LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] warmtepompdroger
warmtepompdroger
Wie heeft ervaring met een warmtepompdroger. Ik wil een wasdroger kopen, maar
ik twijfel tussen een condensdroger of een warmtepompdroger. De aanschafprijs is niet zo belangrijk, maar het energieverbruik wel. Een warmtepompdroger zou zuiniger moeten zijn en je zou het verschil er in een paar jaar uit moeten kunnen halen. Ik heb wat berekeningen gemaakt na een bezoek op de site van kieskeurig.nl.
Daar heb ik bij de specificaties van bepaalde typen naar het verbruik gekeken.
Maar is een warmtepompdroger nu net zo betrouwbaar als een condensdroger m.b.t. eventuele storingen?
Alvast bedankt voor uw reacties.
m.vr.gr.
ik twijfel tussen een condensdroger of een warmtepompdroger. De aanschafprijs is niet zo belangrijk, maar het energieverbruik wel. Een warmtepompdroger zou zuiniger moeten zijn en je zou het verschil er in een paar jaar uit moeten kunnen halen. Ik heb wat berekeningen gemaakt na een bezoek op de site van kieskeurig.nl.
Daar heb ik bij de specificaties van bepaalde typen naar het verbruik gekeken.
Maar is een warmtepompdroger nu net zo betrouwbaar als een condensdroger m.b.t. eventuele storingen?
Alvast bedankt voor uw reacties.
m.vr.gr.
Re: warmtepompdroger
Een nieuwere techniek is meer vatbaar voor kinderziektes. Aangezien mijn droger meer dan 13 jaar oud is kan ik niet beoordelen of zo'n warmtepomp geval zoveel jaar zou meegaan.
-
Ik heb inmiddels een half jaar een warmtepompdroger (Bosch) , en ben er tevreden mee. Energieverbruik kan ik natuurlijk niet zelf meten, dus dat moet ik maar geloven.
Hou er wel rekening mee dat de droogtijd langer wordt dan wat je gewend bent.
Hou er wel rekening mee dat de droogtijd langer wordt dan wat je gewend bent.
Een warmtepompdroger hergebruikt warmte en energie door warme lucht opnieuw de trommel te blazen. Hierdoor is een warmtepompdroger dus stukken zuiniger dan een normale droger. Het is verantwoord om te kiezen voor een warmtepompdroger als:
Ik mijn kleding teminste 1-2 keer in de week wil drogen
Ik een wasmachine heb van 1400 toeren of lager
Ik een wasmachine heb met een trommel van 6 kg of minder
Ik mijn droger pas wil afschrijven over langere tijd
De besparing van een warmtepompdroger in euro's, ten opzichte van conventionele drogers.
Besparing per jaar
droogbeurten per week T.o.v. label A-40% T.o.v. label BT.o.v. van label C
2 € 17,62 € 50,34 € 62,46
4 € 35,24 € 100,67 € 124,92
6 € 52,85 € 151,00 € 187,39
8 € 70,40 € 201,34 € 249,85
10 € 88,09 € 251,68 € 312,31
Ik mijn kleding teminste 1-2 keer in de week wil drogen
Ik een wasmachine heb van 1400 toeren of lager
Ik een wasmachine heb met een trommel van 6 kg of minder
Ik mijn droger pas wil afschrijven over langere tijd
De besparing van een warmtepompdroger in euro's, ten opzichte van conventionele drogers.
Besparing per jaar
droogbeurten per week T.o.v. label A-40% T.o.v. label BT.o.v. van label C
2 € 17,62 € 50,34 € 62,46
4 € 35,24 € 100,67 € 124,92
6 € 52,85 € 151,00 € 187,39
8 € 70,40 € 201,34 € 249,85
10 € 88,09 € 251,68 € 312,31
bedankt voor jullie reacties.
@crazyme: dat is nu juist het punt, ze bestaan nog niet zo lang, maar de techniek komt overeen met b.v. een koelkast/vriezer of airco. En die kunnen dus heel lang mee gaan zonder storingen.
