LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Opmerkelijke zaak bij Post.nl. Wie schade heeft geleid krijgt geen cent van Post.nl. Dit is volgens mij in strijd met de wet. Slachtoffers krijgen wel degelijk een schadevergoeding als Post.nl in gebreke is gebleken. Ze schermen nu met het verhaal dat alleen de verzender een schadevergoeding kan vragen, maar niet de ontvanger. Dit is hun beleid. Maar beleid of niet het is in strijd met de wet.
Volgens mij klopt dat niet en hebben slachtoffers wel degelijk recht op een schadevergoeding. Wie weet meer?
Volgens mij klopt dat niet en hebben slachtoffers wel degelijk recht op een schadevergoeding. Wie weet meer?
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Niet in strijd met de wet, dat mag PostNL gewoon op basis van de http://nl.wikipedia.org/wiki/Postwet_1850
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Waar zat je dan aan te denken aan welke vorm van schadevergoeding !?PJ 66 schreef:Opmerkelijke zaak bij Post.nl. Wie schade heeft geleid krijgt geen cent van Post.nl. Dit is volgens mij in strijd met de wet. Slachtoffers krijgen wel degelijk een schadevergoeding als Post.nl in gebreke is gebleken. Ze schermen nu met het verhaal dat alleen de verzender een schadevergoeding kan vragen, maar niet de ontvanger. Dit is hun beleid. Maar beleid of niet het is in strijd met de wet.
Volgens mij klopt dat niet en hebben slachtoffers wel degelijk recht op een schadevergoeding. Wie weet meer?
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Maar daar wordt toch geen letter geschreven over diefstal van Post.nl zelf.
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Je hebt uiteindelijk toch je post gekregen dus diefstal is het niet.PJ 66 schreef:Maar daar wordt toch geen letter geschreven over diefstal van Post.nl zelf.
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
mens ik dacht mnstens dat er een groot ongeval is geweest met slachtoffers....
En ja, de eienaar van een pakket kan schadevergoeding eisen, die is de klant van Post.nl toch?
En ja, de eienaar van een pakket kan schadevergoeding eisen, die is de klant van Post.nl toch?
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Ik dacht dat de eigenaar de ontvanger is. Tenminste dat kan.
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
De persoon die post verstuurd die kan POST.NL aansprakelijk stellen.......maar je hebt nu je post toch !?PJ 66 schreef:Ik dacht dat de eigenaar de ontvanger is. Tenminste dat kan.
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Eens. De Hoge Raad heeft aangegeven dat, wanneer er een nauw verband bestaat tussen de de schade en de wanprestatie uit de overeenkomst waarbij hij niet is betrokken, het afhankelijk van de omstandigheden mogelijk is dat derden een schadevergoeding kunnen claimen bij de partij die de wanprestatie heeft gepleegd. (HR 24 september 2004, LJN AO9069, NJ 2008/587 (Vleesmeesters/Alog)) Naar mijn oordeel is daarvan sprake wanneer de transporteur niet, te laat of beschadigt te bezorgen. Immers:PJ 66 schreef:Ze schermen nu met het verhaal dat alleen de verzender een schadevergoeding kan vragen, maar niet de ontvanger. Dit is hun beleid. Maar beleid of niet het is in strijd met de wet.
- de transporteur weet of behoort te weten dat de ontvanger het pakketje in goede staat wenst te ontvangen
- de belangen van de ontvanger zijn nauw bij de overeenkomst tussen de verzender en de transporteur betrokken
- de ontvanger is kenbaar voor de transporteur
- de ontvanger mocht er op vertrouwen dat het pakketje aan zou komen;
- het is voor de transporteur niet bezwaarlijk om met de belangen vande ontvanger rekening te houden; en
- van hem kan worden verwacht dat hij hier tegen indekt.
Waar staat het precies?Bob Schurkjens schreef:Niet in strijd met de wet, dat mag PostNL gewoon op basis van de http://nl.wikipedia.org/wiki/Postwet_1850
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Topicstarter vermeldt niet om wat voor schade het gaat. In elk geval is de kwestie recent aan de orde geweest in een Radar uitzending:
http://www.trosradar.nl/artikel_detail/ ... ack-trace/
http://www.trosradar.nl/artikel_detail/ ... ack-trace/
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Daar heeft TS een ander topic voor.Bob Schurkjens schreef:Topicstarter vermeldt niet om wat voor schade het gaat. In elk geval is de kwestie recent aan de orde geweest in een Radar uitzending:
http://www.trosradar.nl/artikel_detail/ ... ack-trace/
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1&t=118678
-
- Berichten: 31973
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Inderdaad, in het andere topic staat duidelijk dat het pakket terecht is en is bezorgd, dus hoezo is er schade die geclaimd moet worden? Of is dit weer een roep om aandacht?
