LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten gezondheidszorg.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
denmar

kosten gezondheidszorg.

Ongelezen bericht door denmar »

Gisteravond weer wat politieke debatten gevolgd en het volgende is mij nog steeds niet duidelijk,
waarom kost de zorg in b.v. duitsland en frankkrijk beduidend minder dan als hier in nederland, deze vraag wordt altijd zorgvuldig vermeden, zowel door de politiek en door de vraagstellers.
Waarom wordt er niet gekeken naar hoe het in andere landen wordt geregeld en wordt er wat van geleerd.

sephora30

Re: kosten gezondheidszorg.

Ongelezen bericht door sephora30 »

Duh, dat komt door al die bonussen van de topmensen :roll: :?

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

Is dat wel zo? Heeft u hier bronnen voor? In 2006 was het in ieder geval zeker nog niet het geval:

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gez ... 901-wm.htm

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Waarom altijd vergelijken met andere landen? Het is nou eenmaal zo.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ja, ik denk dat i.p.v. dure onderzoeken naar het waarom de oplossing moet zijn uitvissen hoe we de kosten (op een sociale manier) kunnen drukken.
Lijkt mij nuttiger.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

de zorg is hier al zo vaak aan bod geweest,
in andere landen lijkt alles mooier en goedkoper....
in belgie is het systeem ook heel anders ,maar als je zelfstandige bent wordt je er ook weer niet vrolijk van...

zo heeft elk land zijn voor en nadelen..kan je niet vergelijken

zolang er niks aan de graaiers op hoger niveau en bij de zorgverzekeringen gedaan wordt...veranderd er niks,ja we gaan meer betalen..

denmar

Jefdus schreef:Is dat wel zo? Heeft u hier bronnen voor? In 2006 was het in ieder geval zeker nog niet het geval:

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gez ... 901-wm.htm
Ik bedoel dus bij nader inzien de stijging van de laatste 6 jaar zoals gisteren bij het debat op de tv te zien was,
is de oorzaak hiervan de marktwerking waar de vvd zo voor staat? zie de flop met de vrije tandartstarieven die alweer is teruggedraaid of is het totaal doorgedraaid, ik denk van wel omdat er door diversen bedrijven en managers ontzettend goed door verdiend wordt en medici die staan te popelen om weer een operatie te kunnen uitvoeren want dan verdienen ze weer meer. Alles moet totaal weer teruggedraaid worden want zo kan het gewoon niet langer willen we een betaalbare zorg houden.

ciske

Dan ga je in Belgie wonen, daar moet je nog meer betalen.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

denmar schreef: Alles moet totaal weer teruggedraaid worden want zo kan het gewoon niet langer willen we een betaalbare zorg houden.
Ben het volledig met je eens, het is voor vele mensen al onbetaalbaar
maar dat willen ze maar niet begrijpen daar in Den Haag.

denmar

ciske schreef:Waarom altijd vergelijken met andere landen? Het is nou eenmaal zo.
Omdat als je niks vergelijkt betaal je altijd de hoofdprijs, met de instelling van het is nu eenmaal zo duw je je hoofd in het zand net zoals de struisvogel.

ciske

denmar schreef:
ciske schreef:Waarom altijd vergelijken met andere landen? Het is nou eenmaal zo.
Omdat als je niks vergelijkt betaal je altijd de hoofdprijs, met de instelling van het is nu eenmaal zo duw je je hoofd in het zand net zoals de struisvogel.

Vind je? Dacht je nou werkelijk door te klagen dat het er beter op gaat worden?

Dat alles duurder is geworden klopt, maar het is bij ons nog altijd beter dan in andere landen.

rozemarijntje

nou ciske nog wel..

maar vorige week schrok ik toch en nou eigenlijk werd ik meer p.slink...om mensen met een bepaalde ziekte gewoon geen medicatie meer te geven,omdat het te duur was...gelukkig gaat dat dus niet door
maar die kronkel hebben ze hier dus al in hun hersens ,de heren ....op niveau en ik ben bang dat dat dus wel erger gaat worden...

meestal als er iets aan de kaak gesteld wordt dan...komt het terug en wordt het als nog ingevoerd..

wel zeg ik,natuurlijk als een heel duur medicijn niet helpt dan niet geven,maar wie zijn de hoge heren om te bepalen of iets helpt of niet...

Chocomelk

Ach zo kan het bij mensen die reuma hebben fysio heel goed helpen
maar krijgen dit niet meer vergoed op chronische basis.
Laat ze maar pijnstillers nemen.... :twisted:

ciske

Ik ben het ook niet met alles eens rozemarijntje, maar vergelijk het met een ander land( zoals TS doet) dan zitten wij hier in Nederland nog prima.

Chocomelk

ciske schreef:Ik ben het ook niet met alles eens rozemarijntje, maar vergelijk het met een ander land( zoals TS doet) dan zitten wij hier in Nederland nog prima.
Dat weet je of denk je ?

ciske

Dat weet ik heb je in Belgie toeslagen? Nee absoluut niet.

