LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] werkdagen
-
Re: werkdagen
Je bent verplicht om in te gaan op een redelijk voorstel van je werkgever.LadyDay schreef:Ik ben sinds 16 januari parttime in dienst bij mijn werkgever. Ik werk 16 uur op vaste dagen; de maandag en de dinsdag. (ook voor getekend op papier).
Nu wil mijn werkgever dat ik 4 halve dagen ga werken. Kan dit? En wat als er een economisch belang bij is vanuit de werkgever? Ben ik dan verplicht hierin mee te gaan?
Of dit voorstel redelijk is hangt dus van de rede (argumentatie ) af. Dit geldt zowel voor de werkgever als voor jezelf.
Waarom wil de werkgever dat je 4 halve dagen werkt ? Wat is zijn praktisch belang ?
Waaroom wil jij dat niet ? Wat zijn jouw praktische problemen om 4 halve dagen te gaan werken.
Beste is om in overleg te gaan met je werkgever en de antwoorden op bovenstaande vragen voor je zelf paraat te hebben. Misschien kom je eruit of is een compromis mogelijk.
Als het escaleert tot een arbedisconflict zijn er alleen maar verliezers
Wat staat er in jouw arbeidscontract over het veranderen van de afgesproken dagen?
werkdagen
Laatst gewijzigd door LadyDay op 16 jul 2012 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
In beginsel ben je niet verplicht om vier halve dagen te gaan werken. Echter, wanneer de werkgever een zwaarwegend belang heeft kan dat anders zijn.
Is het een arbeidscontract voor bepaalde of onbepaalde tijd? Als het eerste van toepassing is, is dit een van die werkgevers die geen mensen aanneemt voor onbepaalde tijd?
Is het een arbeidscontract voor bepaalde of onbepaalde tijd? Als het eerste van toepassing is, is dit een van die werkgevers die geen mensen aanneemt voor onbepaalde tijd?
werkdagen
Als het voortbestaan van het bedrijf in het gevaar komt als dit niet gebeurt dan ben je er toe verplicht.
werkdagen
hai,
ik ken de wet niet, maar even aannemend dat het zo is dat alfatrion gelijk heeft:
Nee je hoeft geen ontslag te nemen, je kunt je ook gewoon aanpassen.
Isabel
ik ken de wet niet, maar even aannemend dat het zo is dat alfatrion gelijk heeft:
Nee je hoeft geen ontslag te nemen, je kunt je ook gewoon aanpassen.
Isabel
werkdagen
begrijp ik hoor dit soort dingen zijn ook niet leuk, maar het punt is, helemaal niet werken is waarschijnlijk nog duurder.
Als je werkgever echt niet anders kan, dan snap ik eigenlijk wel dat het buigen of barsten is. Het is natuurlijk voor jou dan heel vervelend, maar helemaal geen baan (en dus geen recht op ww) is natuurlijk helemaal bagger.
isabel
Als je werkgever echt niet anders kan, dan snap ik eigenlijk wel dat het buigen of barsten is. Het is natuurlijk voor jou dan heel vervelend, maar helemaal geen baan (en dus geen recht op ww) is natuurlijk helemaal bagger.
isabel
Je kan iig overleggen en jouw extra kosten aan hem voorleggen, acht ipv vier keer heen en weer rijden, extra kosten kinderopvang, vaker een vrije dag moeten opnemen.... Hij wil iets van u dan mag u ook eentegemoetkoming in de kosten vragen.
Toch?
Toch?
werkdagen
Laatst gewijzigd door LadyDay op 16 jul 2012 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben het er niet mee eens dat de crisis een reden is om de werkdagen te veranderen. Simpelweg verwijzen naar "de crisis" zal mijns inziens weinig kans maken als dit het enige argument is.
werkdagen
Laatst gewijzigd door LadyDay op 16 jul 2012 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Als het een duo baan is geweest is het goed te begrijpen dat de werkgever niet 3 (aansluitende?) dagen per week zonder deze functie wil zitten.LadyDay schreef:Tja, ze hadden van mijn functie (werkte voorheen fulltime) een duo baan gemaakt. Nu gaat het wat slechter, dus de andere dame wou het werk al niet meer doen, dus nemen ze natuurlijk niemand meer aan. Maar vanwege de bezetting zal het hun beter uitkomen als ik 4 halve dagen zou gaan werken. Vind dit voor mezelf nogal een ingrijpende verandering.
Maar nogmaals, ga gewoon het gesprek aan. Geef aan de werkgever aan welke kosten je nu extra kwijt bent voor reizen en kinderopvang, en vraag een tegemoetkoming hiervoor.
Misschien is er ook een compromis te bereiken: ma-wo-vr waarbij woensdag een hele dag en ma-vr 2 halve dagen, of iets soortgelijks.
Pure speculatieIs het een arbeidscontract voor bepaalde of onbepaalde tijd? Als het eerste van toepassing is, is dit een van die werkgevers die geen mensen aanneemt voor onbepaalde tijd?
Ja ja, wie vragen stelt speculeert?
Het belang van de werkgever zal groter moeten zijn dan "niet willen".Leo The Emperor schreef:Als het een duo baan is geweest is het goed te begrijpen dat de werkgever niet 3 (aansluitende?) dagen per week zonder deze functie wil zitten.
-
Werkgever wil dat niet omdat (bijvoorbeeld) de reguliere bedrijfsvoering wordt verstoord.Het belang van de werkgever zal groter moeten zijn dan "niet willen".
zo beter..
Als dat probleem bestaat dan kan dat ook opgelost worden door een ander in te huren. De werknemer heeft belang bij om volle dagen te blijven, vanwege de reistijd, kosten en andere verplichtingen. De vraag is waarom dergelijke belangen zouden moeten wijken voor het belang van de werkgever.
-
Dat is nu net wat TS niet wil. Ze wil bij het bedrijf blijven werken.Als dat probleem bestaat dan kan dat ook opgelost worden door een ander in te huren
En dat is inderdaad de kernvraag. Een belangenafweging en waarbij soms het belang van de werkgever groter is, dan dat van de werknemer.De vraag is waarom dergelijke belangen zouden moeten wijken voor het belang van de werkgever.
Enfin, zoals eerder gezegd een escalatie kent alleen verliezers, en daarom is het altijd beter in gesprek te gaan
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 15 jul 2012 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.