Ervaring met Ferm tafelzaag TSM1031.
Geplaatst: 03 aug 2012 12:48
Ik heb op 31 juli een Zaagtafel besteld van Ferm, namelijk de Ferm TSM1031. Normaal gesproken ben ik zeer voorzichtig met merken zoals Ferm, Skill en soortgelijke merken. Vaak merkt men toch wel dat de kwaliteit (en handleidingen) veel te wensen over laat.
Echter omdat ik de zaagtafel niet vaak zou gebruiken (ik ben slechts een 'sporadische' klusser), leek mij dit het risico wel waard. Daarnaast adverteert Ferm vol trots over 3 jaar garantie en dergelijke! En de garantievoorwaarden liegen er ook niet om, ik citeer:
"FERM geeft op FERM producten 36 maanden garantie, na datum van aankoop. Deze garantie is uitsluitend van toepassing op materiaal-en fabrieksfouten. op de laders en/of batterij(en) is een afwijkende garantieperiode van 6 maanden van toepassing. Verdere aanspraken, van welke aard dan ook, direct of indirect met betrekking tot personen en/of materialen, zijn niet mogelijk. FERM producten zijn niet ontworpen voor professioneel gebruik."
Ook gezien het feit dat soortgelijke tafelzagen van gerenomeerde A-merken zoals Bosch, Makita en Metabo, minimaal al snel 2 á 3 keer zo duur zijn, was de keus toch wel snel gemaakt. En men mag toch wel vandaag de dag verwachten dat de kwaliteit, ook in deze prijsklasse, wel redelijk mag zijn toch? Immers kost de tafelzaag nog altijd bijna 200 Euro! Welke toch een aardig bedrag is voor een sporadische klussen.
In ieder geval kreeg ik afgelopen woensdag de Ferm TSM1031 tafelzaag afgeleverd op mijn werk. s'Avonds bij thuiskomst snel de doos open gemaakt en naar de handleiding gezocht. Helaas... Die zat er niet bij. Wel 2 andere boekjes, waarvan één over garantie. Het andere boekje ging volgens mij over veiligheidsvoorschriften. Toen maar de QR code, aan de zijkant van de doos, ingescand en deze bracht mij naar de desbetreffende tafelzaag van Ferm (TSM1031).
Hier stond ook de handleiding in PDF formaat. Wat mij al meteen opviel was dat de handleiding alles behalve duidelijk was. Aangezien ik thuis geen printer heb, besloot ik om de tafelzaag de volgende dag de handleiding te printen op mijn werk, om deze dan s'avonds mee te nemen.
Na het eten ging ik vol met goede moed de tafelzaag in elkaar zetten, echter klopt de handleiding van geen kanten, behalve het feit dat de afbeeldingen totaal niet corresponderen met het model tafelzaag (TSM1031) van Ferm, staan er gewoonweg een aantal dingen niet in vermeld. Daarnaast is de handleiding zeer, zeer onduidelijk en worden een aantal belangrijke zaken niet behandeld, zoals het plaatsen van de steunen (anti-kantel steunen?) aan de onderkant van de poten.
Nadat ik het onderstel bevestigd had bleek dus dat de poten verkeerd om zaten. Hierdoor zouden de anti-kantel steunen aan de voorzijde zitten, in plaats van aan de achterkant. Dikke zucht dus.
Vervolgens het onderstel weer uit elkaar gehaald en weer helemaal opnieuw in elkaar gezet.
Toen waren de 3 tafelverlengingen aan de beurt. Even terzijde; in de handleiding wordt vermeld dat deze alleen geplaatst kunnen worden, als de bodemplaat verwijderd is, dit is kant-en-klare onzin en is helemaal niet nodig.
Zoals gezegd; verder met de 3 tafelverleningen. Nadat ik ze uit het beschermpapier haalde, zag ik tot mijn schrik dat alle 3 de tafelverleningen op diverse plekken beschadigd en / of verbogen waren!
