LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Musical Wicked met 3 hoofdrollen vertolkt door invallers

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
michaelz1981

Musical Wicked met 3 hoofdrollen vertolkt door invallers

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Ik ben benieuwd naar een second opinion van jullie. Afgelopen week naar Wicked, the musical geweest. Dure eersterang kaartjes en had ook geweldige plaatsen. Tot mijn verbazing worden de drie hoofdrollen van deze avond vertolkt door de invallers en niet de originele spelers zoals op de posters vermeldt staat. Er wordt geadverteerd met Chantal Janssen, Willemijn Verkaik en Jim en dan krijg je plotseling drie andere invallers. Ze waren absoluut niet slecht of zo.

Maar aangezien ik een product koopt met bepaalde verwachtingen, zoals in ieder geval een van de sterren die op de posters vermeldt staan. Ik vraag me af in hoe verre dit een wanprestatie is?? Alsi k een product koopt kan ik toch redelijkheids verwachten dat ik een product krijgt met de drie hoofdingredienten en niet de alternatieven.

Ik heb ook een klacht per mail ingediend en krijg als eerste reactie dat ik een souvenir boekje kan krijgen van Wicked. Dat vind ik een nogal mager vergoeding voor de twee kaarten waar ik 140 euro voor moest betalen. Wat vinden andere forum bezoekers??

GJvdZ

Re: Musical Wicked met 3 hoofdrollen vertolkt door invallers

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Op zich is het niet ongebruikelijk dat er af en toe andere acteurs rollen invullen bij langlopende shows zoals dit.

michaelz1981

Klopt ook wel dat de rollen kunnen worden evrtolkt door andere acteurs. Maar alle drie hoofdrollen waarmee ze prominent mee adverteren op de posters waren afwezig deze avond. Ze kunnen misschien wel andere verplichtingen hebben, maar je kan toch niet alle drie tegelijk vrij geven als dat de publiekstrekkers zijn van de musical. Ze creeren tenslotte zelf de verwachting.

GJvdZ

michaelz1981 schreef:Klopt ook wel dat de rollen kunnen worden evrtolkt door andere acteurs. Maar alle drie hoofdrollen waarmee ze prominent mee adverteren op de posters waren afwezig deze avond. Ze kunnen misschien wel andere verplichtingen hebben, maar je kan toch niet alle drie tegelijk vrij geven als dat de publiekstrekkers zijn van de musical. Ze creeren tenslotte zelf de verwachting.
Het is inderdaad wel opvallend dat alle 3 de sterren er niet waren. Misschien hadden ze geen vrij maar moesten ze de boel promoten met z'n 3-en?

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Het is inderdaad zeer gebruikelijk dat (hoofd) rollen door meerdere personen vertolkt worden, kan ook niet anders iemand kan dit gewoon niet 7 dagen in de week , weken/maanden achter elkaar doen..

Maar alle drie de hoofdrollen op een avond vind ik ook wel erg veel

Ik geloof dat je op de site van de musical zelf een tijdje van te voren kan zien, wie op welke avond, een rol speelt, bij sommige musicals kan dat...

Maar of je er "juridisch"ook iets mee kan, betwijfel ik, bij de aankoop van een ticket ga je akkoord met bepaalde voorwaarden, en daar zal vast in staan dat er geen vaste persoon op voor een bepaalde rol is of zo iets dergelijks

