LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] CZ vergoed geen Genium Loopprothese
-
CZ vergoed geen Genium Loopprothese
Ik ben verzekerd via de PolitiezorgPolis bij CZ.
Ik wil mijn verhaal welke staat vermeld op mijn weblog http://aangepastbadminton.blogspot.com bij jullie onder de aandacht brengen.
Het komt er in het kort op neer dat CZ weigert een Genium loopprothese te vergoeden, ondanks dit mijn baan kan kosten.
Zij stellen dat deze prothese gewoon te duur is. Zij hebben tevens aangegeven dat wat wij ook ondernemen, zij voet bij stuk zullen gaan houden.
Nu ben ik via de werkgever en een juridisch medewerker bezig aan het kijken of er stappen tegen CZ ondernomen kunnen worden.
Tevens vraag ik of er een alternatief is voor de CZ PZP zorgverzekering?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke en sportieve groet,
Eddy Boerman
Ik wil mijn verhaal welke staat vermeld op mijn weblog http://aangepastbadminton.blogspot.com bij jullie onder de aandacht brengen.
Het komt er in het kort op neer dat CZ weigert een Genium loopprothese te vergoeden, ondanks dit mijn baan kan kosten.
Zij stellen dat deze prothese gewoon te duur is. Zij hebben tevens aangegeven dat wat wij ook ondernemen, zij voet bij stuk zullen gaan houden.
Nu ben ik via de werkgever en een juridisch medewerker bezig aan het kijken of er stappen tegen CZ ondernomen kunnen worden.
Eddy Boerman
-
Re: CZ vergoed geen Genium Loopprothese
Mja, ik ga me niet populiar maken, maar het is niet de taak van CZ om te zorgen dat u uw baan houdt.
Zij vergoeden wel een goedkoper en voldoende functionerende prothese om zelfstandig te blijven.
Als uw baas zulke strenge eisen stelt, waarom lapt hij dan niet bij?
U kunt niet van CZ verwachten dat zij top of the line spullen gaan vergoeden om u uw baan te laten behouden.
Zij vergoeden wel een goedkoper en voldoende functionerende prothese om zelfstandig te blijven.
Als uw baas zulke strenge eisen stelt, waarom lapt hij dan niet bij?
U kunt niet van CZ verwachten dat zij top of the line spullen gaan vergoeden om u uw baan te laten behouden.
-
heel eerlijk gezegd ben ik het met Violet eens
hou me ten goede,hoe rot ik het ook voor u vind?
maar er zijn bepaalde dingen die nu eenmaal wel en niet vergoed worden,dat geld voor allerlei soorten hulpmiddelen...
zou het beter zijn voor de gezondheid ,dan heeft u misschien een punt maar voor werk?
idd wat violet zegt,als u werkgever u graag wilt behouden dan...
hou me ten goede,hoe rot ik het ook voor u vind?
maar er zijn bepaalde dingen die nu eenmaal wel en niet vergoed worden,dat geld voor allerlei soorten hulpmiddelen...
zou het beter zijn voor de gezondheid ,dan heeft u misschien een punt maar voor werk?
idd wat violet zegt,als u werkgever u graag wilt behouden dan...
De naam van de link naar uw ervaringen doet vermoeden dat u een bepaald type prothese wenst om te kunnen badmintonnen, oftewel een hobby uit te oefenen. Dat is natuurlijk een stap verder dan een prothese om mobiel te zijn? Een verzekeraar vergoed "need to have" en u wenst zo te lezen "nice to have". En dat laatste is niet iets wat mij betreft uit algemene middelen gefinancierd hoeft te worden, zoals u blijkbaar wenst. Het solidariteitsbeginsel achter onze zorg, werkt m.i. 2 kanten op, en het zou u sieren als u uw luxe wensen met eigen middelen inwilligt, of ten minste het verschil tov van deze speciale prothese tov een generieke zelf bij past.eddyboerman schreef:Ik ben verzekerd via de PolitiezorgPolis bij CZ.
Eddy Boerman
-
het zou ook zo kunnen zijn dat het een sport prothese is maar?dat je er wat harder mee kan lopen? in je dagelijkse beroep??
hij is via de politie verzekerd?dus misschien agent?
ik weet het niet hoor,maar het zou kunnen?
idd voor sport dan vind ik het onzin,dan sluit ik me aan bij vogels..
hij is via de politie verzekerd?dus misschien agent?
ik weet het niet hoor,maar het zou kunnen?
idd voor sport dan vind ik het onzin,dan sluit ik me aan bij vogels..