Zie de door mij gemaakte foto's:
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_1.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_2.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_3.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_4.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_5.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_6.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_7.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_8.jpg
Montage werd hierdoor wel zwaar bemoeilijkt. Uiteindelijk met een tang en rubberen hamer het één en ander kunnen "herstellen" (voor zover mogelijk was).
Nadat de 3 tafelverlengingen "gemonteerd" waren (zo goed als dat ging) heb ik de tafelzaag omgedraait. Om de laatste paar onderdelenen te monteren.
Eerst de zaag overkapping met laser. Helaas ook hierover staat niks vermeld in de handleiding, dan maar op de gok. De batterijen in de laser gedaan (kanttekening; de meegeleverde AA batterijen waren gewoon ingedeukt!) en getest. Vervolgens alles in elkaar gezet. En zoals men schijnbaar mag verwachten van Ferm, is de laser alles behalve kaarsrecht. Men heeft een afwijking van ruim 3 cm op het eind. Altijd handig, zo'n laser. En zoals Ferm op haar website ermee adverteert en ik citeer: "Met laser voor nauwkeurig werken" Laat me niet lachen zeg.
Zoals u wellicht kunt begrijpen was ik ondertussen al zeer ontevreden aan het worden met mijn aankoop en met deze "kwaliteit" van Ferm.
Vervolgens de materiaalklem (met afmetingen) installeren. En wederom een "leuke" verrassing van Ferm! Ook al verbogen!
Zie de volgende foto's:
http://www.mvdl.info/ferm/kromme_klem_1.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/kromme_klem_2.jpg
Ik zie nu in dat dit gewoonweg de "kwaliteit" van Ferm is! Wat een rommel zeg.
Op dit moment besloot ik om de volgende dag (vrijdag 3 augustus) eens een email te sturen aan Ferm om opheldering te vragen en voor een oplossing zorg te dragen.
Vanochtend dus een email gestuurd naar Ferm, tesamen met de factuur, alle foto's en uitgebreide klachtenomschrijving.
Binnen het uur kreeg ik een "antwoord" van een Dhr. ter Haar van Customer Service terug. Daarin werd medegedeeld dat ik maar contact op moest nemen met het bedrijf waar ik de Ferm tafelzaag gekocht had en dat hun voor de rest hierin geen oplossing konden en wilden bieden. Voor de rest werd er nergens op ingegaan, behalve dat er ook een handleiding in de doos moest zitten.
<sarcasme>
Wow! Wat een fantastische service is dit toch! Geweldige support en Ferm staat echt achter de kwaliteit van haar producten!
</sarcasme>
Inmiddels heb ik het bedrijf wat ik het apparaat heb aangeschaft ook een email gestuurd, dat ik deze troep van Ferm wil terugsturen, want ik ben hier echt helemaal klaar mee.
Het blijkt dus wel dat Ferm, zoals reeds meerdere keren is aangegeven op diverse website's en fora, inderdaad gewoonweg 1e klas rommel is. En die garantie van 3 jaar? Ach, dat is gewoon flauwekul.
Mijn advies? Vermijd producten die het merk Ferm dragen. Eens te meer blijkt 'goedkoop = duurkoop'.
Ik weet nu ook waar Ferm voor staat:
Flut
En
Rommel
Materiaal
Ik heb diverse, wel A-merk, producten in mijn bezit. Waaronder een tweetal Bosch Professional (dus blauwe Bosch) boren. Eén hiervan had onlangs kuren. Terwijl deze gekocht was in Duitsland, kon ik deze bij de Gamma (aan de overkant inleveren). Binnen 10 dagen kreeg ik gewoon een nieuwe boor terug, zonder extra kosten! Nou dat is wat ik noem service!
Voor mij dan ook nooit meer iets van Ferm. Ik spaar de volgende keer wel om een degelijk product te kopen. En ik wil dan ook medeklussers adviseren om geen producten aan te schaffen van Ferm.
