Pagina 1 van 2
Groupon - resitutie
Geplaatst: 22 jun 2012 15:21
door Amsterdam85
Beste Radar,
Ook ik heb een probleem met groupon.
Voordat ik met vakantie ging wilde ik een portable usb-oplader. Ik heb er destijds twee besteld. Omdat mijn vakantie dichtbij kwam en ik het gevoel had dat het product te laats zou arriveren heb ik Groupon gebeld.
Er werd gezegd dat het product pas over een maand zou worden verstuurd. Ik gaf aan af te willen zien van de koop. Dit kon, omdat ik binnen een week had gebeld, wat ik alleen hoefde te doen was een e-mail sturen naar
[email protected]. Ik had gelijk gedaan (21-05 jl.) en aangegeven dat ik mijn geld terug wilde hebben. Een aantal weken geen enkele reactie ontvangen totdat ik terug kwam van vakantie en ik met een lullige mail werd afgewimpeld waarin het volgde stond, ik citeer:
mail stamt af van 07-06 jul)
“Beste ..
Excuses voor de late reactie!
Helaas kunnen wij niet in deze zaak bemiddelen aangezien de deal-aanbieder al bezig is met de levering.
Op dit moment zal het zo zijn dat als het pakket niet wordt aangenomen het weer wordt teruggestuurd naar de partner.
Zodra dit bij de partner is afgeleverd kunnen wij overgaan tot restitutie.
Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Met vriendelijke groet,
..
Customer Support
Groupon Netherlands B.V.
________________________________________
Dat betekent dat ik dus moet wachten op het product, vervolgens weer kan retourneren en als alles in goede orde is ontvangen krijg ik een keertje mijn geld terug gestort. Het is nu 22-06, ik heb nog niets ontvangen en kan erachter aan blijven gaan. Naast het antwoord van deze jongeman staat er in dat ze niet bemiddelen, terwijl er duidelijk op de website staat dat je binnen een periode gewoon kunt annuleren, wat ook “kopen op afstand” zegt. Ik heb dit duidelijk vermeld en weer kreeg een paar dagen later te horen dat het niet kan omdat ik akkord ben gegaan met de voorwaarden. Dit impliceert dus twee dingen
1. Aan de telefoon werd mij vertelt dat het goed kwam, dat ik mijn geld terug gestort zou krijgen omdat ik binnen gestelde datum heb aangegeven er van af t willen zien.
2. de jongeman die mij mailde geeft mij antwoord op een andere vraag, namelijk dat ik akkoord ben gegaan met de leveringsvoorwaarden waarvoor ik helemaal niet mail. De “Colportagewet” en de “Wet kopen op afstand” zeggen beide dat ik als koper geen reden hoef op te geven om mijn geld terug te krijgen. Dat zij zelf een levering hebben afgesproken is een irrelevant argument, daarnaast was de deal nog niet afgesloten, waardoor ze konden annuleren bij producent. Ik haal uit dat Groupon nalatig is geweest om mijn bestelling te annuleren en dat ze het nu op het afleveren gooien om er van af te zijn.
Ik baal enorm van het moeizame verloop, energie en het vertrouwen om nog eens via Groupon iets te bestellen. Daarnaast vind ik het flauw en onprofessioneel dat ik nu moet gaan afwachten totdat het product is opgestuurd, kan gaan retourneren en moet afwachten of alles goed is aangekomen om mijn geld te kunnen ontvangen. Ik ben ieder geval al dik een maand bezig om mijn geld terug te krijgen en ben geen steek verder. Jammer en slechte zaken van Groupon.nl
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 01 aug 2012 22:50
door J. Schierbeek
Beste Radar,
ik ook heb een probleem met restitutie door Groupon. Ik voer al vanaf maart een discussie met Groupon daarover. Groupon beweert namelijk dat restitutie van geld alleen mogelijk is als je aan Groupon kenbaar maakt dat je van de koop afziet binnen 7 dagen nadat bij hen in het systeem is geregistreerd dat je een bon hebt besteld en betaald.
De Algemene Voorwaarden van Groupon, artikel 6.2 zegt echter iets anders, namelijk dat de termijn voor herroeping ingaat op de dag nadat jij als koper jouw Grouponbon in je emailbox hebt ontvangen.
In mijn geval had ik besteld en dus betaald op 4 maart en de bon in mijn emailbox ontvangen op 8 maart. Op 14 maart heb ik per email de aankoop herroepen, dus binnen de termijn van 7 dagen. Groupon weigert echter hardnekkig om mijn geld terug te storten en noteert alleen credits die je dan binnen 1 jaar moet gebruiken.
