LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intrek eind van de maand, betaal je dan de volledige huur?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
n.93

Intrek eind van de maand, betaal je dan de volledige huur?

Ongelezen bericht door n.93 »

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om samen te wonen met mijn vriend en wij zijn dus druk opzoek. Nu hebben we weer een huis gezien waar wij grote kans op maken. Aangezien ik studeer en dus studiefinancering krijg, is het voor mij allemaal financieël wat meer een gedoe. Zo zijn wij dus op zoek naar een redelijk goedkoop huis in een goede buurt in Rdam. Nu komen we dus eindelijk steeds meer in aanmerking voor de huizen die we willen, nouja eerder studio's! Het huis waarop wij dus een goede kans maken (denk ik) is per direct beschikbaar en bij vorige bezichtigingen heb ik al gemerkt dat ze je er zo snel mogelijk inwillen en dat ze dus niet akkoord zullen gaan met 1 augustus. Nu vroeg ik mij dus af, stel wij krijgen het huis en moeten er uiterst op de 23 of iets intrekken. Betaal je dan voor de hele maand de huurprijs??
Voor mij zou het namelijk fijn zijn om deze maand nog even me inkomen aan studiefinancering volledig opzij te zetten op me spaarrekening.

ciske

Re: Intrek eind van de maand, betaal je dan de volledige huur?

Ongelezen bericht door ciske »

Huur wordt altijd per maand betaald, opzeggen kan tegenwoordig op elke datum , maar dan loopt ook de huur een maand nog door.
Dus ja het is normaal dat ze een maand huur willen en wees blij in deze tijd dat je iets geschikts hebt gevonden.

n.93

Bedankt voor de snelle reactie!
Het is zeker fijn dat we een kans hebben op een huis. Ik geef ook absoluut niet aan dat het een groot drama zou zijn, maar het was alleen mooi meegenomen geweest!
Gelukkig is het een niet al te duur huis dus dat scheelt.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

n.93 schreef:Hallo allemaal,

Ik ben van plan om samen te wonen met mijn vriend en wij zijn dus druk op zoek. Nu hebben we weer een huis gezien waar wij grote kans op maken. Aangezien ik studeer en dus studiefinancering krijg, is het voor mij allemaal financieël > financieel wat meer een gedoe. Zo zijn wij dus op zoek naar een redelijk goedkoop huis in een goede buurt in Rdam > Rotterdam. Nu komen we dus eindelijk steeds meer in aanmerking voor de huizen die we willen, nou ja, eerder studio's! Het huis waarop wij dus een goede kans maken (denk ik) is per direct beschikbaar en bij vorige bezichtigingen heb ik al gemerkt dat ze je er zo snel mogelijk inwillen en dat ze dus niet akkoord zullen gaan met 1 augustus. Nu vroeg ik mij dus af, stel wij krijgen het huis en moeten er uiterst > uiterlijk op de 23e of iets intrekken. Betaal je dan voor de hele maand de huurprijs??
Voor mij zou het namelijk fijn zijn om deze maand nog even me > mijn inkomen aan studiefinancering volledig opzij te zetten op me > mijn spaarrekening.
Ik denk dat je even in overleg moet met degene van wie je gaat huren. Als de vorige bewoners per 22 augustus vertrekken, en jullie dus de 23e er in, heeft de verhuurder geen inkomensverlies. En daar gaat het ze meestal om. Wettelijk hoef je natuurlijk niet te betalen voor iets wat je niet krijgt, d.w.z. je hoeft geen huur te betalen voor de tijd dat je er niet mag wonen.

Kleine verbeteringen aangegeven in je tekst omdat je aangeeft te studeren... :wink:

ciske

vogels schreef:
Nu vroeg ik mij dus af, stel wij krijgen het huis en moeten er uiterst op de 23 of iets intrekken. Betaal je dan voor de hele maand de huurprijs??
Nee, je betaalt de huur vanaf ingangsdatum huurovereenkomst. Althans: zo hoort het.

Als het van een particulier is , dan zijn de regels anders.

Ik zou als ik TS was akkoord gaan en dan eventueel indien nodig, bij familie of wie dan ook effe wat lenen.

n.93

Bedankt voor de reactie.
Aangezien er bij de woning staat dat die per direct beschikbaar is ga ik er eigenlijk vanuit dat de vorige bewoner er al uit is en op basis van eerdere bezichtigingen, wilde ze het liefst dat je er al binnen een week in zit! Maar het zal vast wel lukken.
Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoeld met verbeterpunten in mijn tekst omdat ik nog studeer?
Misschien om het wat duidelijker te maken; mijn vriend werkt wel en heeft dus een inkomen het huis komt dus ook volledig op zijn naam en ik zal inwonend zijn. Alleen wil ik wel gewoon aan alles mee kunne betalen het compleet 50/50 doen!
En het is geen particulier! Het is via woonnet-rijnmond. Weet eigenlijk niet of ik hun naam hierin mag zetten...?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

n.93 schreef:Nu vroeg ik mij dus af, stel wij krijgen het huis en moeten er uiterst op de 23 of iets intrekken. Betaal je dan voor de hele maand de huurprijs??
Vraag het even na bij de verhuurder waar u van wil huren.

