanden van te voren willen verlengen (hierdoor zou Hi dus al een inkomstenbron 4 maanden van te voren hebben vastgelegd voor de komende 2 jaar). Overigens, ik heb gevraagd of het tegenwoordig nog mogelijk is om het abonnement later in te laten gaan (dus op einde contractdatum oude abonnement) waarbij het toestel al wel geleverd wordt op het moment van verlengen zelf. Door de Hi Klantenservice is mij verteld dat dit niet mogelijk was.
Naast het feit dat dit verlengen geld kost, vind ik de toestellease constructie al een reden om niet door te gaan met Hi. Zo kleven er naar mijn mening teveel nadelen aan het leasen van een telefoon om de volgende redenen:
- Er wordt beweerd dat Hi door toestellease goedkoper uitkomt (zie berekening hieronder)
- Toestel is geen eigendom van mijzelf, indien ik hem dus 1 keer per ongeluk laat vallen en er zit een barst in het beeldscherm kan ik Hi waarschijnlijk een fiks bedrag gaan betalen en dan is die telefoon nog steeds in bezit van Hi.
- De zogenaamde Smartcare service, binnen 4 uur probeert men je weer online te helpen. Prima idee, maar je krijgt wel een vervangend toestel uit cat. A (goedkoopste categorie).
De S3 zou bij Hi toestellease voor 2 jaar in eerste instantie (zonder die 4 verlengmaanden) in totaal €1151,12 kosten met studentenkorting, 75min, en Hi Large 1000MB met 7,2Mbps databundel!
Bij Vodafone is er een bundel beschikbaar waarbij ik 160/3000 bel/sms, 1000MB met 14,4Mbps databundel krijg en de telefoon geleverd word voor €81. Dit komt neer op een kostenplaatje van:
Actietarief 6 maanden: €0,-
Tarief overige 18 maanden: 18 * €47,50 = €855,-
Toestelkosten: €81,-
Eenmalige aansluitkosten: €30,-
Totaal: €966,-
Als ik vervolgens naar Vodafone zou overstappen ben ik dus €185,12 goedkoper uit dan dat ik klant blijf bij Hi. En dan hebben we het nog niet over het feit dat ik bij Vodafone eigenaar blijf over mijn eigen toestel, die ik optioneel zou kunnen verkopen aan het einde van mijn contract waardoor mijn totale prijs dus nog lager zou kunnen uitvallen (De huidige Galaxy S1 heeft nog een tweedehandswaarde rond de €150,-). Hierbovenop komt nog eens dat ik bij Vodafone een hogere snelheid krijg en meer bel/sms.
Het komt er dus eigenlijk op neer dat het belachelijk is hoe er, overigens niet alleen bij Hi, wordt omgegaan met mensen die graag zouden verlengen. Marketingtechnisch gezien kost een nieuwe klant werven een bedrijf maar liefst 5x zo veel als een bestaande te behouden (mits je hier een goed beleid voor heb natuurlijk )
Nu vroeg ik mij af wat het voordeel is van het eerder verlengen. Als ik namelijk 4 maanden van te voren verleng krijg ik weliswaar mijn S3 op de deurmat, maar in feite met een abonnement van 28 maanden. Dit is de oorzaak: mijn huidige abonnement loopt nog 4 maanden (en is goedkoper dan de huidige abonnementen, en ik denk dat dat voor vele anderen geldt) en indien ik vandaag de dag verleng, komen de overige 4 maanden dus bij het nieuwe abonnement op.
Huidig abonnement kost mij gemiddeld €38 per maand en een nieuw S3 abonnement kost naar mijn wens de 1e 6 maanden €21 en €48,50 voor de resterende 18 maanden.
Standaardsituatie (dus pas verlengen aan het einde van het contract) komt op een gemiddeld maandbedrag van €41,63 (((6*21) + (18*48,50)) / 24).