Mensen wees gewaarschuwd. En voor diegene die mij niet geloven. Bekijk de foto's maar eens zou ik zeggen.
Echter omdat ik de zaagtafel niet vaak zou gebruiken (ik ben slechts een 'sporadische' klusser), leek mij dit het risico wel waard. Daarnaast adverteert Ferm vol trots over 3 jaar garantie en dergelijke! En de garantievoorwaarden liegen er ook niet om, ik citeer:
"FERM geeft op FERM producten 36 maanden garantie, na datum van aankoop. Deze garantie is uitsluitend van toepassing op materiaal-en fabrieksfouten. op de laders en/of batterij(en) is een afwijkende garantieperiode van 6 maanden van toepassing. Verdere aanspraken, van welke aard dan ook, direct of indirect met betrekking tot personen en/of materialen, zijn niet mogelijk. FERM producten zijn niet ontworpen voor professioneel gebruik."
Ook gezien het feit dat soortgelijke tafelzagen van gerenomeerde A-merken zoals Bosch, Makita en Metabo, minimaal al snel 2 á 3 keer zo duur zijn, was de keus toch wel snel gemaakt. En men mag toch wel vandaag de dag verwachten dat de kwaliteit, ook in deze prijsklasse, wel redelijk mag zijn toch? Immers kost de tafelzaag nog altijd bijna 200 Euro! Welke toch een aardig bedrag is voor een sporadische klussen.
In ieder geval kreeg ik afgelopen woensdag de Ferm TSM1031 tafelzaag afgeleverd op mijn werk. s'Avonds bij thuiskomst snel de doos open gemaakt en naar de handleiding gezocht. Helaas... Die zat er niet bij. Wel 2 andere boekjes, waarvan één over garantie. Het andere boekje ging volgens mij over veiligheidsvoorschriften. Toen maar de QR code, aan de zijkant van de doos, ingescand en deze bracht mij naar de desbetreffende tafelzaag van Ferm (TSM1031).
Hier stond ook de handleiding in PDF formaat. Wat mij al meteen opviel was dat de handleiding alles behalve duidelijk was. Aangezien ik thuis geen printer heb, besloot ik om de tafelzaag de volgende dag de handleiding te printen op mijn werk, om deze dan s'avonds mee te nemen.
Na het eten ging ik vol met goede moed de tafelzaag in elkaar zetten, echter klopt de handleiding van geen kanten, behalve het feit dat de afbeeldingen totaal niet corresponderen met het model tafelzaag (TSM1031) van Ferm, staan er gewoonweg een aantal dingen niet in vermeld. Daarnaast is de handleiding zeer, zeer onduidelijk en worden een aantal belangrijke zaken niet behandeld, zoals het plaatsen van de steunen (anti-kantel steunen?) aan de onderkant van de poten.
Nadat ik het onderstel bevestigd had bleek dus dat de poten verkeerd om zaten. Hierdoor zouden de anti-kantel steunen aan de voorzijde zitten, in plaats van aan de achterkant. Dikke zucht dus.
Vervolgens het onderstel weer uit elkaar gehaald en weer helemaal opnieuw in elkaar gezet.
Toen waren de 3 tafelverlengingen aan de beurt. Even terzijde; in de handleiding wordt vermeld dat deze alleen geplaatst kunnen worden, als de bodemplaat verwijderd is, dit is kant-en-klare onzin en is helemaal niet nodig.
Zoals gezegd; verder met de 3 tafelverleningen. Nadat ik ze uit het beschermpapier haalde, zag ik tot mijn schrik dat alle 3 de tafelverleningen op diverse plekken beschadigd en / of verbogen waren!
Zie de door mij gemaakte foto's:
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_1.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_2.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_3.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_4.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_5.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_6.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_7.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/beschadiging_8.jpg
Montage werd hierdoor wel zwaar bemoeilijkt. Uiteindelijk met een tang en rubberen hamer het één en ander kunnen "herstellen" (voor zover mogelijk was).
