Pagina 1 van 2
KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 22 jun 2012 09:05
door Teckeltoos
In feite heeft KPN bijna een verdubbeling ingevoerd voor het digitenne abonnement.
Wij hebben getekend voor een abonnement waarbij je 3 kaarten kon activeren. Dat was voor ons ook de reden om van schotelontvanger over te stappen op digitenne.
Nu kan je dus voor dat geld nog maar 1 kaart activeren plus dat je tegenwoordig ook nog in een
soort wurgcontract verplicht wordt om een ontvanger te huren bij elke smartcard.
En dat alles voor de slechte kwaliteit die geleverd wordt.
Het ergste vind ik nog wel dat we al die veranderingen pas opmerkten toen we een uitgevallen (geregistreerde) kaart wilden activeren. Wij hebben nooit een brief ontvangen over de veranderingen.
Het is hoog tijd dat KPN digitenne kijkers massaal gaan afhaken en opzeggen.
Maar ja.....wij Nederlanders heten zuinig te zijn maar laten ons toch nog vrij makkelijk uitknijpen en laten het maar zo.
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 22 jun 2012 09:52
door GJvdZ
Dan zeg je toch op als het niet bevalt? Dat is zo mooi van een vrije markt: je zit niet verplicht aan 1 aanbieder vast.
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 22 jun 2012 10:47
door ciske
Het is hoog tijd dat KPN digitenne kijkers massaal gaan afhaken en opzeggen
Oh , waarom? Ik heb digitenne en als ik die al op zou zeggen , dan echt niet om de reden die hier staat.
Zoals GJvdZ al zei, aanbieders genoeg.
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 22 jun 2012 10:50
door olaf79
GJvdZ schreef:Dan zeg je toch op als het niet bevalt? Dat is zo mooi van een vrije markt: je zit niet verplicht aan 1 aanbieder vast.
Ja en toch kan dat lastig zijn als je geen kabel hebt. En als je via de adsl wil (wat soms in de buitengebieden ook niet kan) tv kijken kom je ook weer bij de Koninklijke Prutsers Nederland uit.
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 22 jun 2012 10:51
door olaf79
Teckeltoos schreef:In feite heeft KPN bijna een verdubbeling ingevoerd voor het digitenne abonnement.
Wij hebben getekend voor een abonnement waarbij je 3 kaarten kon activeren. Dat was voor ons ook de reden om van schotelontvanger over te stappen op digitenne.
Nu kan je dus voor dat geld nog maar 1 kaart activeren plus dat je tegenwoordig ook nog in een
soort wurgcontract verplicht wordt om een ontvanger te huren bij elke smartcard.
En dat alles voor de slechte kwaliteit die geleverd wordt.
Het ergste vind ik nog wel dat we al die veranderingen pas opmerkten toen we een uitgevallen (geregistreerde) kaart wilden activeren. Wij hebben nooit een brief ontvangen over de veranderingen.
Het is hoog tijd dat KPN digitenne kijkers massaal gaan afhaken en opzeggen.
Maar ja.....wij Nederlanders heten zuinig te zijn maar laten ons toch nog vrij makkelijk uitknijpen en laten het maar zo.
Onaangekondigde wijzigingen in het abonnement ter uwer nadeel zijn een reden om op te zeggen zonder verdere verplichtingen.
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 22 jun 2012 12:11
door GJvdZ
olaf79 schreef:GJvdZ schreef:Dan zeg je toch op als het niet bevalt? Dat is zo mooi van een vrije markt: je zit niet verplicht aan 1 aanbieder vast.
Ja en toch kan dat lastig zijn als je geen kabel hebt. En als je via de adsl wil (wat soms in de buitengebieden ook niet kan) tv kijken kom je ook weer bij de Koninklijke Prutsers Nederland uit.
Schoteltje op het dak kan ook. Zeker in buitengebieden is dat geen enkel probleem. Voor de kosten hoef je dat niet te laten. I
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 22 jun 2012 12:13
door olaf79
GJvdZ schreef:olaf79 schreef:GJvdZ schreef:Dan zeg je toch op als het niet bevalt? Dat is zo mooi van een vrije markt: je zit niet verplicht aan 1 aanbieder vast.
