LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RDW beschikking APK van geschorste auto

Andere onderwerpen over auto en vervoer
wjuc
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2009 16:07

RDW beschikking APK van geschorste auto

Ongelezen bericht door wjuc »

Ik heb net een beschikking van 126EUR binnengekregen van de RDW. Situatie is als volgt:
Ik heb 10-05-2012 een kever chassis uit 1967 gekocht, deze was geschorst (is alleen de bodemplaat, er zitten geen onderdelen op)
Ik ben van plan de bodemplaat te gebruiken om een Buggy te bouwen, deze verwacht ik over 2 jaar af te hebben.

Ik heb een aanname gemaakt dat ik van de RDW een bericht zou krijgen wanneer het tijd wordt om APK te keuren/Schorsing te verlengen. In plaats daarvan krijg ik een beschikking binnen van het CJIB dat de auto geen APK heeft, en ik daarvoor een boete krijg van 128EUR. Bij controle op de RDW website zie ik dat de auto met dit kenteken voor het laatst gekeurd is in 1996. Er staat verder geen datum bij voor een volgende keuring oid.

Ik heb de RDW gebeld en gevraagd of ze me kunnen aangeven wat de verloopdatum was van de schorsing. Een vriendelijke dame stond me te woord. Ik vroeg haar hoe ik de verloopdatum kon achterhalen, ze gaf aan:
- RDW site (niets te vinden, ze kon het zelf ook niet vinden via hun gegevens)
- Tenaamstelling kenteken 1B (hier staat niets over schorsing)
- Uiteindelijk heeft de dame navraag gedaan, en bleek dat de schorsing automatisch opgeheven werd toen ik de auto kocht. Ik had dus meteen bij aankoop van de bodemplaat de schorsing voor een jaar moeten regelen.

Helaas staat dit NERGENS!
- Ik kan me voorstellen dat de dame bij de TNT post die het overschrijven deed ook niet terzakekundig is.
- Op de RDW site is er niets over te vinden
- Bij telefonisch navraag via RDW bleek de kennis ook niet paraat

Ik ga zeker bezwaar aantekenen, ook omdat ik waarschijnlijk een volgende boete ga ontvangen wegens het onverzekerd rondrijden met mijn auto. (380EUR!!!)

Ik denk dat hier toch een GIGANTISCHE communicatiefout zit aan de kant van RDW. Een makkelijke manier om geld te verdienen zo.

Ik schrijf dit bericht om anderen te waarschuwen, en hopelijk tips te krijgen over de beste manier om succesvol bezwaar aan te tekenen.

PS. Best wrang dat ik een boete krijg omdat ik mijn auto nog niet gekeurd heb, dit is hem:
Afbeelding

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: RDW beschikking APK van geschorste auto

Ongelezen bericht door boef530 »

Het is simpel bij een nieuwe tenaamstelling vervalt de oude schorsing die moet dus opnieuw aangevraagd worden. De dame van het postkantoor kan niet aanvoelen dat het om een project gaat en gaat er van uit dat er met het voertuig gereden gaat worden. Dat het RDW niets kan vinden is simpel met de nieuwe tenaamstelling worden oude gegevens vernietigd. Helaas ondanks de mooie foto die is geen bewijs voor de instanties die kijken enkel naar het kenteken en die is niet geschorst en belasting, APK en verzekeringsplichtig.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: RDW beschikking APK van geschorste auto

Ongelezen bericht door Frantic2 »

de enige die een gigantische fout heeft gemaakt bent uzelf. U wist dat de vorige eigenaar het kenteken geschorst had maar u heeft niks gedaan met die wetenschap.

Doodzonde want ze maken bij de rdw geen uitzonderingen en u zal dus moeten betalen.

U heeft inmiddels het kenteken wel geschorst hoop ik voor u.....

wjuc
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2009 16:07

Re: RDW beschikking APK van geschorste auto

Ongelezen bericht door wjuc »

Ik geef meteen toe dat ik niet genoeg ervan af wist. Ik denk dat als ik bij een Postkantoor oid werk, en ik zie een geschorst kenteken langskomen die overgeschreven wordt, dan wijs ik de betrokkenen daarop . . .

Mijn punt is dan ook dat jullie misschien weten dat de schorsing opnieuw moet worden aangevraagd - het is op de RDW site NIET te vinden. Ik namelijk WEL DEGELIJK de complete pdf gelezen die gaat over het overschrijven van een kenteken, daar staat het NIET GENOEMD!

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: RDW beschikking APK van geschorste auto

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Je "behoort" te weten dat iedereen die een kenteken op naam heeft een verzekering verplichting en een apk verplichting heeft.
Daar gaat ook het rdw vanuit. Zij kunnen aan een kentekenbewijs niet zien in welke staat een auto is en wat de reden van schorsing is of was.

