| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Spaarlampen gevaarlijk voor gezondheid?!
Spaarlampen gevaarlijk voor gezondheid?!
Hallo,
In april 2011 gekeken naar het TV-programma "Markt" van de Duitste publieke omroep WDR.
De uitzending ging over SPAARLAMPEN. De Euro-Commissaris van Energie, Günther Oettinger, streeft naar volledige afschaffing van de normale gloeilampen en stimuleert het gebruik van spaarlampen.
Kent U de gevaren van spaarlampen? Weet u dat ze kwik bevatten (kwik is zelfs in koortsthermometers verboden!). Weet U wat te doen wanneer een spaarlamp breekt? Ik inmiddels wel: ramen en deuren open, masker voor de mond. Stukken oprapen met beschermende handschoenen aan enz.enz. (aldus de info uit de uitzending).
HIER IS HET PUBLIEK IN NEDERLAND NOOIT OP GEATTENDEERT!!!
Op 8 augustus jl. was er een 30 minuten durende reportage op het Duitse ZDF over de nadelen van spaarlampen.
Daarin werden de gevaren uit andere uitzendingen nog eens herhaald en werd vooral de nadruk gelegd op de zogenaamde STROOMSMOG!!!
Gebleken is nl. dat tijdens het branden van een spaarlamp een kankerverwekkende stof vrijkomt in de lucht! De naam en samenstelling van die stof werd in die reportage uitvoerig besproken door deskundigen, dus daar moet ik op vertrouwen.
OOK HIERVAN WORD DE NEDERLANDER NIET OP DE HOOGTE GEBRACHT!!!
De politiek heb ik in april 2011 al geinformeerd, maar de dames en heren houden “het volk” liever voor dom. Zelfs zogenaamde groene partijen als Groen Links en PvdDieren hebben nooit een reactie gegeven.
Ikzelf heb alle spaarlampen inmiddels uit huis verwijdert, een kostbare aangelegenheid, maar gezondheid is belangrijker! Ik hoop dat de Redactie van Radar hier aandacht aan gaat besteden...
Met vriendelijke groet,
H.Verbakel
In april 2011 gekeken naar het TV-programma "Markt" van de Duitste publieke omroep WDR.
De uitzending ging over SPAARLAMPEN. De Euro-Commissaris van Energie, Günther Oettinger, streeft naar volledige afschaffing van de normale gloeilampen en stimuleert het gebruik van spaarlampen.
Kent U de gevaren van spaarlampen? Weet u dat ze kwik bevatten (kwik is zelfs in koortsthermometers verboden!). Weet U wat te doen wanneer een spaarlamp breekt? Ik inmiddels wel: ramen en deuren open, masker voor de mond. Stukken oprapen met beschermende handschoenen aan enz.enz. (aldus de info uit de uitzending).
Op 8 augustus jl. was er een 30 minuten durende reportage op het Duitse ZDF over de nadelen van spaarlampen.
Daarin werden de gevaren uit andere uitzendingen nog eens herhaald en werd vooral de nadruk gelegd op de zogenaamde STROOMSMOG!!!
Gebleken is nl. dat tijdens het branden van een spaarlamp een kankerverwekkende stof vrijkomt in de lucht! De naam en samenstelling van die stof werd in die reportage uitvoerig besproken door deskundigen, dus daar moet ik op vertrouwen.
De politiek heb ik in april 2011 al geinformeerd, maar de dames en heren houden “het volk” liever voor dom. Zelfs zogenaamde groene partijen als Groen Links en PvdDieren hebben nooit een reactie gegeven.
Ikzelf heb alle spaarlampen inmiddels uit huis verwijdert, een kostbare aangelegenheid, maar gezondheid is belangrijker! Ik hoop dat de Redactie van Radar hier aandacht aan gaat besteden...
Met vriendelijke groet,
H.Verbakel
Re: Spaarlampen gevaarlijk voor gezondheid?!
Aluminium hoedje ontbreekt nog......
Bijna vergeten tequotenverbak schreef:Hallo,
Met vriendelijke groet,
H.Verbakel
U weet ook dat spaarlampen "gewoon" tl-balken zijn in een ander vormpje?
En dat daar al 10tallen jaren gebruik van wordt gemaakt in (sport-/fabrieks)hallen, kantoren en scholen, zonder problemen?
En dat daar al 10tallen jaren gebruik van wordt gemaakt in (sport-/fabrieks)hallen, kantoren en scholen, zonder problemen?