@Leo The Emperor: ik heb een stopkontakt waar de stekker van de machine in zal gaan net zoals van mijn wasmachine. Van het merk "cresta heb ik zo'n energiekostenmeter, dus daar kan ik het verbruik precies meten.
@Plumber: Wat U aangeeft m.b.t. aantal keren drogen, aantal toeren, gewicht en afschrijving komt precies overeen met hetgeen wat op mij van toepassing is.
Ik denk dat ik de gok waag en een warmtepompdroger ga aanschaffen.
Ik kom er nog op terug.
m.vr.gr.
@crazyme: dat is nu juist het punt, ze bestaan nog niet zo lang, maar de techniek komt overeen met b.v. een koelkast/vriezer of airco. En die kunnen dus heel lang mee gaan zonder storingen.
@Leo The Emperor: ik heb een stopkontakt waar de stekker van de machine in zal gaan net zoals van mijn wasmachine. Van het merk "cresta heb ik zo'n energiekostenmeter, dus daar kan ik het verbruik precies meten.
@Plumber: Wat U aangeeft m.b.t. aantal keren drogen, aantal toeren, gewicht en afschrijving komt precies overeen met hetgeen wat op mij van toepassing is.
Ik denk dat ik de gok waag en een warmtepompdroger ga aanschaffen.
Ik kom er nog op terug.
m.vr.gr.
f.weele .zo'n energiekostenmeter is niet zo betrouwbaar.
Kan wel globaal zien wat er gebruikt wordt.
Je kan wel eenmaal een betrouwbare meting doen via de meter.
Meterstand noteren,twee uur lang alles uit wat uit kan,meterstand
weer noteren,wasdroger aan en na afloop meterstand noteren.Dan twee keer aftrekken verbruik tweede meterstand en je hebt het exacte gebruik.
Hoef je maar een keer te doen.
Heb weinig klachten gehoord over de droger dus storing zal wel mee vallen.
Kan wel globaal zien wat er gebruikt wordt.
Je kan wel eenmaal een betrouwbare meting doen via de meter.
Meterstand noteren,twee uur lang alles uit wat uit kan,meterstand
weer noteren,wasdroger aan en na afloop meterstand noteren.Dan twee keer aftrekken verbruik tweede meterstand en je hebt het exacte gebruik.
Hoef je maar een keer te doen.
Heb weinig klachten gehoord over de droger dus storing zal wel mee vallen.
Wij hebben al wat jaartjes een warmtepompdroger (AEG). Ik weet niet precies hoe lang, maar toen wij hem kochten waren er geloof ik in totaal van alle merken samen maar drie types te koop... dus wel even geleden (volgens mij 6 jaar). We hebben er nooit problemen mee. Terwijl we hem wel redelijk vaak gebruiken, we hebben twee jonge kinderen en wassen dus vaak (denk gemiddeld ongeveer dagelijks) en we hangen de was haast nooit op. We hebben de extra kosten er dus waarschijnlijk al wel uit.
Het enige nadeel is dat de droger een fractie langzamer schijnt te werken dan andere drogers. O ja, en een warmtepompdroger is een stuk zwaarder dan een gewone droger.
Maar ik zou zo weer een warmtepompdroger kopen, als deze op zou zijn. Al denk ik dat dat nog wel even zal duren...
Het enige nadeel is dat de droger een fractie langzamer schijnt te werken dan andere drogers. O ja, en een warmtepompdroger is een stuk zwaarder dan een gewone droger.
Maar ik zou zo weer een warmtepompdroger kopen, als deze op zou zijn. Al denk ik dat dat nog wel even zal duren...
Dat is toch niet vaak Dat is dus gemiddeldkweenie schreef:Wij hebben al wat jaartjes een warmtepompdroger (AEG). Ik weet niet precies hoe lang, maar toen wij hem kochten waren er geloof ik in totaal van alle merken samen maar drie types te koop... dus wel even geleden (volgens mij 6 jaar). We hebben er nooit problemen mee. Terwijl we hem wel redelijk vaak gebruiken, we hebben twee jonge kinderen en wassen dus vaak (denk gemiddeld ongeveer dagelijks) en we hangen de was haast nooit op. We hebben de extra kosten er dus waarschijnlijk al wel uit.