Ja en toch kan dat lastig zijn als je geen kabel hebt. En als je via de adsl wil (wat soms in de buitengebieden ook niet kan) tv kijken kom je ook weer bij de Koninklijke Prutsers Nederland uit.
Schoteltje op het dak kan ook. Zeker in buitengebieden is dat geen enkel probleem. Voor de kosten hoef je dat niet te laten. I
Heb je gelijk in. Is zeker een goed alternatief. Veel slechter dan digitenne kan het toch niet worden.
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 22 jun 2012 14:41
door edelf
heb je hier meer contact met KPN over gehad dan alleen via de activatie helpdesk ?
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 25 jun 2012 14:48
door Jaem56
Het klopt dat een digitenne abonnement feitelijk door KPN verdubbeld is. Vroeger kocht of kreeg je (meestal gratis bij een abonnement) een Samsung / Fine-Pass ontvanger. Binnen een abonnement mocht je maximaal drie kaarten gebruiken. Totale kosten momenteel 9,50 euro inclusief de kaarten.
"Om problemen te voorkomen" (citaat KPN Digitenne lijn, 0900 0576) moet je de ontvangers nu huren van KPN. Dat kost 4 euro per kastje of insteekkaart (voor moderne flatscreens) PER MAAND (!)
Tel even mee: een televisie gaat gemiddeld zo'n 15 jaar mee. Een mooie 82 cm flatscreen (bijvoorbeeld Sony Bravia) kost 499 euro. Voor de "huur" van de insteekkaart (het abonnement heb je al) betaal je dus 12 x 4 euro is 48 euro PER JAAR. Voor 15 jaar is dat 720 euro (!!) Dat is meer dan voor de hele televisie, en slechts voor een kleine insteekmodule die minder dan 10 euro kost.
Als dit geen heimelijke abonnementsverhoging is, dan is het misschien .. klinkklare oplichting?
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 25 jun 2012 14:53
door ciske
Als dit geen heimelijke abonnementsverhoging is, dan is het misschien .. klinkklare oplichting?
Als je iets anders kan ontvangen, dan zeg je toch op?
zie het punt niet zo.
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 25 jun 2012 14:53
door angel1978
Jaem56 schreef:Het klopt dat een digitenne abonnement feitelijk door KPN verdubbeld is. Vroeger kocht of kreeg je (meestal gratis bij een abonnement) een Samsung / Fine-Pass ontvanger. Binnen een abonnement mocht je maximaal drie kaarten gebruiken. Totale kosten momenteel 9,50 euro inclusief de kaarten.
"Om problemen te voorkomen" (citaat KPN Digitenne lijn, 0900 0576) moet je de ontvangers nu huren van KPN. Dat kost 4 euro per kastje of insteekkaart (voor moderne flatscreens) PER MAAND (!)
Tel even mee: een televisie gaat gemiddeld zo'n 15 jaar mee. Een mooie 82 cm flatscreen (bijvoorbeeld Sony Bravia) kost 499 euro. Voor de "huur" van de insteekkaart (het abonnement heb je al) betaal je dus 12 x 4 euro is 48 euro PER JAAR. Voor 15 jaar is dat 720 euro (!!) Dat is meer dan voor de hele televisie, en slechts voor een kleine insteekmodule die minder dan 10 euro kost.
Als dit geen heimelijke abonnementsverhoging is, dan is het misschien .. klinkklare oplichting?
Je kan de insteekkaart toch ook gewoon kopen ? Dat heb je er na 1 jaar al uit..
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 25 jun 2012 19:39
door berndv
Jaem56 schreef:.
Als dit geen heimelijke abonnementsverhoging is, dan is het misschien .. klinkklare oplichting?
Dan is het dus toch een abonnementverhoging.
Met het deel heimelijk ven ik het ook niet eens. Ze doen er niet heel erg geheimzinnig over.
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 26 jun 2012 21:01
door RenM
angel1978 schreef:Jaem56 schreef:Het klopt dat een digitenne abonnement feitelijk door KPN verdubbeld is. Vroeger kocht of kreeg je (meestal gratis bij een abonnement) een Samsung / Fine-Pass ontvanger. Binnen een abonnement mocht je maximaal drie kaarten gebruiken. Totale kosten momenteel 9,50 euro inclusief de kaarten.