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Idd ik heb het altijd!!! Bij elke musical bij vd ende,maar moet zeggen de alter 's zijn ook erg goed.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Allereerst maakt TS een denk of schrijffout. Het gaat bij de drie hoofdrolspelers niet om invallers, maar om alternates. Dat zijn acteurs, die samen met de hoofdrolspelers (die van de posters) afwisselend de rol spelen. Zij spelen dus ook alleen die rol. En voor de alternates is er dus ook een premiere enz enz.
Er zijn namelijk ook wel degelijk invallers. Dat zijn leden van het zogenaamde ensemble, die ook een andere rol kunnen spelen, als die speler afwezig is.
Het inzetten van alternates is een normaal gebruik bij lang lopende musicals en de voorstellingen worden er niet slechter van. Er zijn er zelfs die menen dat sommige alternate's beter zijn.
En daarbij koopt U een kaartje voor de musical Wicked als geheel en niet voor bepaalde spelers. En U heeft de 'pech' gehad, dat U dus 3 alternates aantrof. Toen wij gingen, waren het er 2 (alleen Chantal was aanwezig). En wij hebben genoten van de voorstelling, want Renée van Wegberg is echt heel goed en Ferry Doedens ook, zeker volgens mijn dochters.

GJvdZ

Dirkie schreef:Allereerst maakt TS een denk of schrijffout. Het gaat bij de drie hoofdrolspelers niet om invallers, maar om alternates. Dat zijn acteurs, die samen met de hoofdrolspelers (die van de posters) afwisselend de rol spelen. Zij spelen dus ook alleen die rol. En voor de alternates is er dus ook een premiere enz enz.
Er zijn namelijk ook wel degelijk invallers. Dat zijn leden van het zogenaamde ensemble, die ook een andere rol kunnen spelen, als die speler afwezig is.
Het inzetten van alternates is een normaal gebruik bij lang lopende musicals en de voorstellingen worden er niet slechter van. Er zijn er zelfs die menen dat sommige alternate's beter zijn.
En daarbij koopt U een kaartje voor de musical Wicked als geheel en niet voor bepaalde spelers. En U heeft de 'pech' gehad, dat U dus 3 alternates aantrof. Toen wij gingen, waren het er 2 (alleen Chantal was aanwezig). En wij hebben genoten van de voorstelling, want Renée van Wegberg is echt heel goed en Ferry Doedens ook, zeker volgens mijn dochters.
Als je naar het promotiemateriaal van Wicked kijkt (http://www.musicals.nl/wicked.asp) staan de namen van de "normale" hoofdrolspelers prominent bovenaan. Dat zou dan op z'n minst iets minder prominent kunnen. Door die namen in iets kleinere letters onder de titel te zetten wordt in ieder geval niet de suggestie gewekt dat het een Janzen-Verkaik-Bakkum show is.

michaelz1981

Ik zeg niet dat de alternates slecht zijn. Dat absolute niet. Ik ga inderdaad voor de musical Wicked met de indruk dat ik in ieder geval een hoofdrolspeler te zien krijgt die prominent aanwezig is op hun promotiemateriaal. Anders hadden ze net zo goed Elphaba , glinda en Fyero van kunnen maken, dan weet je dat diegene altijd meespeelt. maar de drie prominente namen zijn nou eenmaal de bezoekers trekkers die de musical moeten dragen. Dan verwacht ik dan ook dat ik er een meespeelt in ieder voorstelling en niet drie alternates.

En drie hoofdrolspelers die een rol al een paar honderd keer hebben gespeeld hebben nou eenmaal een ''chemistry'' die invallers nou eenmaal niet met elkaar hebben aangezien ze de rol gewoon veel minder vaak spelen.

Musicals met belangrijke namen zullen daarom ook nooit de alternates ver van te voren kenbaar maken, want dan krijg je gewoonweg dat bepaalde avonden nou eenmaal minder bezoekers trekken. De grote namen zijn er nou eenmaal om meer publiek aan te trekken. Ze adverteren niet voor niks een Verkaik die al 1000x hetzelfde rol heeft gespeeld of een Chantal Janssen. Ik ging voor de musical Wicked, met de desbetreffende verwachting die vd Ende productie zelf heeft gecreert. Dit is gewoonweg niet het geval geweest.

rozemarijntje

meestal en eigenlijk ik dus altijd,zie je het pas als je er bent en in de gang hangen er dan schermen wie er die avond spelen,nou oke denk je dan..

moet zeggen dat ik er altijd wel eentje hebt,bij bv mary poppins had ik haar niet maar hem wel..