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Dat heb ik dus ook al gevraagd welke schade er geclaimd moet worden maarwitte angora schreef:Inderdaad, in het andere topic staat duidelijk dat het pakket terecht is en is bezorgd, dus hoezo is er schade die geclaimd moet worden? Of is dit weer een roep om aandacht?
daar krijg je natuurlijk geen antwoord op.........denk inderdaad schreeuw om aandacht weer.
-
- Berichten: 6897
- Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
- Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
ja of proberen ergens beter van te worden,die heb je er ook bij
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
En daar ga je fout, je bent pas de eigenaar nadat jij het hebt ontvangen!PJ 66 schreef:Ik dacht dat de eigenaar de ontvanger is. Tenminste dat kan.
Nu kan je het pakket op verschillende momenten "ontvangen", dit is afhankelijk van de verzending-afspraken. In jou geval zou je het pakket pas ontvangen hebben nadat Post.nl het heeft afgeleverd bij jou. Dus ben jij nog geen eigenaar en dus geen slachtoffer. De verzender (opdrachtgever) is dat wel, want die is namelijk verantwoordelijk voor jouw bestelling. Als Post.nl niet aflevert moet deze een nieuw pakket sturen op hun eigen kosten.
Dan krijg je de verzekering-kwestie. Hoeveel schadevergoeding krijg je?
Ook hier is het weer welke afspraak is er gemaakt? Of te wel, hoe goed is de opdrachtgever (de enige die een claim kan maken, dit is bij elke transporteur zo trouwens) verzekert. Bij Post.nl verzendingen is dit meestal minimaal vanwege de lage waarde van de pakketten (zie de topic over track en trace). Het risico is dus kleiner dan de kosten voor verzekering.
De eigenaar/opdrachtgever kan dus (als enige) om een schadevergoeding vragen maar die zal waarschijnlijk zeer laag zijn vanwege het ontbreken van een (goede) verzekering.
Dus TS, jij kan niets eisen. De opdrachtgever van de zending (bij Post.NL) kan dat en afhankelijk van de opdrachtgevers afgesproken voorwaarden (wel of geen verzekering).
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Waarschijnlijk is dit zo'n geval Rozemarijntje.rozemarijntje schreef:ja of proberen ergens beter van te worden,die heb je er ook bij
-
- Berichten: 31973
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Dikke kans van wel. Je hebt er figuren tussen zitten.Chocomelk schreef:Waarschijnlijk is dit zo'n geval Rozemarijntje.rozemarijntje schreef:ja of proberen ergens beter van te worden,die heb je er ook bij
Laatst was ik in zo'n hebbedingenwinkeltje in een dorp verderop, even naar boven, daar staan en hangen voornamelijk lampen, binnen twee minuten iemand van het personeel er achter aan. Wat blijkt? Het gebeurt regelmatig dat mensen naar boven gaan en dan de stekkers van de lampen afknippen, hoeven ze niet helemaal naar de Gamma om het daar te jatten. En ondertussen zit de winkel met de schade, want die moet maar zien dat ze de draden en de stekkers kunnen vervangen. En wat kost een Gamma-stekker nou eigenlijk.
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Daar staat nergens dat de ontvanger geen recht op een schadevergoeding zou hebben als de verzender dat wel heeft. (Overigens staat dat dat ALS het per gewone post is verstuurd je recht hebt op 3,40 euro per kilo.)Bob Schurkjens schreef:Topicstarter vermeldt niet om wat voor schade het gaat. In elk geval is de kwestie recent aan de orde geweest in een Radar uitzending:
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Verzender is contractpartij, niet de ontvanger. Schade wordt dan ook aan de verzender uitgekeerd indien van toepassing.
Re: Post.nl kent geen schadevergoeding voor slachtoffers
Herhaling van zetten. Zie hier mijn uitvoerige reactie met een arrest van de Hoge Raad:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6#p1579636
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6#p1579636