"Om problemen te voorkomen" (citaat KPN Digitenne lijn, 0900 0576) moet je de ontvangers nu huren van KPN. Dat kost 4 euro per kastje of insteekkaart (voor moderne flatscreens) PER MAAND (!)
Tel even mee: een televisie gaat gemiddeld zo'n 15 jaar mee. Een mooie 82 cm flatscreen (bijvoorbeeld Sony Bravia) kost 499 euro. Voor de "huur" van de insteekkaart (het abonnement heb je al) betaal je dus 12 x 4 euro is 48 euro PER JAAR. Voor 15 jaar is dat 720 euro (!!) Dat is meer dan voor de hele televisie, en slechts voor een kleine insteekmodule die minder dan 10 euro kost.
Als dit geen heimelijke abonnementsverhoging is, dan is het misschien .. klinkklare oplichting?
Je kan de insteekkaart toch ook gewoon kopen ? Dat heb je er na 1 jaar al uit..
Volgens de nieuwe voorwaarden van kpn wordt de insteekkaart / ontvanger eigendom van kpn als je een kaart activeert. Vanaf die tijd ga je voor je gekochte kaart 4 euro huur betalen
http://kpncustomer.custhelp.com/app/ans ... artcard%3F
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 26 jun 2012 21:11
door angel1978
RenM schreef:angel1978 schreef:Jaem56 schreef:Het klopt dat een digitenne abonnement feitelijk door KPN verdubbeld is. Vroeger kocht of kreeg je (meestal gratis bij een abonnement) een Samsung / Fine-Pass ontvanger. Binnen een abonnement mocht je maximaal drie kaarten gebruiken. Totale kosten momenteel 9,50 euro inclusief de kaarten.
"Om problemen te voorkomen" (citaat KPN Digitenne lijn, 0900 0576) moet je de ontvangers nu huren van KPN. Dat kost 4 euro per kastje of insteekkaart (voor moderne flatscreens) PER MAAND (!)
Tel even mee: een televisie gaat gemiddeld zo'n 15 jaar mee. Een mooie 82 cm flatscreen (bijvoorbeeld Sony Bravia) kost 499 euro. Voor de "huur" van de insteekkaart (het abonnement heb je al) betaal je dus 12 x 4 euro is 48 euro PER JAAR. Voor 15 jaar is dat 720 euro (!!) Dat is meer dan voor de hele televisie, en slechts voor een kleine insteekmodule die minder dan 10 euro kost.
Als dit geen heimelijke abonnementsverhoging is, dan is het misschien .. klinkklare oplichting?
Je kan de insteekkaart toch ook gewoon kopen ? Dat heb je er na 1 jaar al uit..
Volgens de nieuwe voorwaarden van kpn wordt de insteekkaart / ontvanger eigendom van kpn als je een kaart activeert. Vanaf die tijd ga je voor je gekochte kaart 4 euro huur betalen
http://kpncustomer.custhelp.com/app/ans ... artcard%3F
Praten we nu over een kaart of een ontvanger? Want dit zijn 2 heel verschillende dingen!!!
Volgens mij gaat het hier namelijk om de CI-module of het kastje:
Om problemen te voorkomen" (citaat KPN Digitenne lijn, 0900 0576) moet je de ontvangers nu huren van KPN. Dat kost 4 euro per kastje of insteekkaart (voor moderne flatscreens) PER MAAND (!
En die wordt geen eigendom van KPN na activeren van de kaart... Enkel de kaart zelf evt.
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 26 jun 2012 23:40
door bprosman
Weet niet in welk tijdperk jij leeft, maar de huidige t.v.'s gaan zeker niet 15 jaar mee. Met 5 jaar mag je blij zijn, met 7 jaar heb je heel veel mazzel.
Dat komt dat mensen in jaren blijven rekenen van vroeger in plaats van kijkgedrag (lees 'bedrijfsuren'). Vroeger werd de TV om 19:00 aangezet, de fabeltjeskrant werd gekeken, het 20:00 journaal en 'Bonanza' en ging dan weer uit.
Met het programmaaanbod van tegenwoordig, het gamen, staat dat ding 's-morgens bij het ontbijt al te gloeien, 's-middags bij het thuiskomen, de hele avond.
