LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstap Essent - Eneco loopt fout bij Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Fiet

Overstap Essent - Eneco loopt fout bij Essent

Ongelezen bericht door Fiet »

Wat kan er nog meer fout gaan.

We hebben ruim een jaar geleden de overstap van Essent naar Eneco gemaakt.
We hebben hierbij de verhuismeterstandenkaart die Eneco heeft toegestuurd ingevuld en geretourneerd aan Eneco.

Op deze kaart stonden de meterstanden van het dag- en nachttarief van de electriciteit zowel als de meterstand van het gas.

Hier begon het probleem.
De meterstanden die Eneco en Enexis hanteert op het moment van de overstap zijn de standen van de kaart.
Essent daarentegen heeft de gasstand wél overgenomen zoals die op de kaart stond maar voor de electriciteit een berekende -te hoge- eindstand gehanteerd.

De betreffende woning waar het in ons geval over gaat, stond en staat nog leeg en te koop. In de jaren dat de woning te koop staat zijn de meterstanden opgenomen maar is Essent doorgegaan met het in rekening brengen van hogere bedragen dan het daadwerkelijke verbruik. Dit deden ze aan de hand van z.g. berekende standen.

In elk geval kreeg ik nadat ik er zelf op aandrong bij de overstap naar Eneco een bedrag terug van Essent van ca. € 1000,- euro.
Bij deze overstap echter hanteerden ze vorig jaar in mei/juni een berekende stand die op dat moment ook al veel te hoog was. Hoger in elk geval als de opgenomen stand in augustus vorig jaar door Enexis (Dus ruim 2 maanden later).
Waar zijn de standen van de kaart dan voor nodig?? en wat doet men ermee.
Ik heb op dit moment nog steeds zo'n kleine € 400,00 euro tegoed.

Deze € 400,- zou ik volgens Mevr. Bicen van Essent vorig jaar omstreeks augustus 2011 betaald krijgen. Later kent (bijna) niemand meer een Mevr. Bicen en dan hoor je plotseling van iemand dat ze bevorderd is.

Vervolgens krijg je steeds andere mensen aan de lijn. (De meeste namen heb ik wel genoteerd)
Het blijkt bij Essent onmogelijk om dezelfde persoon waarmee je gebeld hebt, terug aan de lijn te krijgen.
Daardoor moet men steeds opnieuw de problemen uit leggen aan een nieuwe persoon.
Lijkt me erg inefficiënt voor zo'n bedrijf en niet iedereen snapt het.
Wel heeft er al eens een mijnheer teruggebeld die me vertelde hoeveel ik precies diende terug te krijgen. Wanneer en hoe dat wist hij echter niet.

Als laatste zo'n 4 weken terug heb ik gebeld met een zekere Yuri en die snapte het helemaal en die gaf aan dat iemand anders de afhandeling ter hand zou nemen. Hij zou het zelf warm houden en mij op de hoogte houden dat alles goed afgehandeld zou worden.
Helaas weer niks meer gehoord.

Toppunt in deze was een mevr. Ouaaz (Vergeef me als ik de spelling niet goed heb) die me zou terugbellen. Tijdens dit terugbellen was mevr. Ouaaz halverwege het gesprek plotseling weg.
Voor mijn gevoel had ze de verbinding gewoon verbroken en bij terugbellen kan niemand me meer helpen en bestaat er vervolgens géén mevr. meer die zo heet bij Essent.

In elk geval problemen te over.

Ik wil nu de schade gaan verhalen op Essent. Dit door eventueel beslag te laten leggen.
Hierin zou ik het liefst zo veel mogelijk willen meenemen waaronder o.a.:
- Over twee jaar ca, € 1400,-- teveel betaald (renteverlies);
- Zo'n klein € 400,-- nog tegoed + renteverlies;
- De kosten voor de tientallen telefoongesprekken;
- De kosten voor het verhalen.

Heeft hier iemand ervaring mee??

Groetjes Frans

alfatrion

Re: Overstap Essent - Eneco loopt fout bij Essent

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voor wettelijke rente moet de tegenpartij in verzuim zijn gebracht door middel van een ingebrekestelling. Nadat de tegenpartij in verzuim is heb je recht op de wettelijke incassokosten (15% over de eerste 2500 euro en 10% over de volgende 5000 euro). Als je naar de rechter moet dan krijg je bij winst de proceskosten en het gemachtigde salaris vergoed. Dit laatste is een forfaitaire vergoed, dus je krijg niet alles vergoed. Je kunt zonder jurist naar de rechter gaan als het bedrag lager is dan tien duizend euro.

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Fiet,

In uw bericht van 31 juli op dit forum geeft u aan dat u een aantal klachten heeft omtrent de meterstanden en de rekeningen.
Om samen tot een oplossing te komen, verzoek ik u uw klantnummer (of eventueel postcode en huisnummer) en forumnaam te mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Afdeling Klantenservice
Essent

Fiet

Hoi Alfatrion,

Dit in gebreke stellen, kan dat gewoon per brief naar Essent?

m.vr.gr.
Frans

ArneLH

Ongelezen bericht door ArneLH »

Fiet schreef:Hoi Alfatrion,

Dit in gebreke stellen, kan dat gewoon per brief naar Essent?

m.vr.gr.
Frans
T&C art. 6:82 BW schreef:De ingebrekestelling kan schriftelijk (dus ook per telegram, telex (of telefax) en e-mail of gerechtelijk (bij exploot) geschieden.
[...]
3. Inhoud der ingebrekestelling
a. Aanmaning
In de ingebrekestelling dient de schuldeiser de schuldenaar aan te manen een gespecificeerde verbintenis alsnog na te komen.
b. Termijnstelling
Voorts dient de ingebrekestelling een termijn te bevatten waarbinnen de schuldenaar alsnog dient na te komen. De termijn moet redelijk zijn. Wanneer de ingebrekestelling reeds voor opeisbaarheid wordt uitgebracht, mag de gestelde termijn niet aflopen voordat de prestatie opeisbaar is. Overigens is de lengte van de termijn afhankelijk van de omstandigheden, zoals de soort prestatie (betaling van een geldsom of aanneming van werk) en de benodigde voorbereidende handelingen (waarbij in aanmerking moet worden genomen dat de schuldenaar meestal niet met het treffen van voorbereidingen mag wachten totdat hij wordt aangemaand; TM, Parl. Gesch. 6, p. 288).
c. Aansprakelijkstelling
Tenslotte dient de schuldeiser de schuldenaar bij gebreke van nakoming binnen de gestelde termijn uitdrukkelijk of impliciet voor de vertraging aansprakelijk te stellen (TM, Parl. Gesch. 6, p. 288).
alfatrion schreef:Je kunt zonder jurist naar de rechter gaan als het bedrag lager is dan tien duizend euro.
Dit is uiteraard €25.000, de competentiegrens voor de sector kanton.

Fiet

Zo zeg,

Het is even stil geweest van mijn kant.
Aan de hand van dit forum ben ik door Essent benaderd.
Samen met Essent zijn we er uiteindelijk uit gekomen en inmiddels is door Essent ook het teveel geinde bedrag teruggestort.

Het heeft wel even een jaar geduurd maar opgelost is opgelost.

Iedereen die meegeholpen heeft bedankt.

Fiet

Gesloten