en idd chantal janzen heb ik nog nooit gehad,altijd een alter,maar eerlijk gezegd,ga ik ook voor de musical en als die goed gespeeld wordt ,vind ik het prima,ga me er niet druk om maken dan is mijn avond naar de knoppen.

aan de andere kant,ja die mensen moeten ook eens vrij hebben,net als wij?

voor als nog vind ik de van den ende musicals super(ga niet naar allemaal,1x per jaar eentje vind ik genoeg)

sonja1977

Ongelezen bericht door sonja1977 »

Op div. fansites staat vooraf soms aangegeven wanneer een bepaald persoon speelt (o.v.b. van wijzigingen), maar verder maakt men het idd pas bekend op de dag/avond zelf d.m.v. schermen/borden in het theater.
Persoonlijk vind ik het ook niet kunnen dat niet op zijn minst één van de publiekstrekkers speelt, want ongeacht dat alternates/understudies vaak net zo goed of zelfs beter zijn (persoonlijke smaak speelt ook mee), zijn dat toch de namen waar men kaartjes mee verkoopt door alle promotie. Vanzelfsprekend kan daar door ziekte etc. altijd een uitzondering op gemaakt worden, maar helaas gaat het niet om uitzonderingen en ook niet altijd om shows die al lang lopen (ik heb in een groot theater gewerkt en ga zelf regelmatig naar musicals). Voor de alternates en understudies ook wel weer leuk, want voor hen ook een kans om bekend te worden en nogmaals; vaak zijn ze net zo goed alleen nog niet bekend door het ontbreken van media-aandacht voor hen (bijv. Willemijn die zelf jaren geleden understudy was van een hoofdrol in de 3 musketiers, etc.). Ben benieuwd wat Stage Entertainment met uw klacht doet, maar denk dat een boekje van € 15,- voor hen al heel wat is :wink: .

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Goed, stel nu dat één van de hoofdrolspelers ne die avond vrij is, na 6 avonden al te hebben gespeeld.
Bij nummer 2 overlijd een familielid en nummer 3 is zo schor van ziekte, dat die niet kan spelen.
Dan verwachten mensen dus dat iemand óf zijn vrije avond opgeeft óf de familie niet gaat troosten óf iemand halfdood het podium opgaat?
Er kunnen ook onvoorziene omstandigheden optreden.
Daar zijn de alternates en invallers dus voor.
Of had men liever gehad dat de hele show afgelast werd en je dus geen avondje uit had, maar wel je geld terug?
Als je per sé Jim wilt zien, moet je naar een van zijn concerten gaan.
Voor Chantal kon je naar 'Petticoat'.
Het lijkt mij dat je naar een musical gaat voor het totaalplaatje en niet om te kunnen zeggen dat je Jim hebt gezien.
Ik kan me de teleurstelling wel indenken, maar om dan gelijk in termen als 'wanprestatie' te gaan denken vind ik overdreven.

rozemarijntje

Violet goed omschreven!

Ik moet altijd lachen,oh ja tuurlijk,wij weer,maar idd het is leuk als er bekende inzitten,maar ach...
Je gaat voor de voorstelling in het geheel en die zijn super..
Bij een musical..geloof tarzan,leek de alter zo op Chantal...zag het bijna niet eens en zat toch vooraan!
Nee heb geen bril nodig :wink: (derde rij)oeps

Als je fan bent van iemand tja?en anders gewoon lekker van voorstelling genieten.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

VioletPrue schreef:...
Er kunnen ook onvoorziene omstandigheden optreden.
Natuurlijk kunnen er altijd onvoorziene omstandigheden zijn. Ik denk dat dat ook niet zozeer het issue is.

