LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] koopcontract meubels

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
amme.slot

koopcontract meubels

Ongelezen bericht door amme.slot »

zaterdag 29-11-2003 heb ik een contract getekend voor aankoop van een bank met 2 stoelen. Na overleg met mij man en vriendin kwam ik tot de conclusie dat het een volledig verkeerde keuze is. Maandag 1.12.2003 ben ik naar de meubelzaak terug gegaan, heb de situatie uitgelegd, maar de verkoper zei dat ik vast zit aan dat contract, en dat ik hun 30% van de aankoopsom verschuldigd ben. Als ik echter andere meubels zou uitzoeken, dan vervalt dat bedrag. Is dit redelijk of heb ik bedenktijd, ondanks dat ik getekend heb?

beetje vreemd

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door beetje vreemd »

Het lijkt mij zeer onklantvriendelijk dat je de overeenkomst niet meer kunt wijzigen cq annuleren.
Ten eerste ben je vrij kort na ondertekenig al teruggeweest binnen een termijn van 14 dagen.
Ten tweede lijkt het mij sterk dat de ondernemer (jemoet gewoon zijn naam noemen op dit forum) al de bestelling geplaatst heeft bij zijn leverancier.

Dus indien je niets aanbetaald hebt zou ik het lekker zou laten!!

Gast

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door Gast »

Of het klantonvriendelijk is, daar zal ik me niet over uitlaten, maar juridisch zit je gewoon vast aan de koop, en dus heb jij als koper een probleem.
Denk dus goed na voordat je zomaar ergens anders gaat kopen en denkt: "het zal wel loslopen". Als de winkelier er werk van maakt wint hij.

(ik zou gewoon wat anders bij dezelfde winkel uitzoeken, dan loop je geen risico)

Koos2

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door Koos2 »

Is toch logisch dat je 30% annuleringskosten moet betalen. Zou wat zijn dat iedere klant na 1 dag maar kan zeggen "nou ik doe het toch maar niet"". Dan kan niet 1 meubelzaak meer bestaan. Kies lekker wat anders uit dan ben je overal vanaf.

Gast

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door Gast »

Haal de leveringsvoorwaarden van die zaak eens op, of laat dit door een voor hun onbekende doen. Spit deze eens grondig door.

Die 30 % bv moet er dan instaan, laat dit eventueel eens door buro rechtshulp bekijken.

Gast

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door Gast »

Tja, als er in de algemene voorwaarden NIKS over staat, dan geldt gewoon de wet. En die zegt dat je niet zonder omschreven reden onder een reeds gesloten overeenkomst uitkunt.

Dus: zoek lekker naar die 30% in de algemene voorwaarden, en als dat er NIET instaat, dan ben je gewoon verplicht de meubels af te nemen. Wat schiet je daar mee op?

uitleg

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door uitleg »

Er is alleen een 8 dagen termijn als je aan de deur koopt, dus als er iemand koopwaar bij jouw aanbied heb je te maken met de colportagewet.
En dan kan je dus binnen 8 dagen van de koop af, in dit geval ben je zelf tot koop overgegaan en kan de winkelier zelfs na 1 dag niet veel meer doen.
Wel kunnen ze aanbieden om binnen een termijn die in de voorwaarde staan, die ze je ook moeten overhandigen voor de koop eventueel wijzigen in een andere aankoop. Probeer dus tot een overeenstemming te komen en let voortaan op als je iets tekend.

Succes

chantal

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door chantal »

die 30% is wettelijk vastgelegd bij de branch vereniging wonen en aangezien ze dat percentage gebruiken neem ik aan dat ze daar bij aangesloten zijn.

het is overigens niet onlogisch dat ze het al hebben besteld bij de leverancier want met de computers gaat dat met 2 drukken op de knop en de fax ligt bij de leverancier

verder is het netjes dat ze je aanbieden wat anders uit te zoeken want dat hoeven ze niet te doen

wat een ieder zich moet realiseren is dat als je tot een koop over gaat daar een hoop tijd in zit om de order te maken en er ook weer een hoop tijd in zit deze te annuleren bij de leverancier... waarom verwacht toch iedere klant dat als zij een fout maken dat de kosten(tijd=geld) door de winkel betaald moet worden?

als de winkel een fout maakt staat de klant ook gelijk om korting te vragen.

dus laten we eerlijk en reeel blijven en de consequensies van je eigen beslissingen te aanvaarden

!!!!

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door !!!! »

Je hebt altijd een bepaalde bezinkingstijd.
Ongeacht of je aan de deur koopt of zelf naar de winkel gaat.
Je moet altijd in staat worden gesteld om binnen een bepaalde termijn de koop ongedaan te maken.
Ook in een winkel houden ze er namelijk wel eens dubieuse verkooptactieken op na.

Ik zou het er dus niet bij laten en er zeker werk van gaan maken.

Succes ermee!

dave

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door dave »

bezinkingstijd, heb je een inzinking!!!!!!!!
als er in een meubelzaak een verkoopgesprek heeft plaatsgevonden en je geeft accoord voor de aankoop, dan is de verkoper verplicht de verkoopvoorwaarde (en eventuele cbw bepalingen) te overleggen en daarna is de ondertekening van een aankoopovereenkomst.
Daar is een bezinkingstijd niet van toepassing.
Ik weet niet in wat voor winkel JIJ koopt?
Aan de deur is een ander verhaal, zie bericht hierboven!

groetjes en succes, dave

!!!!