Gaat het hier om een woningbouwvereniging of particuliere huur? Dat kan behoorlijk verschillen.

Bij woningbouwverenigingen is het vaak zo dat als de huur bijvoorbeeld op 23 juli ingaat u ook de huur vanaf 23 juli betaald. Voor de maand juli betaald u dan geen volledige maand maar alleen naar verhouding dat gedeelte van de maand.
Het kan wel zo zijn dat u bijvoorbeeld een volledige maandhuur als borg moet storten of iets dergelijks.

Opzeggen is doorgaans een maand van te voren maar dat hoort in het huurcontract te staan.

ciske

vogels schreef:
Als het van een particulier is , dan zijn de regels anders.
Dat particulieren andere regels hanteren, betekent niet dat dit klopt!

Dat hoor je mij ook niet zeggen, ben het er ook niet mee eens, maar in deze tijd moet je blij zijn met het krijgen van een huis.

n.93

Vogels; dat was dus eigenlijk precies wat ik ook dacht.. vooral om het via een grote woningcorporatie is! Verwarrend allemaal.. misschien een situatie waarin ik me moet laten verassen.
Ciske; lenen is een optie.. maar ik doe liever alles zelfstandig. Eerst al het andere mogelijke proberen want van lenen krijg je, naar mijn idee, vaak problemen.

ciske

Gelijk heb je , dat je niet wilt lenen.

Woningstichting Rijnmond mag dat niet doen.

Ik las per diret? dan is de woning al beschikbaar en dan mag het.

Emmy75

n.93 schreef:Aangezien er bij de woning staat dat die per direct beschikbaar is ga ik er eigenlijk vanuit dat de vorige bewoner er al uit is en op basis van eerdere bezichtigingen, wilde ze het liefst dat je er al binnen een week in zit!
Dit geeft eigenlijk al aan dat ze willen dat het huurcontract zo snel mogelijk ingaat en dus dat ze zo snel mogelijk weer huur gaan vangen. Dan zou men kunnen beredeneren dat de huur dus betaald wordt vanaf de dag dat het huurcontract ingaat.
n.93 schreef: Misschien om het wat duidelijker te maken; mijn vriend werkt wel en heeft dus een inkomen het huis komt dus ook volledig op zijn naam en ik zal inwonend zijn. Alleen wil ik wel gewoon aan alles mee kunne betalen het compleet 50/50 doen!
Vraag wel even na wat de haken en ogen hieraan zijn dat zijn er nogal wat. Mocht de relatie stuk gaan en uw vriend vertrekt of hij zou onverwachts komen te overlijden en u zou willen blijven wonen, kan het nog wel eens zo zijn dat u geen rechten op de woning heeft om er te mogen blijven wonen.

Bekijk ook de financiële consequenties van wel of geen fiscaal partnerschap en huurtoeslagen ed.
n.93 schreef: En het is geen particulier! Het is via woonnet-rijnmond. Weet eigenlijk niet of ik hun naam hierin mag zetten...?
Waarom niet ?
Er staat toch niets verkeerds.. Waarmee mijn vraag uit de vorige post gelijk is beantwoord en de berichten zich net gekruist hebben..

ciske

Dit geeft eigenlijk al aan dat ze willen dat het huurcontract zo snel mogelijk ingaat en dus dat ze zo snel mogelijk weer huur gaan vangen. Dan zou men kunnen beredeneren dat de huur dus betaald wordt vanaf de dag dat het huurcontract ingaat.
Dus voor TS zeker alle reden om snel te reageren, tegenwoordig is het voor jou ....1000 anderen.

n.93

Wat een fijne reacties allemaal!
Pas zaterdag weet ik op welke plek we geeindigd zijn en dan zal er volgende week wel een uitnodiging in de brievenbus vallen. Ik denk zeker wel een gunstige positie want de stookkosten zijn belachelijk hoog (even on-topic) en ik merk daarom dat er ontzettend weinig mensen reageren.

Ik ben hier nieuw en kan dus ook nog niet overweg met citaten en dingen..
Om even terug te komen op fiscaal partnerschap.. wij zijn beide best jong en hebben dus op dit moment geen fiscaal partnerschap. Wij willen hier ook nog even mee wachten omdat ik niet het idee heb dat er op dit moment voordeel in zit voor ons. Nou moet ik ook zeggen juist doordat we jong zijn en dit allemaal nieuw is voor ons, zijn sommige dingen voor ons op dit moment volledige wartaal. Het is allemaal even uitzoeken en researchen!