De werking van warmtepompdrogers
Wasdrogers met warmtepomptechnologie zijn voorzien van een pomp en koelmiddel. De pomp zorgt ervoor dat het koelmiddel van gasvorm naar vloeibare vorm wordt omgezet. De warmte die hierbij vrij komt, verwarmt de luchtstroom waarmee het wasgoed wordt gedroogd. Tijdens het drogen van uw kleding komt vochtige lucht vrij, deze lucht wordt gekoeld door het koelmiddel. Het condens wordt opgevangen in een reservoir en de ‘droge lucht’ wordt weer opnieuw verwarmd door de pomp. Door het hergebruiken van de lucht, hoeft deze veel minder verwarmd te worden. Hierdoor is een warmtepompdroger dus zo energiezuinig.
Daarom duurt het wat langer.
Nu ja, ik houd het niet heel erg bij. De wasmachine draait doordeweeks een aantal avonden en in het weekend een paar keer per dag, dus ik denk, voorzichtig gerekend, gemiddeld in de orde van grootte van ruim een keer per dag.plumber schreef:Dat is toch niet vaak Dat is dus gemiddeld
Maar het ging mij er vooral om om aan te geven dat bij ons de droger niet alleen incidenteel wordt gebruikt, maar dat hij intussen waarschijnlijk wel meer dan 2.000 wasjes heeft gedroogd. Ik heb begrepen dat de besparing zo'n 2 kWh per was is, maar als ik voorzichtig uitga van een besparing van zo'n 1½ kWh per was, dan heb ik inmiddels dus minstens 3.000 kWh bespaard. Bij 20 ct per kWh is dat 600 euro minder verbruik. Die paar honderd euro meerkosten zijn er dus al ruim uit. En er zijn dus ook nog geen storingen geweest. Wat mij betreft heeft de techniek zich dus ook in de praktijk al wel bewezen.
@Kweenie
Ik denk dat je droger iets jonger is dan 6 jaar. Volgens mij is deze techniek een heel stuk jonger (een jaar of drie).
Maar goed, het gaat erom wanneer een warmtepomp droger interessant is om aan te schaffen. Zoals ik er over denk, vanaf gemiddeld drie keer per week gebruik. Anders duurt het veel te lang om zo'n apparaat terug te verdienen (energieverbruik per jaar).
Toch heeft zo'n droger meer voordelen. Staat deze bijv. in een afgesloten ruimte met weing ventilatie dan is een groot voordeel dat de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid veel minder omhoog gaat dat bij een condensdroger.
Ik denk dat je droger iets jonger is dan 6 jaar. Volgens mij is deze techniek een heel stuk jonger (een jaar of drie).
Maar goed, het gaat erom wanneer een warmtepomp droger interessant is om aan te schaffen. Zoals ik er over denk, vanaf gemiddeld drie keer per week gebruik. Anders duurt het veel te lang om zo'n apparaat terug te verdienen (energieverbruik per jaar).
Toch heeft zo'n droger meer voordelen. Staat deze bijv. in een afgesloten ruimte met weing ventilatie dan is een groot voordeel dat de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid veel minder omhoog gaat dat bij een condensdroger.
beste forumleden, ik heb vandaag een wasdroger besteld. Een warmtpompdroger met A5+. De droger die ik bestelde was niet op voorraad, althans 1 stuks die beschadigd was en die leveren ze dan niet. Als alternatief werd mij eenzelfde
type aangeboden, alleen met 8 kg capaciteit i.p.v. 7 kg. Deze was wel wat duurder, maar ik kreeg hem voor de prijs van die van 7 kg. Het enige verschil is dan dat deze 8kg iets meer energie verbruikt, maar dat is op jaarbasis te verwaarlozen. Ik zal na gebruik nog terugmelden hoe deze bevalt.
m.vr.gr.
type aangeboden, alleen met 8 kg capaciteit i.p.v. 7 kg. Deze was wel wat duurder, maar ik kreeg hem voor de prijs van die van 7 kg. Het enige verschil is dan dat deze 8kg iets meer energie verbruikt, maar dat is op jaarbasis te verwaarlozen. Ik zal na gebruik nog terugmelden hoe deze bevalt.
m.vr.gr.
