LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contact met werkgever tijdens ziekte

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
r.vd.burgt

Contact met werkgever tijdens ziekte

Ongelezen bericht door r.vd.burgt »

Vorige week donderdag (14-06-2012) ben ik nogal ongelukkig ten val gekomen op het werk, vanwege een gladde vloer (waarvoor ik al eerder gewaarschuwd had).

Ik heb deze dag nog "gewoon" doorgewerkt. Ook de volgende dag heb ik nog gewerkt totdat de pijn niet meer te houden was, en ik dus "ziek" naar huis ben gegaan.

Dit was op vrijdag. In het weekend goed rust gehouden en pijnstillers genomen.
Maandagmorgen (18-06-2012) rond 7.45 uur mijn werkgever gebeld en aangegeven dat ik eerst langs de huisarts wilde om even te laten kijken.
Bij het dokterbezoek kwamen gekneusde ribben aan het licht.
Advies; rust houden en pijnstillers gebruiken, dan zou het aan het einde van de week een stuk beter gaan.

Ik heb toen mijn werkgever gebeld en hem verteld dat ik deze week dus niet zou komen, en dat ik aan het einde van de week wel contact zou hebben over de stand van zaken.

Een paar uur later kreeg ik van mijn direct leidinggevende een telefoontje. Weer uitgelegd wat er aan de hand was en wederom gemeld dat ik aan het einde van de week contact zou opnemen over de stand van zaken.

Op woensdag (20-06-2012), nadat ik bijna de hele dag op bed had gelegen vanwege de pijn, had ik diverse gemiste oproepen op mijn mobiel, echter geen voice-mail ingesproken.

Op donderdag (21-06-2012) heb ik 's middags op bed gelegen om te rusten. Wederom diverse gemiste oproepen op mijn mobiel, en nu wel een voice-mail-bericht. Het was mijn direct leidinggevende. Hij probeerde mij al 2 dagen te bereiken, wat niet lukte. Dat vond hij nogal vreemd. Verder de vraag of ik dan de volgende dag (vrijdag 22-06) in de ochtend contact met hem wilde opnemen.

Toen ik vrijdagmorgen tegen 9.00 uur op het punt stond hem te bellen (mobiel al in de hand), belde hij zelf. Hij was vrij boos over het feit dat ik niet bereikbaar was geweest.
Ik legde hem uit dat ik niet alle gemiste oproepen ging terugbellen, en dat mensen gewoon de voice-mail kunnen inspreken met de vraag of ik even contact wil opnemen/terugbellen.

Hij maakte er een groot probleem van, en merkte op dat zij (als zijnde werkgever) belangrijker waren dan de rest.

Ook heb ik hem verteld dat ik toch met hem de afspraak had gemaakt dat ik aan het einde van de week contact zou hebben over de stand van zaken.

Nu ga ik morgen (25-06-2012) weer (aangepast) aan het werk. Wel aangegeven dat ik het nog rustig aan moet doen. Ik ben echter nogal bang voor de reacties die ik dan ga krijgen.
Naar mijn mening heb ik niets verkeerds gedaan. Ik heb mij netjes ziek gemeld, en ook aangegeven dat we aan het einde van de week contact zouden hebben.

Rest mij alleen nog te melden dat mijn leidinggevende met een directe binnenlijn belde, waarvan ik dus niet het nummer in mijn mobiel heb staan.

Heeft iemand ooit zoiets meegemaakt, en moet ik mij zorgen maken over (eventuele) sancties van mijn werkgever?

Groet, Rutger

GJvdZ

Re: Contact met werkgever tijdens ziekte

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als je je aan het geldende protocol hebt gehouden heb je in principe niets te vrezen.

Positief is dan weer dat je manager contact met je opneemt: mijn manager weet het vaak geeneens als ik een keer ziek ben, alleen als ik het hem direct meld. Al heeft dat ook weer zo z'n voordelen.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik zou eerst even afwachten wat er maandag gaat gebeuren en van daaruit verder bezien. U kunt dan altijd dit topic gebruiken (bijvoorbeeld) om verder advies in te winnen.

U kunt (neem ik aan) aantonen dat u bij de huisarts bent geweest en u kunt eventueel regelen dat leidinggevende en arts met elkaar in contact treden als uw leidinggevende u niet wil geloven. U huisarts zou dan prima kunnen uitleggen of bevestigen dat hij u een week rust heeft voorgeschreven. Als u zoiets zou willen doen dan zou u de huisarts wel toestemming moeten geven voor het verstrekken van de informatie (uiteraard). Hij hoeft dan niet eens uit te leggen wat er (medisch) aan de hand is. Zoiets is misschien alleen nodig als het al te bont wordt.