Mijn TV is 8 jaar oud en heeft er >35.000 "branduren" opzitten, als ik dat omreken naar een "kijkavond" van vroeger (19:00-24:00) dan heeft hij er al meer dan 19 jaar opzitten.
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 27 jun 2012 11:17
door Rolandroland
Misschien zijn andere providers een optie voor jouw? KPN is niet de enige partij die DVB-T aanbiedt
1. Scarlet
2. EDPnet
3. Digitenne van Online
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 27 jun 2012 13:26
door GJvdZ
Rolandroland schreef:Misschien zijn andere providers een optie voor jouw? KPN is niet de enige partij die DVB-T aanbiedt
1. Scarlet
2. EDPnet
3. Digitenne van Online
Ter info: Dit zijn slechts resellers van KPN. Alleen KPN heeft een DVB-T netwerk.
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 27 jun 2012 18:21
door RenM
En die wordt geen eigendom van KPN na activeren van de kaart... Enkel de kaart zelf evt.
De ontvanger / CI kaart wordt wel degelijk eigendom van kpn, zie
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 27 jun 2012 21:42
door angel1978
RenM schreef:En die wordt geen eigendom van KPN na activeren van de kaart... Enkel de kaart zelf evt.
De ontvanger / CI kaart wordt wel degelijk eigendom van kpn, zie
Bij deze actie idd.. Waarbij de 69 euro die je retour krijgt ongetwijfeld daarvoor de compensatie is..
De CI-module die ik gekocht heb en gebruik is echter gewoon van mij en die wordt niet van KPN na activatie. Dat kan niet eens...
Ook nu kun je nog steeds zelf een ontvanger of CI-module kopen en gebruiken.. Je betaalt dan ook geen huurkosten hiervoor.. Echter krijg je dan natuurlijk ook geen 69 euro retour
Re: KPN Digitenne en brave Nederlanders
Geplaatst: 27 jun 2012 23:33
door RenM
angel1978 schreef:RenM schreef:En die wordt geen eigendom van KPN na activeren van de kaart... Enkel de kaart zelf evt.
De ontvanger / CI kaart wordt wel degelijk eigendom van kpn, zie
Bij deze actie idd.. Waarbij de 69 euro die je retour krijgt ongetwijfeld daarvoor de compensatie is..
De CI-module die ik gekocht heb en gebruik is echter gewoon van mij en die wordt niet van KPN na activatie. Dat kan niet eens...
Ook nu kun je nog steeds zelf een ontvanger of CI-module kopen en gebruiken.. Je betaalt dan ook geen huurkosten hiervoor.. Echter krijg je dan natuurlijk ook geen 69 euro retour
Ik vrees dat dit echt verleden tijd is.
Op de site van kpn staat:
Hebt u de tv-ontvanger ergens anders dan bij KPN gekocht, dan moet u de Smartcard voor gebruik eerst activeren. Zonder het activeren kunt u alleen Nederland 1, 2 en 3 bekijken. De andere zenders worden beschikbaar zodra de Smartcard geactiveerd is.
Na activatie van de smartcard wordt uw kooppakket omgezet in een huurabonnement en ontvangt u uw aankoopbedrag retour op uw eerste of tweede factuur. U kunt hierdoor optimaal gebruik maken van de service die KPN te bieden heeft.
De 69 euro is inderdaad een vergoeding hiervoor, maar er staat niet dat dit een actie is.
Ik zou ook denken dat kpn niet kan maken om zich mijn ontvanger toe te eigenen, maar dit is toch wat ik lees en ik kan er niets anders van maken.
Zie ook forum onderwerp door mij gestart over verplicht digitenne tuner huren
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 0&t=119376. Waarin iemand schrijft:
"Zojuist ook geprobeerd om een 3e smartcard te activeren. Dit is helaas niet meer mogelijk zonder abonnement van 4 euro extra.
In maart ging dit nog wel voor mn 2e smartcard. Dit stond echter niet in de voorwaarden toen ik het abonnmement afsloot.
Ook is deze wijziging niet met mij gecommuniceerd als klant. Alternatief volgens de activatiedesk: huren of totale contract opzeggen !!!!!"