LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buren overlast

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als uitsluitend gebrek aan het gehuurde de reden is om de maatregel via de notaris te nemen betekent dit een ernstige beperking in de mogelijkheden die de huurder nog openstaan. Volgens mij liggen deze mogelijkheden breder. Vooraf hierover informatie vragen bij de notaris kan natuurlijk geen kwaad.

Indien de woning-bouwvereniging/-eigenaar (verder te noemen verhuurder) bij het oplossen van ernstig aantoonbare (dossier opbouw) overlast door andere huurders in gebreke blijft dit op te lossen dan blijft, indien de weg via de notaris niet mogelijk is of u deze niet prevaleert, er nog een andere mogelijkheid over. Dat is het kort-geding via de kantonrechter. De kantonrechter kan een verhuurder bij vonnis verplichten maatregelen te nemen binnen een bepaalde termijn. Al dan niet kan dit vonnis aangevuld worden met de maatregel van een dwangsom indien de verhuurder desondanks in gebreke blijft.

Over het starten van een kort-geding tegen de verhuurder kan het juridisch loket u vast en zeker nader informeren. Uiteraard ook uw rechtsbijstandverzekering. Heeft u een dergelijke verzekering niet, dan bestaat er ook nog een zgn. prepaid rechtsbijstandverzekering bij de fa. DAS. Dit laatste is zeker goedkoper als de gang naar een notaris, vooral als u de maatregel van een kort-geding prevaleert boven die van een notaris.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door ciske »

@BreejKC , ik geloof er eerlijk gezegd niet in, dan zou onderhand half Nederland geen huur meer betalen , vanwege burenruzie.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door BreejKC »

Iets te kort door de bocht, Ciske. We hebben het hier niet over een burenruzie, dat hebben we (misschien) allemaal wel eens. Dat betekent dat je (soms) last hebt van elkaar. In een land als het onze waar we met vele miljoenen op een betrekkelijk klein stukje grond wonen heeft iedereen wel eens last van elkaar. Helaas, daar is weinig meer tegen te doen dan dat we als volwassen mensen met elkaar omgaan, de ruzie uitpraten en we zorgen dat het probleem uit de wereld is.

Waar we in dit onderwerp over praten daar is er geen sprake meer van last maar van overlast. Maar, zoals zo vaak genoemd in dit onderwerp, overlast moet aangetoond worden. Dat wil zeggen dat meerdere mensen aangeven vaker last van iets of iemand te ondervinden. Een voorbeeld. U begrijpt dat als de buurjongen op een zomerse dag een rotje buiten laat knallen dat hier geen sprake is van overlast. Last(ig) is het wel. Knalt iemand, al dan niet met enige regelmaat, ’s nachts om twee uur een kanon af in de straat, dan mag je er van uit gaan dat meerdere mensen hier last van ondervinden, het nodig vinden daarover te klagen. Dán is er sprake van overlast. Daar is wel iets tegen te doen zoals hiervoor o.a. vermeld.

U begrijpt met mij, bovenstaand voorbeeld in het achterhoofd, dat voor dat rotje gooien niemand naar een rechter zal stappen als de gevolgen niet meer zijn als een flinke knal. Maar als de overlast van het kanon niet wordt aangepakt dat vroeg of laat iemand zoiets niet zal accepteren en zwaardere maatregelen gaat nemen tegen zulks een overlast gevend persoon. De stelling dat iedereen die last van elkaar ondervindt (een ruzietje met elkaar heeft) dus meteen maar naar de rechter zal stappen gaat niet op.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Voorkomen van burenoverlast is beter dan genezen.

Stel dat je nu met alle plezier ergens in een sociale huurwoning woont en je buren gaan verhuizen. Natuurlijk wil je dat je geen aso-buren krijgt als nieuwe bewoners. Wat kun je doen om te voorkomen dat er aso's naast je gaan wonen? Kun je dan al van te voren aan de woningcorporatie een keiharde eis stellen dat die geen aso's naast je moeten plaatsen? Hoe dan ook is de kans dat je aso's naast je krijgt te wonen in de sociale woningbouw groter dan bij koopwoningen. Wat ook misschien helpt, is om de VVD aan te schrijven met een verzoek om burenoverlast door aso's keihard aan te pakken, we hebben Stef Blok als VVD-minister op het departement Wonen zitten.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door ciske »

Hoe dan ook is de kans dat je aso's naast je krijgt te wonen in de sociale woningbouw groter dan bij koopwoningen
Onzin, ook in koopwoningen heb je aso's.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Om een woning te kopen, moet je wel een betaalde baan hebben. Heb je een uitkering op of rond het Sociaal Minimum, dan kun je een woning kopen wel vergeten, je krijgt niet eens een hypotheek. De meeste aso's zijn vaak langdurig werkloos, of willen niet werken, en leven daarom vaak van de Bijstand. Of moeten er aso's zijn die door drugshandel en andere criminele activiteiten wel geld hebben om een woning te kopen. Wat ook vaak voor problemen zorgt is dat huisjesmelkers een woning kopen en de woning aan aso's gaan verhuren.