Toch kan ik de vraagstelling van TS wel enigszins begrijpen. Ze adverteren niet voor niets met grote namen omdat zij de show moeten dragen. Ook bijvoorbeeld in de TV reclames.. ga naar die en die. Ze zouden wat dat betreft of iets kunnen doen aan de wijze van promotie maken voor de musical. Of de programmering zo aanpassen dat wel alle shows gespeeld worden door de groten namen behoudens onvoorziene omstandigheden natuurlijk. Of beter bekend maken wie de alternates zijn en in welke samenstelling ze spelen op welke data volgens de planning (zonder garanties uiteraard).

Als zo'n show gemaakt wordt en groots geadverteerd met 3 totaal onbekende namen, gaan er toch een stuk minder bezoekers heen. Stel nu eens voor dat men om de een of andere reden een enorme antipathie heeft tegen een of 2 van de alternates.

rozemarijntje

wat ik al zei ik heb het zo niet meegemaakt,meestal eentje niet....of 2 maar dat was met le mislerable..4 jr terug ofzo,maar daar deden er zoveel in mee...dat merk je niet eens.. :wink: althans ik niet

michaelz1981

Ik heb ook helemaal niks tegen alternates of de musical ansich. Ik ben ook geen fan van een specifieke hoofdrolspeler. Wicked leek me gewoon een leuke musical en ze hadden goede recensies.

Ik ben alleen tegen de manier waarop ze reclame maken voor Wicked. Dan meoten ze of de marketing afdeling of de personeelsafdeling op hun donder geven. Ze kiezen er gewoon voor om ABC prominent als show drager te selecteren dan moeten ze wel zorgen dat er 1 van de 3 wel aanwezig is. Het verbaast mij al dat Chantal uberhaupt ooit tijd heeft om in de musical te staan als je ziet wat voor nevenactiviteiten ze allemaal op tv heeft.

Of alle namen / alternates erbij zetten. Denk je dat de andere artiesten die erin meespelen niet graag hun naam op een poster wilt zien?? Er kunnen onvoorziene omstandigheden zijn, the show must go on toch?

Denk je dat een musical ster om de geringste dingen zich ziek kunnen melden. Voor 1 artiest zijn er 10 anderen die even beroemd willen worden. Net als filmsterren , kan er eenmaal niet iedereen een ster zijn. Daarom heb je de showdragers. Dus nogmaals, ik heb niks tegen alternates maar wel de manier waarop ze reclame maken en dan geen een te zien krijgt in een musical. In een andere situatie zou er sprake zijn van dwaling, maar in musical land is dit schijnbaar geaccepteerd door een bepaalde publiek.

Of gewoon open kaart spelen en ruim van te voren bekend maken wie er juist niet meespelen. Maar dit zullen ze nooit doen, want dat gaat ze gewoon geld kosten omdat er dan gewoon minder publiek komt op die avonden.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

michaelz1981

Hoe je het ook keert of wendt, je bent gewoon besodemieterd. Eén verwisseling kan ik me nog voorstellen, maar niet drie. Dat is gezien de promotie naar mijn mening, pure misleiding en bedrog. Ik zou dit in rechte aankaarten (met hulp van je RBV als je die hebt) en per kaartje tenminste 50% van de prijs terugeisen.

Maxiem.

bosse bol

Ongelezen bericht door bosse bol »

Als ik naar een Musical ga dan doe ik dat omdat er bepaalde personen
mee doen.Ik ga niet naar Wicked om Wicked want ik kan die musical
niet, als ik hem kan dan hoef ik niet te gaan.Ik ga voor bepaalde personen
dus als die niet mee doen dan voel ik me belazerd.punt-uit.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

bosse bol schreef:Als ik naar een Musical ga dan doe ik dat omdat er bepaalde personen
Je kunt de musical niet of je kent hem niet?

bosse bol

Ongelezen bericht door bosse bol »

thecure schreef:
bosse bol schreef:Als ik naar een Musical ga dan doe ik dat omdat er bepaalde personen
Je kunt de musical niet of je kent hem niet?

Dank je wel schoolmeester.
Je moet bij de regering gaan werken die weten ook alles
maar kunnen niks :wink:

Gesloten