Wie heeft ook met dit probleem te maken of te maken gehad en hoe verloopt jullie communicatie hierover met Groupon? Wie weet hoe ik dit nu wel voor elkaar krijg, want het gaat in dit geval om veel geld?
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 aug 2012 08:13
door Guardian72
Ik zou zeggen - gebruik de zoekfunctie voor "Groupon" - en neem tijd, veel tijd, om alles te lezen.
1) je bent niet alleen - helaas.
2) er staan voldoende tips in om e.e.a aan te kunnen pakken.
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 aug 2012 08:29
door newmikey
Wie dom genoeg is om Groupon te gebruiken ( of iBood of welke andere bonnetjes site dan ook) en achteraf een probleem heeft, krijgt precies waar hij om gevraagd heeft.
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 aug 2012 08:43
door J. Schierbeek
Jammer Newmikey, aan jouw reactie heb ik niet zoveel.
Dank Quardian72, ik ga kijken.
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 aug 2012 10:10
door Guardian72
newmikey schreef:Wie dom genoeg is om Groupon te gebruiken ( of iBood of welke andere bonnetjes site dan ook) en achteraf een probleem heeft, krijgt precies waar hij om gevraagd heeft.
Beetje kort door de bocht.
Kennelijk is het in Nederland mogelijk om behoorlijk lang mensen bewust te misleiden, oneerlijke handelspraktijken te hanteren, en wettelijke regels te negeren.
Juist via sites als deze, kunnen slachtoffers elkaar vinden, en kan er gezamenlijk opgetreden worden. Of in ieder geval kunnen mensen die belazerd zijn, tips en de juiste wetsartikelen vinden om Groupon aan te pakken.
En het hoeft niet fout te gaan - ik gebruik zelf ook soms dergelijke sites, maar maak wel gebruik van een credit card waar ik, als men me belazert, direct een 'reverse charge' op kan zetten - zodat mijn schade beperkt blijft tot een telefoontje naar de creditcard maatschappij. Dit kan ik iedereen van harte aanbevelen.
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 aug 2012 10:44
door newmikey
Guardian72 schreef:Beetje kort door de bocht.
Dat is ook wel zo, ja.
Kennelijk is het in Nederland mogelijk om behoorlijk lang mensen bewust te misleiden, oneerlijke handelspraktijken te hanteren, en wettelijke regels te negeren.
Ook dat is volkomen waar, maar zolang er mensen zijn die denken iets voor niets te krijgen zal dat ook zo blijven.
Juist via sites als deze, kunnen slachtoffers elkaar vinden, en kan er gezamenlijk opgetreden worden. Of in ieder geval kunnen mensen die belazerd zijn, tips en de juiste wetsartikelen vinden om Groupon aan te pakken.
Het gezamenlijk optreden zal beperkt moeten blijven tot het gezamenlijk besluiten niet meer van de diensten van dit soort bedrijven gebruik te maken. De wet is hier vrij duidelijk over: het mag gewoon.
En het hoeft niet fout te gaan - ik gebruik zelf ook soms dergelijke sites, maar maak wel gebruik van een credit card waar ik, als men me belazert, direct een 'reverse charge' op kan zetten - zodat mijn schade beperkt blijft tot een telefoontje naar de creditcard maatschappij. Dit kan ik iedereen van harte aanbevelen.
Uiteraard is dat een goede tip maar deze beperkt zich slechts tot het kunnen voorkomen van terugbetalings-ellende. Véél effectiever is het om iedere keer maar te blijven benadrukken dat mensen simpelweg NIET krijgen waar ze voor denken te betalen, dat er géén gratis lunch bestaat. (TANSTAAFL)
Bij iedere aanbieding zit wel een addertje, wàt zeg ik, een boa constrictor in het gras. Of het gaat om incourante artikelen, restpartijen van bij elkaar geraapte spullen, refurbs, òf het gaat om diensten waarvan de gecontracteerde ondernemer bij voorbaat weet dat hij de kwaliteit geweld aan doet of de capaciteit voor mist. Het kàn ook gewoonweg niet anders.
Nogmaals: als je goed shopt op internet kan het zomaar zijn dat je tegen 10-20% besparing op winkelprijzen aanloopt - da's niet gek. Kom je 50% of meer tegen dan is het altijd, zonder één enkele uitzondering, een aanbieding met een vlekje. Het kàn gewoonweg bedrijfseconomisch niet en daar moet je je als consument héél goed rekenschap van afleggen. Onderste uit kan = deksel op neus.
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 aug 2012 10:49
door Guardian72
En toch, heel soms, heb je EN een courant/leuk/nuttig artikel/gadget/thingy voor weinig... althans, voor een bedrag dat ik denk "ja, die koop ik".