Ja, maar dat hadden de "ouderwetse" TL-Buizen ook al, een spaarlamp is niets anders dan een miniatuur-opgevouwen TL-Buisje. En weet u dat dat eigenlijk een "Kwikdamplamp" heet ?. Vroeger hadden we geen Radar forum en toch wisten wij op één of andere manier dat als een TL-Buis brak we dat witte poeder niet op moesten snuiven of van de grond likken , "common sense" noemen de Engelsen dat.Weet u dat ze kwik bevatten
Inderdaad, dan waait het tenminste lekker door het hele huis en hebben de buren er ook nog wat aan.Ik inmiddels wel: ramen en deuren open
Stroomsmog <zucht> daar begin ik niet ééns aan.
Bron ?Gebleken is nl. dat tijdens het branden van een spaarlamp een kankerverwekkende stof vrijkomt in de lucht! De naam en samenstelling van die stof werd in die reportage uitvoerig besproken door deskundigen, dus daar moet ik op vertrouwen.
Ik ken ook deskundigen die al 3 keer voorspeld hebben dat de wereld vergaat en weten wanneer de Messias terugkomt, niet iedere "deskundige" is 100% betrouwbaar zeg maar.naam en samenstelling van die stof werd in die reportage uitvoerig besproken door deskundigen, dus daar moet ik op vertrouwen.
Hoezo, mankeer je iets aan je muishand of zo?verbak schreef: OOK HIERVAN WORD DE NEDERLANDER NIET OP DE HOOGTE GEBRACHT!!!
Wikipedia Nederlands:
Gezondheid.be:Spaarlampen bevatten kwikdamp, een zwaar metaal, dat terecht kan komen in het milieu. Zo kan het kwik in de voedselketen terechtkomen en een nadelig effect hebben op de volksgezondheid. Spaarlampen moeten daarom als ze kapot zijn worden verwerkt als klein chemisch afval. Indien een spaarlamp kapot valt op de grond dient men zeer voorzichtig te werk te gaan en zeker geen stofzuiger te gebruiken en dient men ook op te passen voor de kwikdampen.
Elsevier.nl:Wanneer een spaarlamp in goede staat is, kan het kwik niet ontsnappen. Als een spaarlamp breekt, moet men echter voorzorgsmaatregelen nemen. Wanneer een brandende lamp breekt, komt er kwikdamp vrij in de woning, terwijl het kwik zich bij een niet brandende lamp voornamelijk onder de vorm van druppeltjes verspreidt. Deze druppeltjes verdampen geleidelijk aan bij kamertemperatuur. Daardoor is het mogelijk dat de bewoners tijdelijk kwikdamp inademen.
Consumentenbond:Het kwik in spaarlampen kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Als een spaarlamp kapot valt, moet er heel voorzichtig worden omgesprongen met het kwik.
Spaarlampen bevatten een klein beetje kwik, maximaal 5 milligram. De precieze hoeveelheid staat op de verpakking. Bij productie van elektriciteit met kolencentrales komt ook kwik in het milieu. Doordat spaarlampen veel minder elektriciteit verbruiken dan gloeilampen leidt het gebruik van spaarlampen per saldo tot minder kwikuitstoot dan het gebruik van gloeilampen. Wel vormt het kwik in een spaarlamp een klein risico bij breuk van de lamp, omdat er dan een kleine hoeveelheid kwik vrijkomt.
7 mei jl. liet RTL.de in Punkt 12 weer zien wat de ellende kan zijn, veroorzaakt door spaarlampen. Een peuter was in directe omgeving van een spaarlamp, welke stuk viel.Maar omdat ouders niet op de hoogte waren v.d. schade, welke dit kon veroorzaken, hebben ze in bijzijn van kind de resten omgeruimd. Kind kreeg allerlei uitvalverschijnselen. En enige jaren later is de diagnose dat de zenuwuiteinden waarschijnlijk definitief beschadigd zijn. Dus elke waarschuwing is op zijn plaats.Ramen open, enz. zijn echt geen loze waarschuwingen. Ministerie van Volksgezondheid reageerde via Postbus51, dat men dit door zou spelen. Maar uiteindelijk komt het onderop de stapel en zal die stapel ook nooit verlaten.
