LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ruilen bij Action
Ruilen bij Action
Bij toevallen is mijn oog gevallen op de FAQ van Action en zag het volgende staan:
7. Waarom krijg je bij Action een tegoedbon en geen geld terug?
Wettelijk is het zo dat ruilen geen recht is, maar een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een artikel terug te nemen als de klant spijt heeft van de aankoop. Action heeft er voor gekozen een tegoedbon te geven indien klanten binnen 8 dagen komen ruilen op vertoon van het aankoopbewijs. Als een artikel ondeugdelijk is, kan een klant kiezen voor een vervangend artikel of een tegoedbon.
Naar mijn idee is dit niet juist (wettelijk gezien) maar ben benieuwd of ik dat nou mis heb of toch niet....
Wettelijk is het zo dat ruilen geen recht is, maar een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een artikel terug te nemen als de klant spijt heeft van de aankoop. Action heeft er voor gekozen een tegoedbon te geven indien klanten binnen 8 dagen komen ruilen op vertoon van het aankoopbewijs. Als een artikel ondeugdelijk is, kan een klant kiezen voor een vervangend artikel of een tegoedbon.
Naar mijn idee is dit niet juist (wettelijk gezien) maar ben benieuwd of ik dat nou mis heb of toch niet....
Re: Ruilen bij Action
Het is wel juist.
-
- Contacteer:
jkwallet schreef:Bij toevallen is mijn oog gevallen op de FAQ van Action en zag het volgende staan:
Koop is Koop. Dus heb je het mis.
Ondeugelijk is garantie en je krijgt een nieuwe.
Volgens mij is het geld terug geven juist een gunst van de verkoper. Ik merk dan ook dat steeds meer winkels over gaan op te goed bonnen ipv geld terug.
Volgens mij heb je een wettelijke bedenktijd van 1 of 2 weken en dan kunnen ze je dus een tegoedbon geven.
Volgens mij heb je een wettelijke bedenktijd van 1 of 2 weken en dan kunnen ze je dus een tegoedbon geven.
-
- Contacteer:
Nicky_The schreef:Volgens mij is het geld terug geven juist een gunst van de verkoper. Ik merk dan ook dat steeds meer winkels over gaan op te goed bonnen ipv geld terug.
Retourneren valt onder huisregels en voor zover ik weet zijn er hier geen wettelijke regels voor.
Ene winkel hanteerd 8 dagen, andere 30 dagen.
Ja je hebt het mis, action heeft gelijk en staat in zijn recht. De winkelier mag zelf de regels omtrent omruilen bepalen.
Als er al wettelijke bepalingen zijn, dan gelden die voor webwinkels en niet voor 'echte' winkels zoals Action. Daar geldt koop = koop. Als je wel mag ruilen is dat prima, maar dat is geen recht maar een gunst.Nicky_The schreef:Volgens mij heb je een wettelijke bedenktijd van 1 of 2 weken en dan kunnen ze je dus een tegoedbon geven.
Blijkbaar zijn ze idd niets verplicht:
http://www.trosradar.nl/index.php?id=vr ... s%5D=24145
Wel indien er een gebrek of iets dergelijks is, maar dan heb je recht op je geld terug.
Bij webwinkels heb je idd wel een wettelijke bedenktijd.
http://www.trosradar.nl/index.php?id=vr ... s%5D=24145
Wel indien er een gebrek of iets dergelijks is, maar dan heb je recht op je geld terug.
Bij webwinkels heb je idd wel een wettelijke bedenktijd.
Bedankt allemaal! Ik denk dat ik dit verward heb met het kopen op afstand (webwinkel), daar is het wel aan de orde.
Ook niet per definitie. De leverancier mag ook repareren of een ander product geven.Nicky_The schreef: Wel indien er een gebrek of iets dergelijks is, maar dan heb je recht op je geld terug.
Tot op zekere hoogte.GJvdZ schreef:Ook niet per definitie. De leverancier mag ook repareren of een ander product geven.Nicky_The schreef: Wel indien er een gebrek of iets dergelijks is, maar dan heb je recht op je geld terug.
Maar helaas bij de Action krijg je (als het niet te repareren of te vervangen is) alsnog een tegoedbon en niet je geld terug.GJvdZ schreef:Ook niet per definitie. De leverancier mag ook repareren of een ander product geven.Nicky_The schreef: Wel indien er een gebrek of iets dergelijks is, maar dan heb je recht op je geld terug.
Ik heb 1x mijn recht gekregen (na lang touwtrekken) en mijn geld terug gekregen, maar dat was uit "coulance" en niet omdat het wettelijk moest (volgens Action).