Op welk merk en type viel je keuze? Puur uit interesse...
Ik heb een beko besteld type: dpu 8380X. Oorspronkelijk de dpu7380X, maar deze was niet op korte termijn leverbaar.
m.vr.gr.
m.vr.gr.
De techniek op zich bestaat al heel wat langer, maar het is nog niet zo lang dat het voor consumenten bereikbaar is. Maar aan de hand van de leeftijd van mijn kinderen weet ik dat ik hem ongeveer 6 jaar geleden al had... (het type is overigens ook in 2006 bij een drogertest in Duitsland getest). Vandaar dat ik weet dat zo'n machine zonder problemen 6 jaar mee kan gaan.CorR69 schreef:@Kweenie
f.weele:
Een tip: Hou de Beko goed in de gaten. Is helaas niet de beste kwaliteit. Maar goed, de prijs is er dan ook naar.
Een tip: Hou de Beko goed in de gaten. Is helaas niet de beste kwaliteit. Maar goed, de prijs is er dan ook naar.
CorR69 schreef:f.weele: bedankt voor je advies. Maar ja, het dubbele betalen voor een miele? Ook geen garantie dat die probleemloos blijft. Aan de hand van reviews op kieskeurig.nl moet ik toch wel concluderen dat beko redelijk goed uit de bus komt. Andere bekende merken zijn wat dat betreft ook niet heilig. Een bosch koel/vriezer die na 9 jaar kapot gaat. Ik bedoel maar. Wat is nu de beste keus? Ook mijn vorige wasmachine (bauknecht) heeft het niet lang uitgehouden.
De reparatie zou duurder uitvallen dan een nieuwe wasmachine. Ik wacht af hoe de beko zich houdt. Als ik hem heb gebruikt, dan zal nog even terugmelden.
m.vr.gr.
Ik bedoel ook niet gelijk dat een Miele zaligmakend is. Maar er zijn meerdere fabrikanten die kwalitatief toch heel wat meer in huis hebben dan Beko. Dan doel ik toch wel op Bosch/Siemens of AEG.
Beko is in mijn ogen geen eens een B merk, maar een C merk net zoals bijv. Indesit. Maar goed, je kan er geluk mee hebben en dat wens ik je dan ook toe.
Beko is in mijn ogen geen eens een B merk, maar een C merk net zoals bijv. Indesit. Maar goed, je kan er geluk mee hebben en dat wens ik je dan ook toe.
@ vogels: maakt in feite niet uit. Gaat om het verbruik, ook al zal dat niet helemaal overeenkomen met hetgeen de fabrikant opgeeft.
@ CorR69 a,b,of c-merk, als het apparaat maar doet wat het moet doen.
Bij een gemiddeld gebruik van 2,5 x per week hoop ik er toch minstens 10 jaar mee te doen. Maar we zullen wel zien. Een A-merk (miele) wat al na een paar jaar de geest geeft zet je toch ook wel aan het denken.
m.vr.gr.
@ CorR69 a,b,of c-merk, als het apparaat maar doet wat het moet doen.
Bij een gemiddeld gebruik van 2,5 x per week hoop ik er toch minstens 10 jaar mee te doen. Maar we zullen wel zien. Een A-merk (miele) wat al na een paar jaar de geest geeft zet je toch ook wel aan het denken.
m.vr.gr.
Kan zo zijn... echter de gemiddelden van Miele, maar ook Bosch/Siemens en niet te vergeten Asko zijn wél degelijk hoger dan van Beko. En reken asteblieft niet op 10 jaar bij dit merk.
Mocht de Beko dit wel halen dan is het pure winst en heb je het goed gedaan!
Mocht de Beko dit wel halen dan is het pure winst en heb je het goed gedaan!
lees deze review eens van een siemens;http://www.kieskeurig.nl/wasdroger/siem ... ws/236479/