Pagina 1 van 1

Welke scooter? Sym mio of kymco new sento?

Geplaatst: 30 aug 2012 11:48
door Vlijtigliesje
Hallo,

Ik ben opzoek naar een scooter. Ik twijfel tussen een sym mio of een kymco new sento.
Welke is nou beter? Of is er weinig verschil?
Heeft er iemand ervaring met deze scooters?

Alvast bedankt!

Re: Welke scooter? Sym mio of kymco new sento?

Geplaatst: 30 aug 2012 18:30
door oo4load
Het zijn beide goede scooters, gemaakt in Taiwan en goede materialen gebruikt. Beter van kwaliteit dan de chinese sym en kymco modellen (agility, fiddle etc...).

Alleen is de NewSento een stuk nieuwer en heeft ook een injectie blok. Dat betekent nooit meer geneuzel met de carburateur afstelling, zomer of winter hij doet het altijd. Als je de meerprijs gene probleem vindt is de NewSento een betere scooter.

Waarom de Sym veel meer verkoopt van de Sento of NewSento is mij overigens totaal niet duidelijk, dat is meer kuddegedrag.

Re: Welke scooter? Sym mio of kymco new sento?

Geplaatst: 01 sep 2012 09:21
door bartsscooterservice
Een scooter met carburateur is ook betrouwbaar in de winter, als je weet wat je doet " oo4load " :wink:
De Mio is een prima scootertje opzich, op tijd onderhoud...maja dat is met alles he. Voorbeeldje, staat hier vandaag in de werkplaats een Piaggio Zip 4T die zogenaamd altijd zijn beurten had gehad... nou, weinig compressie, bijna geen motorolie erin... carburateur en motorblok bijna niet meer te herkennen door modder.. " altijd zijn beurten gehad " ? :roll:

Ik bedoel dus alles gaat kapot, ook a-merken als je geen ( goed ! ) onderhoud doet...

Re: Welke scooter? Sym mio of kymco new sento?

Geplaatst: 01 sep 2012 10:34
door TazMania
zijn bijde goede merken

injectie heb ik gehad bij mijn Elystar heb er 46000 km mee gereden voor dat ik hem weg deed 6 jaar op gereden en nooit een probleem mee gehad.
Voorwaarde is wel ONDERHOUD maar hem altijd schoon (niet met hogedrukreiniger maar water en een borstel)
Dit vinden de meeste mensen niet leuk maar is wel een behoud van je scooter.
Laat hem keer op keer gewoon na kijken bij de specialist die weet wat hij doet.

Ik rij nu op een Kymco Grand Dink totaal ander rijgedrag en gevoel van rijden.
maar hier geld het zelfde onderhoud is gewoon een MUST en mag je niet overslaan

Gr Chris

Re: Welke scooter? Sym mio of kymco new sento?

Geplaatst: 07 sep 2012 21:27
door 1JanV
bartsscooterservice schreef:Een scooter met carburateur is ook betrouwbaar in de winter, als je weet wat je doet " oo4load " :wink:
De Mio is een prima scootertje opzich, op tijd onderhoud...maja dat is met alles he. Voorbeeldje, staat hier vandaag in de werkplaats een Piaggio Zip 4T die zogenaamd altijd zijn beurten had gehad... nou, weinig compressie, bijna geen motorolie erin... carburateur en motorblok bijna niet meer te herkennen door modder.. " altijd zijn beurten gehad " ? :roll:

Ik bedoel dus alles gaat kapot, ook a-merken als je geen ( goed ! ) onderhoud doet...
Mijn zoon heeft dit dagelijks bij lijve, hij vertelde vandaag nog dat er een verzekering premie gekoppeld gaat worden aan een jaarlijkse onderhoud verklaring afgegeven door erkende bedrijven dus een voorloper op de apk. er rijd te veel gevaar op de weg. mensen met speling op alle assen slechte voorvork en verlichting. loshangende middenbokken enz. Opmerking"maar meneer de scooter heeft als laatste een grote beurt gehad 10.000 geleden dat doe ik altijd gelijk met mijn auto".
Meneer u motorblok zit los onder u scooter (na dat de man een accu kocht) hoe kan dat na hij heeft twee dagen geleden door mijn buurman een grote beurt gehad maar kon geen accu krijgen. Ik weet dat je gelijk hebt bartsscooterservice.

Re: Welke scooter? Sym mio of kymco new sento?

