LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] fout hypotheekadviseur

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: fout hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door SJZ »

Het maakt wel uit of 2 personen elk 15000 verdienen, of dat 1 persoon 30.000 verdient.
Tuurlijk, maar TS schrijft toch duidelijk
komt dit omdat ik twee werkgevers heb
Maar ja, even lezen waar het echt om gaat is natuurlijk teveel moeite hè?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: fout hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Daar ging mijn reactie niet over. Ik reageerde in eerste instantie op het feit dat de hypotheekadviseur blijkbaar de inkomens verkeerd heeft verdeeld, in casu de HRA verkeerd berekend, en dat afdoet met de opmering "het komt omdat je 2 werkgevers hebt".

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: fout hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik reageerde in eerste instantie op het feit dat de hypotheekadviseur blijkbaar de inkomens verkeerd heeft verdeeld
Nee, dat staat er niet.

Wat u nu preceis "achterlijk" vind begrijp ik nog steeds niet.

Het zou niet uit moeten maken, hoeveel werkgevers 1 persoon heeft. Dat heeft TS al gezegd, ze is nog met een belastingconsulent aan het uitzoeken wat het probleem nu is.

Het zou mij niks verbasen als de hypotheekadviseur niks fout gedaan heeft, maar dat TS bv. bij allebei de werkgevers (ten onrechte) heffingskortingen laat toepassen, dat kost je achteraf wat meer dan € 200 per maand.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: fout hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

SJZ schreef: Het zou mij niks verbasen als de hypotheekadviseur niks fout gedaan heeft, maar dat TS bv. bij allebei de werkgevers (ten onrechte) heffingskortingen laat toepassen, dat kost je achteraf wat meer dan € 200 per maand.
Dan kom je dus met de top van je totale inkomen in een lager IB tarief uit en zal je netto voordeel hoger blijken als je die dubbele aftrek rechtzet.

Bovendien, er zijn weinig zaken waarop de fiscus controleert (box 3 bijv.), maar twee keer die korting toepassen, nog in het analoge tijdperk viel je dan door de mand.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: fout hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door brokkel »

SJZ schreef:Het zou mij niks verbasen als de hypotheekadviseur niks fout gedaan heeft, maar dat TS bv. bij allebei de werkgevers (ten onrechte) heffingskortingen laat toepassen, dat kost je achteraf wat meer dan € 200 per maand.
En dat kan ook weer niet omdat dat namelijk van invloed is op je netto inkomen en niet op je bruto inkomen.
En je hebt gelijk bij 50.000 en 25.000 maakt het nauwelijks uit maar zodra je boven de 56.491 gaat komen wel.
Ik blijf van mening (en ja dat is mijn mening) dat de Adviseur simpelweg alle inkomens bijelkaar heeft opgeteld en als 1 inkomen berekend terwijl er dus verschillende inkomens zijn (in hun geval zelfs 3 waarvan de 2 van de TS-er geen invloed zouden mogen hebben) en dus de HRA heeft berekend op het hoogste tarief (52%) in plaats van de 42% die werkelijk betaald wordt. En die 10% maakt wel enorm veel uit. Zeker op het rentebedrag van een hypotheek die snel 10.000 per jaar bedraagt, huis van 200.000 met huidige rente met NHG is al 8000 aan rente. Doe daar een HRA van 42% op of een HRA van 52% en je hebt een verschil van 800 euro, dus 67 euro per maand. Doe hetzelfde met een huis van hogere waarde en zonder NHG en 150 tot 200 euro is zo bereikt.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: fout hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door SJZ »

Dan kom je dus met de top van je totale inkomen in een lager IB tarief uit en zal je netto voordeel hoger blijken als je die dubbele aftrek rechtzet.
Nee hoor, bij 2 x 15.000 val je in hetzelfde IB-tarief als bij 1 x 30.000
Ik blijf van mening (en ja dat is mijn mening) dat de Adviseur simpelweg alle inkomens bijelkaar heeft opgeteld en als 1 inkomen berekend terwijl er dus verschillende inkomens zijn
Ja, per persoon moet je gewoon alle inkomens optellen, en daar word IB over geheven.

Gesloten