Terecht dat staat ook aangegeven in de winkel.alsnog een tegoedbon en niet je geld terug.
Ze hebben keuze mogelijkheden genoeg, dus zie het probleem niet zo.
Maar je mag niet 'gedwongen' worden je uitgegeven geld dan maar te besteden aan iets totaal anders dan het artikel waaraan iets kapot was.ciske schreef:Terecht dat staat ook aangegeven in de winkel.alsnog een tegoedbon en niet je geld terug.
Bij de action verkopen ze gelukkig niet vaak al te dure dingen, maar als je bij de BCC een dure wasmachine zou kopen, deze zou stuk gaan en ze zouden het niet op redelijke termijn vervangen, dan mag het koopcontract ontbonden worden en heb jij dus (wettelijk gezien) recht op je geld terug. Stel de BCC zal je een kortingsbon geven.... Zie je het probleem nu nog niet..?ciske schreef:Terecht dat staat ook aangegeven in de winkel.alsnog een tegoedbon en niet je geld terug.
Dus een winkel mag er alles neerzetten wat hen in de kraam van pas komt, zolang het er maar duidelijk staat. Dus als de action neer zou zetten dat men helemaal niets terugkrijgt bij defecten heeft de klant dat ook maar te slikken. Sja dan zet je de deur wel wagenwijd open voor bedrijven om neer te zetten "garantie tot aan de deur". Gelukkig denkt de wetgever daar toch anders over.ciske schreef:Jolijn schreef:Maar je mag niet 'gedwongen' worden je uitgegeven geld dan maar te besteden aan iets totaal anders dan het artikel waaraan iets kapot was.ciske schreef: Terecht dat staat ook aangegeven in de winkel.
Dan moet je niet bij action kopen, staat er overduidelijk.
Nou, niet alles, maar het kan wel vrij ver gaan. Sommige winkels hebben immers ook stickers op de deur waarop staat dat je niet met biljetten van 100 euro of hoger kunt betalen. Ik snap wel dat dat is om overvallers te ontmoedigen, maar aan de andere kant is het wel een wettig betaalmiddel.Emmy75 schreef:Dus een winkel mag er alles neerzetten wat hen in de kraam van pas komt, zolang het er maar duidelijk staat. Dus als de action neer zou zetten dat men helemaal niets terugkrijgt bij defecten heeft de klant dat ook maar te slikken.
Het gaat nu over huisregels, voor de duidelijkheid. Dat de consument z'n recht houdt in geval van gebreken en defecten is wat anders, dat spreekt vanzelf.
Dat de Action als 'goed' bekend staat, wil niet zeggen dat ze zich alles kunnen permitteren. Natuurlijk wil Action graag dat klanten die met een (kapot) artikel komen, diezelfde dag of op een ander tijdstip terug zien en alsnog hun geld in de Action winkel besteden.ciske schreef:Het staat een mens vrij, om de winkel over te slaan, en action staat bekend als goed , niet als iemand die zomaar alles op zijn beloop laat.Dus een winkel mag er alles neerzetten wat hen in de kraam van pas komt, zolang het er maar duidelijk staat. Dus als de action neer zou zetten dat men helemaal niets terugkrijgt bij defecten heeft de klant dat ook maar te slikken. Sja dan zet je de deur wel wagenwijd open voor bedrijven om neer te zetten "garantie tot aan de deur". Gelukkig denkt de wetgever daar toch anders over.
Lazer eens op met dat gezeur over die wetgever.
Maar het mag gewoon niet. Punt.
Een klant die bijv. een (kapotte)tuinstoel heeft gekocht a €29,95, hoeft niet akkoord te gaan met een tegoedbon van €29,95 (en ook niet met 6 bonnen x €5), ook al is hij/zij een regelmatige Action bezoeker. De klant hoeft niet alles op z'n beloop te laten.
Je berichten in dit topic staan haaks op de berichten die je richt aan andere forumbezoekers, inzake negativiteit, topic verknallen enz.
Er is bij de Action NIETS, maar dan ook helemaal NIETS dat meer kost dan de brandstofkosten om naar die winkel te gaan. Waarom zou je dan willen teruggeven/ruilen???? Weggooien is dan toch veel goedkoper?
Waarom zijn er bepaalde berichten verwijderd uit dit topic?
Ik had vanmiddag ook 1 geplaatst, maar zie die hier niet meer staan.
Ik had vanmiddag ook 1 geplaatst, maar zie die hier niet meer staan.