Nogmaals, dit is echt de meest waardeloze "tip" die er is omdat dan het spul door je hele huis heen waait, waarom denk je dat je het niet mag opstofzuigen ?Ramen open, enz. zijn echt geen loze waarschuwingen
mag ik aannemen dat het de bedoeling van die uitzending is, dat we allemaal de peperdure nieuwe ledverlichting aan gaan schaffen?
tegen de tijd dat we dan allemaal die ledverlichting hebben aangeschaft zal men beginnen over de gevaren van die ledverlichting en ons vertellen dat we een nieuw soort peperdure lamp aan moeten schaffen
tegen de tijd dat we dan allemaal die ledverlichting hebben aangeschaft zal men beginnen over de gevaren van die ledverlichting en ons vertellen dat we een nieuw soort peperdure lamp aan moeten schaffen
Hou toch op met al dat paniek zaaien! Elke instantie weet exact hoe je moet handelen met kapotte spaarlampen, elke website staat er vol mee, elke normale consument weet dat het chemisch afval is (en dat je normaliter chemisch afval niet in moet willen ademen).MarPauli schreef:Ramen open, enz. zijn echt geen loze waarschuwingen. Ministerie van Volksgezondheid reageerde via Postbus51, dat men dit door zou spelen. Maar uiteindelijk komt het onderop de stapel en zal die stapel ook nooit verlaten.
Sodemieter toch op met al die waanzin-psychopatische quasi-doofpot aantijgingen - als er één consument is die dit niet weet, ben jij dat misschien zelf - uit domheid.
Hier trouwens de instructies wat te doen met gebroken spaarlampen, gewoon, op het open internet te vinden: http://tinyurl.com/9r9mkd5
Voordat u gaat opruimen
· Loop niet door het gebroken materiaal. Hiermee wordt voorkomen dat de verontreiniging verder wordt verspreid.
· Haal kinderen, zwangeren en dieren uit de kamer.
· Zet de verwarming of airco uit.
· Open ramen en buitendeuren, maar sluit deuren naar andere ruimtes.
· Verlaat de ruimte en wacht 15 minuten om terug te gaan voor het opruimen. De hoeveelheid kwik in de lucht zal hierdoor lager worden.
· Gebruik rubberen handschoenen voor het opruimen van de gebroken lamp.
· Doe plastic hoesjes of plastic zakken om uw schoenen.
· Gebruik voor het verzamelen van glas, poeder, delen van de gebroken lamp en het opruimmateriaal een glazen pot met een metalen deksel.
· Leg een plastic zak op een schoon gedeelte nabij de gebroken lamp op de grond. Plaats hierop een afwasbak met daarin een glazen pot met metalen deksel.
Manier van opruimen is afhankelijk van de ondergrond
De wijze waarop een gebroken lamp moet worden opgeruimd is afhankelijk van het type ondergrond: zacht of hard. Hieronder worden twee opruimmethoden beschreven:
· opruimen van een gebroken lamp op een zachte ondergrond zoals tapijt of vloerkleed;
· opruimen van een gebroken lamp op een harde ondergrond zoals parket, laminaat of stenen vloer.
Opruimen op zachte ondergrond zoals tapijt of vloerkleed.
· Werk van buiten naar binnen toe. Raap de stukjes glas van de spaarlamp voorzichtig op en stop deze in een glazen pot.
· Gebruik brede tape of plakband om de kleine stukjes glas en het poeder op te ruimen. Stop dit eveneens in de glazen pot.
· Gebruik liever geen stofzuiger, tenzij het de enige manier is om een vaste vloerbedekking schoon te krijgen. Indien stofzuigen gewenst is:
o Het zichtbare materiaal met de hand oprapen en in de glazen pot stoppen.
o Binnendeuren dicht doen en ramen en buitendeuren openzetten tijdens en minimaal 15 minuten na het stofzuigen.
o Zet de stofzuiger in de buitenlucht en verwijder de stofzak. Doe de stofzak in een plastic zak en zet deze buitenshuis. De stofzuiger kan na 15 minuten aan hebben gestaan weer naar binnen en weer worden gebruikt.
o Ventileer de ruimte goed tijdens de eerstvolgende keren dat u weer gaat stofzuigen
· Stop de glazen pot in een plastic zak, plak de plastic zak dicht met tape en plaats deze
buitenshuis.
· Was de handen na het opruimen grondig.
Opruimen op harde ondergrond zoals parket, laminaat of stenen vloer.
· Werk van buiten naar binnen toe. Raap de stukjes glas van de spaarlamp voorzichtig op en stop deze in de glazen pot.
· Gebruik brede tape of plakband om de kleine stukjes glas en het poeder op te ruimen. Stop dit eveneens in de glazen pot.
