john duelieux schreef:Op dit forum wordt door de vaste posters altijd heel makkelijk (een beetje veel te makkelijk) ja op deze vraag als antwoord gegeven.
Als U rechtstreeks zou vliegen zou uw vluchttijd aanzienlijk korter zijn geweest, en zou U op 11 juli reeds op Schiphol landen. Dit mag dan weer niet, want dan schiet U er een vakantiedag bij in. Dat wordt dan weer mooi opgelost door U op een andere vliegveld lekker uren te laten wachten.
Ik zou mijn beklag doen op het reisbureau. Als we alles maar blijven pikken in de reiswereld verandert er nooit iets.
De volgende keer vertrekken ze nog een dag eerder, en nemen ze een route met twee of drie tussenstops...en de klant mag het allemaal maar pikken voor zijn zuurverdiende geld
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Ja, sommige mensen hier kunnen heel resoluut en kort antwoorden op vragen zoals deze. Waarom? Omdat de meeste mensen ervaring hebben of juist verstand van zaken.
TS hier heeft een reis geboekt met lijndienst vluchten ( lees Delta / KLM ).
Lijndiensten kunnen worden geannuleerd, of vertraagd of zijn bijvoorbeeld overboekt. Als passagier wordt je dan in principe omgeboekt naar een vervangende vlucht, maar die moet dan wel beschikbaar zijn.
Heb je een overstap op een aansluitende vlucht, dan moet die overstap wel haalbaar zijn.
Maatschappijen die lijndiensten uitvoeren MOETEN zich houden aan bepaalde minimale overstaptijden, die verschillen per luchthaven of per aansluiting.
Deze overstaptijden zijn internationaal vast gesteld.
Stel dat je een paar uur ( langer dan 3 uur ) moet wachten op je aansluiting, komt dat puur vanwege de vertrektijd van je aansluitende vlucht, of zijn eerdere vluchten niet meer beschikbaar of gewoon simpelweg een stuk duurder ( duurdere prijsklasse dan het geboekte ticket ).
Een touroperator, laat staan een reisburo kan zo goed als NIKS doen aan een wijziging in vluchttijden, ingeval van vluchten op een lijndienst.
Hier is enkel de uitvoerende vervoerder aansprakelijk voor.
Simpel voorbeeld: KLM heeft Miami als bestemming opgeheven in de zomerdienstregeling die op 25 maart is ingegaan.
Iedereen die deze vluchten al heeft geboekt, wordt omgeboekt op Delta vluchten, echter hebben deze een overstap in bijvoorbeeld Atlanta.
Dan kan je wel gaan klagen bij het reisburo bij wie je het ticket hebt geboekt, maar zij vliegen jou niet naar Miama, dat doet ( deed inmiddels ) KLM.
De luchtvaartmaatschappij haald een vlucht uit de lucht, niet het reisburo.
Je hebt de keuze, vlucht met overstap, of kostenloos annuleren en je geld terug.
Zo is het hoe het werkt, netjes volgens alle internationale regels.