Toen wij vorig jaar ons huis kochten (deze wordt opgeleverd oktober 2012/november 2012) zijn wij op keukenjacht geweest. Wat offertes later uiteindelijk het goedkoopste uit bij de keukenkampioen, zelfde apparatuur en indeling van de keuken. We hebben getracht zo goed mogelijk te vergelijken qua kwaliteit.
We hebben de serie pronorm 4000 bij de keukenkampioen, de Busra keuken.

natuurlijk niet deze opstelling...
Een U vorm gekozen, wij vinden hem heel mooi met composiet blad.
Even terug naar de vragen die ik heb. De keuken is gekocht in 2011, om precies te zijn juli 2011, omdat de bouw van ons huis vertraagd is hebben wij in juli een aanbetaling gedaan aan de keukenkampioen, om precies te zijn 1.498,00 euro. Op de keuken zelf moet nog 8.491,00 euro betaald worden, dit doen we bij aflevering.
We hebben ook de bekende brief gehad dat wij te maken krijgen met de BTW-verhoging, verschillende gesprekken met de keukenkampioen heeft niks geholpen en wij moeten 1,68% BTW extra betalen over het gehele bedrag ook dus over de reeds gedane aanbetaling.
Ik wil weten wat de rechten zijn voor mij als consument, we spreken over 168 euro en dat is op zich niet het probleem.. het gaat mij om principes. Als wij de BTW-verhoging moeten betalen, waarom dan niet alleen over de 8.491,00 euro?
Een andere vraag, hoe kan ik controleren na oplevering dat de keuken daadwerkelijk de 4000 serie is? Op de offerte en aankoopbevestiging is dit trouwens wel netjes benoemd.
Op zich ervaren wij de werkwijze van Keukenkampioen prettig, anders dan te lezen is op dit forum bij andere personen was het bij ons prima onderhandelen en geen aandringen of verplichten tot tekenen, wij kregen netjes de tijd om een paar weken na te denken en te vergelijken.
Zelfs fouten in de offerte (na het tekenen) zijn hersteld en de prijs is naar beneden aangepast, het ging op apparatuur die te hoog was geprijsd (ging maar op 40 euro maar toch uit principe..).
Kort samengevat:
- hoe herken ik een pronorm 4000 serie? hebben wij hierin een goede keuze gemaakt?
- hoe zit dit voor ons met de BTW-verhoging? Ben ik bijvoorbeeld genoodzaakt rechtsbijstand in te schakelen om dit te laten uitzoeken?
- ik ben erg tevreden over de gang van zaken van keukenkampioen, prima keuken, prima prijs (had altijd goedkoper gekund achteraf), altijd netjes antwoord op mijn vragen, behalve de BTW-verhoging dat geeft een wat vage smaak aan het verhaal.
Ben benieuwd naar jullie reacties.