· Veeg of dep de verontreinigde oppervlakte schoon met behulp van een nat wegwerpdoekje en stop dit ook in de glazen pot.
· Gebruik geen borstel, stoffer en blik of stofzuiger.
· Stop de glazen pot in een plastic zak, plak de plastic zak dicht met tape en plaatst deze buitenshuis.
· Was de handen na het opruimen grondig.
· Ventileer de ruimte een paar uur.
Nadat er is schoongemaakt
Opruimen of schoonmaken van besmette kleding, linnengoed en schoenen
· Indien kleding, linnengoed of andere zachte stoffen direct in contact zijn geweest met het gebroken glas of poeder van de lamp, dan moeten deze weggegooid worden. Deze verontreinigde materialen mogen niet gewassen worden in een wasmachine. Deze verontreinigde materialen mogen ook niet worden aangeboden voor chemische reiniging.
Verzamel het verontreinigde materiaal, stop het in een plastic zak en sluit deze af. Plaats de plastic zak buitenshuis.
· Kleding (die gedragen is tijdens het opruimen van de gebroken lamp), linnengoed of andere zachte stoffen die niet in direct contact zijn geweest met het gebroken glas of poeder van de lamp, mogen wel worden gewassen in een wasmachine.
· Schoenen die vervuild zijn en niet weggegooid kunnen worden: maak de zolen zeer grondig schoon met een vochtige doek. Deze doek gaat ook in een plastic zak en wordt buitenshuis geplaatst.
Afvoeren van afval
· Voer de plastic zak(ken) met verontreinigd materiaal af als chemisch afval (het gemeentelijk afvaldepot).
Sjezus en die troep moeten we va 1 September overal in ons huis plaatsen. Wist eerlijk gezegd niet dat het zo erg was
Geef mij maar gewoon de ouderwetse gloeilamp, stukken goedkoper ook.
Maar we gebruiken TL lampen al zo'n tig jaar - nooit bang voor geweest? Er zijn héél véél zaken die we dagelijks gebruiken en die best wel de nodige gevaren in zich bergen, da's nog géén reden om plotseling paniek te gaan zaaien. Kwik thermometers waren ook tientallen jaren de norm - nooit bang voor geweest toch? Nog meer voorbeelden van "die troep" waar je niet met je tong aan moet likken:sephora30 schreef:Sjezus en die troep moeten we va 1 September overal in ons huis plaatsen. Wist eerlijk gezegd niet dat het zo erg was![]()
Waar het om gaat is dat TS claimt dat dit met opzet stil gehouden zou worden, een soort complottheorie, terwijl de informatie bij elk energiebedrijf, elke consumentenorganisatie en elke gemeente gewoon beschikbaar is - dàt te durven beweren is pas onverantwoordelijk en valt onder het aluhoedjes fenomeen.batterijen
tl-buizen
Vloeibare gootsteenontstopper (zwavelzuur)
bestrijdingsmiddelen / insecticiden
medicijnen
kwikthermometers (vanwege het giftige kwik)
injectienaalden
verf, lak, beits en houtverduurzamings-middelen
verfproducten als terpentine, thinner, afbijtmiddel, verfverdunner, kwastreiniger, kwastontharder en wasbenzine
kwikschakelaars (bijvoorbeeld niet-digitale verwarmings-thermostaten)
fotofixeermiddel
foto-ontwikkelaar
accu's
benzine
motorolie, afgewerkte olie en remolie, oliefilters
Dat die spaarlampen giftige stoffen bevatten is toch allang géén nieuws meer. Dat je ze als KCA moet inleveren ook niet en hoe vaak valt zo'n ding nu kapot? Dit terwijl de gemiddelde Nederlander een kast vol heeft met verven, beitsen, afbijt en thinner en daar nooit een wanklank over valt.
Alleen niet in gebruik, ~5% van het energieverbruik van een gloeilamp wordt maar omgezet in licht, de rest in warmte.
Ben het met Newmikey eens, hoe vaak komt het nu voor dat zo'n lamp kapotgaat. Er zullen best mensen ziek worden (en dan nog meer allergisch dan ziek), maar als ik alle onderzoeken moet geloven was ik al 10 keer dood geweest, ik heb vakantiewerk gedaan in een loodmeniefabriek totdat het niet meer mocht (bloedwaarden te hoog), bijbaantje in een printplatenfabriek waar printplaten in NatriumHydroxide (gootsteenontstopper) ontwikkeld werden, aangezien ik niet met handschoenen kan werken met blote handen, je nagels vielen er af na een dag of 2..3 maar die groeien vanzelf weer aan. TL-Buizen , op de lagere school schoten we daar op omdat die zo lekker "knalden" , de scherven veegden we gewoon in de vuilnisbak.