Als ik zijn website zo lees, is hij zijn been kwijt geraakt door een éénzijdig motor-ongeval, terwijl hij afremde vanaf 120 km/h naar 100 km/h, uit angst voor een flitskast. Die 120 km/h is overigens 40 km/h te hard, tenminste als ik de verkeersborden ter plaatse met 80 km/h op streetview mag geloven, maar dat kan sinds het ongeluk natuurlijk aangepast zijn.
Daar lees ik ook dat hij ~10 jaar geleden met een zgn "C-leg" prothese weer actief kon fietsen, autorijden, lopen tegen een helling op en af, etc etc. Dus dit hele verhaal komt toch wel erg veeleisend op me over..
Daar lees ik ook dat hij ~10 jaar geleden met een zgn "C-leg" prothese weer actief kon fietsen, autorijden, lopen tegen een helling op en af, etc etc. Dus dit hele verhaal komt toch wel erg veeleisend op me over..
-
tja...ik heb het even gelezen...
knap dat je alles zo goed kunt vertellen,is goed voor je verwerking .
maar ik lees eerlijk gezegd alleen maar sporten?
het gaat dus niet om het normale dagelijkse leven,
besef je dat er ook mensen zijn die moeten bedelen of ze aub een scootmobiel vergoed kunnen krijgen om naar buiten te kunnen?
en u gaat klagen dat een prothese niet vergoed wordt omdat u niet kunt sporten?
ik snap eerlijk gezegd de werksituatie niet?
knap dat je alles zo goed kunt vertellen,is goed voor je verwerking .
maar ik lees eerlijk gezegd alleen maar sporten?
het gaat dus niet om het normale dagelijkse leven,
besef je dat er ook mensen zijn die moeten bedelen of ze aub een scootmobiel vergoed kunnen krijgen om naar buiten te kunnen?
en u gaat klagen dat een prothese niet vergoed wordt omdat u niet kunt sporten?
ik snap eerlijk gezegd de werksituatie niet?
-
Ik wil op dit moment even reageren op de berichten die door de diverse lezers zijn achtergelaten. Ik vraag mij af of de lezers die hebben geantwoord al iets hebben meegemaakt die hun leven volledig op hun kop heeft gezet. Van het begin en daarvoor was en ben ik een strijdbaar persoon in zowel mijn prive/ als sportieve leven. Het maakt voor mij als persoon niet uit of ik wel of geen handicap zou hebben. In alles probeer ik het maximale uit het leven te halen met of zonder handicap.
Wanneer vervolgens een maatschappij over de kwaliteit van mijn leven gaat beslissen, wordt ik daar ietwat pissig van.
Ik wil vervolgens over de Genium het volgende kwijt:
Technisch gezien merk ik dat door de verschillende loopsnelheden de knie zich snel aanpast. De standfase controle biedt mij daarnaast ook meer zekerheid. Deze vooruitstrevende techniek geeft mij weer een zeker mate van zelfredzaamheid, gevoel van veiligheid en weer kunnen bewegen op een door mij gewenst mobiliteitsniveau.
In het algemeen verbetert de kwaliteit van leven, wat maakt dat ik weer veel dingen zelf kan doen.
Meer zekerheid ervaar en niet hoef nadenken bij elke taak is, ofwel ik ervaar deze Genium voor mij als een aanzienlijke meerwaarde.
Ook geldt nog dat voor wat betreft de voetbewegingen mijn gang beter controleerbaar is. De hiel en voorvoet bewegingen verbeteren, een meer natuurlijke loopgang is het gevolg, dat is met een intensief gebruik van de prothese dan ook zeer goed merkbaar.
Overall meerwaarde Genium
De integratie van de prothese, ten opzichte van het gehele lichaam/gedeelde taken uitoefenen maakt dat ik gedeelde taken kan uitvoeren en dit draagt bovendien bij aan een beter sociaal - en familie leven.
Voor mijn drukke sociale en werkleven geldt dat ik mij significant minder focus op het lopen, alsook andere taken uitvoeren. Dit betekent dat ik mij kan concentreren op de omgeving en vallen wordt voorkomen. Het ongehinderd lopen, zonder bij elke stap na te hoeven denken, zeker in mijn werk , geeft dat ook ten opzichte van de C-leg een enorme vooruitgang en daarmee kwaliteit van leven.