U had met werkgever afgesproken aan het einde van de week contact op te nemen. Dus moet ie ook niet moeilijk gaan blazen. In principe heeft hij wel een punt dat u bereikbaar moet blijven, maar hij had ook een controlerende arbo-arts kunnen langssturen daarvoor.

Bovendien als de vloer daadwerkelijk zo glad en gevaarlijk is, kunt u werkgever ook de arbeidsinspectie op het dak sturen om de zaak eens te onderzoeken. Misschien een leuk weetje voor u, maar ga hier niet mee lopen dreigen of dit als chantagemiddel inzetten.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik zou mij ook niet zo druk maken. Uw afwezigheid was toch onvermijdbaar wegens ziekte ?

Ik kan mij wel voorstellen dat de werkgever achterdochtig wordt wanneer "zieke" werknemers onbereikbaar zijn. Wellicht hadden ze gewoon een vraag over uw werk. En waarom niet gewoon opnemen ?

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Hallo v.d.burgt, denk dat je vooraf voldoende gecommuniceerd hebt na de val op de werkvloer. (Zou daar nog eens op wijzen voor eventuele andere valpartijen, nadat je weer aan het werk gaat). Een paar gekneusde ribben doen nu eenmaal pijn en ga je, zoals je je keurig pas de volgende dag hebt ziekgemeld, liever in bed liggen om trachten de pijn onder controle te houden. Neem hierbij uiteraard aan dat je contact hebt gehad met je huisarts. Dat je dan telefoongesprekken mist is overduidelijk. Naar mijn idee heb je je keurig aan alles gehouden en je chef bij ziekmelding verteld dat je vrijdag contact zou opnemen over de stand van zaken. Misschien vertrouwde hij het niet, vandaar de telefoontjes en bij niet beantwoorden kan hij mogelijk gedacht hebben dat je "aan het buitenspelen" was. Maar dat hier een sanctie tegenover zou staan, over niet beantwoorden van de telefoon (met een niet voor jou herkenbaar nummer) nee, daar kan ik me niets bij voorstellen. Zou dus gewoon met open vizier morgen weer naar het werk gaan, met aangepaste werktijd. Beterschap!

Emmy75

tenormin schreef: Zou dus gewoon met open vizier morgen weer naar het werk gaan, met aangepaste werktijd. Beterschap!
Dat lijkt me als eerste zeker het beste. Daarna kan TS altijd nog verder bezien.

Ex-beheerder

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Simpel gezegd hoef je de reden van arbeidsongeschiktheid wettelijk niet te melden aan de werkgever, dit is voorbehouden aan een bedrijfsarts. De bedrijfsarts bepaalt dan of de werknemer wel of niet gescikt is om (beperkte) arbeid te verrichten. Een werkgever mag de huisarts niet eens bellen en de huisarts mag geen informatie verstrekken over patienten.

De werkgever mag alleen vragen aan de werknemer hoe lang de verwachting is van zijn/haar afwezigheid. Een werkgever kan immers niet de ernst van de arbeidsongeschiktheid inschatten en zal dus een bedrijfsarts moeten instellen. Strikt genomen zou u dus eerst naar een bedrijfsarts moeten gaan (op verzoek van de werkgever) om te laten bepalen of u werkzaamheden mag en kan verrichten. Zou u te vroeg gaan werken dan is de werkgever eigenlijk verwijtbaar als achteraf blijkt dat u nog niet had mogen en kunnen werken. Die verantwoording ligt namelijk bij de werkgever. U hoeft ook niet volledig bereikbaar te zijn en mag zeker rusttijden in acht nemen. Bovendien zijn er tegenwoordig (email, voicemail) voldoende communicatiemiddelen aanwezig om te laten weten dat u contact dient op te nemen met uw werkgever voor een eventuele doorverwijzing naar de bedrijfsarts. Nogmaals: u hoeft uw werkgever geen verslag te geven over uw ziekte, dat valt onder het beroepsgeheim van de bedrijfarts en daar heeft uw werkgever niets mee te maken en kan dus daar ook geen rechten aan ontlenen. U dient slechts een indicatie te geven over de duur van uw arbeidsongeschiktheid en verder door te verwijzen naar de bedrijfsarts.