Ook klasgenoten van me leven nog steeds hoor. Misschien worden we wel te beschermd opgevoed , bijna ieder kind heeft tegenwoordig wel één of andere allergie omdat het immuunsysteem niet eens meer de kans krijgt om anti-stoffen aan te maken. Mijn collega beweert nog steeds dat zijn dochter nooit ziek is omdat die vroeger als peuter/kleuter de kauwgom van de stoep opraapte en opat en daardoor immuun geworden is voor ziekten.
Jammer, dat sommigen het zien als bangmakerij. Dat is niet de bedoeling van dit irem. Ook ik ga af op info uit de media, voor geinteresserden: lees het artikel uit Elsevier eens (link).
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Weten ... en-uit.htm
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Weten ... en-uit.htm
-
rozemarijntje
@vogels strak plan
ik doe hier ook alle ramen nog even dicht timmeren aan alle kanten,stel dat de shell gaat...dan zit ik veilig...
het leven wordt er steeds saaier op,mag niet veel meer eten,alles is slecht!
mag mijn tanden en kiezen niet meer laten doen dat is slecht...
mag geen lampen meer gebruiken dat is slecht..
koffie is ook slecht..
vlees is ook slecht
plof kippen...............
mijn motto...denk eens na wat je de hele dag in ademt...doe net als de chinezen de hele dag een mondkapje op..
ja die doen dat! heb het zelf gezien en handschoentjes aan...die willen nu ook geen zon meer op hun gezicht, die hebben een face kini...
gekker moet het niet worden .......
ik doe hier ook alle ramen nog even dicht timmeren aan alle kanten,stel dat de shell gaat...dan zit ik veilig...
het leven wordt er steeds saaier op,mag niet veel meer eten,alles is slecht!
mag mijn tanden en kiezen niet meer laten doen dat is slecht...
mag geen lampen meer gebruiken dat is slecht..
koffie is ook slecht..
vlees is ook slecht
plof kippen...............
mijn motto...denk eens na wat je de hele dag in ademt...doe net als de chinezen de hele dag een mondkapje op..
ja die doen dat! heb het zelf gezien en handschoentjes aan...die willen nu ook geen zon meer op hun gezicht, die hebben een face kini...
gekker moet het niet worden .......
Ik vind dat geen vergelijking, een tl buis die alleen in de keuken hangt en savonds af en toe aangaat, met schemerlampen die de hele avond branden. Een tl buis laat je ook niet zo makkelijk vallen als zo`n klein lampje.
-
Bob Schurkjens
STROOMSMOG leidt anders wél tot verminderde melkafgifte bij koeien:
http://www.praktijkruudcornielje.nl/doc ... ieren.html
Dus ook in de koeienstal geldt: alléén gloeilampen en waxinelichtjes.
http://www.praktijkruudcornielje.nl/doc ... ieren.html
Dus ook in de koeienstal geldt: alléén gloeilampen en waxinelichtjes.
En die duizenden mensen die bijna hele dagen op kantoor onder TL-Licht werken dan ?Ik vind dat geen vergelijking, een tl buis die alleen in de keuken hangt en savonds af en toe aangaat
Koeien zijn vrouwelijk, misschien zijn "vrouwen" wel gevoeliger voor een romantisch lampje ipv het ongezellige TL/Spaarlamplicht en worden daardoor (oa) de melkklieren extra aangezwengeldSTROOMSMOG leidt anders wél tot verminderde melkafgifte bij koeien:
verbak schreef:Kent U de gevaren van spaarlampen? Weet u dat ze kwik bevatten (kwik is zelfs in koortsthermometers verboden!).
Dus u roeptoetert in het bestek van één enkele pagina eerst dat het feit volledig onbekend is in Nederland en haalt dan gewoon een artikel uit Elsevier van 20 april 2011 aan?verbak schreef:Ook ik ga af op info uit de media, voor geinteresserden: lees het artikel uit Elsevier eens.
Vindt u daar nu zelf niet iets geks aan zitten? (aan dat gedrag van u dan, aan die lampen mag je niet ruiken uiteraard)
En niet te dicht met je hoofd er bij, maja, dat is met een gloeilamp ook niet handig.aan die lampen mag je niet ruiken uiteraard)