Ik heb via een zo`n dealsite bijvoorbeeld een mooie roze USB sleutel gekocht - en vrouwlief was daar heel blij mee
Maar, ik ben het met je eens- erg veel is gewoon onzin, of te oud.
EN... vergeet niet - soms lezen mensen totaal de inhoud van de aanbieding niet - waarna we hier "oplichting door (dealsite)" lezen..
(al word dat vrij snel afgestraft)
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 aug 2012 12:16
door J. Schierbeek
Quardian, bedankt voor de tip van de creditcard.
Newmikey, het ging hier niet om een aankoop voor bijna 'niets', maar om tuinonderhoud voor € 398,00!! En met het hoveniersbedrijf is overigens niets mis!
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 aug 2012 12:53
door newmikey
J. Schierbeek schreef:Quardian, bedankt voor de tip van de creditcard.
Newmikey, het ging hier niet om een aankoop voor bijna 'niets', maar om tuinonderhoud voor € 398,00!! En met het hoveniersbedrijf is overigens niets mis!
Ik wil best aannemen dat er met dat specifieke hoveniersbedrijf, een éénmanszaak met 4 werknemers, niets mis is.
Je kunt echter op je duim en wijsvingers natellen dat als jij €99 betaalt voor iets wat bij hem op de prijslijst staat voor €225 incl. BTW er addertjes onder het pas gemaaide gras zitten.
Groupon meldt hier ook trots "64% korting". Ook deze ondernemer kan zich niet het armenhuis in groupon-nen, zijn kostprijs verandert immers niet. Dus òf je krijgt een probleem met inplannen waarbij je aan de beurt komt als hij toevallig niets anders te doen heeft, òf het onderhoud wordt onder de maat geleverd. Hij stuurt z'n jongste bediende, hij raffelt het af, kortom je kunt zelf wel meer bedenken wat er kan gebeuren.
Dit is één van de twee vallen die Groupon voor je opzet. De eerste is het volledig benoemde produkt waar later een steekje aan los blijkt te zijn, wat niet of véél te laat geleverd kan worden, waar verkeerde (UK) stekkers aanzitten, wat 2e keus blijkt te zijn et. etc.
De tweede is de "wazig" omschreven dienst die voor te véél geld wordt aangeprezen, waarna er allemachtig grote kortingen de indruk moeten geven dat je een koopje krijgt.
Vraag jezelf af: Hoeveel man komen er bij mij in de tuin werken? Kan ik het werk inplannen als het mij uitkomt? Wordt het werk wel in het juiste seizoen uitgevoerd i.v.m. de aanwezige beplanting? Wat voor werkzaamheden zijn er precies binnen het tarief voorzien? Krijg ik een specificatie? Komt er meerwerk aan te pas? Komt he bedrijf bij mij thuis om een goede planning te maken en afspraken vast te leggen? Krijg ik een orderspecificatie?
Zoals bij alle Groupon servicedeals, kan je je ook afvragen: waarom moet ik de gehele koopsom betalen vèr vóórdat het eigenlijke werk/dienst/produkt geleverd wordt? Wat voor recht of mogelijkheid op reclamatie heb ik als iets onverhoopt niet naar mijn tevredenheid wordt uitgevoerd?
Kortom: Groupon maar aan, op eigen risico en kom niet klagen als het fout gaat!
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 aug 2012 18:02
door J. Schierbeek
Newmikey, gelukkig ben ik niet zo negatief ingesteld als jij. Mijn tuin is eenmaal prima verzorgd, op het moment dat het mij uitkwam en conform mijn wensen. Het probleem ligt niet bij de leverancier, maar bij Groupon.
Maar bedankt voor je verhalen, bespaar me verder de rest van je gal. Ik kom er verder wel uit.
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 aug 2012 20:22
door newmikey
J. Schierbeek schreef:Ik kom er verder wel uit.
He joh, je doet je best maar. Weer zo'n type die wel op een openbaar forum post maar dan de negatieve reacties niet aan kan.
