VVE geschil over houtrot kozijn
Geplaatst: 06 jun 2012 17:31
Het gaat om houtrot aan kozijn op 7e verdieping. De VVE en Beheerder schuilen zich na meer dan een jaar niets doen dat de kosten voor reparatie voor mijn zijn omdat een vorige bewoner het kozijn heeft aangepast. Het gaat hier om €6000,- a 7000,-
Hierbij mijn verhaal in detail:
Meer dan een jaar geleden (4 april 2011) heb ik de beheerder per telefoon en e-mail geïnformeerd:
1. Dat bij een hevige regenbui water van buiten door het kozijn naar binnen komt
2. Omtrent beginnende houtrot van het woonkamerkozijn.
Met enige regelmaat heb ik (het afgelopen jaar alleen al 41 keer telefonisch contact gehad en veel e-mail gestuurd) het afgelopen jaar contact gezocht om te informeren naar de voortgang. Elke keer werd mij verzekerd dat er werk van gemaakt zou worden. Het is dan ook zeer teleurstellend dat ik nu, na bijna een jaar (!), het bericht krijg dat de VVE niet verantwoordelijk zou zijn.
Maar zoals in de verengingregels staat beschreven: het buitenonderhoud is van de VVE. Het schilderwerk van de buitenzijde van uw appartement is niet toegestaan. Dit geldt voor de voor- en achtergevel, inclusief balkon, alsmede voor de voordeur van uw appartement. Ook het schilderwerk is een verenigingsaangelegenheid en u betaalt hiervoor via de servicebijdrage.
De beheerder heeft altijd aangegeven dat het herstelwerk van het kozijn voor rekening van de VVE zou zijn. Zoals boven aangegeven heb ik een jaar lang erg veel contact gehad en aangeven dat de schade steeds groter werd. Het antwoord was altijd: je mag zelf niets repareren, maar het komt goed, de VVE gaat alles regelen. Nadat de schade steeds groter werd heb ik gedreigd zelf een schade-expert in de hand te nemen. Uiteindelijk is er een schade-expert via gekomen.
De schade is door traag handelen van de beheerder verergerd; de reparatiekosten zijn veel hoger, er moet nu een steiger geplaatst worden. Dit was vorig jaar, toen de schade minder was, waarschijnlijk niet nodig geweest.
Het feit dat de houtrot nu zo ver gevorderd is dat het kozijn beter niet gerepareerd kan worden maar geheel vervangen moet worden werpt ook een ander licht op het schilderwerk nog geen twee jaar geleden. De schilder had tijdens het buitenschilderwerk de voorbewerking (kitten), gaten dichten en wellicht het schilderwerk beter moeten uitvoeren en moeten melden dat het raam verkeerd was afgedicht.
Op geen enkele manier is mij duidelijk gemaakt (noch door de verkopende partij noch door de VVE noch door het reglement zoals ik die heb gekregen) dat het kozijn niet meer in de standaard uitvoering is en dat – ondanks goedkeuring van de VVE – het voor mijn eigen verantwoording zou zijn.
Uit het feit dat ik de normale bijdrage aan de VVE betaal mag ook worden afgeleid dat ik niet in een uitzonderingspositie zit en nog veel belangrijker: De beheerder heeft het afgelopen jaar op geen enkele wijze laten blijken dat de reparatie c.q. vervanging niet voor rekening van de VVE zou zijn.
Hierbij mijn verhaal in detail:
Meer dan een jaar geleden (4 april 2011) heb ik de beheerder per telefoon en e-mail geïnformeerd:
1. Dat bij een hevige regenbui water van buiten door het kozijn naar binnen komt
2. Omtrent beginnende houtrot van het woonkamerkozijn.
Met enige regelmaat heb ik (het afgelopen jaar alleen al 41 keer telefonisch contact gehad en veel e-mail gestuurd) het afgelopen jaar contact gezocht om te informeren naar de voortgang. Elke keer werd mij verzekerd dat er werk van gemaakt zou worden. Het is dan ook zeer teleurstellend dat ik nu, na bijna een jaar (!), het bericht krijg dat de VVE niet verantwoordelijk zou zijn.
Maar zoals in de verengingregels staat beschreven: het buitenonderhoud is van de VVE. Het schilderwerk van de buitenzijde van uw appartement is niet toegestaan. Dit geldt voor de voor- en achtergevel, inclusief balkon, alsmede voor de voordeur van uw appartement. Ook het schilderwerk is een verenigingsaangelegenheid en u betaalt hiervoor via de servicebijdrage.
De beheerder heeft altijd aangegeven dat het herstelwerk van het kozijn voor rekening van de VVE zou zijn. Zoals boven aangegeven heb ik een jaar lang erg veel contact gehad en aangeven dat de schade steeds groter werd. Het antwoord was altijd: je mag zelf niets repareren, maar het komt goed, de VVE gaat alles regelen. Nadat de schade steeds groter werd heb ik gedreigd zelf een schade-expert in de hand te nemen. Uiteindelijk is er een schade-expert via gekomen.
De schade is door traag handelen van de beheerder verergerd; de reparatiekosten zijn veel hoger, er moet nu een steiger geplaatst worden. Dit was vorig jaar, toen de schade minder was, waarschijnlijk niet nodig geweest.
Het feit dat de houtrot nu zo ver gevorderd is dat het kozijn beter niet gerepareerd kan worden maar geheel vervangen moet worden werpt ook een ander licht op het schilderwerk nog geen twee jaar geleden. De schilder had tijdens het buitenschilderwerk de voorbewerking (kitten), gaten dichten en wellicht het schilderwerk beter moeten uitvoeren en moeten melden dat het raam verkeerd was afgedicht.
Op geen enkele manier is mij duidelijk gemaakt (noch door de verkopende partij noch door de VVE noch door het reglement zoals ik die heb gekregen) dat het kozijn niet meer in de standaard uitvoering is en dat – ondanks goedkeuring van de VVE – het voor mijn eigen verantwoording zou zijn.
Uit het feit dat ik de normale bijdrage aan de VVE betaal mag ook worden afgeleid dat ik niet in een uitzonderingspositie zit en nog veel belangrijker: De beheerder heeft het afgelopen jaar op geen enkele wijze laten blijken dat de reparatie c.q. vervanging niet voor rekening van de VVE zou zijn.