Nadat de 3 tafelverlengingen "gemonteerd" waren (zo goed als dat ging) heb ik de tafelzaag omgedraait. Om de laatste paar onderdelenen te monteren.
Eerst de zaag overkapping met laser. Helaas ook hierover staat niks vermeld in de handleiding, dan maar op de gok. De batterijen in de laser gedaan (kanttekening; de meegeleverde AA batterijen waren gewoon ingedeukt!) en getest. Vervolgens alles in elkaar gezet. En zoals men schijnbaar mag verwachten van Ferm, is de laser alles behalve kaarsrecht. Men heeft een afwijking van ruim 3 cm op het eind. Altijd handig, zo'n laser. En zoals Ferm op haar website ermee adverteert en ik citeer: "Met laser voor nauwkeurig werken" Laat me niet lachen zeg.
Zoals u wellicht kunt begrijpen was ik ondertussen al zeer ontevreden aan het worden met mijn aankoop en met deze "kwaliteit" van Ferm.
Vervolgens de materiaalklem (met afmetingen) installeren. En wederom een "leuke" verrassing van Ferm! Ook al verbogen!
Zie de volgende foto's:
http://www.mvdl.info/ferm/kromme_klem_1.jpg
http://www.mvdl.info/ferm/kromme_klem_2.jpg
Ik zie nu in dat dit gewoonweg de "kwaliteit" van Ferm is! Wat een rommel zeg.
Op dit moment besloot ik om de volgende dag (vrijdag 3 augustus) eens een email te sturen aan Ferm om opheldering te vragen en voor een oplossing zorg te dragen.
Vanochtend dus een email gestuurd naar Ferm, tesamen met de factuur, alle foto's en uitgebreide klachtenomschrijving.
Binnen het uur kreeg ik een "antwoord" van een Dhr. ter Haar van Customer Service terug. Daarin werd medegedeeld dat ik maar contact op moest nemen met het bedrijf waar ik de Ferm tafelzaag gekocht had en dat hun voor de rest hierin geen oplossing konden en wilden bieden. Voor de rest werd er nergens op ingegaan, behalve dat er ook een handleiding in de doos moest zitten.
<sarcasme>
Wow! Wat een fantastische service is dit toch! Geweldige support en Ferm staat echt achter de kwaliteit van haar producten!
</sarcasme>
Inmiddels heb ik het bedrijf wat ik het apparaat heb aangeschaft ook een email gestuurd, dat ik deze troep van Ferm wil terugsturen, want ik ben hier echt helemaal klaar mee.
Het blijkt dus wel dat Ferm, zoals reeds meerdere keren is aangegeven op diverse website's en fora, inderdaad gewoonweg 1e klas rommel is. En die garantie van 3 jaar? Ach, dat is gewoon flauwekul.
Mijn advies? Vermijd producten die het merk Ferm dragen. Eens te meer blijkt 'goedkoop = duurkoop'.
Ik weet nu ook waar Ferm voor staat:
Flut
En
Rommel
Materiaal
Ik heb diverse, wel A-merk, producten in mijn bezit. Waaronder een tweetal Bosch Professional (dus blauwe Bosch) boren. Eén hiervan had onlangs kuren. Terwijl deze gekocht was in Duitsland, kon ik deze bij de Gamma (aan de overkant inleveren). Binnen 10 dagen kreeg ik gewoon een nieuwe boor terug, zonder extra kosten! Nou dat is wat ik noem service!
Voor mij dan ook nooit meer iets van Ferm. Ik spaar de volgende keer wel om een degelijk product te kopen. En ik wil dan ook medeklussers adviseren om geen producten aan te schaffen van Ferm.
Mensen wees gewaarschuwd. En voor diegene die mij niet geloven. Bekijk de foto's maar eens zou ik zeggen.