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 nov 2012 10:21
door Nora000
22 augustus 2012ben ik bij de Laser Company geweest voor een filler en botox behandeling, de arts wilde de filler behandeling niet uitvoeren omdat ik een auto immuunziekte heb. De Laser Company verzekerde mij dat ik mijn geld terug zou krijgen van Groupon (dit stond ook in de voorwaarde). Helaas,ben al maanden bezig om mijn geld terug te krijgen, heb natuurlijk gebeld met de Laser Company Maar zij weigeren alle medewerking omdat ik zo gezegt een deal heb met Groupon,maar zij weigeren de deal uit te voeren! Dus ook zij zijn verantwoordelijk.Denk dat ik nu maar een procedure via de consumentenbond tegen ze aanspan.kost me natuurlijk ook weer geld maar heb dan in ieder geval wel een deel van het geld terug.En daarnaast geeft het mij ook het gevoel dat ik ze er niet mee weg laat komen, het gaat tenslote wel om bijna 300 euro! Groupon en de Laser Company zijn echt een onbetrouwbare partij waar ik nooit meer iets zal kopen of te maken wil hebben
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 nov 2012 10:49
door newmikey
Nora000 schreef:...bij de Laser Company geweest voor een filler en botox behandeling, de arts wilde de filler behandeling niet uitvoeren omdat ik een auto immuunziekte heb
Ben ik de enige die me afvraagt hoe je er in godesnaam op komt om op een dergelijke aanbieding in te gaan terwijl je een aandoening hebt waarvan je op duim en wijsvinger kan uittellen dat dit onverstandig is?
Gelukkig een verstandige arts maar hoe anti-Groupon ik ook ben, in dit geval zou ik toch de verantwoordelijkheid eerst en vooral bij jezelf zoeken.
Beetje vergelijkbaar met een blinde die via Groupon autorijlessen koopt en dan boos wordt dat hij niet mag afrijden...
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 nov 2012 11:36
door berndv
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 nov 2012 12:02
door grun
Guardian72 schreef:En het hoeft niet fout te gaan - ik gebruik zelf ook soms dergelijke sites, maar maak wel gebruik van een credit card waar ik, als men me belazert, direct een 'reverse charge' op kan zetten - zodat mijn schade beperkt blijft tot een telefoontje naar de creditcard maatschappij. Dit kan ik iedereen van harte aanbevelen.
Vaak wordt de opslag van de creditcard maatschappij echter doorberekend aan de koper, waardoor je soms wel 3% duurder uit bent dan wanneer je met Ideal zou betalen. Terwijl je meestal in de eerste plaats zo'n goedkope site bezoekt omdat ze zo goedkoop zijn.
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 nov 2012 12:04
door berndv
grun schreef:Guardian72 schreef:En het hoeft niet fout te gaan - ik gebruik zelf ook soms dergelijke sites, maar maak wel gebruik van een credit card waar ik, als men me belazert, direct een 'reverse charge' op kan zetten - zodat mijn schade beperkt blijft tot een telefoontje naar de creditcard maatschappij. Dit kan ik iedereen van harte aanbevelen.
Vaak wordt de opslag van de creditcard maatschappij echter doorberekend aan de koper, waardoor je soms wel 3% duurder uit bent dan wanneer je met Ideal zou betalen. Terwijl je meestal in de eerste plaats zo'n goedkope site bezoekt omdat ze zo goedkoop zijn.
Tja, en er zijn ook webwinkels die een toeslag berekenen bij een ideal betaling. En als bij een dergelijke betaling geen levering plaats vindt, moet je via de webwinkel je geld terug zien te krijgen, want je bank doet niets voor je. Dan betaal ik graag 3% extra, voor een stukje extra service en veiligheid.
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 02 nov 2012 12:16
door grun
berndv schreef:Tja, en er zijn ook webwinkels die een toeslag berekenen bij een ideal betaling. En als bij een dergelijke betaling geen levering plaats vindt, moet je via de webwinkel je geld terug zien te krijgen, want je bank doet niets voor je. Dan betaal ik graag 3% extra, voor een stukje extra service en veiligheid.
Het grote nadeel van Ideal is inderdaad dat je je betaling niet kunt storneren. Maar ik doelde in de eerste plaats op de tegenstrijdigheid tussen aan de ene kant expres een zeer goedkope aanbieding opzoeken en dan aan de andere kant dat weer tenietdoen door niet op de goedkoopst mogelijke manier te betalen.
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 27 nov 2012 21:49
door Jhonn
newmikey schreef:Wie dom genoeg is om Groupon te gebruiken ( of iBood of welke andere bonnetjes site dan ook) en achteraf een probleem heeft, krijgt precies waar hij om gevraagd heeft.
Wat een slecht onderbouwde domme reactie als zouden mensen krijgen waarom ze vragen. Slaat echt nergens op anno 2012. Ok Groupon is niet de Nederlandse bank maar een beursgenoteerde onderneming met naamsbekendheid moet je niet juridisch te hoeven analyseren. Met deze instelling kan je geen internetbedrijf vertrouwen ofwel je kan beter niets kopen via internet want het kan altijd fout gaan. Feitelijk is Groupon slechts een webwinkel die levert via aanleverende leveranciers en meestal gaat het ook goed is mijn indruk. Soms kunnen bedrijven uit omzet perspectieven ook interessante aanbiedingen doen, zeker in deze crisistijd. Echter sommige leveranciers doen met eurotekens in hun ogen schijnbaar slecht doordachte aanbiedingen en Groupon is dan niet thuis want oplossen kost tijd dus geld.