Hierbij komen 4 maanden de (4*€38) + (€41,65*24) = €1151,12
Verlengsituatie (4 maanden van te voren verlengen) komt op een gemiddeld maandbedrag van €42,61 (((6*21) + (22*48,50)) / 28). (28*€42,61) = €1193,08
Oftewel, verlengen kost mij €41,96 meer. Tevens heeft Hi het zogenaamde Toestellease, waarbij ik daarbovenop dus nog 4 maanden extra risico loop dat mijn telefoon bijvoorbeeld kapot valt (of in ieder geval dat er een schade plaatsvind die niet onder de garantie valt) waardoor ik Hi kan gaan betalen.
Iedereen weet inmiddels dat verlengen je geen korting oplevert, dat is bij meerdere providers tegenwoordig zo. Maar in dit geval gaat het me zelfs geld kosten en de klanten wordt verteld dat ze bij verlengen geen aansluitkosten hoeven te betalen. Bij de gemiddelde provider kan iemand voor die €41,96 wel bij een andere provider de aansluitkosten dekken, waardoor de consument misschien wel een voordeliger abonnement bij de concurrent kan afsluiten.
Hierbij vraag ik mij dus af wat het voordeel is van het verlengen (en al helemaal 4 maanden van te voren). Over het product van Hi ben ik te spreken, daarom zou ik ook best mijn abonnement 4 maanden van te voren willen verlengen (hierdoor zou Hi dus al een inkomstenbron 4 maanden van te voren hebben vastgelegd voor de komende 2 jaar). Overigens, ik heb gevraagd of het tegenwoordig nog mogelijk is om het abonnement later in te laten gaan (dus op einde contractdatum oude abonnement) waarbij het toestel al wel geleverd wordt op het moment van verlengen zelf. Door de Hi Klantenservice is mij verteld dat dit niet mogelijk was.
Naast het feit dat dit verlengen geld kost, vind ik de toestellease constructie al een reden om niet door te gaan met Hi. Zo kleven er naar mijn mening teveel nadelen aan het leasen van een telefoon om de volgende redenen:
- Er wordt beweerd dat Hi door toestellease goedkoper uitkomt (zie berekening hieronder)
- Toestel is geen eigendom van mijzelf, indien ik hem dus 1 keer per ongeluk laat vallen en er zit een barst in het beeldscherm kan ik Hi waarschijnlijk een fiks bedrag gaan betalen en dan is die telefoon nog steeds in bezit van Hi.
- De zogenaamde Smartcare service, binnen 4 uur probeert men je weer online te helpen. Prima idee, maar je krijgt wel een vervangend toestel uit cat. A (goedkoopste categorie).
De S3 zou bij Hi toestellease voor 2 jaar in eerste instantie (zonder die 4 verlengmaanden) in totaal €1151,12 kosten met studentenkorting, 75min, en Hi Large 1000MB met 7,2Mbps databundel!
Bij Vodafone is er een bundel beschikbaar waarbij ik 160/3000 bel/sms, 1000MB met 14,4Mbps databundel krijg en de telefoon geleverd word voor €81. Dit komt neer op een kostenplaatje van:
Actietarief 6 maanden: €0,-
Tarief overige 18 maanden: 18 * €47,50 = €855,-
Toestelkosten: €81,-
Eenmalige aansluitkosten: €30,-
Totaal: €966,-
Als ik vervolgens naar Vodafone zou overstappen ben ik dus €185,12 goedkoper uit dan dat ik klant blijf bij Hi. En dan hebben we het nog niet over het feit dat ik bij Vodafone eigenaar blijf over mijn eigen toestel, die ik optioneel zou kunnen verkopen aan het einde van mijn contract waardoor mijn totale prijs dus nog lager zou kunnen uitvallen (De huidige Galaxy S1 heeft nog een tweedehandswaarde rond de €150,-). Hierbovenop komt nog eens dat ik bij Vodafone een hogere snelheid krijg en meer bel/sms.
Het komt er dus eigenlijk op neer dat het belachelijk is hoe er, overigens niet alleen bij Hi, wordt omgegaan met mensen die graag zouden verlengen. Marketingtechnisch gezien kost een nieuwe klant werven een bedrijf maar liefst 5x zo veel als een bestaande te behouden (mits je hier een goed beleid voor heb natuurlijk )