Pagina 1 van 1

Huiseigenaar van vakantie woning betalen veel onkosten aan

Geplaatst: 02 aug 2012 23:15
door solarzon
Vorig jaar heb ik als huiseigenaar een aanvraag voor reservering geweigerd, omdat het ingevoerde tarief niet klopte. Nu krijg ik 1 jaar na dato de rekening gepresenteerd. bungalownet rekent haar commissie over een boeking die niet tot stand is gekomen.
Volgens mij sta ik als eigenaar in mijn recht om bij "AANVRAAG RESERVERING" deze te weigeren. Anders hoeft er volgens mij geen aanvraag tot bij ons ingediend te worden. Graag verneem ik wat mijn rechten zijn en of dit wel een correcte handelswijze is. In de voorwaarden kom ik nergens iets tegen mbt accepteren reservering. Graag uw advie

Re: Huiseigenaar van vakantie woning betalen veel onkosten aan

Geplaatst: 03 aug 2012 08:09
door Leo The Emperor
Uit de voorwaarden van Bungalow-net (neem even aan dat die ook voor u van toepassing is ):
Artikel 5 Vergoeding werkzaamheden Bungalow.Net Trading N.V.
1. Verhuurder is aan Bungalow.Net Trading N.V. voor haar bemiddelingswerkzaamheden een vergoeding gelijk aan 25% van de door Bungalow.Net Trading N.V. aan de huurder gefactureerde omzet verschuldigd.
2. Huurder is aan Bungalow.Net Trading N.V. voor haar bemiddelingswerkzaamheden voorts een vaste vergoeding verschuldigd terzake marketing. Bungalow.Net Trading N.V. brengt deze marketingtoeslag gelijk met de huursom en de vergoeding voor eventuele aanvullende diensten gelijktijdig bij huurder in rekening. De hoogte van de marketingtoeslag kan variëren per marketingkanaal, in bepaalde gevallen wordt er geen marketingtoeslag berekend. Bungalow.Net Trading N.V. is vrij de hoogte van deze toeslag te berekenen en af te laten hangen van het marketingkanaal van de huurder. Hiermee kan Bungalow.Net Trading N.V. inspelen op marktsituaties en huurder voordeel bieden door in bepaalde gevallen deze marketingtoeslag alsnog niet in rekening te brengen. Deze marketingtoeslag vervangt het recht van Bungalow.Net Trading N.V. tot het in rekening brengen van reserveringskosten aan huurder.
3. Huursom zal door huurder op rekening van Bungalow.Net Trading N.V. worden gestort.
4. Verhuurder kan zijn deel van het bedrag op eerste dag na aankomst van de gasten via het rekeningoverzicht op de beheerpagina van http://www.Bungalow.Net laten overschrijven naar zijn/haar rekening.
5. Bungalow.Net Trading N.V. behoudt zich het recht voor om de hoogte van de in lid 2 van dit artikel genoemde vergoedingen te wijzigen.
6. Bungalow.Net Trading N.V. stelt verhuurder een maand van tevoren van een wijziging van de hoogte van de in lid 2 van dit artikel genoemde vergoedingen op de hoogte.
7. Bungalow.Net Trading N.V. is gerechtigd om zelfstandig een schade-, reis- en annuleringsverzekering aan haar huurders aan te bieden.
8. Alle bovengenoemde bedragen en commissies zijn exclusief BTW. Opdrachtgevers met een verhuurobject in het buitenland (buiten Nederland), zijn niet BTW-plichtig.

Artikel 8 Annuleringsvoorwaarden
1. Indien Bungalow.Net Trading N.V. een huurovereenkomst tot stand brengt, kan deze kosteloos binnen 7 dagen na reservering geannuleerd worden, uitsluitend door een huurder.
2. Indien het object na annulering niet opnieuw wordt verhuurd, komt de verhuurder 75% en Bungalow.Net Trading N.V. 25% van de (eventueel verschuldigde én geïncasseerde) annuleringskosten toe.
3. Indien Bungalow.Net Trading N.V. na annulering een huurovereenkomst tot stand brengt, vormen de annuleringskosten een vergoeding voor de bemiddeling van Bungalow.net Trading N.V. Over de nieuwe huursom komt Bungalow.Net Trading N.V. de gebruikelijke vergoeding als bedoeld in artikel 5 toe.
4. Annulering of ontbinding van de huurovereenkomst wegens (gesteld) tekortschieten van de verhuurder, laat de aanspraak van Bungalow.Net Trading N.V. op betaling van de bemiddeling- en reserveringsvergoeding onverlet. Bungalow.Net Trading N.V. heeft het recht om deze tegoeden te verrekenen met de tegoeden die Bungalow.Net Trading N.V. voor verhuurder onder zich houdt.
De website spreekt niet over aanvragen, maar over reserveringen. Dat is ook logisch.
U geeft namelijk van te voren aan de organisatie door wanneer en tegen welke prijs u de vakantiewoning wilt verhuren. Daarmee is van uw kant een aanbod gedaan, wat bij acceptatie door een klant een overeenkomst oplevert.
U kunt dan niet zonder geldige reden deze reservering weigeren, en bent in dat geval kosten, zoals in artikel 8 vermeld, voor de annulering verschuldigd.

Een geldige reden zou echter kunnen zijn dat de prijs niet klopt. Het is dan wel zaak om niet alleen de overeenkomst te weigeren, maar direct met de organisatie te communiceren waarom de prijs foutief is. Tenslotte heeft u beide belang bij duidelijke afspraken.

Dit leidt tot mijn conclusie dat u alleen recht hebt op teruggave van de annuleringskosten als u bij de afwijzing ook duidelijk heeft vermeldt dat de verkeerde prijs is gehanteerd. Als u de reservering zonder verdere argumentatie heeft afgewezen bent u m.i. wel annuleringskosten verschuldigd