Geplaatst: 08 sep 2012 09:16
door bartsscooterservice
1JanV schreef:
bartsscooterservice schreef:Een scooter met carburateur is ook betrouwbaar in de winter, als je weet wat je doet " oo4load " :wink:
De Mio is een prima scootertje opzich, op tijd onderhoud...maja dat is met alles he. Voorbeeldje, staat hier vandaag in de werkplaats een Piaggio Zip 4T die zogenaamd altijd zijn beurten had gehad... nou, weinig compressie, bijna geen motorolie erin... carburateur en motorblok bijna niet meer te herkennen door modder.. " altijd zijn beurten gehad " ? :roll:

Ik bedoel dus alles gaat kapot, ook a-merken als je geen ( goed ! ) onderhoud doet...
Mijn zoon heeft dit dagelijks bij lijve, hij vertelde vandaag nog dat er een verzekering premie gekoppeld gaat worden aan een jaarlijkse onderhoud verklaring afgegeven door erkende bedrijven dus een voorloper op de apk. er rijd te veel gevaar op de weg. mensen met speling op alle assen slechte voorvork en verlichting. loshangende middenbokken enz. Opmerking"maar meneer de scooter heeft als laatste een grote beurt gehad 10.000 geleden dat doe ik altijd gelijk met mijn auto".
Meneer u motorblok zit los onder u scooter (na dat de man een accu kocht) hoe kan dat na hij heeft twee dagen geleden door mijn buurman een grote beurt gehad maar kon geen accu krijgen. Ik weet dat je gelijk hebt bartsscooterservice.
Precies..dit bedoel ik ja.

Re: Welke scooter? Sym mio of kymco new sento?

Geplaatst: 13 nov 2012 22:09
door bartsscooterservice
[quote="oo4load"]Het zijn beide goede scooters, gemaakt in Taiwan en goede materialen gebruikt. Beter van kwaliteit dan de chinese sym en kymco modellen (agility, fiddle etc...).
quote]

Kreeg gister een Peugeot Vivacity 4T binnen met 13.000 km op de klok ( klacht was hij tikt in de motor als die loopt, en start moeilijk, en slaat af stationair, en houd in op volle snelheid ), resultaat na inspectie: 1 krukaslager en 1 nokkenas lager kapot. ( Sym blok )

Re: Welke scooter? Sym mio of kymco new sento?

Geplaatst: 13 nov 2012 22:35
door oo4load
Ik neem aan dat je weet hoe lagers werken ?

Lagers hebben onderling een compleet verschillende levensduur, waarbij het verschil wordt aangeduid in "veelvouden van de nominale levensduur". Even in normaal nederlands: Lager A gaat rustig 20x zo lang mee als lager B, ook al worden ze precies hetzelfde behandeld.

Een nieuw lager heeft een nominale levensduur. Een levensduur waarvan je mag verwachten dat hij dat minimaal volhoudt (bij een door de fabrikant voorgeschreven belasting en toerental!!).

Onderling verschillen 'dezelfde' lagers echter sterk:

Afbeelding

10% van de lagers haalt de minimale levensduur niet eens en gaat eerder stuk.
75% gaat meer dan 3x zo lang mee als de 'minimale' levensduur.
14% gaat zelfs meer dan 8x zo lang mee...
1% houdt het 14x zo lang uit!!

Zo kan het dus dat de lagers van krukas A na 500km de geest geven terwijl krukas B het rustig 50000km volhoudt.

Zelfs op een goedkope chinese nokkenas zitten gewoon lagers van een normale bekende lagerfabrikant. Sommige onderdelen van een chinese scooter zijn 100% in orde. De nokkenas en set lagers en cylinders heb ik bijv. geen probleem mee. Als lagers vroegtijdig overlijden heb je gewoon een gevalletje pech.

Re: Welke scooter? Sym mio of kymco new sento?

Geplaatst: 14 nov 2012 16:30
door bartsscooterservice
Had net een groot lagerfabrikant aan de telefoon, en die zegt toch anders...
Zijn mening was ook dat het lagertje toch wel vrij " fragiel " was voor het soort belasting, dat vondt ik ook aangezien het lager wat bij de " chinees " op de nokkenas zit, steviger is, dit was ook zijn mening. Let op: " mening "

De chinees heeft er 16002 / P6 opzitten, en Sym 61903 / P6. Ook is de nokkenas van de Chinees wat " steviger " . Asdikte midden Chinees is 18, Sym is 17 mm. Nok dikte Chinees is 10mm, Sym is 9mm.