Had u eerder dit soort fora gelezen dan had u gezien dar er honderden mensen niet aan hun verplichting voldoen en dat de rdw de softe aanpak al lang geleden achter zich heeft gelaten.

Het simpel weg, ik wist het niet, zal u niet helpen. Iedereen behoort de wet te kennen is de dooddoener waar de rdw dankbaar gebruik van maakt.

Leuker kunnen ze het niet maken, wel heel sneu geld

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: RDW beschikking APK van geschorste auto

Ongelezen bericht door berndv »

Inderdaad, u bent zelf in gebreke hier, zoals u in uw OP aangeeft, maakt u een aanname, dit is al fout. De vorige eigenaar had het voertuig geschorst, dit is een keus van de eigenaar, het overschrijven heft inderdaad de schorsing op, omdat u er voor moet kiezen om een auto te schorsen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: RDW beschikking APK van geschorste auto

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik hoop niet dat u ook nog een bekeuring krijgt voor de verzekeringsplicht die is een stukkie duurder.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: RDW beschikking APK van geschorste auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik wist dit ook allemaal niet, eerlijk gezegd. Zelf ben ik geen klusser, dus ik zou er ook niet tegen aan lopen, maar als ik wel een klusser zou zijn, en de verkoper zegt tegen mij dat het ding geschorst is, dan zou ik er ook van uit zijn gegaan dat de schorsing in stand zou blijven na het overschrijven.

Leuker kunnen ze het niet maken, maar soms kan het heus nog wel wat makkelijker...

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: RDW beschikking APK van geschorste auto

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Daarom vroeg ik idd of hij inmiddels die schorsing heeft geregeld, maar die bekeuring zat eral aan te komen las ik hierboven.... 360,00 euro is die dacht ik.

wjuc
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2009 16:07

Re: RDW beschikking APK van geschorste auto

Ongelezen bericht door wjuc »

Meteen na het ontvangen van de boete heb ik de schorsing aangevraagd. Mijn punt is: er staat NERGENS beschreven dat een verandering van eigenaar de schorsing opheft.

bulleteer
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jun 2012 21:21

Re: RDW beschikking APK van geschorste auto

Ongelezen bericht door bulleteer »

Dit staat letterlijk op de site van de RDW


Schorsing vervalt na overschrijving
Als u uw voertuig verkoopt, of op een andere manier overdraagt, vervalt de schorsing automatisch bij het overschrijven van het kenteken. Dan krijgt u direct een nieuw Tenaamstellingsbewijs (deel 1B) uitgereikt.

Dus enig protest bij de RDW maakt geen kans.

http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/s ... riode.aspx

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: RDW beschikking APK van geschorste auto

Ongelezen bericht door Emmy75 »

wjuc schreef:Meteen na het ontvangen van de boete heb ik de schorsing aangevraagd. Mijn punt is: er staat NERGENS beschreven dat een verandering van eigenaar de schorsing opheft.
Als u dit niet zeker wist had u natuurlijk ook even met het RDW zelf kunnen bellen, kan nooit kwaad gezien de hoogte van de bekeuringen. U heeft nu dal wel direct geschorst maar er kan nog steeds een bekeuring volgen voor niet verzekerd zijn in die niet geschorste periode.
Frantic2 schreef:Daarom vroeg ik idd of hij inmiddels die schorsing heeft geregeld, maar die bekeuring zat eral aan te komen las ik hierboven.... 360,00 euro is die dacht ik.
weet ik ook zo gauw even niet 360 of zelfs 380.

Vincenti
Berichten: 135
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: RDW beschikking APK van geschorste auto

Ongelezen bericht door Vincenti »

Staat idd gewoon op de site.

Ik denk dat het met die tweede boete wel mee zal vallen als je je auto direct na ontvangst van de eerste hebt geschorst.

En: een beetje.... naief om een kenteken op naam te zetten zonder je te verdiepen in de daaruit voortvloeiende verplichtingen....

Bezwaar/ beroep: kansloos.

Mocht je die tweede boete alsnog krijgen, zou ik zeker bezwaar aantekenen. Ik denk dat je dan goede kans maakt om voor de tweede boete in het gelijk gesteld te worden (bij goede motivatie).

Suc6.

wjuc
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2009 16:07

Re: RDW beschikking APK van geschorste auto

Ongelezen bericht door wjuc »

Goedemorgen,
Idd als je het zo aanwijst begrijp ik hem. Ik had onder verkoop van de auto moeten kijken, niet onder de aankoop van de auto.

Naïef idd.
Bedankt Bulleteer voor het vinden van de info!

Gesloten