Het huis zou voor mij alleen betaalbaar moeten zijn. Ook in verband met huurtoeslag. Het huis waar wij nu dus op gaan reageren ligt in een goede omgeving en is zeer betaalbaar daarom leveren wij ook een groot aantal vierkante meters in. En voor zover wij weten mag ik, als student daar ook alleen wonen. Als wij uitgenodigd worden voor een bezichtiging zal ik het voor de zekerheid nog een keer navragen.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

gaat in vanaf het moment dat jij de sleutel krijgt!
en de contract datum...

dus als jij op ik zeg maar 24 juli de sleutel krijgt dan betaal je tot eind juli.maar eind juli zal je wel gelijk voor aug moeten betalen,dat moet immers voor 1 aug betaald zijn.

je hebt wel bij sommige wbv dat ze een borg willen! heb je daar al op gerekend?
soms is dat wel een maand huur...

hoop dat je het krijgt!

succes

ciske

Ik wens je succes met wachten en hoop dat je het krijgt.

@rozemarijntje ,borg mag niet meer.
Laatst gewijzigd door ciske op 10 jul 2012 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

n.93

Rozemarijntje;
Wij reageren nu ongeveer al een jaar bij woonnet-rijnmond en die vragen geen borg! Wij hebben ook wel is gekeken bij particulieren corporaties maar daar vragen ze inderdaad veel geld voor de borg, huurprijzen zijn veeeeeeeel hoger en dan ook nog is die belachelijke bemiddelingskosten. Maar wel zeker de moeite waard als je snel een huis wilt, was in ons geval niet nodig!

Emmy75

n.93 schreef:Om even terug te komen op fiscaal partnerschap.. wij zijn beide best jong en hebben dus op dit moment geen fiscaal partnerschap. Wij willen hier ook nog even mee wachten omdat ik niet het idee heb dat er op dit moment voordeel in zit voor ons. Nou moet ik ook zeggen juist doordat we jong zijn en dit allemaal nieuw is voor ons, zijn sommige dingen voor ons op dit moment volledige wartaal. Het is allemaal even uitzoeken en researchen!
Het is wel belangrijk deze zaken allemaal goed uit te zoeken en misschien wel een samenlevingscontract opstellen. Kijk ook eens rond op de site van de belastingdienst over het fiscaal partnerschap, daarvoor zou wel een samenlevingscontract moeten zijn.

Samenwonen heeft behoorlijk wat gevolgen, financieel maar ook als er sprake is van schulden e.d. Dit soort zaken van te voren goed uitzoeken, wordt vaak te weinig aandacht aan besteedt.
n.93 schreef:Het huis zou voor mij alleen betaalbaar moeten zijn. ... En voor zover wij weten mag ik, als student daar ook alleen wonen.
Dat u er als student zou mogen blijven wonen, is niet hetzelfde als dat u er als huurder mag blijven wonen van de woningbouw bij een eventuele relatiebreuk of overlijden of wat dan ook. Als de huurovereenkomst alleen op naam van de vriend staat is hij de huurder en heeft u geen rechten als huurder. U kunt de wbv dan ook niet aan de huurovereenkomst houden want u bent geen partij in de overeenkomst.

Als hij vertrekt kan het zomaar zo zijn dat u de huurovereenkomst niet mag overnemen maar dat de woning naar een andere huurder moet gaan die dan hoog op de lijst staat. Het klinkt nu waarschijnlijk een beetje krom en mensen denken al snel "jamaar ik woon er toch". Het is zaak dat u als medehuurder op de huurovereenkomst staat.

Lees ook dit topic eens:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8&t=120012

rozemarijntje

@ciske

borg mag wel gevraagd worden,alleen het vroegere sleutelgeld niet meer...

@ts

ik hoop voor je dat je het krijgt het is idd niet makkelijk om in rdam een huis te krijgen,denk dat je vriend dan ook al een tijd ingeschreven staat?
dus ik hoop het echt voor jullie..

verder wat emmy zegt ,dat zou ik toch even onthouden..

misschien kan je even laten weten,of je het hebt gekregen is wel leuk .
zal voor je duimen..

ciske

borg mag wel gevraagd worden,alleen het vroegere sleutelgeld niet meer
Bij woningstichtingen absoluut niet meer, wij hebben het toen destijds terug gekregen omdat de woninbouw er rente over krijgt.

rozemarijntje

Ik las net ,borg mag omdat als je huurachterstand hebt kunnen ze dat innen via borg...
Sleutelgeld is afgeschaft..

http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en- ... lgeld.html

Weet het niet staat hier...

Gesloten