Zie foto ( het kapotte lager zit nog op de Sym nokkenas )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Welke scooter? Sym mio of kymco new sento?

Geplaatst: 14 nov 2012 22:48
door 1JanV
terug komende op opmerking injectie vele malen beter geen gezeur met carburateur.
Indien deze door vakman onderhouden wordt ben ik het er mee eens maar tot op heden zijn de meeste scooterboeren niet verder doorontwikkelt en word het product al snel afgezeken.Kijk maar naar de sr-ditech en nu ook bij de neo' . importeurs kijken niet eens meer wat jij doet in de werkplaats nog erger het maakt hun geen donder uit.
Ik advr de TS niet af te gaan op het gegeven advs. zorg gewoon dat je dealer zijn plicht nakomt op de door hem/haar gegeven advies.

Re: Welke scooter? Sym mio of kymco new sento?

Geplaatst: 15 nov 2012 14:03
door oo4load
bartsscooterservice schreef:Zijn mening was ook dat het lagertje toch wel vrij " fragiel " was voor het soort belasting, dat vondt ik ook aangezien het lager wat bij de " chinees " op de nokkenas zit, steviger is, dit was ook zijn mening. Let op: " mening "

De chinees heeft er 16002 / P6 opzitten, en Sym 61903 / P6. Ook is de nokkenas van de Chinees wat " steviger " . Asdikte midden Chinees is 18, Sym is 17 mm. Nok dikte Chinees is 10mm, Sym is 9mm.

Hij moet wel bedenken dat de china / kymco nokkenas in feite niet meer is dan een aangepaste 125cc nokkenas. Men heeft de nokkenas iets ingekort in de lengte en het formaat van de lobes (nok) wat gekuist. De nokkenas is eigenlijk te zwaar uitgevoerd voor het blok.

De SYM kop heeft een ander ontwerp waarbij je de nokkenas er van de zijkant af insteekt, die zin altijd compacter. Zie ook Piaggio blok en Honda schakel blok. Wil je echt een iele piele nokkenas zien, kijk dan eens naar die van een Piaggio 4v. Die is maar de helft van de 2v nokkenas.

Verschil tussen 16002 en 61903 is 580KG vs 460KG (dynamic load, gebruikt voor berekenen levensduur). Gezien het verschil in toepassing (125cc / 50cc) is er dus geen verschil in te verwachten levensduur.

Re: Welke scooter? Sym mio of kymco new sento?

Geplaatst: 17 nov 2012 16:42
door bartsscooterservice
oo4load schreef:
bartsscooterservice schreef:Zijn mening was ook dat het lagertje toch wel vrij " fragiel " was voor het soort belasting, dat vondt ik ook aangezien het lager wat bij de " chinees " op de nokkenas zit, steviger is, dit was ook zijn mening. Let op: " mening "

De chinees heeft er 16002 / P6 opzitten, en Sym 61903 / P6. Ook is de nokkenas van de Chinees wat " steviger " . Asdikte midden Chinees is 18, Sym is 17 mm. Nok dikte Chinees is 10mm, Sym is 9mm.

Hij moet wel bedenken dat de china / kymco nokkenas in feite niet meer is dan een aangepaste 125cc nokkenas. Men heeft de nokkenas iets ingekort in de lengte en het formaat van de lobes (nok) wat gekuist. De nokkenas is eigenlijk te zwaar uitgevoerd voor het blok.

De SYM kop heeft een ander ontwerp waarbij je de nokkenas er van de zijkant af insteekt, die zin altijd compacter. Zie ook Piaggio blok en Honda schakel blok. Wil je echt een iele piele nokkenas zien, kijk dan eens naar die van een Piaggio 4v. Die is maar de helft van de 2v nokkenas.

Verschil tussen 16002 en 61903 is 580KG vs 460KG (dynamic load, gebruikt voor berekenen levensduur). Gezien het verschil in toepassing (125cc / 50cc) is er dus geen verschil in te verwachten levensduur.
Maar ik vind het zelf toch wel een fragiel lagertje, mijn persoonlijke mening dan. Toch raar dat die medewerker van een lagerfabrikant ook die mening deelde.. maargoed het is berekend door Sym dus het moet goed zijn.