Ik hoop dat ik de lezers die hun mening hebben geventileerd tot andere gedachten heb gebracht, dan wel stof heb gegeven om over hun opmerkingen na te denken.
Wanneer vervolgens een maatschappij over de kwaliteit van mijn leven gaat beslissen, wordt ik daar ietwat pissig van.
Technisch gezien merk ik dat door de verschillende loopsnelheden de knie zich snel aanpast. De standfase controle biedt mij daarnaast ook meer zekerheid. Deze vooruitstrevende techniek geeft mij weer een zeker mate van zelfredzaamheid, gevoel van veiligheid en weer kunnen bewegen op een door mij gewenst mobiliteitsniveau.
In het algemeen verbetert de kwaliteit van leven, wat maakt dat ik weer veel dingen zelf kan doen.
Meer zekerheid ervaar en niet hoef nadenken bij elke taak is, ofwel ik ervaar deze Genium voor mij als een aanzienlijke meerwaarde.
Ook geldt nog dat voor wat betreft de voetbewegingen mijn gang beter controleerbaar is. De hiel en voorvoet bewegingen verbeteren, een meer natuurlijke loopgang is het gevolg, dat is met een intensief gebruik van de prothese dan ook zeer goed merkbaar.
De integratie van de prothese, ten opzichte van het gehele lichaam/gedeelde taken uitoefenen maakt dat ik gedeelde taken kan uitvoeren en dit draagt bovendien bij aan een beter sociaal - en familie leven.
Voor mijn drukke sociale en werkleven geldt dat ik mij significant minder focus op het lopen, alsook andere taken uitvoeren. Dit betekent dat ik mij kan concentreren op de omgeving en vallen wordt voorkomen. Het ongehinderd lopen, zonder bij elke stap na te hoeven denken, zeker in mijn werk , geeft dat ook ten opzichte van de C-leg een enorme vooruitgang en daarmee kwaliteit van leven.
Ik hoop dat ik de lezers die hun mening hebben geventileerd tot andere gedachten heb gebracht, dan wel stof heb gegeven om over hun opmerkingen na te denken.
CZ bepaald zelf wat zij vergoeden, dus waarom je je verhaal hier neerzet is mij een raadsel, wat denk je te bereiken??
De verzekering beslist niet over uw kwaliteit van leven. Het staat u vrij om op eigen kosten een prothese aan te schaffen.eddyboerman schreef:Wanneer vervolgens een maatschappij over de kwaliteit van mijn leven gaat beslissen, wordt ik daar ietwat pissig van.
Mijn kwaliteit van leven zal bij wijze van spreken misschien ook wel verbeterd worden door een Ferrari in plaats van mijn huidige auto. Ik kan daar voor kiezen, maar ik denk dat er niemand is die het dan raar vindt dat ik dit uit eigen zak moet betalen.
Bij je extra uitleg zie ik opeens veel meer argumenten staan over welke invloed de protese op je gewone dagelijkse leven zou hebben. Dat heb ik niet opgemaakt uit je blog. Ik kreeg daarbij het idee dat het voornamelijk over het sporten ging. Zoals je het nu omschrijft, snap ik beter waarom je deze protese wilt. Kun je niet in overleg met CZ en de WMO een oplossing vinden? Bijvoorbeeld standaard vergoeding via CZ en de rest via de WMO? Of via je werk erbij.
-
Beste ,
Als eerste,bent u niet de enige waarbij zijn leven op zijn kop kan staan.
Relatief bent u ouder gehandicapt geworden als ik,dus ik weet waar ik over praat,
Dat er altijd gelijk aangenomen wordt dat iemand dan maar niet snapt hoe iemand zich voelt...wekt geen sympathie.
Dan het volgende ,u gaat erg ver in het verhaal voor het werk...sorry maar ik geef cz gelijk!!
Er zijn veel schrijndere gevallen als u..
Klinkt hard? Ja is het ook,dat is de waarheid....
Dus misschien kunt u u mening ventileren en eens gaan nadenken dat u in een LUXE positie iets wilt...
Ga er voor sparen zou ik zeggen...of vraag u werkgever als het zo erg invloed heeft op u werk..
En tip,er zijn genoeg forums over u handicap,beter om het daar neer te zetten..
Als eerste,bent u niet de enige waarbij zijn leven op zijn kop kan staan.
Relatief bent u ouder gehandicapt geworden als ik,dus ik weet waar ik over praat,
Dat er altijd gelijk aangenomen wordt dat iemand dan maar niet snapt hoe iemand zich voelt...wekt geen sympathie.