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door !!!! »

Dave, het maakt niet uit waar je koopt.
Binnen een wettelijk vastgelegde termijn heb je het recht om een koop ongedaan te maken.
Dit geldt zowel voor de koper als de verkoper.

chantal

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door chantal »

!!! je hebt geen recht een koop eenzijdig te annuleren in een winkel, ook niet binnen een bepaalde tijd

Die regel geldt voor aankopen aan de deur omdat je dan "overvallen " wordt en misschien niet alles goed doordacht hebt

Als je zelf naar een winkel gaat om iets to kopen word je geacht nagedacht te hebben en ben je dus verantwoordelijk voor je eigen acties

Zou er een bedenktijd zijn van bijv. 8 dagen net als bij aan de deur verkoop dan zou de levertijd ook 8 dagen langer zijn omdat de winkel dan pas na 8 dagen kan bestellen

groetjes, chantal

!!!!

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door !!!! »

Chantal, binnen een bepaalde termijn heb je wel degelijk het recht om de koop ongedaan te maken.

Gerard3

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door Gerard3 »

Er zit hier een gast bij die blijft eigenwijs he ? Je kan in een meubelzaak niet zomaar annuleren. Je bent volledig bij je volle verstand als je een winkel ingaat om iets te kopen dus................

!!!!

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door !!!! »

Ik ben niet de gene die eigenwijs is hoor.
heb er denk ik alleen wat meer verstand van dan jullie. :D

chantal

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door chantal »

!!!! ga jij dan maar lekker bestellen , annuleren en annulatiekosten betalen, geen probleem hoor;)

maar laat anderen niet in de problemen komen door jouw zogenaamde kennis aub:)

groetjes chantal

Gast

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door Gast »

klopt annuleren kan maar niet kosteloos in dit geval. Indien de winkelier is aangesloten bij het CBW is de gevraagde 30% vastgelegd in de voorwaarden. Hier staat echter nog een regel onder: tenzij de afnemer aannemelijk kan maken dat de schade kleiner is.

Dit is praktisch onmogelijk voor de afnemer. Het gaat nl niet zozeer om de administratieve kosten maar puur om WINSTDERVING. De ondernemer loopt zijn winst mis die hij bij uitlevering en betaling van de order zou hebben ontvangen en wil hierin schadeloos gesteld worden.

Kortom wie zijn billen brand moet op de blaren zitten, dat geld ook voor mij als ondernemer in de woonbranche. Indien je iets anders uitzoekt heb jij je zin en de betreffende ondernemer zijn winst en dat is dus voor beide de beste oplossing. Overigens netjes aangeboden van de ondernemer want dat is hij absoluut niet verplicht.

Problemen zijn er om opgelost te worden dus ga met elkaar om de tafel zitten en probeer er open en eerlijk uit te komen.

Succes in ieder geval en denk dat je volgende keuze doordachter zal zijn ;-)

16again
Berichten: 16187
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door 16again »

Amme
Het aanbod om andere meubels aan te schaffen is echt het best.
Zorg ervoor dat je in de winkel een andere verkoper tref.
Sluit met hem de prijsonderhandeling af voor de vervangende aankoop.
Indien de prijs (en dus korting!) besproken is, moet je pas met de oude opdracht boven tafel komen.

dave

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door dave »

hallo gast,

als jij zegt dat je er meer verstand van hebt, maak dan ook even duidelijk waar je die kennis vandaan haalt en waar wij dit na kunnen gaan!
Volgens mij begrijp je er niet veel van, tip lees de cbw voorwaarde eens een keer en kijk alle verkoopvoorwaarden even na!
Jouw uitleg komt daar niet in voor, bij aankoop in een cbw aangesloten zaak, heb je al geen recht meer van kosteloos annuleren na 1 dag of 1 uur zelfs, je tekend wel een overeenkomst die die verwijst naar de cbw en verkoopvoorwaarde.
Je kan een aankoop wel annuleren als deze niet van te voren zijn doorgenomen of overhandigd (let op klant moet de kans krijgen om alles te lezen, dit word weinig gedaan!)
Dus nog 1 x in Nederland zijn de regels zoals hierboven en eerdere berichtjes aangeven, bedoel jij ook in Nederland, en wat voor winkel heb jij het over?

groetjes Dave

Gast

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door Gast »

wat dave zegt klopt idd. Ik heb zelf een meubelzaak die is aangesloten bij het CBW. De voorwaarden staan denk ik wel op hun site www.cbw.org. Bij ons is het zo dat de verkoop en leveringsvoorwaarden aan de overeenkomst zijn gehecht. Ook is het toegestaan ze in de winkel op te hangen zodat de klant ze kan raadplegen.

Dat de klant ze niet geheel doorleest is zijn eigen verantwoordelijkheid.

Laat ik voorop stellen dat het hele CBW in het leven is geroepen ter bescherming van de consument. De voorwaarden zijn in samenspraak met de consumentenbond opgemaakt. Ik ben aangesloten om te laten zien dat het een gerenomeerde onderneming is maar diep in mijn hart vind ik het een geldverslindende organisatie.

Kortom de voorwaarden zijn er om u als klant te beschermen dus nou niet gaan zeuren als er iets in staat dat niet helemaal in uw straatje past.

Gesloten