LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terugbetalen van het boetebedrag bij overstappen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
yokingy

terugbetalen van het boetebedrag bij overstappen

Ongelezen bericht door yokingy »

Het heeft 30 jaar geduurd maar nu dan toch eens de stap gemaakt om over te stappen van Eneco naar Essent.
De overstap en de afrekening zijn tot zover soepel gegaan maar nu maakt Essent reclame met de zin "wij betalen de boete die U moet betalen aan de oude leverancier". Dus ok die €50 die ik moest betalen krijg ik terug alleen HOE???
Nergens wordt hierover gesproken. Op de site kun je van alles zoeken bij Heleen maar boete is alleen aan/van Essent.
Dan maar een email welke naar 4 dagen wordt beantwoordt via de tel met de mededeling "op de site van Essent kunt U een formulier downloaden waarmee je de boete kan terugvorderen"!!!
1' wanneer je zelf geen actie onderneemt wordt er niets terug betaald??
2' Zoek het formulier????

Als Essent zo werkt kan het best een paar boetes betalen want het gros komt hier niet op terug denk ik.

Wie heeft dezelfde ervaring?

berndv

Re: terugbetalen van het boetebedrag bij overstappen

Ongelezen bericht door berndv »

Dat is helemaal niet moeilijk te vinden, zojuist geprobeerd en Heleen geeft me prima antwoord als ik alleen maar het woord opzegvergoeding invul. Ook in Google de term opzegvergoeding en Essent geeft al de eerste hit raak.

Vind het op zich wel iets logica i. Zitten. Hoe kan Essent weten hoe hoog voor u de opzegvergoeding was, en of u een opzegvergoeding heeft betaald? Op zich wel logisch dat u Essent daar van op de hoogte moet brengen. Misschien de volgende keer gewoon de klantenservice even bellen, kost iets extra, wordt je meteen doorverwezen naar de site. Je zult in alle gevallen zelf actie moeten ondernemen, Essent geeft het niet zomaar weg.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

berndv schreef:Misschien de volgende keer gewoon de klantenservice even bellen, kost iets extra, wordt je meteen doorverwezen naar de site.
Deze is dan tenminste wel nog tegen het lokale tarief scheelt alweer. Maar inderdaad even een belletje doen en navragen. Als er dan gezegd wordt dat het op de site staat gewoon vragen waar het dan precies staat omdat het nog niet gevonden kon worden.

Maargoed deze link aanklikken kan ook en inderdaad zoals bernd zegt binnen 2 sec gevonden:
http://www.essent.nl/content/Images/849 ... mulier.pdf

De instructies staan op het formulier. Nu moet het toch wel lukken ?

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste yokingy,

In uw bericht van 19 juli op dit forum geeft u aan dat u het formulier voor de boetevergoeding niet kunt terug vinden.
Ik wil u graag het formulier opsturen, hiervoor verzoek ik u uw klantnummer en forumnaam te mailen naar [email protected]. Wij sturen het formulier dan zo spoedig mogelijk naar u toe.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Afdeling Klantenservice
Essent

Schorpioen58

Ongelezen bericht door Schorpioen58 »

Waarom een boetebedrag betalen als je overstapt naar een andere energie leverancier?
Er staat niets over in mijn contract en het is de grootste onzin die er is.
Als je een abonnement voor een krant oid opzegt hoef je toch ook geen boete te betalen?
Ik had zelf een 3-jarig contract bij Westland energie welke een aantal jaren geleden door Essent is overgenomen.
Aangezien Essent het kantoor in Westland heeft opgegeven had ik niets meer met deze leverancier en ben ik, met ingang op einde contract datum, overgestapt naar een andere aanbieder.
Kreeg eerst een brief dat ik € 100,00 moest betalen omdat ik binnen het contract termijn had opgezegd.
Wanneer zou ik dat dan moeten doen?
Hier een aantal keren telefonisch contact gehad en de "boete" van € 100,00 is terug gedraaid.
Kreeg vorige week de laatste afrekening waar tot mijn verbazing een opzegvergoeding gas van € 50,00 opstaat.
Ook hier maar eens een telefoontje aan gewaagd. Ook dit bedrag wordt terug gedraaid.
Nogmaals ik betaal nergens een vergoeding als ik een abonnement of mijn lidmaatschap opzeg. Waarom dan wel bij een energieleverancier?
Ook heel erg typisch dat het als je reclameerd het bedrag terug gedraaid word.
Reageren helpt en bespaart je een hoop geld.