Dan het volgende ,u gaat erg ver in het verhaal voor het werk...sorry maar ik geef cz gelijk!!
Er zijn veel schrijndere gevallen als u..
Klinkt hard? Ja is het ook,dat is de waarheid....
Dus misschien kunt u u mening ventileren en eens gaan nadenken dat u in een LUXE positie iets wilt...
Ga er voor sparen zou ik zeggen...of vraag u werkgever als het zo erg invloed heeft op u werk..
En tip,er zijn genoeg forums over u handicap,beter om het daar neer te zetten..
Nee, sorry mij heb je niet op andere gedachten gebracht. En ik vind je opmerking over " iets hebben meegemaakt die hun leven volledig op hun kop heeft gezet" nogal aanmatigend, het lijkt me dat elke Nederlander, als onderdeeltje van het systeem wat je zoveel zorg en hulp geboden heeft, in deze recht van spreken heeft op een openbaar forum als dit? Daarnaast heb je geen idee van wat andere forumleden wel/niet hebben meegemaakt, of moet een ieder die hier iets van durft te vinden, op z'n minst een been hebben verloren voordat ze van je mee mogen praten over deze materie?eddyboerman schreef:Ik wil op dit moment even reageren op de berichten die door de diverse lezers zijn achtergelaten. Ik vraag mij af of de lezers die hebben geantwoord al iets hebben meegemaakt die hun leven volledig op hun kop heeft gezet. Van het begin en daarvoor was en ben ik een strijdbaar persoon in zowel mijn prive/ als sportieve leven. Het maakt voor mij als persoon niet uit of ik wel of geen handicap zou hebben. In alles probeer ik het maximale uit het leven te halen met of zonder handicap.
Als ik lees dat je met je huidige prothese kan fietsen en traplopen, ben ik nog steeds van mening dat wat je nu wilt, een luxe is waarvoor de maatschappij niet op hoeft te draaien. Zeker gezien het feit dat de oorzaak zo te lezen een eigen inschattingsfout is. Op een motor nog willen remmen voor een flitspaal voedt toch wel aardig wat vooroordelen, vindt je ook niet?
Maar goed, anders biedt je aan om het verschil tussen je huidige prothese en die nieuwe, bij te passen bij de zorgverzekeraar? Kan je meteen je sociale en morele schuld voor het te hard rijden op de motor, en veroorzaken van trauma's bij omstanders goed maken. Ik lees hier dat die prothese in de VS ~95.000 dollar kost trouwens, dus we hebben het hier over zeer forse bedragen ook nog.
Verder zijn die dingen zo te lezen net goed en wel uit de R&D fase, de eerste in het verenigd koninkrijk is afgelopen november pas aangemeten, jij wilt dus de eerste in Nederland zijn?
Ik snap hem ergens wel, maar hij heeft zo te lezen een al jaren goed functionerende prothese, hij trainde er zelfs mee voor de vierdaagse lees ik op zijn site, en meent blijkbaar recht te hebben op iets wat niet eens cutting edge, maar bleeding edge is, vers van tekenkamer, en fors aan de prijs.rozemarijntje schreef:Sjohie
Zover wilde ik dus nog niet eens gaan ,idd eigen inschattingsfout,
Dit illustreert mooi een artikel van een ethicus wat ik las in het AD laatst, dat ging over die dure medicatie voor de ziekte van Pompe (en Fabré tesamen), en hoe mensen altijd de beste remedie willen, zodra ze er van af weten. Tot dat moment, is wat ze al hebben aan hulpmiddelen/medicijnen vaak acceptabel, maar zodra er de kennis van iets beters is, wordt al het voorgaande per direct afgeserveerd, en zijn de vereiste kosten en moeite een klein hobbeltje waar men zo overheen stapt, zoals we ook hier kunnen lezen in de reacties van de TS.
Probleem is alleen dat in het geval van Pompe om 100 miljoen per jaar gaat, en in dit geval over (ik schat) 50.000 à 75.000 euro. Die bedragen worden tegen de overheid aan gehouden, en vervolgens als een kleinigheid op de ~60+ miljard aan zorgkosten bestempeld, en dus moet het maar, want anders hebben ze ineens geen leven meer.
Begrijpelijke emoties, maar wat nou als er zoiets als die Pompe medicatie uitgevonden wordt voor zeg parkinson? Dan zijn er ineens 32.000 patiënten die voor 500.000/jaar aan pillen willen, en dan is het 16 miljard op jaarbasis.