Klagen kunnen wij nederlanders heel goed, maar bedenken dat het ergens anders slechter is...daar gaan de oogklepjes op.

denmar

ciske schreef:
denmar schreef:

Vind je? Dacht je nou werkelijk door te klagen dat het er beter op gaat worden?

Dat alles duurder is geworden klopt, maar het is bij ons nog altijd beter dan in andere landen.
U bevestigd wederom dat u alleen aan u zelf denkt en niet aan mensen die het financieel erg moeilijk hebben dus u bent dus niet erg sociaal bezig. En als u goed leest klaag ik niet maar besef ik wel dat het niet zo door kan gaan,succes verder. [Ongepast taalgebruik, verwijderd door de moderator]

Chocomelk

ciske schreef:Dat weet ik heb je in Belgie toeslagen? Nee absoluut niet.

Klagen kunnen wij nederlanders heel goed, maar bedenken dat het ergens anders slechter is...daar gaan de oogklepjes op.
Oke, wat betalen de Belgen per maand aan zorgverzekering ?
Wat zijn hun eigen kosten ?
Hoe zijn daar de wachttijden ?
Wat word en wel en wat niet vergoed ?
En
En
En

Ben benieuwd naar het antwoord want ik weet het niet.

Chocomelk

Thuiszorg moeten mensen zelf gaan regelen en betalen, als het aan de VVD ligt. Dat zegt VVD-minister Schippers van Volksgezondheid in het AD. Volgens haar wordt het zorgstelsel anders onbetaalbaar.
De overheid heeft thuiszorg ingesteld 'om iedereen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen'. Wie thuis verzorging, verpleging of huishoudelijke hulp nodig heeft, kan een beroep doen op thuiszorg. Voor thuiszorg komen ouderen, chronisch zieken of mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking in aanmerking.

Omgeving moet helpen
Schippers wil af van het idee dat thuiszorg haast automatisch wordt aangevraagd 'omdat je er nou eenmaal recht op hebt'. "Het is helemaal niet raar als de omgeving een handje helpt," zegt Schippers in het AD. "Vroeger was dat heel normaal. Is het echt zo raar dat je een ander een beetje helpt in het leven? De voorzieningen zijn er alleen voor mensen die het anders niet redden."

Live in beeld in gesprek met Frits Wester? Dat kan. Doe mee aan de hangout: #vraaghetFrits

Recht op thuiszorg inperken
De groep die nog wel in aanmerking voor thuiszorg mag komen moet drastisch worden ingeperkt, als het aan Schippers ligt: "Alleen bij mensen die kind noch kraai hebben en die anders zouden vervuilen komt nog iemand om te zuigen, te stoffen en ramen te lappen."

Zorg onbetaalbaar
Volgens Schippers zijn er harde maatregelen nodig omdat de zorg anders onbetaalbaar wordt. Ze heeft haar ambtenaren laten uitrekenen dat een gemiddeld gezin nu al 11.000 euro per jaar betaalt aan de zorg. Als er niets verandert, gaat in 2040 de helft van een gezinsinkomen naar de zorg en 'wordt de premie voor de gewone man onbetaalbaar'
bron: http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... etalen.xml

rozemarijntje

ik ken alleen mensen die zelfstandig zijn in belgie,dus?

ik weet wel dat die een hoge premie betalen en heel veel moeten betalen als ze zorg hebben.
mijn vriendin haar man kwam in ziekenhuis terecht en moest deel zelf betalen,ik weet niet hoe het zit,daarom doe ik er geen uitspraken over..

wel heb ik zelf een ervaring

ben 3x in belgie geopereerd en ben ongeveer 3 jr in belgie ziekenhuis in en uit geweest,dus ook alle rekeningen gezien.
als ik naar de orthopeed moest,daar is dat dus ook anders,kan je kiezen tussen de privekliniek of ziekenhuis..

prive of ziekenhuis maakt voor ons?als ned niks uit..
wat betaalde ik..

als ik op consult ging,dan kon dat 10 min duren maar ook 30 min en was net zo duur..
ik betaalde 25 euro,krijg je bonnetje en dat moet je opsturen naar verzekering,
nee hij declareert verder niks.je kan hem mailen bellen enz...kost niks!

ziekenhuis rekening was ook een lachertje...maar je krijgt er twee..
eentje die krijg jij te zien en die is het zelfde als die de belg krijgt,op dingen moet je dus bijbetalen...
medicatie,eten etc etc etc..
ook je handoeken enz moet je daar zelf meenemen! naar ziekenhuis...

ik hoefde niks te betalen en stuurde gewoon de hele rekening weer op...

het is in belgie heel anders geregeld allemaal...

ik weet wel toen de man van mijn vriendin met zijn hart in het ziekenhuis lag en ze goed verzekerd waren,dat ze nog een hoop bij moest betalen!
ze hoopten dan ook dat hij niet te lang hoefde te blijven...rekening liep aardig op...

dus het is niet zo zaligmakend
elk land heeft zijn problemen,als snap ik wel wat ts bedoeld...en ik vind ook dat het de verkeerde kant op gaat,maar?tegenhouden....heb ik al geschreven,...moet eerst dat eens gebeuren

Gesloten