Waar het mij nu om gaat wat je moet doen om te voorkomen dat er aso's naast je gaan wonen. En welke voorzorgsmaatregelen moet je dan nemen?
Laatst gewijzigd door misterzuinig op 14 dec 2012 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Chocomelk »

misterzuinig schreef:Om een woning te kopen, moet je wel een betaalde baan hebben. Heb je een uitkering op of rond het Sociaal Minimum, dan kun je een woning kopen wel vergeten, je krijgt niet eens een hypotheek. De meeste aso's zijn vaak langdurig werkloos, of willen niet werken, en leven daarom vaak van de Bijstand.

Waar het mij nu om gaat wat je moet doen om te voorkomen dat er aso's naast je gaan wonen. En welke voorzorgsmaatregelen moet je dan nemen?
Oh er zijn genoeg aso's die wel werken hoor.

Dat kun je niet voorkomen, ook de woningstichting weet vaak vantevoren niet of het aso's zijn ja
of nee en wat jij aso's vind hoeft een ander nog geen aso te vinden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kun je dan al van te voren aan de woningcorporatie een keiharde eis stellen dat die geen aso's naast je moeten plaatsen? Hoe dan ook is de kans dat je aso's naast je krijgt te wonen in de sociale woningbouw groter dan bij koopwoningen.
Ik vermoed dat je gelijk hebt. Immers wonen junks, kleine criminelen en psychiatrische patiënten doorgaans in een huurwoning. Zo lijken sommige "krachtwijken" eigenlijk meer op een open inrichting.

Helaas heeft de woningcorporatie de plicht ook dit soort lieden te plaatsen. Keiharde eisen stellen vooraf lijkt me dan ook niet kansrijk. Maar proberen kun je het altijd. Bijvoorbeeld met een stevige brief die je aangetekend verstuurt. Zorg ervoor dat je als drammer en klager bij de woningcorporatie te boek staat. Zo kun je er misschien voor zorgen dat ze bij jou geen huurder uit bovenstaande categorie plaatsen omdat de medewerker wijkbeheer zo min mogelijk gezeur aan haar (het is altijd een "zij") hoofd wil.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door ciske »

Waar het mij nu om gaat wat je moet doen om te voorkomen dat er aso's naast je gaan wonen. En welke voorzorgsmaatregelen moet je dan nemen
Zelf aso worden?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Bob, het wil nog niet zeggen dat een kleine crimineel ook een aso
is als om buren te hebben, mischien gedraagt hij/zij zich in zijn/haar huis keurig,
idem dito met een psychatrisch patient.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Chocomelk schreef:
misterzuinig schreef:Om een woning te kopen, moet je wel een betaalde baan hebben. Heb je een uitkering op of rond het Sociaal Minimum, dan kun je een woning kopen wel vergeten, je krijgt niet eens een hypotheek. De meeste aso's zijn vaak langdurig werkloos, of willen niet werken, en leven daarom vaak van de Bijstand.

Waar het mij nu om gaat wat je moet doen om te voorkomen dat er aso's naast je gaan wonen. En welke voorzorgsmaatregelen moet je dan nemen?
Oh er zijn genoeg aso's die wel werken hoor.

Dat kun je niet voorkomen, ook de woningstichting weet vaak vantevoren niet of het aso's zijn ja
of nee en wat jij aso's vind hoeft een ander nog geen aso te vinden.
Heel vaak zijn beruchte aso's ook wel bekend bij de woningstichting en de politie en doet de woningstichting navraag bij de andere woningstichtingen en andere instanties wanneer een beruchte aso een woning toegewezen krijgt.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Bob Schurkjens schreef:
Kun je dan al van te voren aan de woningcorporatie een keiharde eis stellen dat die geen aso's naast je moeten plaatsen? Hoe dan ook is de kans dat je aso's naast je krijgt te wonen in de sociale woningbouw groter dan bij koopwoningen.
Ik vermoed dat je gelijk hebt. Immers wonen junks, kleine criminelen en psychiatrische patiënten doorgaans in een huurwoning. Zo lijken sommige "krachtwijken" eigenlijk meer op een open inrichting.

Helaas heeft de woningcorporatie de plicht ook dit soort lieden te plaatsen. Keiharde eisen stellen vooraf lijkt me dan ook niet kansrijk. Maar proberen kun je het altijd. Bijvoorbeeld met een stevige brief die je aangetekend verstuurt. Zorg ervoor dat je als drammer en klager bij de woningcorporatie te boek staat. Zo kun je er misschien voor zorgen dat ze bij jou geen huurder uit bovenstaande categorie plaatsen omdat de medewerker wijkbeheer zo min mogelijk gezeur aan haar (het is altijd een "zij") hoofd wil.
Maar als je als drammer en klager bij de woningstichting te boek staat, kan het ook gebeuren dat wanneer er wel wat aan de hand is, je niet meer serieus genomen wordt.