Dit soort gedrag is onhoudbaar met z'n allen, en in dit specifieke geval waar er ook nog eens een stuk(je) eigen schuld in zit, ben ik van mening dat CZ gelijk heeft. Het is nog niet eens beproefde techniek zo te lezen.
Terecht dat CZ deze luxe niet wil vergoeden !
Nog afgezien daarvan, het is net nieuw, zo te lezen zijn er wereldwijd nog maar een aantal tientallen gebruikers ervan, en CZ zal ook wel graag wat info willen hebben over de betrouwbaarheid van het systeem op lange termijn. Stel dat ze het gaan vergoeden, en het blijkt nogal kwetsbaar en buggy (het is ten slotte computergestuurd), dan kunnen ze nog veel moeilijker dat oudere type weer gaan vergoedden, dan worden ze gelyncht voor de rechtbank der publieke opinie.sjoegel schreef:Terecht dat CZ deze luxe niet wil vergoeden !
Dat lynchen kunnen we rustig aan jou overlaten
Dat is een heel belangrijk punt! Wij hebben nu 3 patienten die een prototype aan het testen zijn van een arm prothese. (amputatie boven de elleboog)zo te lezen zijn er wereldwijd nog maar een aantal tientallen gebruikers ervan, en CZ zal ook wel graag wat info willen hebben over de betrouwbaarheid van het systeem op lange termijn
Er zijn hele goede resultaten mee behaald (mensen zijn in staat dingen met 2 handen te doen) echter, het werkt alleen bij jonge mensen (iets met de zenuwpunten) de rest van de mensen kunnen totaal niet met dat ding overweg. Nogal handig om te weten voordat je 150.000 euro uit geeft.
Verder, het is gewoon heel moeilijk een prijskaartje aan kwaliteit van leven te hangen. Wat voor de ene heel belangrijk is en dus best 2 ton waard, is voor sommigen niet op te hoesten (want de samenleving betaalt natuurlijk). Natuurlijk zou ik graag in een wereld leven waarin iedereen gewoon het beste krijgt, maar dat kan helaas niet en soms moeten we het met wat minder doen. Dat is makkelijk gezegd en bij triviale dingen gaat iedereen natuurlijk meteen mee maar bij mobiel zijn is het moeilijk.
Punt is dus: CZ vergoed het niet omdat ze blijkbaar een goed goedkoper alternatief kunnen bieden. Natuurlijk wil TS het beste, maar dan wordt het onbetaalbaar.
Isabel
-
Er worden rugoperaties niet vergoed! Mensen vergaan vd pijn..dan denk ik??
Idd wat sophie zegt,vd wk begonnen ze over twee ziektes de medicatie niet meer vergoeden ,en dan komt er iemand ,die Wil perse zoiets...heeft het prioriteid? Nee ,zo te zien kunt u heel veel,misschien meer al menig gehandcapte..
Krap eens achter u oren ...
Snap best dat je het allebeste ergens wilt uithalen ,maar soms kan dat niet...
Cz is mijn zorgverzekeraar en tot nu toe nog noot problemen,
150.000 euro tja en dat nog voor iets wat nog in fase van testen is...
Goed dat je dat weet isabel,ja je ziet genoeg om je heen
Idd wat sophie zegt,vd wk begonnen ze over twee ziektes de medicatie niet meer vergoeden ,en dan komt er iemand ,die Wil perse zoiets...heeft het prioriteid? Nee ,zo te zien kunt u heel veel,misschien meer al menig gehandcapte..
Krap eens achter u oren ...
Snap best dat je het allebeste ergens wilt uithalen ,maar soms kan dat niet...
Cz is mijn zorgverzekeraar en tot nu toe nog noot problemen,
150.000 euro tja en dat nog voor iets wat nog in fase van testen is...
Goed dat je dat weet isabel,ja je ziet genoeg om je heen
Het is crisis. Dat ontgaat topicstarter. De bomen groeien niet meer tot in de hemel ! Weet je hoeveel looprekken je kunt kopen voor 150.000 ? Dan hebben we het nog niet over de kosten van de aftersales bij zulk een luxe prothese. Vroeger hadden ze een houten been en konden ze ook prima lopen. In andere landen zijn ze maar wat blij met een houten been of simpele kunststofprothese. meneer moet echter zo nodig een computergestuurde. Er zijn grenzen.