De energie is al duur genoeg en aangezien je afhankelijk van de de energie leveracier ben, kunnen ze rekenen wat ze willen.
Laatst gewijzigd door Schorpioen58 op 21 jul 2012 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75

Schorpioen58 schreef: Kreeg eerst een brief dat ik € 100,00 moest betalen omdat ik binnen het contract termijn had opgezegd.
Wanneer zou ik dat dan moeten doen?
Bij voortijdig beëindigen van het contract kan ik de opzegvergoeding best nog begrijpen. Men komt immers de contractueel vastgelegde afspraken niet na en om toch te kunnen overstappen vind ik zo'n vergoeding best te begrijpen. Lijkt mij beter dan bijvoorbeeld geconfronteerd worden met "u zit nog vast aan uw contract en kunt niet weg".

Mogelijk had u dit bedrag ook terug kunnen krijgen van de nieuwe energieleverancier. Dat is ook vrij gebruikelijk.
Schorpioen58 schreef: Nogmaals ik betaal nergens een vergoeding als ik een abonnement of mijn lidmaatschap opzeg. Waarom dan wel bij een energieleverancier?
Toch is het niet typisch iets van alleen energieleveranciers. Bij abonnementen voor (mobiele) telefonie ed komt het geregeld voor dat het abo gewoon doorbetaald moet worden tot einde looptijd. Bij een sportschool, krant of tijdschrift abo moet ook de eerste periode uitgezeten en doorbetaald worden ook al zegt men eerder op. Het heeft dan alleen een andere naam.

Schorpioen58

Ongelezen bericht door Schorpioen58 »

Emmy75 schreef: Bij voortijdig beëindigen van het contract kan ik de opzegvergoeding best nog begrijpen. Men komt immers de contractueel vastgelegde afspraken niet na en om toch te kunnen overstappen vind ik zo'n vergoeding best te begrijpen. Lijkt mij beter dan bijvoorbeeld geconfronteerd worden met "u zit nog vast aan uw contract en kunt niet weg".

Mogelijk had u dit bedrag ook terug kunnen krijgen van de nieuwe energieleverancier. Dat is ook vrij gebruikelijk.
Wanneer zou je dan een abonnement moeten opzeggen?
Ik heb het contract opgezegd per einddatum contract, dus niet halverwege de contractueel afgesproken termijn, en dat moet je toch altijd uiterlijk 1 maand voor het einde van het contract doen.
Doe je dit niet zit je er weer voor een aantal maanden / jaren aan vast.
Je zult dus altijd binnen de contractperiode moeten opzeggen.

Ook voor andere abonnementen betaal ik geen opzeg vergoeding als ik per eindatum abonnemnet / contract opzeg. .
Binnen het contracttermijn van je contract af willen is iets heel anders. Maar dat heb ik niet gedaan.

Emmy75

Ik beschreef eigenlijk meer een andere situatie waarin ik het best goed kan begrijpen ook omdat u ook aangaf dat u het verhaal rond de vergoeding toch al opgelost heeft.
Schorpioen58 schreef: Wanneer zou je dan een abonnement moeten opzeggen?
Ik heb het contract opgezegd per einddatum contract, dus niet halverwege de contractueel afgesproken termijn..
Is het contract met de oude leverancier ook daadwerkelijk op de juiste dag gestopt ? Als de nieuwe leverancier het zaakje een dag eerder heeft overgenomen, moet de vergoeding al betaald worden (zo zijn ze wel) en het schijnt heel moeilijk te zijn om precies op de goede dag over te stappen (vraag me niet waarom).
Schorpioen58 schreef: en dat moet je toch altijd uiterlijk 1 maand voor het einde van het contract doen.
Doe je dit niet zit je er weer voor een aantal maanden / jaren aan vast.
Dat zou met de Wet van Dam verleden tijd moeten zijn. Na afloop van de 1e contractperiode, is het abo per maand opzegbaar met een opzegtermijn van hooguit 1 maand. Het kan wel zo zijn dat u bijvoorbeeld met dezelfde leverancier weer een nieuw contract aangaat voor bijvoorbeeld 1 of 3 jaar tegen lagere tarieven ofzo. Maar dat moet dan wel "actief" gebeuren en niet via stilzwijgende verlenging.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Schorpioen58 schreef:Waarom een boetebedrag betalen als je overstapt naar een andere energie leverancier?
Omdat de tegenpartij inkomsten misloopt en kosten makt als de overeenkomst ontbonden wordt. Het rekenen van een boete of vergoeding voor het niet stilzwijgend verlengen kan niet door de beugel.
Emmy75 schreef:Dat zou met de Wet van Dam verleden tijd moeten zijn. Na afloop van de 1e contractperiode, is het abo per maand opzegbaar met een opzegtermijn van hooguit 1 maand.
Met de Wet van Dam is het tweeën een: hetzij de overeenkomst wordt niet stilzwijgend verlengt, hetzij de overeenkomst wordt wel stilzwijgend verlengt en de consument kan er op ieder moment onderuit met een opzegtermijn van 1 maand.

Gesloten