Emmy75

Ex-beheerder schreef: Een werkgever mag de huisarts niet eens bellen en de huisarts mag geen informatie verstrekken over patienten.
Zeker niet op eigen houtje. Maar wel als de werknemer toestemming geeft en dan nog kan werknemer aangeven dat huisarts niets medisch bespreken. Een huisarts zou tegen een wantrouwende werkgever wel kunnen melden dat werknemer langs is geweest en dat werknemer moet rusten (alleen na toestemming van werknemer dus).

Kan me zeker goed voorstellen dat huisartsen er niet op zitten te wachten op al die telefoontjes van werkgevers, dus daar zijn de bedrijfsartsen inderdaad voor. Als werkgever het niet vertrouwde dat TS niet bereikbaar was, had deze de bedrijfsarts kunnen bellen voor een spoedcontrole.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Een paar uur later kreeg ik van mijn direct leidinggevende een telefoontje. Weer uitgelegd wat er aan de hand was en wederom gemeld dat ik aan het einde van de week contact zou opnemen over de stand van zaken.
Ook heb ik hem verteld dat ik toch met hem de afspraak had gemaakt dat ik aan het einde van de week contact zou hebben over de stand van zaken.
Ik kan me wel iets van de irritatie van de werkgever voorstellen. Een afspraak maken is toch iets anders dan "melden" dat je eind van de week weer contact opneemt.

Dit is niet de manier waarop je met elkaar omgaat bij een (terechte) ziekmelding. Misschien zijn er in het verleden veel ziekmeldingen geweest, anders zou ik niet weten waarom van beiden zijden gelijk de messen geslepen moeten woren

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Ex-beheerder schreef:Simpel gezegd hoef je de reden van arbeidsongeschiktheid wettelijk niet te melden aan de werkgever, dit is voorbehouden aan een bedrijfsarts. De bedrijfsarts bepaalt dan of de werknemer wel of niet gescikt is om (beperkte) arbeid te verrichten. Een werkgever mag de huisarts niet eens bellen en de huisarts mag geen informatie verstrekken over patienten.

De werkgever mag alleen vragen aan de werknemer hoe lang de verwachting is van zijn/haar afwezigheid. Een werkgever kan immers niet de ernst van de arbeidsongeschiktheid inschatten en zal dus een bedrijfsarts moeten instellen. Strikt genomen zou u dus eerst naar een bedrijfsarts moeten gaan (op verzoek van de werkgever) om te laten bepalen of u werkzaamheden mag en kan verrichten. Zou u te vroeg gaan werken dan is de werkgever eigenlijk verwijtbaar als achteraf blijkt dat u nog niet had mogen en kunnen werken. Die verantwoording ligt namelijk bij de werkgever. U hoeft ook niet volledig bereikbaar te zijn en mag zeker rusttijden in acht nemen. Bovendien zijn er tegenwoordig (email, voicemail) voldoende communicatiemiddelen aanwezig om te laten weten dat u contact dient op te nemen met uw werkgever voor een eventuele doorverwijzing naar de bedrijfsarts. Nogmaals: u hoeft uw werkgever geen verslag te geven over uw ziekte, dat valt onder het beroepsgeheim van de bedrijfarts en daar heeft uw werkgever niets mee te maken en kan dus daar ook geen rechten aan ontlenen. U dient slechts een indicatie te geven over de duur van uw arbeidsongeschiktheid en verder door te verwijzen naar de bedrijfsarts.
"goedemorgen werkgever, ik laat even weten dat ik tot nader order thuis blijf. U hoeft niet meer te weten dan dat ik ziek ben, of denk dat ik ziek ben. Dat moet immers eerst nog worden vastgesteld door mensen die daar verstand van hebben. Voor meer informatie verwijs ik dan ook naar mijn huisarts (waar u toch niets wijzer wordt ivm privacy wetgeving) U ziet mij wel weer verschijnen wanneer daar toe in staat ben. Wanneer dat is? Geen flauw idee, u ziet het wel. Doei, en vergeet niet gewoon mijn salaris over te maken hoor !"