Het onbetrouwbare loodgietersbedrijf DHC is zo'n leverancier-dienstverlener.
Een onderhoudscontract voor een jaar tegen € 59 was de Groupon deal.
Na hiervoor een afspraak gemaakt te hebben werd ik net voor de afspraak teruggebeld met de mededeling dat er een "foutje" was gemaakt en er € 69 bijbetaald diende te worden. Huu. Dat was en is natuurlijk pure oplichting van spijtoptant DHC. Hun aanbieding stond uitgebreid en zeer gedetailleerd op de Groupon site beschreven. Hier was geen misverstand over mogelijk. Buitengewoon zwak van DHC. Ze plegen op deze wijze contractbreuk en tonen aan een onbetrouwbaar bedrijf te zijn.
1-Groupon als de m.i. eindverantwoordelijk gemaild met het verzoek voor uitvoering van het contract tegen de overeengekomen en betaalde prijs zorg te dragen. Groupon mailt terug dat mijn verzoek tot annulering was ontvangen Wel alle macht ik heb helemaal niet om annulering gevraagd, ik heb gevraagd om uitvoering van het contract.
2-Nog is uitvoerig de zaak per e-mail uitgelegd aan Groupon en nadrukkelijk verzocht DHC aan haar verplichting te houden en niets te willen annuleren. Groupon antwoord nu als een kapotte grammofoonplaat dat mijn verzoek tot annulering in behandeling is. Hoe irritant kan je zijn om zo met klanten om te gaan, ze drammen gewoon over de inhoud van mijn e-mail heen en geven geen enkele inhoudelijke uitleg.
3-Een derde e-mail naar Groupon gestuurd en nu aangevuld met verwijzing naar artikel 7,9 van de algemene voorwaarden en de toezegging in Tros Radar zich altijd in te spannen een probleem over levering op te lossen. Artikel 7,9 luidt:
Artikel 7 Verzilvering groupon en te leveren diensten / producten
7.9 Mochten er bij het verzilveren van de groupon of bij het leveren van een prestatie of product problemen ontstaan, zal Groupon haar uiterste best doen een oplossing te vinden. De klant moet dan wel binnen bekwame tijd per e-mail of telefonisch contact met Groupon hebben genomen.
De Groupon reactie op deze derde e-mail is, even geduld het bedrag wordt binnen 3 dagen teruggestort! Wederom geen woord betreffende mijn verzoek DHC aan de overeenkomst te houden. Wat is dit ? Zombiisme of Groupon bedrijfspolitiek van gewoon niet op ingaan als het lastig wordt en de klant een punt heeft. Rechtsbijstandverzekeraar geeft mij gelijk . Groupon is in gebreke maar koopt de zaak af. Begrijpelijk, een procedure kost een veelvoud van de schade a € 85. En zo komt Groupon er toch mee weg.
Re: Groupon - resitutie
Geplaatst: 27 nov 2012 21:58
door newmikey
Jhonn schreef:
Feitelijk is Groupon slechts een webwinkel die levert via aanleverende leveranciers en meestal gaat het ook goed is mijn indruk.
Na hiervoor een afspraak gemaakt te hebben werd ik net voor de afspraak teruggebeld met de mededeling dat er een "foutje" was gemaakt en er € 69 bijbetaald diende te worden. Huu. Dat was en is natuurlijk pure oplichting van spijtoptant DHC.
De Groupon reactie op deze derde e-mail is, even geduld het bedrag wordt binnen 3 dagen teruggestort! Wederom geen woord betreffende mijn verzoek DHC aan de overeenkomst te houden. Wat is dit ? Zombiisme of Groupon bedrijfspolitiek van gewoon niet op ingaan als het lastig wordt en de klant een punt heeft. Rechtsbijstandverzekeraar geeft mij gelijk . Groupon is in gebreke maar koopt de zaak af. Begrijpelijk, een procedure kost een veelvoud van de schade a € 85. En zo komt Groupon er toch mee weg.
Begrijp ik nu goed dat je in één en dezelfde reactie mij afzeikt wegens te negatief, stelt dat het meestal wel goed gaat met Groupon, een leverancier als oplichter neerzet en Groupon als onbetrouwbaar afschildert?
Je bent als het ware zelf het beste bewijs voor je ongelijk