En het gevaar is dat wanneer je zelf gaat verhuizen vanwege aso-buren dat er in de woning die je verlaat, ook aso's komen te wonen en zo de hele buurt verasoot. Want aso's zijn vaak vrienden en famillie van elkaar.
Laatst gewijzigd door misterzuinig op 14 dec 2012 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door ciske »

Maar als je als drammer en klager bij de woningstichting te boek staat, kan het ook gebeuren dat wanneer er wel wat aan de hand is, je niet meer serieus genomen wordt
Klopt, volgens mij krijg jij nieuwe buren :mrgreen:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Maar als je als drammer en klager bij de woningstichting te boek staat, kan het ook gebeuren dat wanneer er wel wat aan de hand is, je niet meer serieus genomen wordt.
Euh, dat veronderstelt dat ze je onder bepaalde omstandigheden wél serieus zouden nemen. Maar daarin moet ik je toch echt teleurstellen. De gemiddelde medewerker Wijkbeheer bij een woningcorporatie neemt je sowieso niet serieus. Het kan ze werkelijk geen holbewoner schelen dat je buren overlastplegers zijn. Het is allemaal theater. Ik spreek helaas uit ervaring.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Bob Schurkjens schreef:
Maar als je als drammer en klager bij de woningstichting te boek staat, kan het ook gebeuren dat wanneer er wel wat aan de hand is, je niet meer serieus genomen wordt.
Euh, dat veronderstelt dat ze je onder bepaalde omstandigheden wél serieus zouden nemen. Maar daarin moet ik je toch echt teleurstellen. De gemiddelde medewerker Wijkbeheer bij een woningcorporatie neemt je sowieso niet serieus. Het kan ze werkelijk geen holbewoner schelen dat je buren overlastplegers zijn. Het is allemaal theater. Ik spreek helaas uit ervaring.
Waarom kan het de Wijkconsulent het niets schelen dat bewoners ernstige overlast veroorzaken? Ernstige overlast kost de overheid en de samenleving namelijk enorm veel geld. Denk maar aan mensen die wegens ernstige overlast gezondheidsklachten krijgen, hun baan verliezen en daardoor zelfs arbeidsongeschikt kunnen raken. Juist in tijden van bezuinigingen is het noodzakelijk dat asociaal woongedrag keihard aangepakt wordt. Na drie keer gewaarschuwd te zijn wegens overlast, kun je vertrekken. Zelf heb ik dat al aan de VVD voorgesteld om asociaal woongedrag keihard aan te pakken.
Laatst gewijzigd door misterzuinig op 14 dec 2012 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waarom kan het de Wijkconsulent het niets schelen dat bewoners ernstige overlast veroorzaken?
Geen idee. Onverschilligheid is hun core business.

Voor de rest ben ik het volledig met je eens.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Bob Schurkjens schreef:
Waarom kan het de Wijkconsulent het niets schelen dat bewoners ernstige overlast veroorzaken?
Geen idee. Onverschilligheid is hun core business.

Voor de rest ben ik het volledig met je eens.
En wat is de reden van onverschilligheid bij de woningstichtingen dan?

En is het zo dat er in gehorige woningen (naoorlogse woningbouw) vaker overlast is dan in de moderne goed geïsoleerde woningen, of maakt dat niets uit en dreunt harde muziek ook je woning binnen ook al heb je ankerloze spouwmuren tussen de woningen zitten?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En wat is de reden van onverschilligheid bij de woningstichtingen dan?
Je zou het ze zelf moeten vragen vrees ik. Ik vermoed dat het komt omdat de salarissen toch wel worden uitbetaald en de huurpenningen toch wel binnenkomen. Het is namelijk als huurder niet mogelijk om huurverlaging te krijgen wegens burenoverlast.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door ciske »

@Bob , heb jij nog steeds last van je buren?

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door misterzuinig »

En zou het helpen om de gehele slaapkamer in te kapselen met geluidwerende isolatieplaten? Uiteraard een geluidwerend voorzetwand aan de woningscheidende muur. Maar dan ook vanwege de flankerende geluidsoverdracht de vloer, het plafond en de andere muren voorzien van voortzetisolatie.

Zou het ook helpen om in je slaapkamer een extra geluidsdichte slaapcabine te maken die op halve rubberen tennisballen rust? Die tennisballen moeten voorkomen dat je bed dreunt op de bassen van de muziek (contactgeluid) van je overlastgevende buren. De slaapkabine bestaat uit geluidsisolerende panelen en is iets breder dan je bed, is om je bed heengebouwd. Verder heeft de cabine een deur om wel in je bed te kunnen komen.

Gesloten