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat ex-beheerder schrijft klopt wel.

tenormin

[quote][/quote]crazyme:
"goedemorgen werkgever, ik laat even weten dat ik tot nader order thuis blijf. U hoeft niet meer te weten dan dat ik ziek ben, of denk dat ik ziek ben. Dat moet immers eerst nog worden vastgesteld door mensen die daar verstand van hebben. Voor meer informatie verwijs ik dan ook naar mijn huisarts (waar u toch niets wijzer wordt ivm privacy wetgeving) U ziet mij wel weer verschijnen wanneer daar toe in staat ben. Wanneer dat is? Geen flauw idee, u ziet het wel. Doei, en vergeet niet gewoon mijn salaris over te maken hoor!

Komt misschien wat "losjes" over maar heb toch indruk dat TS flinke smak had gemaakt, doorgewerkt en pas daarna naar huis was gegaan (volgende dag) met mededeling dat hij nog van zich liet horen. Natuurlijk leest een ieder met een eigen intonatie: maak niet op van doei.. en salaris niet vergeten. Okay, telefoon had hij op kunnen nemen, maar dat is nu eenmaal niet gebeurd, da's dom. Als de baas het niet vertrouwde had hij de Arbo arts moeten sturen, zoals het nu is gegaan lees ik het als miscommunicatie.
Laatst gewijzigd door tenormin op 25 jun 2012 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

@tenormin, hier op deze site, kun je je berichten wijzigen.
Laatst gewijzigd door Jolijn op 25 jun 2012 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik dacht dat het voordeel van een mobiele telefoon was, dat je hem overal naartoe mee kan nemen.
Dus ook naar de slaapkamer.
Gekneusde ribben vragen rust, maar niet per sé een hele dag slaap.
U had dan ook gewoon de telefoon mee kunnen nemen naar de slaapkamer, waar u dan de werkgever gewoon te woord had kunnen staan.
Ik kan mij ook voorstellen dat als mij medegedeeld word dat er aan het eind van de week wel weer gebeld wordt door de medewerker, en je in de tussentijd die persoon na herhaaldelijk bellen maar niet te pakken krijgt, je als werkgever behoorlijk boos wordt.
Het minste wat je kunt doen, is zorgen dat je in ieder geval de telefoon opneemt.

tenormin

Jolijn schreef:@tenormin, hier op deze site, kun je je berichten wijzigen.
Lees crazyme nog eens en dan goed.
Ja, dat lees ik. Ik weet niet of ik dit van Redactie mag vragen, dus Off Topic: ik weet niet hoe dat moet. Ben net Remi: alleen op de wereld en heb dus niemand om uit te leggen. Zou je dat mogen doen hier op de site? B.V.D.

Emmy75

tenormin schreef:
Jolijn schreef:@tenormin, hier op deze site, kun je je berichten wijzigen.
Lees crazyme nog eens en dan goed.
Ja, dat lees ik. Ik weet niet of ik dit van Redactie mag vragen, dus Off Topic: ik weet niet hoe dat moet. Ben net Remi: alleen op de wereld en heb dus niemand om uit te leggen. Zou je dat mogen doen hier op de site? B.V.D.
U bedoelt hoe u uw eigen berichten kunt wijzigen ?

In het vakje van uw eigen bericht (en alleen uw eigen berichten als het goed is) ziet u een knopje 'wijzig' en ernaast een knopje quote.

Als u op vervolgens op 'wijzig' klikt, krijgt u het typescherm weer te zien met het bericht dat u geschreven had. Nu kunt u alles doen met dit bericht. De tekst volledig weghalen en weer op bevestig klikken en de tekst is helemaal weg. U kunt zinnen toevoegen / anders schrijven of type fouten herstellen waar u wilt.
Dit is soms wel zo makkelijk.

Het is eigenlijk idd wel off-topic dus weet ook niet of het mag. Maar de redactie kan het altijd weer verwijderen. Eigenlijk is de pb-functie daar uitermate geschikt voor.

Emmy75

Dus maar weer terug naar het topic.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het vandaag gegaan is, maar de werkdag is natuurlijk nog niet om.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ violet

Snap wat je bedoeld,mobiel kan je idd meenemen,sommige zetten geluid uit,
En misschien heeft hij sterke pijnstillers gehad waar hij van sliep,tramal bv??
Ribben doen goed pijn..

Idd als hij aangeeft bel eind vd week ,maar ja je moet altijd bereikbaar blijven...
Voor het zelfde geld belde de Arbo...

tenormin

emmy75, bedankt. Is gelukt. En met excuses aan redactie voor O.T. vraag.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

En misschien heeft hij sterke pijnstillers gehad waar hij van sliep,tramal bv??
Hoe doet TS dat dan als er controle aan de deur geweest was ?

Gesloten